Jump to content

Uerfarenhet må en jaggu betale for.


Roger og Olina

Recommended Posts

Pratet nettopp med en kompis her.  Dette er første båten hans med innenbordsmotor og han valgte derfor å leie inn en som skulle ta vinterKonservering for han. I etterkant var det flere ting han reagerte på som han måtte betale for. Ja, det er dyrt å ha båt og ja det er det dyrt å leie inn kompetanse. Men fytterakkern det blir skikkelig ille når det blir skrevet faktura med gaffel.

Bla ble han fakturert for 40liter av kr 70 pr liter for frostveske som ble kjørt igjennom saltvannsdelen. Totalt 2800kr. Om dette hadde vært inkl arbeid, så hadde det vært en ting. Men neida. Dette kom i tillegg. 70 kr pr liter for ferdigblandet frostveske??? Det var en del andre ting på faktuaren som jeg også syntes var helt hårreisende, men frostveska tok kaka.

For meg så virker det som enkelte firmaer spekulerer i hvor mye du kan osv. Båtgleden hans fikk en liten knekk her, for som han sier så føler han seg litt lurt.

Er det andre her som har opplevet det samme og er det ikke vanlig å gi en fast pris på en slik jobb? (det ville de ikke gi selv om de kjente båt og motor)

For å toppe stjerna, så var det også lagt inn bomavgift på faktura, selv om de ikke passerte noen bom til der båten står... :confused: :jollyroger:

Link to post
Share on other sites

Greit å sjekke først kanskje.. Ville vel spurt om en ca. pris eller en fast pris før de satte i gang. 70kr pr litre for frostvæske på saltvannsiden er lureri etter min mening, på mine motorer går det med ca 10liter pr motor med konsentrat. ville klaget på regningen.

Er dette et firma i Grenland?

Link to post
Share on other sites

Mener at vinterkonservering inneholder mesteparten av "bli kjent med motoren du har" og kanskje det ville hvert de beste å gjort første konservering sammen med en servicemann eller kompis for å bli litt trygg på hva-som-er-hva og for å kunne bli i stand til å spesifisere hva man ønsker servicemannen skal gjøre og hva som en kan ta seg av selv.

Holder til i flere båthavner og har sett en del "servicemenn" i aksjon opp gjennom årene...

For egen del så avtaler jeg hva som skal gjøres og hva det skal koste og jeg er tilstede.... ikke alle servicemenn som liker det. 

Link to post
Share on other sites

Greit å sjekke først kanskje.. Ville vel spurt om en ca. pris eller en fast pris før de satte i gang. 70kr pr litre for frostvæske på saltvannsiden er lureri etter min mening, på mine motorer går det med ca 10liter pr motor med konsentrat. ville klaget på regningen.

Er dette et firma i Grenland?

Ikke Grenland, mellom Moss og Son han har båten. Han hadde spurt om pris, men de sa det var vanskelig å si på forhånd.

Link to post
Share on other sites

Mener at vinterkonservering inneholder mesteparten av "bli kjent med motoren du har" og kanskje det ville hvert de beste å gjort første konservering sammen med en servicemann eller kompis for å bli litt trygg på hva-som-er-hva og for å kunne bli i stand til å spesifisere hva man ønsker servicemannen skal gjøre og hva som en kan ta seg av selv.

Holder til i flere båthavner og har sett en del "servicemenn" i aksjon opp gjennom årene...

For egen del så avtaler jeg hva som skal gjøres og hva det skal koste og jeg er tilstede.... ikke alle servicemenn som liker det. 

Helt enig med deg her. Men han har 0 peiling og han liker ikke å spørre andre om hjelp. Men som jeg sa til han, så blir jeg med neste år slik at vi tar det sammen og at han lærer litt. Han hadde også spurt om han kunne være med, men fikk ett ullent svar at de var ikke sikre når på dagen de kom for å ta jobben. Han spurte da om de kunne ringe når de var på vei. Men dette hadde de "glemt" for de hadde så mye å gjøre...

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Yanmar 4LHA. Pleier å kjøre gjennom ei 10 liters bøtte. Stenger sjøvannsinntaket, og heller ned i sjøvannsfilteret mens motoren går på tomgang.

 

I dag fikk jeg bekreftet at 10 liter er mye mer enn nok på den motoren. Var litt sent ute med å frostsikre, så eksosen hadde frosset :blush:  I forsøk på å kjøre gjennom frostvæske sa det "pang" og dermed hoppet slangen på eksospotta av. Ikke fritt for at jeg skvatt litt. Uansett, i dag hadde jeg tint opp og kjørte på en 10 liter med frostvæske. Mye av det havnet inn i båten der slangen hadde hoppet av. Da fikk jeg i hvert fall se hvor mye av frostvæsken som kommer ut av eksosen.

Link to post
Share on other sites

Han hadde spurt om pris, men de sa det var vanskelig å si på forhånd.

 

 

Hvis de hadde hatt en fungerende hjerne i den andre enden av telefonlinja her ville de forstått at det er omtrent det samme som å si at "detta har vi aldri gjort før"... og da ringer man jo selvfølgelig noen andre, eller gjør jobben selv.

Link to post
Share on other sites

Hvis de hadde hatt en fungerende hjerne i den andre enden av telefonlinja her ville de forstått at det er omtrent det samme som å si at "detta har vi aldri gjort før"... og da ringer man jo selvfølgelig noen andre, eller gjør jobben selv.

Ikke så tøff i kjeften nåda, her er det antagelig en båtbruker uten mye erfaring på båtmotorer og værksteder som hadde tillit til et værksted som jobber med båt.

Vil nok sjekke mer neste gang, men fortjener virkelig ikke slike "kjekkas" uttalelser. :nonod:  :nonod:  :nonod:  :nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...