glenneren Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Har kjøpt en 35 Mistral som jeg skal hente til våren og har ikke prøvekjørt enda, er det noen som har erfaring med denne kontra 37 Grand Mistral med tanke på sjøegenskaper, toppfart/marsjfart osv. båten er utstyrt med to Kad 44 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Litt mindre badeplattform? Med 2xKAD44 må den gå ganske godt. 37-40 knop avhengig av propellere? Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
glenneren Posted December 4, 2016 Author Share Posted December 4, 2016 såpass ja, blir spennende å prøve :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Min W37GM målte vi ifjor høst til 36,1 Nesten tomme tanker, 4 personer ombord, lastet med det vi vanligvis har ombord, det er jo fort noen Kg. Vi har Alu propellere, maks turtall er 3750. det er litt lavt, regner med å bytte turboer om et års tid. Må bare måle de først :-) Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
glenneren Posted December 4, 2016 Author Share Posted December 4, 2016 hva vil du si er laveste marsjfart uten at båten blir tung i hekken ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Vår 37 GM gjør ca. 38 knop på våren med fulle diesel og vanntanker + 2 pers (~3850 rpm) med B5 alupropellere. Vi har også Kad 44. Det går fint å marsje ned mot 20 knop og den holder seg i noenlunde i plan helt ned til 17 knop, men da begynner hekken å synke temmelig langt ned. Tror ikke det er noe særlig forskjell i sjøegenskaper, toppfart/marsjfart osv. på Mistral og GM. Det er vel i utgangspunktet samme skroget, men som Windy37GM sier så er nok badeplattformen større på GM og jeg vet ikke om skroget er litt lengre på GM. Jeg har ikke vært inne i midtkabinen i en Mistral men det ser ut til at den er større i en GM og med skikkelig dør inn. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Jeg ligger ikke lavere enn 23, det blir så ille med hekkbølger :-) Tror jeg må få målt litt turboer/trykket på begge maskinene til våren. Skulle egentlgi gjøre det irå, men så ble det borte i sjøsettingståka.. Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
glenneren Posted December 10, 2016 Author Share Posted December 10, 2016 er det noen som kjører stålpropeller på kad 44, isåfall størrelse og max turtall ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts