Jump to content

Drivstoffutgifter 2016

jotto

Recommended Posts

Hva det har kostet meg i gjestehavnavgifter, tør jeg ikke regne ut. Men vi hadde 50 dagers båtferie i år i Sverige i år og lå kun i gjestehavner. Heldigvis bruker vi ikke mer enn rundt 500 liter diesel pr. sesong.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

@bergetun: takk for svar det var da utrolig til rimelig med 50 000 vedlikehold inklusive båtplass, og drivstoff til 8,5 dag konstant råkjøring til 60 000. Blir jo 110 000 NOK per år med masse bruk, høres overkommelig ut, men da er sikkert Princessen heldig og ting dævva ikke mye det året. Eller så har noen på forumet drevet med litt vedlikeholdsskremsel siden jeg trodde det ble betydelig dyrere enn 50 000 NOK og spesielt siden vedlikehold utgjør 10k og 8k utifra hva du skriver er resten er båtplass, forsikring. Sliping dvs. kostnader til bunnstoff, maleruller, poleringsmaskin og skrapebørster? Det tilkommer sikkert også litt til løft og vinterlagring og løft ut i vannet om våren.

For øvrig har du 2x 500 HK motorer i Princessen eller 2x motorer som tilsammen er 500 HK med det forbruket ?

@XardasKSP

Det er vel ikke akkurat rimelig med 110 000 kr, men dette er hytten vår, påske ferien, sommerferien og hobby så jeg mener det er verdt det. (Derav feriepenger analogien)

"Vi" lurte på å reise på en 14 dagers "syden ferie" i fellesferien, og det ville koste oss 45 000 (familie på fire). Da synes jeg det er bedre å bruke pengene på en skvett olje og noen liter diesel.

Kan man gjøre litt på båt og motor selv, så  blir ikke utgiftene til service så mye. 

Ja, jeg har 2 stk Vovlo Penta D9-500 (1 000 hk)

Jeg synes det er fint informativt tema siden man bør vite hva man skal forberede seg på av utgifter.

Når det gjaldt 110 000 så er det klart ikke lite penger men definitivt ikke 10 % av båtens nypris som noen påstod at det koster å eie båt. Og ikke utenfor min finansielle rekkevidde dersom jeg kjøper drømmebåten for egenkapital og gjør båten til hovedhobby. Ikke så skrekkelig dyrt som noen påstod.

Uten uforutsette reparasjoner eller "dævving", og med noe egeninnsats kan det naturligvis gjøres relativt overkommelig å eie selv en stor båt.

Så det er bare å trå til. Kanskje er du heldig, kanskje ikke  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ja det er kanskje det som gjør forskjellen at Princessen er minst 12 år nyere enn den jeg skal/vil ha, 435 ble vel produsert frem til 1994. Da dævver trolig flere ting men forhåpentligvis ikke så mange.

For øvrig betviler at hvis vi legger på verdifallet på 2006 modellen på de 110 000 så blir det 500 000 - 600 000 med verdifall. Siden nybåt pris på en 45 fots Princess i dag er vel ett sted mellom 5-6 mill og en 10 år gammel har vel minst halvert seg om ikke mer så tror ikke den detter ned med 400 000 i året ellers så hadde den blitt ganske rimelig om ganske få år.

Ellers så suger vel 1000 HK litt mer enn 500-600 HK som var vanlig før i tida på Princessene altså i selve drivstoffkostnaden antar jeg.

Redigert av XardasKSP (see edit history)

I 2016 ble det følgende tall:

Motortimer: 165

Utseilt distanse: 1317 n mil

Diesel: 1872 liter

Drivstoffutgifter: 19160 kr

Dette gir et snitt på 11.3 l/t eller 1.42l/n mil og snittpris på 10,23kr/l

Hej

Du skulle dragit ner farten till 6,5 kn och fått 202 motortimmar och halverat bränsleförbrukningen och sluppit Hekkbölgen :smiley: 

Hälsningar Ove

Guest Avmønstret#

Veldig utrivelig tema dette :smiley: , men har brukt ca 400l diesel. Sørger selvsagt for å nevne for kona at alle andre bruker så mye mer enn oss.....

Noen skryter åpenbart av penge/drivstoffbruken, ja klarer til og med å fortelle hvor mye de tjener i året :-)

Noen skryter over hvor lite de har brukt, uten å skryte over hverken feriepenger eller årslønn.

Og noen sutrer over diesel og pengebruken. 

------------

Genial tråd, dekker alle behov :-)

Ikke mye å skryte av når man har brukt mindre enn budsjettert (i motsetning til offentlige og kommersielle foretak)  :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...