Jump to content

Sollux 24 ac Yanmar 55hk


Ringdal

Recommended Posts

Hei, trenger litt hjelp av dere:) Har en Sollux 24 ac med en Yanmar 55hk turbo. Frykter at propellen er litt for stor for motoren, når jeg kjører full fart får jeg 2400 rpm og hvis jeg kjører sånn i en liten stund går den varm. Er det noen av dere som har forslag til propellstørelsen jeg kan ha på den? Takk for svar:)

2013 - 2016 Musling 430 Yamaha 30

2016 - 2018 Sollux 24 AC 55 Yanmar

2016 - Uttern S52 Mercury Optimax 

2018 - Hui 900 VP KAD42

Link to post
Share on other sites

Ville startet med å måle ladetrykket på motoren. Som Hanto1 påpeker så kan det skyldes turbo at du ikke oppnår mer enn 2400 rpm.

Ladetrykket kan du måle med et passende manometer eller om du har en elektronisk dekktrykkmåler ... du har to plugger i innsugsmanifolden som kan brukes som målepunkter.

Varmegang etter kort tids kjøring selv med altfor stor propell høres ikke bra ut...

Ryker den på 2400rpm ?

Har den oppført seg slik så lenge du har hatt den ?

Link to post
Share on other sites

  • 1 year later...

Har båten på land, og er fortsatt på utkikk etter en ny propel. Så velger å spørre her isteden for å starte en ny tråd.

 

Byttet motor og satt inn en yanmar 4jh-tbe, så propellen er fra den gamle motoren (Ford Sabb 50hk) 

Propellen er 17x18.

Byttet turbo og overtalte dysene samt byttet dysespisser så ikke noe galt med motor.

Utveksling er jeg noe usikker på, som jeg kan se står det 2:08 (Kanzaki kasse)

2013 - 2016 Musling 430 Yamaha 30

2016 - 2018 Sollux 24 AC 55 Yanmar

2016 - Uttern S52 Mercury Optimax 

2018 - Hui 900 VP KAD42

Link to post
Share on other sites

har ikke propellberegningsprogram for meg, men du kan få en gratis beregning ved å kontakte en bestmarin forhandler, opplyse skrogtype, girutveksling,motor hk, ønsket fart etc.

17x18 høres mye ut, har en sollux 24 med 60 HK sabb Iveco og den har en 17x13 tror jeg, utveksling 2:1

Edited by Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk, skal få sjekket opp i det:smiley:

2013 - 2016 Musling 430 Yamaha 30

2016 - 2018 Sollux 24 AC 55 Yanmar

2016 - Uttern S52 Mercury Optimax 

2018 - Hui 900 VP KAD42

Link to post
Share on other sites

Propellen kan godt være for tung,  om den gamle motoren hadde lavere turtall og muligens annen utveksling på gearet ( 2,5-3 :1) Ellers tar Winrace propellers ( med flere ) beregning og justering av propellere.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...