Roger og Olina Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Pratet nettopp med en kompis her. Dette er første båten hans med innenbordsmotor og han valgte derfor å leie inn en som skulle ta vinterKonservering for han. I etterkant var det flere ting han reagerte på som han måtte betale for. Ja, det er dyrt å ha båt og ja det er det dyrt å leie inn kompetanse. Men fytterakkern det blir skikkelig ille når det blir skrevet faktura med gaffel. Bla ble han fakturert for 40liter av kr 70 pr liter for frostveske som ble kjørt igjennom saltvannsdelen. Totalt 2800kr. Om dette hadde vært inkl arbeid, så hadde det vært en ting. Men neida. Dette kom i tillegg. 70 kr pr liter for ferdigblandet frostveske??? Det var en del andre ting på faktuaren som jeg også syntes var helt hårreisende, men frostveska tok kaka. For meg så virker det som enkelte firmaer spekulerer i hvor mye du kan osv. Båtgleden hans fikk en liten knekk her, for som han sier så føler han seg litt lurt. Er det andre her som har opplevet det samme og er det ikke vanlig å gi en fast pris på en slik jobb? (det ville de ikke gi selv om de kjente båt og motor) For å toppe stjerna, så var det også lagt inn bomavgift på faktura, selv om de ikke passerte noen bom til der båten står... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Greit å sjekke først kanskje.. Ville vel spurt om en ca. pris eller en fast pris før de satte i gang. 70kr pr litre for frostvæske på saltvannsiden er lureri etter min mening, på mine motorer går det med ca 10liter pr motor med konsentrat. ville klaget på regningen. Er dette et firma i Grenland? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Mine maskiner bruker 20 liter pr stykk, og det er litt i overkant. Jeg lar det renne litt ekstra hvert år. 40 liter, er det for 1 eller 2 motorer? mvh Windy37GM Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Enig at 70 kr litt er i overkant av fornuftig pris. Men kan jo tenkes at firma har en prosedyre rundt hvor mye som kjøres igjenom for å være helt sikker på at ingenting fryser. Neste gang så ringer han sikkert rundt å ber om fastpris Quote Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Mener at vinterkonservering inneholder mesteparten av "bli kjent med motoren du har" og kanskje det ville hvert de beste å gjort første konservering sammen med en servicemann eller kompis for å bli litt trygg på hva-som-er-hva og for å kunne bli i stand til å spesifisere hva man ønsker servicemannen skal gjøre og hva som en kan ta seg av selv. Holder til i flere båthavner og har sett en del "servicemenn" i aksjon opp gjennom årene... For egen del så avtaler jeg hva som skal gjøres og hva det skal koste og jeg er tilstede.... ikke alle servicemenn som liker det. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Posted December 4, 2016 Author Share Posted December 4, 2016 Greit å sjekke først kanskje.. Ville vel spurt om en ca. pris eller en fast pris før de satte i gang. 70kr pr litre for frostvæske på saltvannsiden er lureri etter min mening, på mine motorer går det med ca 10liter pr motor med konsentrat. ville klaget på regningen. Er dette et firma i Grenland? Ikke Grenland, mellom Moss og Son han har båten. Han hadde spurt om pris, men de sa det var vanskelig å si på forhånd. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Posted December 4, 2016 Author Share Posted December 4, 2016 Mine maskiner bruker 20 liter pr stykk, og det er litt i overkant. Jeg lar det renne litt ekstra hvert år. 40 liter, er det for 1 eller 2 motorer? mvh Windy37GM Han har 1 motor. Penta 40B Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Posted December 4, 2016 Author Share Posted December 4, 2016 Mener at vinterkonservering inneholder mesteparten av "bli kjent med motoren du har" og kanskje det ville hvert de beste å gjort første konservering sammen med en servicemann eller kompis for å bli litt trygg på hva-som-er-hva og for å kunne bli i stand til å spesifisere hva man ønsker servicemannen skal gjøre og hva som en kan ta seg av selv. Holder til i flere båthavner og har sett en del "servicemenn" i aksjon opp gjennom årene... For egen del så avtaler jeg hva som skal gjøres og hva det skal koste og jeg er tilstede.... ikke alle servicemenn som liker det. Helt enig med deg her. Men han har 0 peiling og han liker ikke å spørre andre om hjelp. Men som jeg sa til han, så blir jeg med neste år slik at vi tar det sammen og at han lærer litt. Han hadde også spurt om han kunne være med, men fikk ett ullent svar at de var ikke sikre når på dagen de kom for å ta jobben. Han spurte da om de kunne ringe når de var på vei. Men dette hadde de "glemt" for de hadde så mye å gjøre... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Han har 1 motor. Penta 40B Både antall liter og pris høres veldig drøyt ut. Om denne servicefyren kjørt 70 liter frostvæske gjennom én (1) TAMD 40B vil jeg tro godt over 50 liter gikk rett ut av eksosutløpet igjen. Quote Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Både antall liter og pris høres veldig drøyt ut. Om denne servicefyren kjørt 70 liter frostvæske gjennom én (1) TAMD 40B vil jeg tro godt over 50 liter gikk rett ut av eksosutløpet igjen. Det var vel 40 liter a' 70 kroner. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Jeg har en Yanmar 4LHA. Pleier å kjøre gjennom ei 10 liters bøtte. Stenger sjøvannsinntaket, og heller ned i sjøvannsfilteret mens motoren går på tomgang. I dag fikk jeg bekreftet at 10 liter er mye mer enn nok på den motoren. Var litt sent ute med å frostsikre, så eksosen hadde frosset I forsøk på å kjøre gjennom frostvæske sa det "pang" og dermed hoppet slangen på eksospotta av. Ikke fritt for at jeg skvatt litt. Uansett, i dag hadde jeg tint opp og kjørte på en 10 liter med frostvæske. Mye av det havnet inn i båten der slangen hadde hoppet av. Da fikk jeg i hvert fall se hvor mye av frostvæsken som kommer ut av eksosen. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Møkkalasset Posted December 5, 2016 Share Posted December 5, 2016 Scand Boat tok 1100 inkl moms for jobben, inklusive frostvæske. Yanmar 6LP (290 hk) . Det synes jeg er en fair pris. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Posted December 5, 2016 Share Posted December 5, 2016 Egentlig skulle faktura blitt lagt ut åpent på nettet. Så kunne jalla verkstedet prøvd og svare for seg. Skulle gjerne ha hørt en plausibel forklaring på frostvæske bruken. Dette virker som et verksted det bør advares mot slik at ikke flere blir ranet Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted December 5, 2016 Share Posted December 5, 2016 Vellldig enig med deg hanto1, flertallet er sikkert seriøse og noen få ødelegger ryktet. Med litt mer åpenhet (innenfor forumets regler) så hadde vi spart oss for mye og tullekoppene ville fått det mye vanskeligere.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Posted December 6, 2016 Share Posted December 6, 2016 Han hadde spurt om pris, men de sa det var vanskelig å si på forhånd. Hvis de hadde hatt en fungerende hjerne i den andre enden av telefonlinja her ville de forstått at det er omtrent det samme som å si at "detta har vi aldri gjort før"... og da ringer man jo selvfølgelig noen andre, eller gjør jobben selv. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tombåt Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 Hvis de hadde hatt en fungerende hjerne i den andre enden av telefonlinja her ville de forstått at det er omtrent det samme som å si at "detta har vi aldri gjort før"... og da ringer man jo selvfølgelig noen andre, eller gjør jobben selv. Ikke så tøff i kjeften nåda, her er det antagelig en båtbruker uten mye erfaring på båtmotorer og værksteder som hadde tillit til et værksted som jobber med båt. Vil nok sjekke mer neste gang, men fortjener virkelig ikke slike "kjekkas" uttalelser. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.