Jump to content

pumpe til gummibåt


bliss X

Recommended Posts

Dilla; den kompressoren har jeg. Brukt den endel, og den er verdt 395,-

Men bare såvidt. Bråker som en Russisk Tupolev på fri eksos. Gir ikke plagsomt mye luftvolum pr min. Glasset foran lampa, er av plast, og smeltet ( sammen med reflektoren ) første gangen jeg testet.

Korte ( nesten ubrukelige ) luftslanger. Mange rare, fine adaptere til baller, ballonger osv.

 

Lendningen går inni pumpa, ( lite rom i enden ) men bare når den er ny. Dessuten blir den stiv som ukokt spagetti ved litt kulde, ( under 15+ grader ) samt at den er for tynn ( 0,75mm2 ) med ditto spenningstap ) Og så er den for kort. Dessuten er lokket til rommet til ledningen, løst, og ikke hengslet. Dermed ligger det nå i garagen "et sted". Eller i søpla et sted..

 

Ellers er den innmari fin å se på, fancy blå lamper osv.. :rolleyes:

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

...Bråker som en Russisk Tupolev på fri eksos.

Kan leve med det, bare den gjør jobben.

...Gir ikke plagsomt mye luftvolum pr min.

Kan leve med det og, - bare å begynne litt før det når båten skal fylles.

...Glasset foran lampa, er av plast, og smeltet ( sammen med reflektoren ) første gangen jeg testet.

Høres ikke helt bra ut.

...Korte ( nesten ubrukelige ) luftslanger.

Er apparaturet slik konstruert at man kan skifte slangene?

...Lendningen går inni pumpa, ( lite rom i enden ) men bare når den er ny. Dessuten blir den stiv som ukokt spagetti ved litt kulde, ( under 15+ grader ) samt at den er for tynn ( 0,75mm2 ) med ditto spenningstap ) Og så er den for kort.

Er apparaturet slik konstruert at man kommer til og kan skifte ledningen?

...Dessuten er lokket til rommet til ledningen, løst, og ikke hengslet.

Kan leve med det.

 

Det som fasinerer meg mest, er funksjonen med at man kan stille inn ønsket trykk (0,25 i tilfellet Aquaquick), og så ordner kompressoren resten. Har du noe inntrykk av om dette er slik noenlunde til å stole på?

 

Forøvrig ombestemte jeg meg når det gjelder adapteret da jeg så avgiftene som WakenWave skal ha for å sende denne. Postoppkrav: 195,-. Forskuddsbetaling: 150,-. Dette må være ny rekord. Helt utrolig. Så da vender jeg meg til UK og bestiller fra RobinHood Watersports isteden. Regner med at jeg kommer godt under de 209,- pengene som WakenWave skal ha for å sende meg dette adapteret. Utgangsprisen hos RobinHood Watersports er £3.50 (NOK40). De aksepterer VISA så da tilkommer kun porto. Må snu på hver eneste krone når det er masse båtprosjekter hele tiden... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål: Vil man kunne lese av trykket i båten ved å sette et manometer mellom ventilen og pumpa når det pumpes med en hånd/fotdreven pumpe? Vil man kunne foreta en pålitelig avlesning med denne metoden, eller må det til mer stabil tilførsel av luft i form av en kompressor før man kan lese verdier som er til å stole på? :confused:

Link to post
Share on other sites

Er apparaturet slik konstruert at man kan skifte slangene?

lavtrykkslangen JA, høytryksslangen; - tja si det. Kan sjekke.

Er apparaturet slik konstruert at man kommer til og kan skifte ledningen?

Husker ikke; MENER det var helstøpt plastchassis uten skruer, men skal sjekke. Kan jo uansett skjøtes på utsiden da, med loddebolt og krypestrømpe..

 

Det som fasinerer meg mest, er funksjonen med at man kan stille inn ønsket trykk (0,25 i tilfellet Aquaquick), og så ordner kompressoren resten. Har du noe inntrykk av om dette er slik noenlunde til å stole på?

Ja; nei :lol: Bare tull. Dessuten pumper den såpass sakte at du FINT rekker å følge med ( selv om du flyr litt rundt.. )

 

 

Et spørsmål: Vil man kunne lese av trykket i båten ved å sette et manometer mellom ventilen og pumpa når det pumpes med en hånd/fotdreven pumpe? Vil man kunne foreta en pålitelig avlesning med denne metoden, eller må det til mer stabil tilførsel av luft i form av en kompressor før man kan lese verdier som er til å stole på? :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Nei. Luften fra kompressoren "pulserer" såpass, at man ikke klarer lese av dette under drift. Har erfarign med større kompressorer også, og sålenge kompressoren går, blir avlesningene unøyaktige. Best å få stoppet kompressoren, og ta fintuningen med trykktanken. På denne billigsaken, fyller jeg for mye, og tapper ned til rett nivå. Funke det å.

 

Slangeadapter til Halkey Roberts; elektrikerrør. Passer som fot i hose. Lønner seg å sette ventilen på "åpen" så da må man være kjapp når man skal ta vekk pumpeslangen. Med litt øvelse går det fint. Kostnad kr 0,-

 

Konklusjon: kompressoren er verdt pengene sine. Skuffet over lykta, men det var nå en bonus jeg ikke visste om før jeg fikk den uansett..

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for svar. Skulle du huske det, hadde det vært fint med litt info om muligheter for å åpne chassiset på dingsen, men det er ikke kritisk hvis du ikke husker det. Trenger ikke rare lengden på slangen for å nå ventilene på gummibåten. Og den elektriske ledningen kan man som du påpeker også skifte uten å åpne dingsen. Nå som jeg forhåpentligvis har en overgang fra Boston ventil til "vanlig dekkventil", regner jeg med at utvalget i kompressorer plutselig er mye større. Får ta en titt ellers også og se hva som tilbys, i tillegg til NAF pumpa.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

...Forøvrig ombestemte jeg meg når det gjelder adapteret da jeg så avgiftene som WakenWave skal ha for å sende denne. Postoppkrav: 195,-. Forskuddsbetaling: 150,-. Dette må være ny rekord. Helt utrolig. Så da vender jeg meg til UK og bestiller fra RobinHood Watersports isteden. Regner med at jeg kommer godt under de 209,- pengene som WakenWave skal ha for å sende meg dette adapteret. Utgangsprisen hos RobinHood Watersports er £3.50 (NOK40). De aksepterer VISA så da tilkommer kun porto. Må snu på hver eneste krone når det er masse båtprosjekter hele tiden... :yesnod:

En tilbakemelding på prosjektet med pumpe til Aquaquicken. Før helgen ankom adapteret fra RobinHood Watersports. Sum total hjem i postkassen kom på £7, dvs NOK80,- En differanse på 129,- i forhold til hvis jeg skulle bestilt fra WakenWave i Norge (Får mange rustfrie skruer for 129,- hvis jeg kjøper fra Ebay.co.uk). Vel, duppeditten ankom som sagt og stor var spenningen fredag da jeg skulle se om den passet ventilene på båten. Men tror du det passet? NOT :headbang:. Diameteren på ventilen var større enn diameteren på adapteret. Så da er det flytt-tilbake-til-start. Jeg har nå sendt en mail til Aquaquick for å få vite eksakt hva slags ventiler som sitter i Aqua'n.
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Har nettopp kjøpt en av disse fra flak, skal komme med erfaring når denne er testet:

Båtpumpe 12V

SUPER TURBO 12V. Den absolutt beste

gummibåt-pumpen. Med justerbar trykkbryter

fra 0 til 800 mbar (11,7 psi). Sterk nok til å

fylle oppblåsbare dørker! NB!! Sjekk alltid

trykkbryter før bruk, da denne pumpen er

sterk nok til å ødelegge pontonger.

Art.nr.

38438

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

hvor finner jeg denne pumpa Kringeland ?

Michelinpumpa har trolig slått sitt siste slag, og greit er det siden den bråket mer enn et jetfly.

Ny elektrisk pumpe er på " ønskes " lista, men denne gangen velger jeg en som er bedre sammenskrudd..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...