Maika Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Føres regnskapet for gjestehavn også i denne tråden? I år: 840,- (tre døgn i Skagen pga for mye bølger til å ligge komfortabelt nok på svai.) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Hva det har kostet meg i gjestehavnavgifter, tør jeg ikke regne ut. Men vi hadde 50 dagers båtferie i år i Sverige i år og lå kun i gjestehavner. Heldigvis bruker vi ikke mer enn rundt 500 liter diesel pr. sesong. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arvid_A Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Ca 1600 liter på 156 motortimer. Har blitt mange motortimer, men det meste av tiden på 6-8 knops putrefart. Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Diesel forbruk totalt: 1237.5 liter Diesel kostnad totalt: 11 500,- Motortimer totalt: 126 timer Forbruk: 9.8 liter/time Snittfart: 7 +- 0.5 knop ( har ikke målt dette ved hver fylling) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Ca 500liter bensin. Litt kjipt å brenne av neste en dagslønn på bensin, men det er vel verdt det...:) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Ironifaktoren når nye høyder Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pipe Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 (redigert) Har brukt ca 1000 l drivstoff men har bak meg en amputert sessong med motor havari og bytte av motor + gud forby... sommer ferie i utlandet.1000l + fabrikk ny motor tilsvarer ca 1 dag av trygden min fra NAV.Syk hvor dyrt det har blitt å holde båt nå om dagen.Kan det være regjeringen sin feil? Redigert 8.Desember.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 @bergetun: takk for svar det var da utrolig til rimelig med 50 000 vedlikehold inklusive båtplass, og drivstoff til 8,5 dag konstant råkjøring til 60 000. Blir jo 110 000 NOK per år med masse bruk, høres overkommelig ut, men da er sikkert Princessen heldig og ting dævva ikke mye det året. Eller så har noen på forumet drevet med litt vedlikeholdsskremsel siden jeg trodde det ble betydelig dyrere enn 50 000 NOK og spesielt siden vedlikehold utgjør 10k og 8k utifra hva du skriver er resten er båtplass, forsikring. Sliping dvs. kostnader til bunnstoff, maleruller, poleringsmaskin og skrapebørster? Det tilkommer sikkert også litt til løft og vinterlagring og løft ut i vannet om våren. For øvrig har du 2x 500 HK motorer i Princessen eller 2x motorer som tilsammen er 500 HK med det forbruket ? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Ingen drivsoffutgifter, men en solid drivstoffinvestering. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 @XardasKSP Det er vel ikke akkurat rimelig med 110 000 kr, men dette er hytten vår, påske ferien, sommerferien og hobby så jeg mener det er verdt det. (Derav feriepenger analogien) "Vi" lurte på å reise på en 14 dagers "syden ferie" i fellesferien, og det ville koste oss 45 000 (familie på fire). Da synes jeg det er bedre å bruke pengene på en skvett olje og noen liter diesel. Kan man gjøre litt på båt og motor selv, så blir ikke utgiftene til service så mye. Ja, jeg har 2 stk Vovlo Penta D9-500 (1 000 hk) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Veldig utrivelig tema dette , men har brukt ca 400l diesel. Sørger selvsagt for å nevne for kona at alle andre bruker så mye mer enn oss..... Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Jeg synes det er fint informativt tema siden man bør vite hva man skal forberede seg på av utgifter. Når det gjaldt 110 000 så er det klart ikke lite penger men definitivt ikke 10 % av båtens nypris som noen påstod at det koster å eie båt. Og ikke utenfor min finansielle rekkevidde dersom jeg kjøper drømmebåten for egenkapital og gjør båten til hovedhobby. Ikke så skrekkelig dyrt som noen påstod. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Uten uforutsette reparasjoner eller "dævving", og med noe egeninnsats kan det naturligvis gjøres relativt overkommelig å eie selv en stor båt. Så det er bare å trå til. Kanskje er du heldig, kanskje ikke Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Fikk du med deg årsmodellen på den Princessen også? De 10 prosentene inkluderte vel i følge resonomentet også verdifall, altså kostnader totalt, ikke bare drift. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fishermidas Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 70t og 108l diesel Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 (redigert) Ja det er kanskje det som gjør forskjellen at Princessen er minst 12 år nyere enn den jeg skal/vil ha, 435 ble vel produsert frem til 1994. Da dævver trolig flere ting men forhåpentligvis ikke så mange. For øvrig betviler at hvis vi legger på verdifallet på 2006 modellen på de 110 000 så blir det 500 000 - 600 000 med verdifall. Siden nybåt pris på en 45 fots Princess i dag er vel ett sted mellom 5-6 mill og en 10 år gammel har vel minst halvert seg om ikke mer så tror ikke den detter ned med 400 000 i året ellers så hadde den blitt ganske rimelig om ganske få år. Ellers så suger vel 1000 HK litt mer enn 500-600 HK som var vanlig før i tida på Princessene altså i selve drivstoffkostnaden antar jeg. Redigert 9.Desember.2016 av XardasKSP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 I 2016 ble det følgende tall: Motortimer: 165 Utseilt distanse: 1317 n mil Diesel: 1872 liter Drivstoffutgifter: 19160 kr Dette gir et snitt på 11.3 l/t eller 1.42l/n mil og snittpris på 10,23kr/l Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 670 nm 72 liter diesel Det blir vel noe sånt som 950 kroner på diesel, en dunk olje og et nytt oljefilter. Jeg fant en 50-lapp i en vinterjakke i våres, så vi får trekke fra 5% på utgiftene grunnet uforutsett bonus. Mine utgifter til smågodt og øl har vært adskillig høyere. Må kutte ned på øl og smågodt. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 I 2016 ble det følgende tall: Motortimer: 165 Utseilt distanse: 1317 n mil Diesel: 1872 liter Drivstoffutgifter: 19160 kr Dette gir et snitt på 11.3 l/t eller 1.42l/n mil og snittpris på 10,23kr/l Hej Du skulle dragit ner farten till 6,5 kn och fått 202 motortimmar och halverat bränsleförbrukningen och sluppit Hekkbölgen Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 9.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Veldig utrivelig tema dette Du kan jo se det på en annen måte... har man brukt 20000 kr, så har man hatt 20000 kr MORO :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Hej Du skulle dragit ner farten till 6,5 kn och fått 202 motortimmar och halverat bränsleförbrukningen och sluppit Hekkbölgen Hälsningar Ove Men da hadde jeg ikke rukket å kjøre så langt i ferien ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Veldig utrivelig tema dette , men har brukt ca 400l diesel. Sørger selvsagt for å nevne for kona at alle andre bruker så mye mer enn oss..... Noen skryter åpenbart av penge/drivstoffbruken, ja klarer til og med å fortelle hvor mye de tjener i året :-) Noen skryter over hvor lite de har brukt, uten å skryte over hverken feriepenger eller årslønn. Og noen sutrer over diesel og pengebruken. ------------ Genial tråd, dekker alle behov :-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 (redigert) Ikke mye å skryte av når man har brukt mindre enn budsjettert (i motsetning til offentlige og kommersielle foretak) Redigert 9.Desember.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sap_2000 Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Har brukt litt over 9000,- i diesel på båten i år. Har ikke loggboka foran meg, men det ble litt under 1100 liter på ca 1100 nm og 180 motortimer. Ikke så halvgærent på 12 tonns motorbåt synes jeg Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lars H. Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Da har du fått tak i billig diesel, litt over 8 kroner literen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.