Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

En liten oppdatering på båtens stand her
En del småting har blitt rettet opp. Det er som forventet når jeg kjøper en eldre båt. Alle eiere har ulik fokus på hva som er viktig for dem - denne båten er ekstremt pent brukt synes jeg. Feilene er alt fra bytte dusj slange på håndusj til dårlig kontakt på fjernkontroll vinsj, fjerne vond lukt ombord, montere nivåbryter på lensepumpe, skru løs dørker og ta bort hundehår mm mm. Rett og slett slikt man kommer over når man kryper rundt og skrur fra hverandre båten for å bli kjent :smiley: Takk til Lano også som gir masse tips og råd pr mail - det er utrolig kjekt å ha en "mailvenn" som har samme båt :thumbsup: Jeg håper etterhvert at jeg kan bidra andre veien også

Jeg har valgt å beholde dagens elektronikksystem og satt inn nye kart i dette - til sommeren planlegger jeg første lengre tur. Kanskje Shetland :smiley:. Antakelig bygger jeg et nytt system i tillegg til dagens system så jeg har redundans på det viktigste.

 

DAB radio er montert. TVen er hivd ut. Dørk tepper er skaffet. Dusjforheng er måsydd, osv osv

Jeg har etter noen rundturer endt på et 33kgs Vulcan anker fra Rocna, koblet til 40m 8 mm kjetting. Rocna anbefaler selv 25 kg som tilstrekkelig - men ettersom det var plass gikk jeg for 33 kg (det var en feil på galvaniseringen av 25kg jeg kjøpte først - og da bestilte jeg like gjerne ett hakk større når jeg skulle bytte). Sjakkelen mellom anker og svivel er Wichard 10mm med SWL 1580 kg. Svivelen er fra Kong og har SWL 2000kg. Bruddgrensen på begge ligger i området ca 5000 kg. Alt av gjenger er sikret med lock tite. 

Kjettingen vil neste år bli oppgradert til 10mm 100 m. Da vil svivel og sjakkel i ankeret også oppgraderes tilsvarende. Dette for å kunne tåle ankring i svært sterke vinder.


Et par bilder av ankeret nedenfor.
bilde

De skarpøyde ser en sjakkel i et dekksbeslag med en dyneema sjakkel i ankeret. Denne har to funksjoner:

1. anker sikring

2. hindre at ankeret kommer for langt opp i rulla  og dermed legger press på wiren under baugspydet. Slik dette er nå klemmes ankeret fast mot viren - men legger ikke press på den. Samtidig sitter det godt fast i rulla. Det tok meg noen forsøk å komme frem til den løsningen  som er enkel å bruke og ikke trenge dyr ombygging av baugnebbet. Dyneema sjakkelen er fra Biltema - har bruddgrense på 4800kg. Jeg valgte denne løsningen fordi vinsjen vred i stykker metallsjakler som jeg prøvde her.. :rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Vær oppmerksom på at den sjakkelen kan sette seg i 90 grader vinkel i forhold til leggen på ankeret og da får du feil belastning på svivelen og bolten i svivelen kan brekke. Been there, done that....

Sjekk om den sklir lett ned og ser hvordan det ser ut når ankeret kommer opp etter bruk (at det ikke kiler seg i 90 grader i forhold til leggen på ankeret).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Man kan bruke en lengre sjakkel med samme bredde så sklir den lettere over anker leggen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Vær oppmerksom på at den sjakkelen kan sette seg i 90 grader vinkel i forhold til leggen på ankeret og da får du feil belastning på svivelen og bolten i svivelen kan brekke. Been there, done that....

Sjekk om den sklir lett ned og ser hvordan det ser ut når ankeret kommer opp etter bruk (at det ikke kiler seg i 90 grader i forhold til leggen på ankeret).

Jeg har løst dette med å knytte et 18mm tau i ankerets hull, der sjakkelen sitter:

bilde

Link to post
  • 1 måned senere...

Neste trinn i oppgraderingen er strøm ombord. Har lenge fundert på om det er behov for 220v agregart ombord, og det vil avhenge av valget av watermaker ombord. Water maker står på lista om noen år, så pt er det ikke behov for agregat.

 

Batteribanken på 345Ah i båten var sliten. Batteriladeren er en 30a Mastervolt fra 2004 som jeg opplever som litt rar i oppførselen sin. Jeg tror det er en av årsaken til at batteriene er dårlige. Så i vinter blir det oppgradering til 500

Ah AGM forbruksbank, ny Victron 50a lader også setter jeg inn en 3600Va skilletrafo fra Victron når vi først er i gang. Så slipper vi å importere galvanisk tæring via landstrøm.

 

Det står en Efoy ombord (største modell) som lader batteriene når vi ikke har landstrøm. Den ser ut til å fungere bra så lenge den får luft og sprit :-)

 

Om jeg finner en ok 12v watermaker kommer Jeg til å oppgradere dynamo på motor, installere solceller/vindgenerator og et par hundre Ah batterier til. Om watermakeren blir 220v må det nok bli et agregat ombord. Har ambisjon om å slippe agregat, men watermakeren må ha bra kapasitet da ene vanntanken blir dieseltank før avreise :-)

 

Skal ha redundans på navigasjonselektronikk og autopilot, så det er mulig det kommer plotter, ais og autopilot ombord i vinter også. Det systemet som står ombord fungerer bra og beholdes. Den lille 2kw analoge radaren i masta er skuffende bra sammenlignet med de digitale radarene jeg har brukt siste årene. Må jo tune den manuelt naturligvis, men det er enkelt.

 

Listen over store og små oppgraderinger er lang. Til våren skal feks 40m kjetting ersattes med 80-100m 10mm galvanisert kjetting. 40 meteren skal erstatte den altfor korte 20m kjettingen vi har på ankervinsjen i hekken

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Når du legger såpass mye i dette, og planlegger framover, er 500Ah AGM-batterier tingen å kjøpe i 2016? 
Jeg leste nettopp en ganske interessant artikkel i siste nummer av Båtens Verden (ja, jeg vet det, kjøper alt for mye båtblader) - men til saken, intervjuobjektet hadde byttet ut 500Ah AGM med 200Ah lithium og mente det var mer tilgjengelig kapasitet nå, pluss at det gikk mange ganger raskere å lade opp igjen..

Står fra side 108 og utover, i 6-2016 av Båtens Verden.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

På autopilot ville jeg brukt mye penger. Eneste på elektronikk jeg synes er viktig. Kraftig nok og selvlærende. Ombord er det en autopilot til ca 50k. Har vurdert å bytte den.. Selvlærende er viktig. Seilt båter der det nesten ikke er rorutslag, båten endrer mye vinkel i surfer, men piloten har lært seg hvordan bølgene skal tas uten å korrigere. Sparer mye strøm på dette. Den ombord jobber mye, og bruker dermed mye strøm. Den funker, vi er helt avslappet, ikke nødvendigvis på dekk når båten surfer i 15 knop. Men vet at den kan bli bedre. Ville ha sett på open 50 og 60 båtene, og hva de bruker. Du vil at autopiloten skal fungere i alle forhold i mange år. Fart er ikke viktig, men komfort og pålitelighet er viktig. En autopilot som styrer fort er også mer komfortabel.

 

Seiler gladlig med en brannbombe ombord. Tror ikke at risikoen er stor nok til at jeg bryr meg, og komforten øker fremfor AMG. Stor bank er ikke viktig, en må lade hver dag. Ville heller hatt flere solsellepaneler.

Link to post

Kunne bare ikke la være. Offshore lærte vi å telle antall usikkerheter. Summere og angi total usikkerhet. Altså en slags forenklet form for sannsynlighetsberegning. Det gikk blant annet på mulige tennkilder. Og hva som kunne bidra om man først hadde fått en tenning. Blant annet skulle man flytte på en skvett metanol, noen få hundre liter. Ble nedlagt kategorisk forbud, av forskjellige grunner. Blant annet kunne mulige tennkilder være antatt varm eksos fra utstyr som kunne starte automatisk. Gidder ikke å paralmentere mer om dette, kunne som sagt ikke la være, ment som hu mor.

Link to post

Har 400 amp Litium og er veldig fornøyd. Hadde 690 syre på ca 150kg. Nå har jeg altså 400 amp på ca 40 kg (om jeg husker rett). Har nå mye mere strøm enn deg jeg noen gang har hatt. Nå vurderer jeg et til da jeg nå bare har brukt halvparten av plasen som jeg brukte til de syra batteriene. Skjønner at noen kan være skeptisk til litium batterier, men mye har skjedd der. Dette er ikke som litium batterier som er til rc :). Jeg kommer aldri til å gå tilbake til noen andre. Mine er kjøpt på makspower. En annen ting er at alt på 12 v for en litt høyere spenning og spenningen synker ikke så veldig som syre. Vannpumer gir like mye når det er lav kapasitet igjen, og det er veldig deilig når en har dusj. Lader batteriene med 80 amp og det blir gjort til det er ca 2 % igjen.

Link to post

Lithium vurderes, men ikke denne gangen. Jeg vil ha flere år på teknologien og større tilgjengelighet i verden før jeg går for det. Vurdrte faktisk helt vanlige syrebatterier. Poenget er at batteriene skal være tilgjengelige for utbytte der vi er. Og vi kommer til å være i ganske lite urbane strøk. :-).

 

Autopilot er kritisk. Har ingen erfa med Evolution. Den jeg har idag fra 2004 funker godt den, sæelig etter at jeg justerte litt på innstillingene.

 

Et alternativ er vindror. Fordel er at da har vi nødror og at den ikke drar strøm. Ulempen er at den ødelegger mye av hekken og ikke er helt optimal for vår seiling med mye lens/slør

Link to post

Hvis det går i stykker så er det jo bare å sette inn syre. Behøver ikke å gjøre noen endringer på systemer man har ombord. Har ennå ikke lest eller hørt om noen som har knekt et litium batteri. Når jeg reiser avgårde blir det med litium uten tvil (ikke derme andre bør gjøre som meg), men mange har endel meninger om litium uten å vite så mye om det desverre. Tenk på alle de elbilene som står i garasje? Eller det var ingen som hadde trua på elbiler heller, verden går fremover :). Men prisen er fortsatt litt stive på dem, derfor også mange venter.

Link to post

Lithium er god på en ting: mye Ah pr volum, og det har du ikke bruk for. For langtur må du ha gode systemer for strømproduksjon fremfor masse Ah. Pris, umoden teknologi, lite tilgjengelig i Gokklandia, sikkerhet taler i mot. Jeg ville også gått for vanlige blybatterier og heller puttet pengene i effektive solceller, vindmølle og en god dieselgenerator

Link to post

så hurtig opplading, dra avgårde med lettere båt, mindre volum er nagativt? Lading fra eks dynamo med 200 amp rett inn på batteriene er en dårlig ting? kjøring av mindre motortimer for lading? Der er vi uenig. Kan kanskje være enig i at det ikke er utprøvd teknologi, men hvor mange år må det være for at det er det? Har nå vært utprøvd i 10 år værtfall, selv om det ikke har vært på markede i 10 år. Jeg lurer på hvor mange som kjøper seg en plotter som er 15 år gammel når de skal på tur, fordi det er utprøvd. Eller en 15 år gammel teknoloi generator og vindgen som veier det dobelte av nye generatorer.

 

Lithium er god på en ting: mye Ah pr volum, og det har du ikke bruk for. For langtur må du ha gode systemer for strømproduksjon fremfor masse Ah. Pris, umoden teknologi, lite tilgjengelig i Gokklandia, sikkerhet taler i mot. Jeg ville også gått for vanlige blybatterier og heller puttet pengene i effektive solceller, vindmølle og en god dieselgenerator

¨å hvis du trenger 400 ah timer syre, og du da klarer deg med et 200 ah litium til en brøkdel av vekt og arial. Tar nesten halvparten av tid å lade opp, trodde det var noe man ønsket på tur. Det er værtfall min mening.

Link to post

alt taler vel for at LiFePO4-batterier er overlegne med unntak av mulig brannfare og pris. Effektiv lading er jo en kjempefordel. Jeg klarer ikke se at det er mye som tilsier at det er stor risiko med å velge dette, og som sagt over kan man jo lett erstatte dem med vanlige batterier dersom noe går i stykker på langtur. LiFePO4 batterier er i hvertfall høyt på min liste, selv om jeg ikke skal på langtur.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Offshore lærte vi

At når det var Lithiumkjemi ombord var det et ganske drakonisk regelverk for dette. Batterier oppbevares i spesialskap som ble sjekket ofte med termografi for å se etter thermal runaway. Det er også et eget brannvernregime rundt dette.

 

 

Har 400 amp Litium og er veldig fornøyd. Hadde 690 syre på ca 150kg. Nå har jeg altså 400 amp på ca 40 kg (om jeg husker rett). Har nå mye mere strøm

 

Dette henger ikke på greip. 690 Ah er mer enn 400 Ah, uavhengig av kjemi.

 

 

Nok om dette. Jeg hadde ikke dradd på langtur med Lithium ombord.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...