Jump to content

Drivstoffutgifter 2016

jotto

Recommended Posts

Sesongen 2016 summert til 18.480,- fordelt på 126 timer. 146 l/ t

Håper du glemte et komma der  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Nå er det vel heldigvis ingen ting som tyder på at gleden over å ha en båt er proporsjonal med utgiftene man har på diesel, evt. seil :-) Tror ikke jeg ønsker å vite hvor mye båten egentlig koster meg, men når jeg får fakturaen på nye seil er det vanskelig å ikke få med seg at jeg har en dyr hobby. Men som de sier, det er ingen lommer på likskjorten.

Nå er det vel heldigvis ingen ting som tyder på at gleden over å ha en båt er proporsjonal med utgiftene man har på diesel, evt. seil :-) Tror ikke jeg ønsker å vite hvor mye båten egentlig koster meg, men når jeg får fakturaen på nye seil er det vanskelig å ikke få med seg at jeg har en dyr hobby. Men som de sier, det er ingen lommer på likskjorten.

Gammelt nytt at seiling er den dyreste måten å reise gratis...

Jeg skjønner ikke hvorfor noen mener at seilbåter ikke skal delta i denne tråden. Seilet er hovedmotoren på seilbåten, og drivstoffet til dette er vinden.

Hvis målestokken er rask aksjonsradius så taper ofte seilbåten (for de som kjører taxibåt eller andre med dårlig tid er jo dette interessant), men dersom målet er å være på sjøen (jeg forutsetter at folk i motorbåt hygger seg like mye på sjøen som folk i seilbåt), så blir det vel riktig å sammenligne dieselforbruket?

Utgiftene mine til drivstoff 2016, ca 500,- i diesel og nøyaktig 0,- i vind.

Utgifter til innkjøp av seil (+ evt hjelpemotor) på en seilbåt skal vel sammenlignes med utgiftene til innkjøp av motor på en motorbåt. For min del bruker jeg ca. 100 000,- på seil på 10 år, og like mye på motor.

Utgifter til vedlikehold av seil (+ evt hjelpemotor) på en seilbåt skal vel sammenlignes med utgiftene til vedlikehold av motor på en motorbåt. For min del kommer dette på ca 2500,- i året, inkl. nål og tråd, olje og kjøleveske.

.

@bergetun: Takk for svar, altså nesten 8,5 heledøgn med rask kjøring blir 60 000 NOK i drivstoff ikke så verst med tanke på at man kan stoppe rundt omkring for å fiske, kjøre litt i sakte fart osv. det holder for en hel båtferie da. Så er det bare å legge på vedlikehold :lol:

Hvor mye må du bruke ca. per år på å vedlikeholde Princessen altså ting som "dævver" osv. ?

Redigert av XardasKSP (see edit history)

XardasKSP

Med båtplass, forsikring, service og oppgraderinger , regner jeg med at det koster meg 50 lapper til. Har aldri regnet på det skikkelig og tror egentlig ikke jeg vil gjøre det :-)

Båtplass 18k, forsikring 12k, slipping 8k, service 10k osv . Det går fort noen kroner ? Jeg har hverken hytte ved sjøen eller på fjellet ,så dette får jeg tåle.

Redigert av bergetun (see edit history)

70.000 og det var ca. en tredjedel av feriepengene

Her gikk det med 90 lapper, og det er en fjerdedel av feriepengene :lol:

Fra spøk til alvor; fyllte tanken ved sjøsetting, og det var fremdels mye diesel igjen. Husker jeg rett er tanken på 380 liter. Mye tyder altså på alt for lite bruk :blush:  Vi ligger imidlertid mye stille når vi er ute, så vi har allikevel mange døgn i båten. Sist var fem dager i høstferien. Ikke værst med kalesje og defekt dieselvarmer eller :giggle:  Vi ligger stort sett på 100 timer i året på Yanmaren. I tillegg blir det brukt noen tanker med bensin på jolla, en 15 foter med 40 hester. 80 % av bruken er i hummersesongen. Hvor mange tanker eksakt vet jeg ikke, men det går ca 10 liter per tur på den runden jeg har.

Her gikk det med 90 lapper, og det er en fjerdedel av feriepengene :lol:

Fra spøk til alvor; fyllte tanken ved sjøsetting, og det var fremdels mye diesel igjen. Husker jeg rett er tanken på 380 liter. Mye tyder altså på alt for lite bruk :blush:  Vi ligger imidlertid mye stille når vi er ute, så vi har allikevel mange døgn i båten. Sist var fem dager i høstferien. Ikke værst med kalesje og defekt dieselvarmer eller :giggle:  Vi ligger stort sett på 100 timer i året på Yanmaren. I tillegg blir det brukt noen tanker med bensin på jolla, en 15 foter med 40 hester. 80 % av bruken er i hummersesongen. Hvor mange tanker eksakt vet jeg ikke, men det går ca 10 liter per tur på den runden jeg har.

:lol:  :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...