Ringdal Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Hei, trenger litt hjelp av dere:) Har en Sollux 24 ac med en Yanmar 55hk turbo. Frykter at propellen er litt for stor for motoren, når jeg kjører full fart får jeg 2400 rpm og hvis jeg kjører sånn i en liten stund går den varm. Er det noen av dere som har forslag til propellstørelsen jeg kan ha på den? Takk for svar:) Quote 2013 - 2016 Musling 430 Yamaha 30 2016 - 2018 Sollux 24 AC 55 Yanmar 2016 - Uttern S52 Mercury Optimax 2018 - Hui 900 VP KAD42 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronny.R Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Du må oppgi utvekslingen på giret og hva skal max turtall være før det går an å regne på det Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Er det en 4JH TE så skal den ha 3600rpm. Sikker på at turbo virker? Virker rart at propell skal være så " ute av kurs" Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 Ville startet med å måle ladetrykket på motoren. Som Hanto1 påpeker så kan det skyldes turbo at du ikke oppnår mer enn 2400 rpm. Ladetrykket kan du måle med et passende manometer eller om du har en elektronisk dekktrykkmåler ... du har to plugger i innsugsmanifolden som kan brukes som målepunkter. Varmegang etter kort tids kjøring selv med altfor stor propell høres ikke bra ut... Ryker den på 2400rpm ? Har den oppført seg slik så lenge du har hatt den ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ringdal Posted April 23, 2018 Author Share Posted April 23, 2018 Har båten på land, og er fortsatt på utkikk etter en ny propel. Så velger å spørre her isteden for å starte en ny tråd. Byttet motor og satt inn en yanmar 4jh-tbe, så propellen er fra den gamle motoren (Ford Sabb 50hk) Propellen er 17x18. Byttet turbo og overtalte dysene samt byttet dysespisser så ikke noe galt med motor. Utveksling er jeg noe usikker på, som jeg kan se står det 2:08 (Kanzaki kasse) Quote 2013 - 2016 Musling 430 Yamaha 30 2016 - 2018 Sollux 24 AC 55 Yanmar 2016 - Uttern S52 Mercury Optimax 2018 - Hui 900 VP KAD42 Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 (edited) har ikke propellberegningsprogram for meg, men du kan få en gratis beregning ved å kontakte en bestmarin forhandler, opplyse skrogtype, girutveksling,motor hk, ønsket fart etc. 17x18 høres mye ut, har en sollux 24 med 60 HK sabb Iveco og den har en 17x13 tror jeg, utveksling 2:1 Edited April 23, 2018 by Janoho (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ringdal Posted April 24, 2018 Author Share Posted April 24, 2018 Tusen takk, skal få sjekket opp i det Quote 2013 - 2016 Musling 430 Yamaha 30 2016 - 2018 Sollux 24 AC 55 Yanmar 2016 - Uttern S52 Mercury Optimax 2018 - Hui 900 VP KAD42 Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Posted April 24, 2018 Share Posted April 24, 2018 Propellen kan godt være for tung, om den gamle motoren hadde lavere turtall og muligens annen utveksling på gearet ( 2,5-3 :1) Ellers tar Winrace propellers ( med flere ) beregning og justering av propellere. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.