Jump to content

Det var denne vikeplikten da...


Mulligan

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Ser ikke bra ut, tipper han stod på dass da det smalt!?

 

I følge utelandske sider saken er omtalt på sa han på et intervju etterpå forklarte han følgende:

 

- Båten gikk på autopilot

- Gubben var på do :-)

- Gubben hadde ikke på høreapparatene så han hørte aldri tutinga til ferja

 

Gikk bra for alle, så da så ;-)

Link to post

Man trenger ikke være rakettforsker for å innse at man ikke skal gå på autopilot i 10-14 knop mens man sitter på driteren... Uansett hvor i verden man er... Det går oftest galt. Må man legge en kabel, settes skuta i fri... Noen trenger å lære på den harde måten. Kanskje flere ganger... Andre bruker fornuft og unngår sånt...

Skriver såpass krast fordi jeg kom ut for tilsvarende situasjon, med vikepliktsrett på min side. Jeg gikk med grei fart og ser en Halco i god driv, tilsynelatende uten folk ombord. På kryssende kurs... Dette var før jeg hadde tatt Verdensmesterbevis i båtføring (Båtførerprøven). Jeg oppdaget Halcoen såpass tidlig og beregnet at vi ville treffes, at jeg fikk tid til å sjekke i den lille røde båtboka hvem som hadde vikeplikt (Halcoen), og forberedt meg på kursendring at det ikke ble en skummel situasjon.

Hadde jeg stått på min rett, hadde vi kollidert. Halco-kapteinen er nok ennå totalt uvitende om at han/hun var på kollisjonskurs. For da den strøk forbi baugen min, med grei margin, ikke takket være ham/hun, var det ingen å observere ombord.

Beklageligvis, i dagens samfunn fungerer ikke Darwins lov lenger... Man er så beskyttet at de svake og dumme overlever, til tross for dårlige odds...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

I følge utelandske sider saken er omtalt på sa han på et intervju etterpå forklarte han følgende:

 

- Båten gikk på autopilot

- Gubben var på do :-)

- Gubben hadde ikke på høreapparatene så han hørte aldri tutinga til ferja

 

Gikk bra for alle, så da så ;-)

 

Kan være enig med andre kommentarer her om at man ikke trenger å være rakettforsker for å skjønne at dette var litt "dumt", men uansett er det her nye og viktige poeng som sikkert bør tas inn i den obligatoriske båtførerprøven. :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Synes det var litt rart at ferjekapteinen prioriterte og advare så mange ganger med hornet , istedet for og sette skuta i bakk. Ser jo på videoen at ferja stoppet jo forholdsvis fort når han bakker. Ferje kapteinen burde ha stoppet siden han ikke fikk kontakt med annet fartøy. Ferdig snakka

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

og i det svaret så ligger årsaken til alle tåpelige krangler og debatter rundt om. Reglene er krystallklare. Og i denne saken er det ikkje en eineste ting å diskutere engang da det hele ble filmet og kommer soleklart frem hva som skjedde og hvem som har skyld. De som ikkje skjønner reglene for ferdsel på sjøen og vet best sjøl hva de synes er rett må gjerne legge til for godt, dere vil ikkje bli savnet. 

Link to post

og i det svaret så ligger årsaken til alle tåpelige krangler og debatter rundt om. Reglene er krystallklare. Og i denne saken er det ikkje en eineste ting å diskutere engang da det hele ble filmet og kommer soleklart frem hva som skjedde og hvem som har skyld. De som ikkje skjønner reglene for ferdsel på sjøen og vet best sjøl hva de synes er rett må gjerne legge til for godt, dere vil ikkje bli savnet.

Skyld eller ikke. Hvis det er mulig å unngå at liv går tapt, er det da godt sjømannskap å tviholde på retten sin? Det hender at folk får et illebefindende også.

Link to post

Det ligger vel i regel 2 om ansvar:

Regel 2. Ansvar

 

(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

(b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

 

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post

og i det svaret så ligger årsaken til alle tåpelige krangler og debatter rundt om. Reglene er krystallklare. Og i denne saken er det ikkje en eineste ting å diskutere engang da det hele ble filmet og kommer soleklart frem hva som skjedde og hvem som har skyld.

Så lenge man ikke vet om fergen fulgte en "traffic lane", er det slett ikke opplagt hvem som hadde vikeplikt. Lystbåtskipperen brøt regel 5 (holde utkikk), et av fartøyene overholdt ikke vikeplikten, og det andre fartøyet brøt regel 2.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...