Jump to content

Hvor kjøpe bly til ballast

Jernklumpen

Recommended Posts

Trenger 1000 + kg bly til ballast. Noen som vet hvor man kan få kjøpt dette rimelig? Hos metall.no fikk jeg pris i dag på 28kr pr kg uten moms. Da kan man faktisk kjøpe nye batterier og bruke de som ballast.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Hvis du vil legge arbeid i det:

Det finnes kanskje en gammel seilbåt med blykjøl du kan få kjøpt til under blyprisen. Så kan du selge rekkestøtter og annet syrefast videre?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Jeg har nettopp dumpet noen hundre kilo rujernsblokker. Det skal ikke rare volumet til før en slik blokk veier 60 kg. Ta en tur til en skraphandler og se hva han har. Balanseringsvekter for bil blir ikke lenger laget av bly, men av sink. Og det er gode greier. Hos den lokale skraphandleren her kjøpte jeg til Hulda 3 tonn bly som i hovedsak kom fra elektriske kabler (fullt av bek og skitt), samt en 30 mm tykk jernplate. Blant annet. Nå er mannen for lengst død og skroten er lagt ned.

Avbalanseringslodd er nevtn, men de blir som sagt nå laget av sink, ikke bly. Sink har en egenvekt under stål. Fremdeles fullt brukbart, bare ikke så kompakt. Fordelen kontra stål er at det er lett å smelte om til barrer i ønsket form, og de blir ikke så harde i kantene som stål. Altså litt mindre brutalt mot skroget :smiley:

Ellers vil jeg slå et slag for iridium. Kanskje litt leit å oppdrive, men har bra egenvekt :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...