CaptainL Startet 2.Desember.2016 Del på Facebook Startet 2.Desember.2016 Heisann. Har en varmeveksel på motoren min, men tror muligens den har litt for liten kjølemulighet. Hadde varmgang etter litt belastning i sommer. Er det noen her inne som eventuelt har montert ekstra varmeveksel? Om så åssen type brukte dere? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 Har du sjekket at den du har er i orden, og ikke grodd igjen? Hvis dette er seriøst bygget en gang, er det jo rart at den "plutselig " gar blitt for liten. Hvis du allikevel må kjøpe en ny varmeveksler, ville jeg kjøpt en stor en, og ta vekk en du har idag. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Komodo Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 Som Nomen nevner bør du i tilfelle bytte ut den du har. Du kan ikke uten videre sette på en varmeveksler til, da risikerer du å få for lite flow. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
CaptainL Svart 10.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2016 Takk for svar. Har ikke sjekket om den er grodd igjen. Tenkte å gjøre det når jeg kommer hjem fra sjøen. Varmeveksleren jeg har ser ganske liten i forhold til bowman 180 som står på mange BMC maskiner. Tenkte derfor at den kunne være litt i det minste laget. Sjekker den jeg har også får jeg eventuelt se om jeg skaffer en større. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Desember.2016 Del på Facebook Svart 10.Desember.2016 Viktig å oppgi motortype når man har slike spørsmål. Enkelte motorer har kjente svakheter i kjølesystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.Desember.2016 Del på Facebook Svart 10.Desember.2016 Jeg mener det finnes en tråd herr inne hvor noen har montert en ekstern varmeveksler på en TAMD30 eller 40. Noen som finner den, eller kjenner til saken ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Desember.2016 Del på Facebook Svart 10.Desember.2016 Å bedømme en varmevekslers kapasitet utifra om den ser liten eller stor ut går ikke... strømningshastighet, antall baffer-plater, materiale i rør/plater, rør/plateavstand++++ gir deg varmevekslerens evne til å trekke varme ut av primærkjølekretsen og overføre varmen til sekundærkretsen og videre ut av båten. To kjølere blir unødvendig komplisert. En enkel måte å sjekke om det er kjølekapasiteten din som er problemet er å låse termostaten i åpen stilling og gjenta kjøringen som gav varmegang. (ikke kjør rundt uten termostat, sett den inn igjen etter forsøket) Sjekk termostaten når den først er ute. Impelleren bør du også sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
CaptainL Svart 11.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2016 Takker for svar, Jeg har en BMC 1500 D motor. Den står i en nidelv fra 78 Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 11.Desember.2016 Del på Facebook Svart 11.Desember.2016 Din motor er gammel og om den ikke hadde hatt tilstrekkelig kjøling da den var ny hadde den ikke blitt så gammel. Din jobb er å sørge for at motoren har like god kjøling som da den var ny. Om du ikke har kjørt systemrens på saltvannsiden og evt. på ferskvannsiden er det sannsynlig at systemet har belegg/grodd igjen. Anbefaler at du kjører systemrens før du begynner å skru. Det vil som regel få ned arbeidstemperaturen betraktelig. Om dette løser problemet ville jeg latt være å skru. If it ain`t broken, don`t fixit. Dessverre fort å gjøre mer ugang enn nytte når man begynner å skru. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Desember.2016 Del på Facebook Svart 11.Desember.2016 Mange gode råd blueline og god forklaring på hvorfor. Generelt vil jeg for egen del heller dra av en skrue på vinteren en å risikere å gjøre det i sommerferien... derfor mener jeg at termostathus og impeller skal være i orden. Jeg smører alle skruer når jeg monterer så er det mulig å få de opp i mange år Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 11.Desember.2016 Del på Facebook Svart 11.Desember.2016 Selvfølgelig skal impeller sjekkes hvert år. Service med bytte av olje, filter og sjekk av impeller regner jeg ikke som skruing. Bytte av frostveske er også viktig. Mange har hatt mye problemer med VP TAMD motorer pga. slurv med kjøleveske. Når du har en miks av jern, kobber og aluminium er det greit at frostvesken gir beskyttelse. Varmevekslere, intercoolere, oljekjølere vil jeg nødig røre mer enn nødvendig. Er som dieslfan stor tilhenger av å gjøre jobben når båten er i opplag. Når sommeren kommer skal båten og sommeren nytes. Sitér dette innlegget Link to post
Hakke Peiling Svart 8.Juli.2018 Del på Facebook Svart 8.Juli.2018 Hvordan gjør en en systemrens av varmeveksler? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.