Jump to content

Tilt/trim sluttet å virke på Mariner 135 HK påhengsmotor


Båt-bjørn

Recommended Posts

Hei gode båtfolk!

 

Da jeg fortøyde båten etter siste tur i september tiltet jeg opp påhengsmotoren uten problemer. Da jeg sist helg tok båten opp og skulle skylle den ut med ferskvann fikk jeg ikke tiltet den ned! Alt annet elektronisk utstyr virket, lanterner, vindusviskere og jeg hørte at det kom klikkelyder inne i motoren, sansynligvis releer eller kontaktorer som slo ut da jeg presset opp/ned knappen. Hva kan være galt? Noen som har erfaring med dette?

 

MVH

 

Båt-Bjørn

Link to post
Share on other sites

Trim bruker MYE strøm. Hadde du nok strøm på batteriet (folkelig snakk for hva var hvilespenningen på batteriet da du prøvde)?

 

Ettersom du hørte noe fra under motorkåpen ihvertfall er mest sannsynlig selve det elektrisk ok. Dvs at releet kunne slått til om det var nok strøm. En forskjell nå som det har blitt kaldt er at du evt kan ha fuktighet i oljen som har frosset. Ta opp påfyllingsskruen til trim og sjekk om det er noe slikt.

 

Ellers er det ofte releene som ikke lenger vil. Da er det ett rele for "opp" og ett annet for "ned". Skift om på koblingen på de to trimreleene så ser du om det er releet for "ned" som er gått fyken. (men det burde ikke være det ettersom du fikk klikkelyd...)

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for utfyllende svar alfaalfa!

 

Jeg håper det kun er bateriet som ikke har nok strøm, for motoren er tiltet helt opp, så jeg får ikke åpnet motorkåpen. Håper på å kunne fikse det selv og spare litt kroner :-)

 

MVH

 

Båt-Bjørn

Redigert av Båt-bjørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers er det (muligens) en ventil som løser ut oljepumpen på trim på denne motoren slik at du kan senke (og heve) motoren manuelt. Se på tegningen fra Mercury manual. Nederst på styrbord side av braketten er det en plastskrue som du skrur ut med 3-4 omdreininger. Da vil motoren synke ned av gravitasjonen...

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...