Jump to content

Yanmar 4 LH DTE 165 hk havarerte, erstatte med Nanni 4 syl 135 hk?


Brumm

Recommended Posts

Litt morsomt å lese at du får 21kn på en Sandvik, det ville vært interessant å oppleve,  selv om båtene absolutt ikke er bygd for det. Har selv en eldre 6L Ford på 155hk. Marsjer på 12kn, men syntes båten går best i 13-15 (min toppfart). Skulle gjerne hatt 20-30hk mer så jeg kunne økt marsjfarten likt med dagens toppfart. Det er trangt i motorrommet så hadde vært fint å bytte fra 6syl til 4syl. Men de fleste 4syl rundt 200hk har lite volum og høyt turtall. 222hk eller 240hk yanmar ser ut til å være gode valg, men blir da overkill i hk.

Link to post

Den motortypen du har i din 945 høres nesten ideell ut spør du meg. Skulle gjerne byttet med deg og fått 6 syl gange og lyd! Men skjønner godt hva du mener med drømmen om litt flere hester. Den store fordelen med 4 syl motor er at det blir en del større bredde i sovelugaren, dog like trangt i motorrommet for å få til dette. Dette var utslagsgivende da jeg fikk bygget båten på verftet i 1993. Jeg hadde da valget mellom en Volvo 41 (6 syl) eller Yanmar LH (4 syl) til samme pris.

Bildene under viser sovelugaren fotogr fra to forskj vinkler.

 

1517961676_palssandvik945__06.jpg.d130830aacd3b339479a59476c4829c8.jpg1093956481_palssandvik945__04.jpg.090c4654ea6a8c590ea3465f7cdbb368.jpg

 

Link to post
Brumm skrev On 26.11.2018 at 21.58:

Jeg synes det ble for dyrt å overhale den gamle motoren, og planen om en ny motor av noe slag ble lagt bort da jeg plutselig fikk tilbud om en brukt Yanmar 4LH STE 222 hk fra år 2000, hadde gått ca1600 timer. (Jeg synes dette er for mye hester for dette skroget egentlig, toppfart ble sinnsyke 21 knop målt viste det seg. Her kan man bare glemme å kjøre den på fullt av og til for å blåse sot. I denne farten rir skroget på kjølen så det holder og blir helt uregjerlig. Jan Bjerke konstruerte dette skroget for 100 hk motor og 12 knop. Jeg liker meg med 165 hk og 13 -14 knop marsfart i denne båten)) Men tenkte at en motor som hadde samme mål som den gamle ville være enkel å sette inn, jeg fikk heller kjøre på litt lavt turtall eller evt bytte til en lettere propell for slik å få opp turtallet uten at farten ble for stor. Det lokale verkstedet antok ca 15 timer for å gjøre byttet. Så viste det seg at motoren hadde hydraulisk gear med motorfester på den og alt annet ble annerledes likevel, den var slett ikke lik min gamle 4 LH 165 hk. Så timene ble betydelig fler, ca 50 tror jeg det ble.

Ellers må jeg si at jeg likte gangen på den gamle 165 hk bedre enn 222 hk. Den større virker som om den går hardere, og bråker mer. Dette kan kanskje skyldes monteringen, hva vet jeg. Vurderer å montere et fleksibelt ledd på akslingen. Noen her som har gjort det?

 

 

25 år? Må sei du har helde den fint! Kvalitetsbåt. (Tvilar ikkje på du tok godt vare på motoren heller når ein ser noko slikt.) Eg har tilsvarande nyare båt med Steyr 196. Har montert Hyradrive, og har i tillegg gjort noko meir ut av lydisolasjonen en verftet. Synest den bråkar lite, men det er vanskeleg å sei om det kjem av Hydradriv leddet eller god lydisolasjon. Men ein ting er veldig tydeleg. Den er nesten vibrasjonsfri.   

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...