Jump to content

Valg av anker kjetting langturbåt


Bitteliten

Recommended Posts

Som noen kanskje har fått med seg driver jeg og pusler med å utstyre en 43 fots båt for langtur. Båten kommer til å veie ca 13-14 tonn når den er ferdig utstyrt og lastet tenker jeg.

 

Et av prosjektene er å bytte ut den galvaniserte 40m 8mm kjettingen på baugankeret.

 

Ankeret er oppgradert til et 30kgs Vulcan anker. Vinsjen er er Loftans prosjekt 1000.

Kjettingen skal være 80meter lang. Utstyret skal tåle å holde båten på svai i skikkelig dårlig vær

 

Så er spørsmålet hva slags kjetting jeg skal ha. I utgangspunktete tenkte jeg 10mm galvanisert kjetting med bruddstyrke 5 tonn. Men den tar stor plass, kabelaret på vinsjen må byttes og den er tung.

 

Så kom et alternativ opp, nemlig en high tension 8mm galvanisert kjetting, som feks denne http://webshop.drevia.se/artikel.php?kid=277-279-311-313&sok=&id=5849

Den har bruddstyrke 7 tonn, og det er mer enn nok tenker jeg.

 

Hva tenker kjetting ekspertene om dette valget?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Er diameteren på kjettingen tilstrekkelig til at du får plass til en sjakkel med bruddstyrke tilsvarende kjettingen? Vet det er et problem om du går tilstrekkelig langt opp på skalaen over kjettingkvalitet. Ellers er eneste ulempe med lettere kjetting at den ikke gir samme demping som en tyngre kjetting, men å legge ut noen ekstra meter burde kompensere greit for dette.

Link to post

I drittvær står kjettingen uansett som en rundtjern. Båten raser hit og dit etter baugen. 8 mm burde holde godt. Til sommeren skal jeg eksperimentere med å ankre fra hekken. Altså legge hekken mot vinden. Da skal etter teorien båten ligge uten å jage. Hulda er av selve skrogkonstruksjonen en avkuttet spissgatter. Campingseilere vil trolig plaske noe innmari. Så langt har jeg ligget i beskyttet vann med 30 m/s i hekken uten at det var noe dramatikk.

Link to post

Hulda, tenker du at vanlig 8mm bør holde? Bruddstyrken på slik er 4 tonn.

 

Bruddstyrken i sjakkel og svivel ligger på ca 5 tonn. Men her dempes trolig rykkene mer enn mot kjettingen ettersom de er lengre ned?

 

Euklid har et godt poeng med sjakkel. Selv Wichard sjakkel må,opp i 10mm for 5 tonns bruddstyrke, og da passer den ikke i kjettingen. Mitt kompromiss ble da en slik sjakkel mellom anker og svivel. Begge disse holder 5 tonn

 

Kong, som bla leverer svivler sier at det er viktig at ankersystemet har et svakere ledd enn dekksinnfestingen, slik at man unngår store ødeleggelser på båten. Jeg fester alltid kjettingen i kryssholt via tau med rykkdempere og kjettingkrok. Da unngår vi også rykk og dermed kanskje brudd?

 

Så tanken med high grade 8mm er at kryssholtet med rykkdemper antakelig tåler 7 tonn (mulig jeg lager en hanefot så jeg kan bruke begge kryssholtene i baugen) . Så holder kjettingen 7 tonn og så holder svivel og sjakkel 5 tonn. Over 5 tonns bruddstyrke på sjakkel/svivel må jeg høyt opp i dimensjoner. Svivelen vil da i seg veie 2,5 kg

 

Sånn ser det ut i dag

https://baatplassen.no/i/topic/75562-optimal-langtur-seilbåt-for-jorda-rundt-utstyr-tips-diskusjon/?p=1867671

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hvilken styrke man skal velge, kommer an på båtens egenskaper. Story:

Jeg jobbet en gang på en marina. Rykkdempere var noe en del båteiere anså for unødig utgift. Særlig de som hadde mindre landstedbåter. For disse båtene veide så lite i forhold til de større snekkene. Problemet for marinaen var brekkasje på uteliggerne. Og påfølgende skader på båtene. Der det oppstod skader var typisk der det var plassert båter som eks. GH10, GH14, Lingebåter (sånn rundt 17 fot) etc. Disse ga noen jævla nøkk i fortøyningene når sjøer hevet båtene.

 

Så det er greia, slik jeg ser det. Ikke nødvendigvis hvor mye båten veier. Men heller hvilke rykkbelastninger den vil kunne gi på fortøyningsgodset. Nå vil jeg tro at Bitteliten er mindre gunstig enn Hulda. Selv om Bitteliten veier flere tonn mindre. Grunnen er at, selv om Bitteliten er en tradisjonell svensk design, har krappere baug enn Huldas helling på 45 grader med lang og slank nese. Hulda er konstruert slik at selv med 20 kg anker og 100 meter kjetting til 2 kg pr. meter, så er baugen for lett. Nedi bånn ligger det minst 50 kg trimballast. Uansett om Hulda får en halvmeter vann over baugen, så plasker det ikke. Så der er en vurderingsparameter. En annen vurdering er når ankerkjettingen surrer seg rundt en stein på bunnen, og henger rett ned. Selv den minste bølge vil gi en meget stor rykkbelastning. Det er i disse tilfellene man trenger en kjetting som tåler høy strekklast (dimensjonerende parameter). Og godset som holder kjettingen fast i båten må kunne takle forholdet. For ankring på mudderbunn, holder hva som helst. Og er det slik at noe skal ryke, så vil jeg personlig at det skal ryke så nær ankeret som mulig. Slik at jeg i hvert fall berger kjettingen.

 

Den gangen jeg bygget Hulda hadde jeg to konstruktører i kikkerten: Modig (Långedrag) og Øvre (Ansö). Øvre syntes at Modig hadde en for lett kjøl- og bunnkonstruksjon, rent styrkemessig. Egentlig ikke faktum, konstruksjonene til Modig greier seg meget godt. Så jeg adopterte ideene til Øvre. Og la til en del. Det er grunnen til at jeg har fått en båt som går vanvittig mykt i sjøen, fordi nullspantet har blitt flyttet langt akterover. Blant annet har vi en motor som veier tre ganger mer enn motorene som Modig og Øvre la inn i konstruksjonen. Og så har vi et par hundre liter mer diesel. Ulempen med Hulda, i denne konteksten, er at båten jager mye når den ligger for anker. Av en eller annen grunn. Så hvordan båten oppfører seg i vinden når den ligger for anker er også en parameter man bør ta inn i ligningen.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke har peiling på arbeidslasten på Huldas 10 mm kjetting eller sjakkelen som fester kjetting til anker. Jeg har heller ikke behov for svivel, har en liggende. Ankeret mitt kommer alltid korrekt opp grunnet sporet jeg har i løpehjulet ute på genakerpeket.

 

Så om du har kjetting med 4 tonn bruddstyrke, ville jeg ikke reist til Antarktis med den. Ville hatt 7 tonn. Jeg hadde gitt blaffen i svivel. Brukt sjakkel med bruddstyrke 5 tonn. Svivel er en ekstra usikkerhet.

 

Nå har jeg ikke tid til mer, pusser opp kottet, ferdig med toalettet. Har fått skryt av Admiralen. Dette gjelder huset på land.

Link to post

Takk Hulda :smiley:

 

Jeg kommer til å vurdere behovet for ankerseil etterhvert.

 

Jeg går for 8 mm high tension. Den har bedre bruddstyrke enn 10mm vanlig. Og jeg slipper å bytte kabelaret på vinsjen. Prisdifferansen er noen få båtpenger, og det er denne navlestrengen verdt. Svivel bestilles med 5 tonn bruddstyrke så får jeg heller se på behovet etterhvert.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
  • 4 måneder senere...

Hvor smart er det egentlig å bruke denne high tention kjettingen til langtur? Høyfast stål har liten elastisitet og en større tendens til utmattingsbrudd i lengden enn mer duktilt stål. Av de uforutsette havariene vi ser er utmattingsbrudd overrepresentert, det gjelder innen en rekke bruksområder. Forutsetningen er et gitt antall lastsykler. 

Link to post

Det er et godt poeng. Herdet stål har fordeler og ulemper. 

 

Jeg kjenner ikke elastisiteten i dette stålet.  Spørsmålet er om ankerkjetting blir utsatt for maksbelastning noen gang. Skal jo ikke heise båten opp i kjettingen heller ?

Jeg vil også tro at konstruksjonen ligger innefor stålets spesifikasjoner. Bøyeradier er jo vesentlig her. 

Jeg tror vel Kong svivelen eller Wichard lyr sjakkelen mellom anker og kjetting ryker først. Disse er i syrefast, bruddstyrke ca 5 tonn. 

 

Jeg får to gode anker ombord. Foran Vulcan 33 kg med 80m 8mm ht kjetting. Akter blir det 20kg Rocna (ikke plass til større i rulla) med ca 40m std 8mm kjetting. Skal etterhvert filulere frem en mulighet for å skjøte inn tau på hekkankeret ved behov. Men den er ikke åpenbar da denne kjettingen går ned i en lukket kasse der kjettingen er festet i bunnen uten umiddelbar adkomst til bunnen. 

 

Kan det fungere å sjakle inn tau mellom anker og kjetting?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Det blir sikkert kjempebra Bitteliten! Bra ankringsutrustning du får deg der. Kjenner jeg deg rett nå så blir det lite eller ingenting som blir overlatt til tilfeldighetene på den båten der innen dere drar :giggle:  Er nok mye likt skrudd sammen selv. Men jeg er jo så pirkete at vi hadde aldri kommet oss avgårde på langtur....

 

Tau mellom anker og kjetting ville jeg ikke hatt. Tenk slitasje ved oppankring og svaiing.

Link to post

Har bare en innvending mot ankerutstyret ditt, er skeptisk til svivel, alle kjettingbrudd er i svivelen som jeg har fanget opp.

Har aldri sett behov for svivel på 40 år med kjetting.

Har 8mm kalibrert og 20kg Bruce minst 16 t båt 50m kj, starter med 4 X D  og øker utslippet i takt meldt vind.  Ankrer normalt  ikke hvis det er dypere enn at jeg kan få 8 X D. 

På dypt vann så jeg  har backup til å sjakle inn tau.

 

For å minske at båten raser hit og dit etter baugen og lager kraftige rykk i kjettingen.

Så er medisinen et ankerseil som virker og at det er rett satt opp (testet ut på egen båt da vinklen kan variere fra båt til båt), en tror det ikke før en har prøvd det.  

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Komodo: halve morroa er jo det jeg holder på med nå :-)

 

Ankerseil står på lista ja :-)men får se hvordan båten ligger først. 

 

svivel eller ikke er en evig diskusjon :-) jeg har lyr sjakkel mellom anker og svivel. Begge er klassa på ca 5 tonn bruddstyrke. Jeg lette lenge etter å finne en svivel der bruddstyrke faktisk var oppgitt. Utfordringen med svivel er at den knekkes av sideveis krefter. Kong anbefaler derfor lyr sjakkel mellom anker og svivel. Slik også Gunga gjør :-) 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Vet ikke hva andre  kabular gjør, men mitt holder  orden på kjettingen og Bruceankret kommer rett inn hver gang.

Har jeg tatt kjettingen ut av kabularet så passer jeg på å sikte mot ankret så jeg ikke lager tvinn når det legges på plass.

.

Når en monterer kjetting og anker må en sjekke om en må ta av en lenke for  ikke å få 1/2 omdreining tvinn i forhold til kabularet.

Det kan være årsaken til at noen har inntrykk av at ankret ikke kommer helt rett opp.

 

Finnes den båten som ikke roer seg med ankerseil?.

Mener du bør ha et  med disse mål.  Igle 3m x Luff  3.3m x Foot  2.7m hukes på akterstag visning ST eller BB side

6 lag med lapper i hjørnene total tykkelse 56 oz 8 oz duk eller bedre. (min erfaring)

 

 

 

 

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Samme erfaring som Roger jo når det gjelder ankring. Ankeret kommer rett opp hver eneste gang. Mulig det kan være et problem for dem som ligger lenge for anker og snurrer et stort antall omdreininger med vær og vind. Vi ligger aldri mer enn ett døgn. Ankeret er sjaklet til kjettingen med lyresjakkel. Og sjakkelen er galvanisert, samme som anker og kjetting. Har ikke tenkt å lage noe tæringsgreier akkurat av den biten.

 

Og etter all tings iboende fandeskap, må jeg som regel kutte av et kjettingledd når jeg har gjort et eller annet.

Link to post

"Jeg får to gode anker ombord. Foran Vulcan 33 kg med 80m 8mm ht kjetting. Akter blir det 20kg Rocna (ikke plass til større i rulla) med ca 40m std 8mm kjetting. Skal etterhvert filulere frem en mulighet for å skjøte inn tau på hekkankeret ved behov. Men den er ikke åpenbar da denne kjettingen går ned i en lukket kasse der kjettingen er festet i bunnen uten umiddelbar adkomst til bunnen."

 

Hei

 

Det bør jo vera med minst to ankre på langtur, men kva er poenget med å ha hekkanker?

Eg ser jo at behovet kan vera der om de skal til Middelhavet, men kvar elles får du bruk for vinsj og anker i hekken?

 

 

"Kan det fungere å sjakle inn tau mellom anker og kjetting?"

 

Det ville ikkje eg gjort. Tauet kan fort bli skamfilt.

 

 

Ask

 

Link to post
Bitteliten skrev On 16.4.2017 at 22.51:

 

 Akter blir det 20kg Rocna (ikke plass til større i rulla) med ca 40m std 8mm kjetting. Skal etterhvert filulere frem en mulighet for å skjøte inn tau på hekkankeret ved behov. Men den er ikke åpenbar da denne kjettingen går ned i en lukket kasse der kjettingen er festet i bunnen uten umiddelbar adkomst til bunnen. 

 

Kan det fungere å sjakle inn tau mellom anker og kjetting?

Nei.

Tenker sikkerhet, nå må du til med boltesaks/baugfil hvis sitasjonen tilsier at en må kutte kjettingen for å bli kvitt aker og kjetting i en fart.

Tau fra bunn av kjettingkassa og opp til kabularet, (Sjaklet inn 10 lenker fra enden).

Nå kan du enkelt sjakle inn tau ved behov for å skjøte på kjettingen ,  eller henge på tau og blåse og kutte tauet til ankerkassa, ved bråttom. 

Grunnen til 10 lenker er at nå kan du tre kjettingen inn i (rundt) kause på tauet og sjakkel med tynnere sjakkel. 

 

"Hulda" mener jeg leste en gang at de ved  overfart flyttet de mest mulig vekt fra baugen  og  ned under vannlinjen for bedre  oppdrift og stabilitet.

Hekkankret er flittig  brukt i uthavner på Norskekysten,  På Svenskekysten er det nok av longsideplasser og i Danmark bøyer og ankerplasser.

PS. Kjører rutine test på hekkankret ofte.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...