Jump to content

pumpe til gummibåt


bliss X

Recommended Posts

Har en achilles gummibåt. Båten er grei nok, men den hersens pumpa har irritert meg i flere år. Den er ikke av samme kvalitet som båten. Det er spesielt festene i endene på slangen jeg har mye problemer med. Har nå limt med araldit men tviler på at det holder.

 

Går slike pumpeslanger om hverandre? Noen som har noe å anbefale ?

Link to post
Share on other sites

Går slike pumpeslanger om hverandre?

<{POST_SNAPBACK}>

Kommer an på. Ganske mange av disse, er utstyrt med Halkey Roberts ventiler, og da er det fritt fram. De som har "egne" ventiler av diffus opprinnelse, kan være værre... Sjekk Achilles hvilken ventil de har, evt. legg ut et bilde..

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har også kikket etter ny pumpe.

 

Den jeg har er en slik fotpumpe, ala det man bruker på luftmadrasser etc. som fulgte med båten (1 år gammel, brukt).

 

Fungerte forsåvidt, men var veldig i tvil om når båten var 'full'. Var redd for å pumpe for mye, men tror nok kanskje jeg endte med å fylle litt for lite.

 

Ønsker meg en ny pumpe som :

1) Er kraftig nok.

2) Har måler/viser for trykk, slik at jeg VET når det er rett trykk.

3) Ikke tar for mye plass.

4) Ikke koster mer enn den må.

 

Er usikker på om manuell eller 12V er mest hensikts messig, men det er det vel også noen som har råd om ??

 

Noen som har noe å anbefale ?

 

Erik.

 

PS : Båten er en Zodiac Zoom, Ca 9-10 Fot, men det er vel kanskje ikke så nøye med tanke på valg av pumpa ??

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Har også kikket etter ny pumpe.

 

Den jeg har er en slik fotpumpe, ala det man bruker på luftmadrasser etc. som fulgte med båten (1 år gammel, brukt).

 

Fungerte forsåvidt, men var veldig i tvil om når båten var 'full'. Var redd for å pumpe for mye, men tror nok kanskje jeg endte med å fylle litt for lite.

 

Ønsker meg en ny pumpe som :

1)  Er kraftig nok.

2)  Har måler/viser for trykk, slik at jeg VET når det er rett trykk.

3)  Ikke tar for mye plass.

4)  Ikke koster mer enn den må.

 

Er usikker på om manuell eller 12V er mest hensikts messig, men det er det vel også noen som har råd om ??

 

Noen som har noe å anbefale ?

 

Erik.

 

PS : Båten er en Zodiac Zoom, Ca 9-10 Fot, men det er vel kanskje ikke så nøye med tanke på valg av pumpa ??

<{POST_SNAPBACK}>

Bruksanvisningen til min Bombard (som lages av Zodiak) har sikkert samme pumpe- beskriver at man pumper til en voksen person ikke klarer å tråkke ned pumpen lengere- da er trykket høyt nok.
Link to post
Share on other sites

Bruksanvisningen til min Bombard (som lages av Zodiak) har sikkert samme pumpe- beskriver at man pumper til en voksen person  ikke klarer å tråkke ned pumpen lengere- da er trykket høyt nok.

<{POST_SNAPBACK}>

OK, da er det jo greit.

 

Men hvis man pumper opp båten en kald dag, og båten blir liggende i solsteiken senere, risikerer man da ikke at den sprekker (ikke mye sannsynlig med solsteik her enda i år da :headbang: )

 

Eller er det tut og kjør, pump det du klarer, og alt er greit, resten av sesongen ??

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ikke bare Ingar det gitt. Men for all del, kjøp gjerne samme varene til 8 dobbel pris på nærmeste "faghandel".  :wink:

 

Dessuten får du sikkert med et fint Zodiac merke elns, verdt noen hundre ekstra det også.. :rolleyes:

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Dette var bare en spøk fra min side, jeg handler mye på Biltema selv. :yesnod:

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
Share on other sites

Biltema pumpe med art .nr 26-000 ( den dobbeltvirkende manuelle ) greier både kammer og luft / høytrykk dørken på Qicksilver .Måtte bytte over munnstykket fra orginalpumpa for å få det til å passe . Kan kjøpe 6 Biltemapumper for prisen av en orginalpumpe . Men den andre art.nr 26-009 , 12v/ 220v greia til Biltema er ok å føne håret med . Spøk til side det er i hvertfall en lavtrykkspumpe ikke egnet for gummibåter vi prater om her . skal en benytte el. pumpe tror jeg den må være en stempelkompressor type.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg trenger pumpe til min Aquaquick MS265. Selger skulle ettersende denne da jeg kjøpte båten brukt. Gjett hva som aldri kom? Jeg har forsøkt å finne et bilde som viser ventilene på denne uten å lykkes helt. Det nærmeste jeg har kommet er dette bildet, men det sier vel ikke all verdens:

Bilde

 

De mest aktuelle pumpene er disse fra Maritim:

 

FOTPUMPE (RIMELIG) Pris: 155,-

Bilde

 

FOTPUMPE "BRAVO" Pris: 456,- (Visstnok er dette den som leveres originalt med Quicksilver)

Bilde

 

LUFTPUMPE BRAVO 6 Pris: 239,-

Bilde

 

Det er særlig den siste jeg lurer meg på. Ringte Maritim og spurte om de visste om denne passer ventilene på Aquaquick'en. Han trodde det, uten å kunne garantere noe. Jeg kunne selvsagt få returnert den hvis den ikke passet, men det koster jo eksepedisjonsgebyr på 166,- pluss returporto å begi seg utpå en slik øvelse.

 

Er det noen som positivt vet at denne pumpa kan brukes på Aquaquick?

 

Det hører også med til historien at Maritim sannsynligvis selger samme båt, men nå under navnet Four Seasons MS265. Jeg nevnte dette for vedkommende og lurte på om dette kunne være en mulighet for å sjekke om pumpa går, men fikk lite gehør - han mente det var like greit å returnere pumpa hvis den ikke passet.

 

Det er ingen av dere medlemmer som er innom Maritim nå og da som kanskje har Aquaquick selv og som kunne tatt en titt på overgangene som følger med denne pumpa og sett om en av disse passer?

Link to post
Share on other sites

Batdilla, det ville undre meg om ikke alle pumpene passet. Når jeg så på forstørret bilde av pumpene, så har jo alle ulike overganger som sannsynligvis vil passe i de fleste ventiler. Har selv en Aquaquick med pumpe som likner på de to øverste du viser, og min pumpe har de samme typer overganger som bildene viser. Tror nok du er ganske sikker dersom du bestiller, også den nederste pumpa. Men ikke "heng meg" dersom hvis så fremt i fall......................

Link to post
Share on other sites

Neida. Du kan få velge planken, hvis du heller foretrekker det... :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Tja.... kommer litt an på i hvilket farvann du mener.....

 

Guttungen skal til Arendal og Stoa (hvor Maritim ligger), enten i morgen eller lørdag. Var det et ønske å forsøke å sjekke om overgangene til "sylinderpumpa" passer i Four Seasons-jollene. Skal se om det er mulig å få til noe. Kan ikke love noe sikkert, men guttungen bør jo gjøre noe fornuftig for å få lov til å låne bilen min. Du får tilbakemelding i løpet av fredag/lørdag.

Link to post
Share on other sites

...Skal se om det er mulig å få til noe. Kan ikke love noe sikkert, men guttungen bør jo gjøre noe fornuftig for å få lov til å låne bilen min. Du får tilbakemelding i løpet av fredag/lørdag.

Jeg tenkte litt mer på dette i går kveld og kom til at egentlig burde Maritim stille opp litt også, hvis de er interesserte i å selge. Så jeg kom til at jeg like godt kan ta et bilde av den aktuelle ventilen, ta noen mål av diameter o.l., og så maile dette til Maritim så de kan sjekke dette opp mot pumpa. Jeg tror jeg satser på å gjøre det på denne måten. Takk for tilbudet om hjelp!

Ta en titt på NAF.no, nettbutikken deres har flere luftpumper, både manuelle og elektriske. Du finner dem under "utstyr til bilen"/"til garasjen"/"trykkluft"

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tok en titt på disse, men er sterkt i tvil om adapterene som følger med passer på gummibåten. Adapterene ligner på en prikk de som følger med en bærbar kompressor jeg kjøpte fra Biltema i sin tid. Og ingen av de adapterene er i nærheten av å passe gummibåten.

 

Men jeg ble veldig fasinert av kompressoren til 495,- med funksjon for å stille inn ønsket trykk, og så stopper kompressoren av seg selv ved oppnådd innstilt trykk. Hadde jeg bare fått oppdrevet et adapter som passer, er jeg ikke i tvil om at jeg ville valgt en slik. Noen som vet om steder hvor man kan kjøpe slike adaptere løst? :confused:

Link to post
Share on other sites

Driver og leter...

 

Suzuki, jeg lurer meg jammen på om det er noe annet enn Halkey-Roberts som sitter i Aquaquick. Jeg tok en titt på hjemmesiden til Halkey-Roberts og der fant jeg ikke en eneste ventil som er i nærheten av de som sitter på Aqua'n. Derimot ligner ventilene veldig mye på et fabrikat som heter Boston - bildet viser en slik, men de som sitter på Aqua'n er grå/hvite.

Bilde

 

Så da kan jeg lete etter adapter til Boston valve, istedenfor Halkey-Roberts. Leting fortsetter...

Link to post
Share on other sites

Etter å ha surfet mere, har jeg blitt temmelig sikker på at det er Boston ventiler som sitter på Aqua'n. Videre har jeg funnet et adapter som jeg tror skal passe slike ventiler. Den eneste jeg har funnet i Norge som leverer dette adapteret, er Wakenwave.no til en pris av 59,- pluss porto og oppkrav (Advarsel: De tar henholdsvis 195,- og 150,- for å sende... Se innlegget mitt lengre ned om alternativ leveandør).

Bilde

 

Samtidig fyker jeg nå ivei en bestilling på en kompressor fra NAF - falt for denne. Dillerinnen er NAF medlem, så da får vi den for 395,- pluss porto og oppkrav. Så da blir det forhåpentligvis fryd og gammen når dette ankommer og kan testes. :yesnod:

Bilde

 

Fra beskrivelsen av kompressoren:

 

Med Michelins store 12 volt dekk kompressor er du selvhjulpen når du trenger trykkluft.

Michelin – en av de største innen bilgummi – lanserer nå en ny serie elektriske kompressorer for automatisk pumping av dekk, fotballer og hobbyartikler som krever luft. Koble til bilens sigarettenneruttak, still inn ønsket trykk – og trykk start. Så fort ønsket trykk er nådd, stopper påfyllingen nøyaktig.

Den store 811 modellen har lys og kan i tillegg til dekk og fotballer blåse opp badedyr, gummibåter, basseng, hoppeslott med mer. Uttapping av luft gjøres like raskt ved å reversere luftstrømmen, og nødvendige adapter er inkludert. Michelin kompressor modell 811

Oversiktlig, digitalt display som viser alle verdier – BAR, PSI og KG. Integrert lys letter arbeide i mørke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...