Nevermind Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Har nok ikke brukt så mye penger på diesel, men tror jeg kunne fått 8000-10.000 liter diesel for det jeg la i et par nye seil nå i høst. Heller det enn diesel :-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Sesongen 2016 summert til 18.480,- fordelt på 126 timer. 146 l/ t Håper du glemte et komma der Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Goodwill Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Ca 20 dager på sjøen, og ca en tank forbruk, dvs ca 500 kr. Seilbåt -> lite drivstoff, lite støy og mye kos. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Pinnebåter bør vel ta med slitasje på seil som kostnad Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Nevermind Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Nå er det vel heldigvis ingen ting som tyder på at gleden over å ha en båt er proporsjonal med utgiftene man har på diesel, evt. seil :-) Tror ikke jeg ønsker å vite hvor mye båten egentlig koster meg, men når jeg får fakturaen på nye seil er det vanskelig å ikke få med seg at jeg har en dyr hobby. Men som de sier, det er ingen lommer på likskjorten. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Håper du glemte et komma der He-he! Hjernen regnet om til kroner pr. time, men fingrene skrev noe annet ;) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Nå er det vel heldigvis ingen ting som tyder på at gleden over å ha en båt er proporsjonal med utgiftene man har på diesel, evt. seil :-) Tror ikke jeg ønsker å vite hvor mye båten egentlig koster meg, men når jeg får fakturaen på nye seil er det vanskelig å ikke få med seg at jeg har en dyr hobby. Men som de sier, det er ingen lommer på likskjorten. Gammelt nytt at seiling er den dyreste måten å reise gratis... Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Jeg skjønner ikke hvorfor noen mener at seilbåter ikke skal delta i denne tråden. Seilet er hovedmotoren på seilbåten, og drivstoffet til dette er vinden. Hvis målestokken er rask aksjonsradius så taper ofte seilbåten (for de som kjører taxibåt eller andre med dårlig tid er jo dette interessant), men dersom målet er å være på sjøen (jeg forutsetter at folk i motorbåt hygger seg like mye på sjøen som folk i seilbåt), så blir det vel riktig å sammenligne dieselforbruket? Utgiftene mine til drivstoff 2016, ca 500,- i diesel og nøyaktig 0,- i vind. Utgifter til innkjøp av seil (+ evt hjelpemotor) på en seilbåt skal vel sammenlignes med utgiftene til innkjøp av motor på en motorbåt. For min del bruker jeg ca. 100 000,- på seil på 10 år, og like mye på motor. Utgifter til vedlikehold av seil (+ evt hjelpemotor) på en seilbåt skal vel sammenlignes med utgiftene til vedlikehold av motor på en motorbåt. For min del kommer dette på ca 2500,- i året, inkl. nål og tråd, olje og kjøleveske. . Sitér dette innlegget Link to post
Bvihovde Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Fikk båten midt i mai, men har rukket å fylle diesel for tredje gang denne sesongen for ei uke siden. Helte på 250-300 liter hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Jeg har kun brukt en "skvett" bensin på båten, fikk ikke kaffekoppen til Cercle K en gang, det må jo bety at motoren er gjerrig på bensin. Ja ikke rart at den er billig i drift, det er jo en moderne 2-takter og ikke minst stille. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
bergetun Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 (redigert) Gikk vel rundt 60 000 kr i diesel i år og regner med at det blir noe det samme i 2017. Halvparten av feriepengene mine gikk til diesel på båten. Redigert 8.Desember.2016 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 @bergetun: Ser i signaturen at du har en Princess 45 hvor mye fikk du kjørt båten da i timer? Gassa du den max eller kjørte i saktefart stort sett? Skulle bare skape meg en forventning til drivstoffkostnad på en Princess 435. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 @XardasKSP Ca 200 motortimer har jeg brukt båten i år. Jeg er dessverre født med kronisk dårlig tid, så jeg ligger for det meste i 25 knop (max er 32) hvor jeg bruker ca 100 liter i timen Det gikk en del lake på årets ferietur fra Bergen til Sørlandet og svenskekysten og hjem igjen. "Snekkefart" er kun inn og ut av havner. Sitér dette innlegget Link to post
Tombåt Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 70.000 og det var ca. en tredjedel av feriepengene Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Litt usikker på hvor mye som har gått med. Er i området 1200 - 1500 liter, rundt 800 nm og stort sett marsjet i 19-20 knop. Fordelt på 35 overnattinger og 5-6 dagsturer er ikke dette galt. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 70.000 og det var ca. en tredjedel av feriepengene Hvilken båt og motor har du ? Hvor mange motortimer ? Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 (redigert) @bergetun: Takk for svar, altså nesten 8,5 heledøgn med rask kjøring blir 60 000 NOK i drivstoff ikke så verst med tanke på at man kan stoppe rundt omkring for å fiske, kjøre litt i sakte fart osv. det holder for en hel båtferie da. Så er det bare å legge på vedlikehold Hvor mye må du bruke ca. per år på å vedlikeholde Princessen altså ting som "dævver" osv. ? Redigert 8.Desember.2016 av XardasKSP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 (redigert) Hvis ikke denne tråden kurer 3 fot syken, så vet isje eg... Redigert 8.Desember.2016 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
junior 1 Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 950 liter diesel på 49 timer. Blir vel litt over 8000,- Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 8.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Hvis ikke denne tråden kurer 3 fot syken, så vet isje eg... Greit med en reality check iblant. Tør ikke tenke på utgiftene jeg ville hatt med en dobbelt så lang og tre ganger så tung båt. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Har ikkje målt så nøye, men ml 100-150 liter i år. Har bestilt nye seil som koster 46000 kroner. Dersom eg reknar 10 års avskriving på desse, så blir ikkje utgiftene så galne på ein 36 fots båt:-) Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 (redigert) XardasKSP Med båtplass, forsikring, service og oppgraderinger , regner jeg med at det koster meg 50 lapper til. Har aldri regnet på det skikkelig og tror egentlig ikke jeg vil gjøre det :-) Båtplass 18k, forsikring 12k, slipping 8k, service 10k osv . Det går fort noen kroner ? Jeg har hverken hytte ved sjøen eller på fjellet ,så dette får jeg tåle. Redigert 8.Desember.2016 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 70.000 og det var ca. en tredjedel av feriepengene Her gikk det med 90 lapper, og det er en fjerdedel av feriepengene Fra spøk til alvor; fyllte tanken ved sjøsetting, og det var fremdels mye diesel igjen. Husker jeg rett er tanken på 380 liter. Mye tyder altså på alt for lite bruk Vi ligger imidlertid mye stille når vi er ute, så vi har allikevel mange døgn i båten. Sist var fem dager i høstferien. Ikke værst med kalesje og defekt dieselvarmer eller Vi ligger stort sett på 100 timer i året på Yanmaren. I tillegg blir det brukt noen tanker med bensin på jolla, en 15 foter med 40 hester. 80 % av bruken er i hummersesongen. Hvor mange tanker eksakt vet jeg ikke, men det går ca 10 liter per tur på den runden jeg har. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Pequod Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Da årets sesong ennå ikke er avsluttet må jeg nok vente med å svare til i januar! :-) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Tombåt Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Her gikk det med 90 lapper, og det er en fjerdedel av feriepengene Fra spøk til alvor; fyllte tanken ved sjøsetting, og det var fremdels mye diesel igjen. Husker jeg rett er tanken på 380 liter. Mye tyder altså på alt for lite bruk Vi ligger imidlertid mye stille når vi er ute, så vi har allikevel mange døgn i båten. Sist var fem dager i høstferien. Ikke værst med kalesje og defekt dieselvarmer eller Vi ligger stort sett på 100 timer i året på Yanmaren. I tillegg blir det brukt noen tanker med bensin på jolla, en 15 foter med 40 hester. 80 % av bruken er i hummersesongen. Hvor mange tanker eksakt vet jeg ikke, men det går ca 10 liter per tur på den runden jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.