Brumm Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Yanmar 4 LH DTE 165 hk fra 1994 havarerte for meg nylig. Under kjøring oppsto det kraftig bankelyder fra motoren. Erfaren mekaniker har hørt på lyden, og antar at stempel slår opp i toppen. Sannsynlig årsak er i en råde mener han. Det forundrer meg at en sånn alvorlig feil oppstår på denne type motor egentlig. Den har bare gått 2100 timer, og har fått godt stell hele veien. Har alltid latt den gå seg varm på lavt turtall før jeg legger den på marsfart, alltid latt den gå seg ned i temp etter hver tur før jeg stopper den. Har alltid hørt at dette er blant Yanmars mest slitesterke motorer. Nå ser jeg etter en ny motor. En ny Yanmar blir for dyr antar jeg. Jeg har sett på Nanni 4 syl 135 hk. Ganske ny på markedet, men er tradisjonell innsprøytningsmotor likevel. Ikke noe særlig elektronikk og common rail på denne. Men stort sylindervolum og nokså høyt dreiemoment. Turbo og intercooler. Sluregear. Vekt 378 kg. Tidligere har båten, en Sandvik 945, hatt 165 hk. Det var mer enn nok, da den var ny gjorde den 18 knop. Bare jeg får marsfart på 13 knop er jeg fornøyd. Dette skroget skal ikke ha stort mer før den begynner å ri på kjølen. Så jeg antar at Nanni 135 hk skal holde. Eller? Lurer på om noen her vet mer om denne Nanni-motoren? Det er jo viktig for meg å satse på noe jeg blir fornøyd med, er den først montert i båten nytter det ikke å angre! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Eg tror du skal finne en annen erfaren mekaniker. Uten at eg har hørt lyden på motoren, så ser eg det vanskelig å tro at problemet er så stort at det forsvarer seg å kjøpe ny motor. Ting må som regel demonteres før enn kan slå fast kva som feiler motoren. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Hva med og fikse yanmaren. Har du åpnet den og sjekket? Skal du over på annet merke kan fort installasjon kostnadene bli store. Får du fatt i samme som du hadde kan fort noen titusener være spart da det bare er plug and play. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 (edited) Nå bor du jo i et fylke med mange gode motorbyggere.Jeg ville fått motoren ut av båten og levert den inn til feks Sarpsborg Motor eller Solheim Motor for vurdering.Vil tro du kommer langt med noen ti tusenlapper for en fullstendig maskinering og oppbygging av motorenDa er jo motoren klar for noen nye tusen timer.Alternativt kan den sikkert repareres for et lavere beløp enn det. Edited November 29, 2016 by pipe (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Noen av Yanmar motorene er i utgangspunktet Toyota motorer. Sjekk om det er tilfelle for din motor, kan finne billige brukte motorer på bilopphuggere. Da kan du flytte over mariniserings utstyret på den nye motor blokken. Quote Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 4 LH er yanmars egen motor så denne finner man ikke hos høggeren Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Trist sak Brumm. Hva var oljetrykk og temperatur når dette skjedde ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brumm Posted November 30, 2016 Author Share Posted November 30, 2016 Takk for innspill. Nå etter å ha diskutert ting med forskj folk, gir jeg Yanmaren en ny tjangs. Har funnet frem til et verksted som kan strippe motoren og finne årsaken til havariet for en ikke alt for dyr penge. Men som de sier, Yanmar deler er svindyre. Så får vi se om det lønner seg å reparere eller overhale motoren. Det med ny motor går fort på 215´ inkl montering etc. Men: da får jeg også en helt ny motor, klar for et bekymringsfritt båtliv i mange,mange år. (Jeg får også sluregear, som jeg har savnet på den gamle.) Vanskelige valg, men jeg må begynne et sted, og det er å finne ut hva som feiler Yanmaren. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Vanskelige valg, men jeg må begynne et sted, og det er å finne ut hva som feiler Yanmaren. Det høres mest fornuftig ut, ja. Jeg er Ganske sikker på at det går ann å få reddet den for en fornuftig pris, i forhold til å bytte den ut. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Sluregear går enten ann å ettermontere eller bytte ut gearkassen til en med Sluregear til en mykje rimeligere pris enn å bytte ut hele drivlinjen. Om du bruker ett seriøst verksted som sjekker og reparerer motoren, så burde du ha et bekymringsfritt båtliv lenge. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brumm Posted November 30, 2016 Author Share Posted November 30, 2016 Jeg kommer tilbake med rapport når motoren er åpnet og diagnostisert. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brumm Posted January 13, 2017 Author Share Posted January 13, 2017 Da er motor tatt ut av båten og tatt fra hverandre. Mekaniker sier at veivakselen er brukket, og at den delen koster minst 40`. Så er det masse annet også, det kommer til å koste godt over 100` og han anbefaler ikke en sånn rep/overhaling. Veldig trist, og også merkelig at en Yanmar LH motor knekker sammen på den måten etter bare 2000 timer. Har alltid hørt at disse er blant Yanmars mest slitesterke. Materialtretthet tro? Så da er jeg på ny Nanni motor igjen. Agenturet ligger i Ålesund, og de vil ha 6-7000 for frakt til Østfold. Har noen et tips om billigere transport? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 Vurder Nimber.no Jeg fikk sendt 50kg fra Lier til Bergen denne uka for 350kr... hentet på døra og levert på døra. Forsikret. Om du ikke har firma så er det vrient å bruke bring eller andre store... og j..... dyrt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 (edited) Det var som pokker. Ser denne ligger for 99' på Finn, med gear, men du har jo gear i orden fra før ? Du har sikkert sett den ?: https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=88339433 (fra forhandler) ZF 63A kan du jo sikkert få godt betalt for løst. Edited January 13, 2017 by Worry II (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brumm Posted January 13, 2017 Author Share Posted January 13, 2017 (edited) Nei, den annonsen har jeg ikke sett. Hadde vært interessant det, men det er for mange hk for skroget til en Sandvik 945. Min motor hadde 170 hk og sotet fælt innvendig når den måtte gå på lavt turtall. Det er vel det samme med 220 hk varianten skulle jeg tro? Og kjøring på lavt turtall blir det hele tiden med 220 hk. Skroget tåler ikke mer enn marsfart på 14-15 knop. Så ideell motor 140 - 170 hk. Da får man tjangs til å kjøre den på maks turtall av og til for å blåse ut sot. Men setter pris på tips om brukte motorer! Edited January 13, 2017 by Brumm (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 Jeg hadde 184-hesteren i forrige Marexen, den gikk 80% på 2750 omdr (8-9 knop). Hadde ikke noe problem med soting der..Men har hørt om det samme før. Det må blåses ut litt på slutten av turen, i alle fall.. Jeg tok siste etappe (5-10 min) mot hjemmehavn i 3200 omdr. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 Knekt veivaksel! Jøss det må jeg si var en overraskelse! Hvordan har det vært med vibrasjoner ombord? Har det vært noen endringer i tiden før havariet? Så da er jeg på ny Nanni motor igjen. Agenturet ligger i Ålesund, og de vil ha 6-7000 for frakt til Østfold. Har noen et tips om billigere transport? Jeg hadde hektet på en henger og hentet den selv. I Ålesund har de nordeuropas beste klippfiskresturant, en ypperlig anledning til å ta en tur innom der Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 Knekt veivaksling? Stoppet motoren når havariet skjedde? Korleis kunne mekanikeren høre på lyden når veivakslingen var knekt? Fekk du virkelig start på motoren igjen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brumm Posted January 13, 2017 Author Share Posted January 13, 2017 Nei, det var ingen forvarsel. Lå i sakte fart i mørket, og plutselig kommer det høye metalliske bankelyder fra motoren. Jeg var bare 500 m fra hjemmehavnen, så jeg gikk inn der på tomgang. Noen dager senere ble motoren startet på nytt av mekanikere. Av lyden etc antok de at stempel slo opp i toppen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 Prøvde mekanikeren ikke å dreie motoren manuelt før han/de kjørte den på starteren ? Trist sak Brumm. Hva var oljetrykk og temperatur når dette skjedde ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tallisman Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 I de 11 åra jeg har hatt min Yanmar 222hk har jeg kjørt med marsjfart sånn ca 2650 omd jeg har aldrig merket noe til soting jeg har heller aldrig brydd meg om og kjøre med fult pådrag på den siste delen av turen . Mulig dette kan hvære feil bruk men så langt jeg kan se og har erfart med dette så vil jeg nesten påstå att dette med renkjøring med fult pådrag egentlig ikke er så nødvendig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordgubbe Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 (edited) Nei, den annonsen har jeg ikke sett. Hadde vært interessant det, men det er for mange hk for skroget til en Sandvik 945. Min motor hadde 170 hk og sotet fælt innvendig når den måtte gå på lavt turtall. Det er vel det samme med 220 hk varianten skulle jeg tro? Og kjøring på lavt turtall blir det hele tiden med 220 hk. Skroget tåler ikke mer enn marsfart på 14-15 knop. Så ideell motor 140 - 170 hk. Da får man tjangs til å kjøre den på maks turtall av og til for å blåse ut sot. Men setter pris på tips om brukte motorer! Eg har ein Steyr på 196 hk i samme båt og går berre unntaksvis med turtall over 3000. (I bilen er eg knapt over 2000.) Har aldrig hatt problem med soting. Kvifor skal ein presse opp mot maks heile tida? Likar å ha mykje å gå på. So om den sotar er det nok noko feil med motoren. Eg har nemt det før, men mange likar ikkje å høyre det; desse motorane kan stundom sote, men har fått tilbakemeldingar på at dette er unntaksvis. Den frakta du nevner er heilt hinsides. Min kom med godsbilen ilag med vanleg gods, og heilt på døra, og frakta var vel rundt ein 1/3. Nanni 4 syl 135 hk er ein svært god motor har eg høyrt og er sikkert ein fornuftig motor i båten. Står sikkert ikkje tilbake for Yanmar. Edited January 13, 2017 by Fjordgubbe (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 (edited) Jeg hadde 184-hesteren i forrige Marexen, den gikk 80% på 2750 omdr (8-9 knop). Hadde ikke noe problem med soting der..Jeg må korrigere meg selv, skrev feil. 1750 omdr skulle det være i 8-9 knop. 2750 gav 15 knop på Marex 280'en. 3400 omdr 22 knop. Rett skal være rett, med tanke på trådens fremtid. Beklager feilinfo. (kanskje de fleste skjønte det :-))Yanmaren jeg har i dag, må også pent finne seg i 80% av tiden på under 2000 omdr. Anyway,.. den på Finn passer vel rett på motorfestene du har i dag, så det kan jo være noe utgifter spart det også ? Edited January 13, 2017 by Worry II (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Inter 9000 Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Hadde ikke vært itvil. Sett den rett oppi å smil, motoren kommer til å vare evig! Quote Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Dette med for stor motor: du kan kjøre på lett propell? Motorjobber da på rett turtall og turbotrykk, men den jobber lett. Det betyr vel lite sot og lav slitasje? Eller tenker jeg feil? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.