Jump to content

Hvor kjøpe bly til ballast

Jernklumpen

Recommended Posts

Et alternativ er jo også å slakte gamle bilbatterier, de får man gratis på mottakstasjoner. Litt griseri, men det er jo bare å helle ut syra i en dunk og slå dem i filler. Plasten går tilbake til gjennvinning.

Jeg tror ikke du få lov til å hente batterier fra godkjente mottaksasjoner, de må dokumentere hvor alle innkommende og utgående batterier havner og at det blir tatt hånd om ihh. til forskriften.

Desverre er det å helle syre på en dunk,og knusing ned slegge hjemme bak garasjen ikke forskriftsmessig korrekt ????

Synd egentlig at det skal være så vanskelig å få tak i vsse råmaterialer for menig mann.

Ting var enklere før, og jeg synes ideen var god.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

He he, ja du har vel rett :giggle:  Men det var den måten vi gjorde det på når vi var 15 år og ikke hadde penger til å kjøpe blybelte :smiley:  Men at de skal være så vanskelig å få tak i tror jeg ikke. Når jeg har satt fra meg et batteri på fyllinga her ute er det ingen som har loggført det. Likedan på bensinstasjoner rundt om kring.

Men når det gjelder det miljømessige; hvis du har sett hva som går i ovnen på forbrenningsanleggene tror jeg nok ikke denne måten å resirkulere et batteri på er den verste :wink:  Syra kan man jo bruke f.eks. til vannlinjerens på våren, nok til hele båtforeningen :giggle:

Kjøp en gammel seilbåt....fåes for noen 1000 lapper.....Blykjølen kan skjæres med motorsag...og støpes om. Vipps så har du 1 tonn med bly  (og en gammel båt du kan skrote)

Jeg tror faktisk ikke du får de gratis hvis du spør. Der jeg jobber kommer det folk innom ca en gang i måneden for å kjøpe gamle batterier. Vi selger ikke, men de tilbyr en krone kiloet for hele batteriet.

Prøvde og hive par batterier på bålet i går.

Plasten brant av, blyet rant ned i grusen og det lå igjen sprøe plater som ikke lot seg smelte.

Tok blykladdene og la i en kjele og satt den på bålet. Men dette var vanskelig og smelte.

Alt kladdet seg i bunnen av kjelen.

Ut fra ca 45 kilo startvekt (2 stk 55 amp batterier) ble det ca 5kilo smeltet bly.

Blir jammen mye jobb for og få 1000 kg da. Finner annen løsning.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Jernklumpen, dette blir bare tull. Du har plass nok nedi bånn av båten. Du kan bruke alt fra stein til skrapjern som ballast. Gå på skroten og finn deg noe skikkelig jern. Dalmarin 38 er en motorbåt, ikke en performance-seiler. Til og med Hulda har (hadde) flere hundre kilo betong og jern nedi bånn. Sjekk ut 'Byggingen av Hulda', og se hva jeg lempet ut for å få plass da jeg skulle endre lokasjon av batteriene. Bare det var 100 kg jern pluss betong, sånn om trent.

Plasten brant av, blyet rant ned i grusen og det lå igjen sprøe plater som ikke lot seg smelte.[...]

Om du skal gjennvinne bly fra bly fra batterier, så er det nok en god start å droppe "lure triks" fra 1950-tallet og heller benytte seg av at du lever i en tid der god informasjon er ett google- (eller bing- eller duckduckgo-) søk unna. Syre nøytraliseres lett med husholdningsvarer, bly plukkes lett ut av tomme batteri og med fornuftig temperaturkontroll er det ikke noen stor utfordring å smelte til barrer av god kalitet....

Desverre er det å helle syre på en dunk,og knusing ned slegge hjemme bak garasjen ikke forskriftsmessig korrekt

Plasten brant av, blyet rant ned i grusen og det lå igjen sprøe plater som ikke lot seg smelte.

Nå skjønner jeg hva Nomen mente. Det var ikke akkurat den prosedyren jeg så for meg med å bruke bly fra batterier...

Lagt til:

Ser at flere har reagert på det samme!

Redigert av Komodo (see edit history)

Fikk pris fra metall co i drammen på 29.- pr kilo uten mva

Pris hos lokal metallskrotnisse 19.- pr kilo regner med at de ikke driver mye med mva

Fikk mail fra en på forumet her som hadde liggende 450 kg. 5.- pr kilo.

Så går for sistemann. Men håper det dukker opp mer , trur jeg trenger 500 kg + til.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

• 4 uker senere...

Tuff. Alt var som forventet. Takk for hyggelig handel. Men trenger nok 300kg til. Jar deal med par blikkare i området. Så det ordner seg sikkert

Båt er livet.

• 4 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Støper barrer på ca 20 kg med skrotmetall i. Og forseilet med primer og våtromsmembran for og unngå lekkasjer og evt rust.  Løse barrer er lettere og flytte på ved evt vedlikehold. Skal skumme de sammen med byggskum for at de ikke skal bevege seg i sjø. 

Båt er livet.

Bruker plastbokser fra Europris som støpeform.  Går så det suser. 22 kg pr stk. Trenger kun 45 stk .  Fyller syrefast skrot oppi støpen for og få mer tyngde. Litt jobb, men går nok fint før våren 

20171207_174502.jpg

Båt er livet.

Love the irony of being the "Iron Clump" looking for ballast, theres an old keel laying in the field in Uppsala Sweden, bring your pickup and a good way of apply the laws of archimedes and I can show you where it is. eye balled it at about 500kg. Keels are usually cast iron coated with led filling, cutting it open is a headache but can be done.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...