Kjenilsen Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 Jeg har en Skjærgårdsjeep på 18 fot der motoren er montert på en braket ca 10-12 cm bak speil på båten. Mulig dette er gjort for å få plass i motorbrønn for å kjøre motor helt opp når den ikke er i bruk. Er det noen her som vet noe om dette vil påvirke båten positivt eller negativt i forhold til trimming og manøvrering, syns båten lystrer lite på styring bakover. Noen som har erfaring med dette? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eksperten Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 Sjekk kontrollkabel. Tilt og manøvrering påvirkes nemlig av kabel. Kommentar fra moderator: 13.12.2016 kl 19Grunnet trolling har Eksperten ikke anledning til å poste flere innlegg på baatplassen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Smiley Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 Setback på 10-12 cm vil bare ha positiv påvirkning på båten etter min erfaring. Quote AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 Hei Kjenilsen - velkommen inn sammen med oss andre som liker båt Om du også nevner hvilken type skjærgårdsjeep du har, så er det lettere å gi deg ett godt svar... 10-12cm set-back vil virke forskjellig på en båt med utpreget v-bunn sammenliknet med en relativt flatbunnet båt. Generelt kan man si at avstanden til rotasjons senteret for en båt øker ved set-back men siden det økte momentet fra motoren vil påvirke båtens vinkel i vannet på lav fart så er det ikke alltid så lett å si bastant om den vil lystre bedre eller dårligere når du bakker. Ved kjøring i høy fart vil du derimot ganske sikkert oppleve at den er lettere å få nese-løft på. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjenilsen Posted December 8, 2016 Author Share Posted December 8, 2016 Takk for det, jeg har en Hansvik 560 sport med en 115 Yamaha.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts