Jump to content

Yanmar 4 LH DTE 165 hk havarerte, erstatte med Nanni 4 syl 135 hk?


Brumm

Recommended Posts

Yanmar 4 LH DTE 165 hk fra 1994 havarerte for meg nylig. Under kjøring oppsto det kraftig bankelyder fra motoren. Erfaren mekaniker har hørt på lyden, og antar at stempel slår opp i toppen. Sannsynlig årsak er i en råde mener han. 

Det forundrer meg at en sånn alvorlig feil oppstår på denne type motor egentlig. Den har bare gått 2100 timer, og har fått godt stell hele veien. Har alltid latt den gå seg varm på lavt turtall før jeg legger den på marsfart, alltid latt den gå seg ned i temp etter hver tur før jeg stopper den. Har alltid hørt at dette er blant Yanmars mest slitesterke motorer.

 

Nå ser jeg etter en ny motor. En ny Yanmar blir for dyr antar jeg. Jeg har sett på Nanni 4 syl 135 hk. Ganske ny på markedet, men er tradisjonell innsprøytningsmotor likevel. Ikke noe særlig elektronikk og common rail på denne. Men stort sylindervolum og nokså høyt dreiemoment. Turbo og intercooler.  Sluregear. Vekt 378 kg.

Tidligere har båten, en Sandvik 945, hatt 165 hk. Det var mer enn nok, da den var ny gjorde den 18 knop. Bare jeg får marsfart på 13 knop er jeg fornøyd. Dette skroget skal ikke ha stort mer før den begynner å ri på kjølen. Så jeg antar at Nanni 135 hk skal holde. Eller?

 

Lurer på om noen her vet mer om denne Nanni-motoren?  Det er jo viktig for meg å satse på noe jeg blir fornøyd med, er den først montert i båten nytter det ikke å angre!

Link to post
Share on other sites

Eg tror du skal finne en annen erfaren mekaniker. Uten at eg har hørt lyden på motoren, så ser eg det vanskelig å tro at problemet er så stort at det forsvarer seg å kjøpe ny motor. Ting må som regel demonteres før enn kan slå fast kva som feiler motoren.

Link to post
Share on other sites

Hva med og fikse yanmaren. Har du åpnet den og sjekket?

Skal du over på annet merke kan fort installasjon kostnadene bli store. Får du fatt i samme som du hadde kan fort noen titusener være spart da det bare er plug and play.

Link to post
Share on other sites

Nå bor du jo i et fylke med mange gode motorbyggere.
Jeg ville fått motoren ut av båten og levert den inn til feks Sarpsborg Motor eller Solheim Motor for vurdering.
Vil tro du kommer langt med noen ti tusenlapper for en fullstendig maskinering og oppbygging av motoren
Da er jo motoren klar for noen nye tusen timer.
Alternativt kan den sikkert repareres for et lavere beløp enn det.

Edited by pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen av Yanmar motorene er i utgangspunktet Toyota motorer.

Sjekk om det er tilfelle for din motor, kan finne billige brukte motorer på bilopphuggere.

Da kan du flytte over mariniserings utstyret på den nye motor blokken.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill. Nå etter å ha diskutert ting med forskj folk, gir jeg Yanmaren en ny tjangs. Har funnet frem til et verksted som kan strippe motoren og finne årsaken til havariet for en ikke alt for dyr penge. Men som de sier, Yanmar deler er svindyre.   Så får vi se om det lønner seg å reparere eller overhale motoren. 

 

Det med ny motor går fort på 215´ inkl montering etc. Men: da får jeg også en helt ny motor, klar for et bekymringsfritt båtliv i mange,mange år. (Jeg får også sluregear, som jeg har savnet på den gamle.)

 

Vanskelige valg, men jeg må begynne et sted, og det er å finne ut hva som feiler Yanmaren.

Link to post
Share on other sites

 

Vanskelige valg, men jeg må begynne et sted, og det er å finne ut hva som feiler Yanmaren.

 

Det høres mest fornuftig ut, ja. Jeg er Ganske sikker på at det går ann å få reddet den for en fornuftig pris, i forhold til å bytte den ut.

Link to post
Share on other sites

Sluregear går enten ann å ettermontere eller bytte ut gearkassen til en med Sluregear til en mykje rimeligere pris enn å bytte ut hele drivlinjen. Om du bruker ett seriøst verksted som sjekker og reparerer motoren, så burde du ha et bekymringsfritt båtliv lenge.

Link to post
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er motor tatt ut av båten og tatt fra hverandre. Mekaniker sier at veivakselen er brukket, og at den delen koster minst 40`. Så er det masse annet også, det kommer til å koste godt over 100` og han anbefaler ikke en sånn rep/overhaling.

 

Veldig trist, og også merkelig at en Yanmar LH motor knekker sammen på den måten etter bare 2000 timer. Har alltid hørt at disse er blant Yanmars mest slitesterke. Materialtretthet tro?

 

Så da er jeg på ny Nanni motor igjen. Agenturet ligger i Ålesund, og de vil ha 6-7000 for frakt til Østfold. Har noen et tips om billigere transport?

Link to post
Share on other sites

Vurder Nimber.no

Jeg fikk sendt 50kg fra Lier til Bergen denne uka for 350kr... hentet på døra og levert på døra. Forsikret.

 

Om du ikke har firma så er det vrient å bruke bring eller andre store... og j..... dyrt.

Link to post
Share on other sites

Nei, den annonsen har jeg ikke sett. Hadde vært interessant det, men det er for mange hk for skroget til en Sandvik 945. Min motor hadde 170 hk og sotet fælt innvendig når den måtte gå på lavt turtall. Det er vel det samme med 220 hk varianten skulle jeg tro? Og kjøring på lavt turtall blir det hele tiden med 220 hk. Skroget tåler ikke mer enn marsfart på 14-15 knop. Så ideell motor 140 - 170 hk. Da får man tjangs til å kjøre den på maks turtall av og til for å blåse ut sot. 

 

Men setter pris på tips om brukte motorer!

Edited by Brumm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde 184-hesteren i forrige Marexen, den gikk 80% på 2750 omdr (8-9 knop). Hadde ikke noe problem med soting der..Men har hørt om det samme før. Det må blåses ut litt på slutten av turen, i alle fall.. Jeg tok siste etappe (5-10 min) mot hjemmehavn i 3200 omdr.

Link to post
Share on other sites

Knekt veivaksel! Jøss det må jeg si var en overraskelse! Hvordan har det vært med vibrasjoner ombord? Har det vært noen endringer i tiden før havariet?

 

 

Så da er jeg på ny Nanni motor igjen. Agenturet ligger i Ålesund, og de vil ha 6-7000 for frakt til Østfold. Har noen et tips om billigere transport?

Jeg hadde hektet på en henger og hentet den selv. I Ålesund har de nordeuropas beste klippfiskresturant, en ypperlig anledning til å ta en tur innom der :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nei, det var ingen forvarsel. Lå i sakte fart i mørket, og plutselig kommer det høye metalliske bankelyder fra motoren. Jeg var bare 500 m fra hjemmehavnen, så jeg gikk inn der på tomgang. 

Noen dager senere ble motoren startet på nytt av mekanikere. Av lyden etc antok de at stempel slo opp i toppen.

Link to post
Share on other sites

I de 11 åra jeg har hatt min Yanmar 222hk har jeg kjørt med marsjfart sånn ca 2650 omd jeg har aldrig merket noe til soting jeg har heller aldrig brydd meg om og kjøre med fult pådrag på den siste delen av turen . Mulig dette kan hvære feil bruk men så langt jeg kan se og har erfart med dette så vil jeg nesten påstå att dette med renkjøring med fult pådrag egentlig ikke er så nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Nei, den annonsen har jeg ikke sett. Hadde vært interessant det, men det er for mange hk for skroget til en Sandvik 945. Min motor hadde 170 hk og sotet fælt innvendig når den måtte gå på lavt turtall. Det er vel det samme med 220 hk varianten skulle jeg tro? Og kjøring på lavt turtall blir det hele tiden med 220 hk. Skroget tåler ikke mer enn marsfart på 14-15 knop. Så ideell motor 140 - 170 hk. Da får man tjangs til å kjøre den på maks turtall av og til for å blåse ut sot. 

 

Men setter pris på tips om brukte motorer!

 

Eg har ein Steyr på 196 hk i samme båt og går berre unntaksvis med turtall over 3000. (I bilen er eg knapt over 2000.) Har aldrig hatt problem med soting. Kvifor skal ein presse opp mot maks heile tida? Likar å ha mykje å gå på. So om den sotar er det nok noko feil med motoren. Eg har nemt det før, men mange likar ikkje å høyre det; desse motorane kan stundom sote, men har fått tilbakemeldingar på at dette er unntaksvis. Den frakta du nevner er heilt hinsides. Min kom med godsbilen ilag med vanleg gods, og heilt på døra, og frakta var vel rundt ein 1/3. Nanni 4 syl 135 hk er ein svært god motor har eg høyrt og er sikkert ein fornuftig motor i båten. Står sikkert ikkje tilbake for Yanmar.

Edited by Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde 184-hesteren i forrige Marexen, den gikk 80% på 2750 omdr (8-9 knop). Hadde ikke noe problem med soting der..

Jeg må korrigere meg selv, skrev feil. 1750 omdr skulle det være i 8-9 knop. 2750 gav 15 knop på Marex 280'en. 3400 omdr 22 knop. Rett skal være rett, med tanke på trådens fremtid. Beklager feilinfo. (kanskje de fleste skjønte det :-))

Yanmaren jeg har i dag, må også pent finne seg i 80% av tiden på under 2000 omdr.

 

Anyway,.. den på Finn passer vel rett på motorfestene du har i dag, så det kan jo være noe utgifter spart det også ?

Edited by Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette med for stor motor: du kan kjøre på lett propell? Motorjobber da på rett turtall og turbotrykk, men den jobber lett. Det betyr vel lite sot og lav slitasje? Eller tenker jeg feil?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...