Poseidon Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 .... i åpent farvann ..... Dette er definitivt ikke åpent farvann i Sjøveisreglenes forstand, tvert imot er det trange farvann og dermed slår regel 9 inn med full tyngde - og den pålegger båter under 20 meters lengde å ikke være til hinder .... Når det gjelder forslaget lengre oppe om at fergeskipperen burde ha bakket hardt opp tidligere så kommer det tydelig frem at forslagsstilleren neppe har hatt kommande på noe stort skip i sin karriere. En hard oppbakking er noe som man veldig sjelden griper til, spesielt ikke i så trange farvann som det åpenbart er. Hvis det skal stilles noe spørsmål ved fergekapteinens måte å håndtere saken på, så kunne det muligens være om han holdt litt høy fart, men jeg vet for lite om de lokale forholdene til å mene noe om det. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mouche Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Er det noen som har et kart over det aktuelle området som definerer det til ikke å være åpent farvann? Hva er egentlig definisjonen på "åpent farvann" i motsetning til det som ikke er det og er dette uavhengig av hvilken størrelse fartøy og manøvreringsevne på dette eller blir det (også) her en vurdering av den aktuelle situasjonen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LRW Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Det er interessant at flertallet her mener at man skal ta høyde for at andre båter ikke er i stand til å reagere på en situasjon. Hvis man skal unngå alle situasjoner som kan bli farlige hvis en båt bare forsetter rett frem fordi ingen ombord følger med, kan man jo like godt la båten ligge fortøyd til brygga på dager med mye trafikk på sjøen. Over til en annen ting. Kan hende at hele denne situasjonen hadde vært unngått hvis fritidsbåten ikke hadde hatt sotete ruter. Da kunne jo noen ombord på skipet ha sett med kikert at det ikke var noen bak roret, og handlet helt annerledes i denne situasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 det er en fin linje mellom å være sta og dum også på sjøen. Det fremgår også i colregs regel 2. Hvor grensen for godt sjømannskap går vet man ikke ut i fra videoen her. For man vet ikke konsekvensene av alternativene for ferga. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Når det gjelder forslaget lengre oppe om at fergeskipperen burde ha bakket hardt opp tidligere så kommer det tydelig frem at forslagsstilleren neppe har hatt kommande på noe stort skip i sin karriere. En hard oppbakking er noe som man veldig sjelden griper til, Det forslaget fikk jeg ikke med meg at noen nevnte. Men hva med en mellomting? Kunne han trekt litt av på trottlene? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mulligan Svart 8.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Dette er ruta Chetzemoka trafikkerer. Sitér dette innlegget Link to post
vestsiå Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 to biler kræsja i et kryss. den ene føreren flyr ut og skriker: SER DU INGENTING!! Den andre sveiver rolig ned ruta og sier: SÅ MÅTTE DU VEL STOPPET DU SOM SÅG.... Klart småbåten skulle vike,men ærlig talt så kunne den store båten brukt mer enegi på unngå kollisjon i stedet for å prøve å sprenge hele luren sin. Ok,kaptein i liten båt laget situasjonen men påkjørsrett har vel ingen Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Å renne rett i siden på et annet fartøy er utvilsomt forbundet med stor fare for liv og helse. Kan vanskelig se at man ikke skal gjøre alt som står i ens makt da for unngå situasjonen, selv om man har retten på sin side. Mulig fergeskipperen gjorde det så klart, og da er det lite å krangle om :-). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
000 Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 (redigert) Jeg skjønner at det blir vanskelig for deg å svare på spørsmålet Knurrbart. Ethvert svar du måtte komme med vil jo avsløre at dine holdninger ikke er i tråd med godt sjømannskap. javel jaja dommeren har talt. Det er ikkje alle spørsmål som krever svar og når det blir som du sier at samme hva eg svarer så er det ikkje i tråd med godt sjømannskap. Skal godt gjøres og komme noen vei da gitt. Ellers hva tror du skjer om ei ferje i dette tilfellet letter på throttlene som du sier? Kan hjelpe deg med svaret som er ca ingenting annet enn at man mister styring. Eg ville ikkje sagt opp jobben som drosjesjåfør med det første om eg var deg. Redigert 8.Desember.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Takk for tipset, da beholder jeg jobben som drosjesjåfør. Men han må vel i alle fall under styrefart for å miste styringen eller? Eller vil enhver fartsreduksjon gjøre at han mister styringen? Beklager at jeg aldri har stått bak rattet på en ferge før, men de båtene jeg har styrt har nå oppført seg slik. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pipe Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 (redigert) Den som har rett har jo rett, men skulle man praktisert den i rundkjøringer med bil på veien så hadde vel bilen kun stått på verksted. Folk kjører jo ut rett foran nesa når de har vikeplikt.... men er greit å skremme dem litt med å late som man ikke har tenkt å stoppe kanskje de vil presse seg litt mindre inn. Men å ta skrittet helt ut høres jo helt galskap ut. Dette blir litt på siden men du er sikker på at det ikke er du som har vikeplikt? Kan det tenkes at bilene som kjører rett foran nesa de har krysset vikepliktlinjen først? Jeg gidder ikke alltid å vente på det er klart fra venstre i rundkjøringer når trafikken derifra er uten ende. Da stopper jeg med forhjulene over vikepliktlinjen og venter til de to til tre bilene som kjørte inn i rundkjøringen før meg har passert så er det min tur selv om det betyr at noen må bremse ned for meg. Du kaller det å presse seg inn men jeg kaller det å kjøre på retten sin. Bruker det trikset nesten vær eneste morgen når jeg skal krysse morgenruschet i en rundkjøring. Er man defansiv da kan man stå der til krampa tar en. Venter dog på en stor nok luke til at det ikke er overhengende fare for kollisjon men må vedkomende bremse ned på vanlig måte er luken stor nok til å krysse Redigert 8.Desember.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Kjører kanskje Audi uten blinklys også da? Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
vestsiå Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 nå er jo båtførerprøven også en tråd på baatplassen. hva sier reglene om denne situasjon? hva om kona/barnet ditt "plutseleg" fintet ut,og du var under dekk i full panikk/bekymring for å hjelpe? hva om din gamle far ville ha en "siste" sjøtur og fikk et ellerannet slags annfall...... kunne kapteinen på store båten vite dette uten videre,eller skulle han/hun bare annta at denne lystbåt bare var nok en "tulling"..... man må vel kunne være litt passiv selvom man har retten på sin side? såg/mistenkte kapteinen på den store båten muligheten for en kollisjon lenge før hornet ble aktivert? man må da ta høyde for at uventede ting kan skje,og at det ikke allltid er etter boka på blåmyra. man kjører bare ikke på noen man har observert.l Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Men i denne situasjonen er det jo ikke sånn at kapteinen vil eller prøver å kjøre på båten. Han advarer jo om fare og fritidsbåten reagerer ikke. Det er jo helt naturlig å anta at motparten i en situasjon er i stand til å reagere. Men her konkluderer du motsatt av hvordan du argumenterer. "Det er jo helt naturlig å anta at motparten i en situasjon er i stand til å reagere". Men er det naturlig å anta når man "Han advarer jo om fare og fritidsbåten reagerer ikke".? Det du skriver fremstår som total ulogisk for meg. Hvis man advarer om fare og fritidsbåten ikke reagerer så er jo konklusjonen stikk motsatt. Det vil da være naturlig å anta at motparten ikke er i stand til å reagere. Er det noe jeg ikke forstår eller er det bare komplett ulogisk det du skriver? ----- Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Kjører kanskje Audi uten blinklys også da? Nei, kjører MB eller BMW alt etter hvilken årstid det er. På mine biler virker blinklysene helt fint og de er i daglig bruk. Sitér dette innlegget Link to post
gasebo Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 (redigert) . Redigert 8.Desember.2016 av gasebo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 (redigert) Og samtidig kan Komodo og meningsvennene hans som utrolig nok sitter og mener at føreren av fritidsbåten har sitt på det tørre selge båten og få seg hytte. Det er merkelig nok fleire av de her som mener at altenativa her er enten har de rett eller så praktiserer man påkjørselsrett. Det er mye uforstand en skal lese sjøl på et forum. Redigert 8.Desember.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Det er ingen av debattantene som har hevdet at føreren av fritidsbåten har sitt på det tørre. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Bruker det trikset nesten vær eneste morgen når jeg skal krysse morgenruschet i en rundkjøring. Er man defansiv da kan man stå der til krampa tar en. Venter dog på en stor nok luke til at det ikke er overhengende fare for kollisjon men må vedkomende bremse ned på vanlig måte er luken stor nok til å krysse Er nok mange bygdekjørere som hadde stått til bremsene rusta fast om de måtte kjøre rundkjøringer i Oslo, særlig når de har flere filer i rundkjøringa, og flere filer inn-ut av rundkjøringa ;-) Helt enig med Pipe her. Sitér dette innlegget Link to post
vestsiå Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 om man kjører trailer eller moped/optimistjolle eller danskebåten så skal man ikke kjøre på noen selv om man har retten på sin side. man må bare akseptere at ting skjer.... enten man er tulling/ukyndig/eller faktisk har en grunn til å ikke opptre etter gjeldende regler. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Hvis alle i trafikken hadde hadde vært roligere og mer hensynsfulle, tror jeg mange ulykker hadde vært unngått og trafikken hadde flytt minst like fint. Irritasjon gjør folk til dårligere bilister, noe som burde være vektlagt tungt i førerprøven. Når det gjelder denne saken, så kunne det endt mye verre. Det mange gode grunner til at store båter som ferger o.l. ikke kjører slalom og bremser i itide når det er mange andre på sjøen, men her var det én båt som den så i god tid og burde derfor kunne bremset tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 (redigert) Kjører kanskje Audi uten blinklys også da? Takk, der fikk jeg meg en god latter :thumbsup: nå er jo båtførerprøven også en tråd på baatplassen. hva sier reglene om denne situasjon? hva om kona/barnet ditt "plutseleg" fintet ut,og du var under dekk i full panikk/bekymring for å hjelpe? hva om din gamle far ville ha en "siste" sjøtur og fikk et ellerannet slags annfall...... kunne kapteinen på store båten vite dette uten videre,eller skulle han/hun bare annta at denne lystbåt bare var nok en "tulling"..... man må vel kunne være litt passiv selvom man har retten på sin side? såg/mistenkte kapteinen på den store båten muligheten for en kollisjon lenge før hornet ble aktivert? man må da ta høyde for at uventede ting kan skje,og at det ikke allltid er etter boka på blåmyra. man kjører bare ikke på noen man har observert.l Redigert 8.Desember.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 (redigert) Og samtidig kan Komodo og meningsvennene hans som utrolig nok sitter og mener at føreren av fritidsbåten har sitt på det tørre selge båten og få seg hytte. Det er merkelig nok fleire av de her som mener at altenativa her er enten har de rett eller så praktiserer man påkjørselsrett. Det er mye uforstand en skal lese sjøl på et forum. :lol: Dette her blir bare bedre og bedre Ok, jeg selger båten og så tar jeg drosja mi og kjører opp på hytta i stedet Når det gjelder denne saken, så kunne det endt mye verre. Det mange gode grunner til at store båter som ferger o.l. ikke kjører slalom og bremser i itide når det er mange andre på sjøen, men her var det én båt som den så i god tid og burde derfor kunne bremset tidligere. Så enkelt kan det sies Redigert 8.Desember.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
XardasKSP Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 @pipe: De kommer ikke fra stillestående inn fra siden de kjører rett inn i rundkjøringa som om de mente at bilen som er allerede inne på den skal stoppe opp, det skjer i småby som Skien ikke i Oslo. I Oslo går trafikken så sakte at de stopper opp før de krysser linja som du forteller istedet for å cruise inn i full fart som om de hadde forkjørsrett. Uansett virker som rimelig dårlig idee å kjøre på noen med båt, bil eller hva som helst bare fordi "man har rett til". Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Maika : men her var det én båt som den så i god tid og burde derfor kunne bremset tidligere. Jeg fårstår bare ikke hvordan dere vet på hvilket tidspunkt fergeskipperen begynte oppbremsingen bare ved hjelp av denne filmsnutten. Var det ved første fløytestøt, eller kanskje før, eller var det sekundet før det smalt. Joda, jeg ser ferja bremser kraftig rett etter sammenstøtet, men det trenger ikke bety at kapteinen først da startet reverseringen. I det hele tatt synes jeg det bare er litt underlig at noen synes oppbremsingen starter for sent når man ikke vet hvor lang tid det tar å klarjøre for reversering på akkurat denne ferja her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.