Jump to content

Kjøpe havfiske snelle (og stang). Ønsker kjøpsråd.


Erik

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Trenger ikke kunne kaste nei, greier ikke det med fiske hjulet heller...

Snørefører er jeg usikker på. Er jo enklere å løse en floke uten, men får man tilsvarende flere floker uten ?

 

Har en stor Okuma uten snørefører, får aldri folker på den, men en bremser jo med tommelen på nedslipp. Skjønner ikke poenget med snørefører på ei stor snelle. Ting legger seg som de skal og om snøret bygger litt ene eller andre veien spiller ingen trille...

 

Har også en del mindre multiplikatorsneller med snørefører, beregnet for kasting, og der blir det jo floker i ett kjør, mest innledningsvis til en har fått kjørt inn "tommelbremsen" :-) 

Link to post
Share on other sites

Arva ei Ambassadeur 5000 for 40 år siden. Den er god som ny, til tross for mye bruk. Litt olje her og der har nok litt av æren, men "før i tida" laga ABU relativt solide sneller. Hvordan det er nå tør jeg ikke uttale meg om. Men 5000 blir nok for spinkel til havfiske.

Redigert av alf-inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er det dags for å handle.

 

Jeg er fortsatt usikker på dette med utveksling / Gear ratio.

 

Er 4,2:1 nok, eller bør jeg opp på 5:1 eller tilogmed 6:1 som jeg ser noen har ?

 

Som sagt er det ofte det at jeg er lei av å sveive som avgjør når fisketuren er over.

Hvor stor forskjell er det på 4:1 til 6:1 egentlig ?

Hva er "normalt" ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det med gear- ratio må du nesten snakke med proffene om, var vel en over her som hadde en mening om det. 

 

Personlig så går jeg akkurat like drittlei av å måtte sveive lett, men sakte, som tungt, men fort. 

 

Dypt er dypt, og det tar lang tid uansett. Men når jeg tenker på det ville jeg kanskje foretrekke tungt og fort, men angre fryktelig når det sitter fisk på. Uansett litt mer inspirerende å sveive opp med fisk på, men opp for å sjekke agn med for lett og treg sveiving.... argh..

 

Er ikke stor nok snelle svar på hele problemet egentlig?

Link to post
Share on other sites

Har en Ambasadør 7000 c fra 1984, fantastisk snelle, tror de varer evig...

 

Men har også en større Okuma, riktig nok noen år yngre, men også den en meget velbalansert snelle, og fine jevne bremser..

 

Mens Penn snellen jeg har, imponerer meg ikke mye, lugger fælt på bremsene..

Link to post
Share on other sites

Det med gear- ratio må du nesten snakke med proffene om, var vel en over her som hadde en mening om det. 

 

Personlig så går jeg akkurat like drittlei av å måtte sveive lett, men sakte, som tungt, men fort. 

 

Dypt er dypt, og det tar lang tid uansett. Men når jeg tenker på det ville jeg kanskje foretrekke tungt og fort, men angre fryktelig når det sitter fisk på. Uansett litt mer inspirerende å sveive opp med fisk på, men opp for å sjekke agn med for lett og treg sveiving.... argh..

 

Er ikke stor nok snelle svar på hele problemet egentlig?

Jeg tar det jo med proffene, altså dere, som svarer i tråden her  :lol:

 

Veldig stor fisk er såpass sjelden at jeg prioriterer fart tror jeg. Torsk opp mot 10 Kg kan forekomme 2-3 ganger i året, ellers er det stort sett mindre fisk på noen kilo.

99 av 100 ganger jeg sveiver inn er det uansett for å kikke på den tomme kroken  :rolleyes:

 

Stor nok ? Hva er stor nok ?

 

Har en Ambasadør 7000 c fra 1984, fantastisk snelle, tror de varer evig...

 

Ambasadør 7000 c  ser ut for å være en gear ratio på 5,3:1 (ihvertfall de som er i salg nå)

 

Føler du at dette er passe balanse mellom fart på sveiving og at det ikke blir for tungt ?

 

Hvis du kunne velge, ville du da hatt mer fart, eller letter å dra inn fisk, eller er det perfekt som den er ?

 

Jeg tror uansett jeg havner på Shimano snelle, spørsmålet er mer hvilken.

Du har da feks :

  • TLD 3,6:1
  • Tekota 4,2:1
  • TRN 6,0:1
  • Torium 6,2:1

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Shimano har jeg ikke forsøkt, men vil tro det er kvalitet, og ett godt kjøp, etter som det er Japse produkt..

 

Ambassadøren 7000 c som jeg bruker er vel muligens litt i underkant ang. dimensjon til havfiske, men

 

jeg har dradd mang en rugg opp vest i Øygarden med den, og aldri følt at den har vært underdimensjonert..

 

Primært er det dypdorging "Down rigging"  jeg har brukt den til.

 

Okuma snellen jeg har er noen hakk større en Ambassadøren, og er den jeg som oftest bruker til havfiske..

Link to post
Share on other sites

Funker en Tekota i en fiskekonkurranse hvor det er om å gjøre å få mest fisk i løpet av 5 timer, så ...

 

Riktig nok er det en noen som bytter ut sveiven med en som er lengre, men det er for å få med kraft i sveivet og ikke noe som hjelper på farten. 

 

En høyere utveksling er jo "skjit" når du får drømmefisken og den skal opp fra 200 meter :) 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Fisker tidvis ganske mye i området rundt Stavanger. Til fiske fra grunna og ned mot 100 meter er tekota 600 en av de snellene jeg bruker mest. Bruker snellene (har 2) til all slags fiske fra agnfiske etter makrell til skreifiske i nord. Har blitt brukt på storskrei opp til 29kg i minusgrader og snøvær uten problemer. Tror tekotaen er det du er på jakt etter. 

Link to post
Share on other sites

De 2 butikkene jeg kan velge å bruke gavekortet i (sport 1 og Intersport i Stavanger) har lite utvalg :worry: .

En butikk i samme kjede (på Hundvåg der jeg bor) tilbudte meg en pakke til Ca 3000,- som inneholdt en TLD20 , men det gikk ikke å overføre gavekortet dit.

Samme butikkkjede i sentrum har vist ikke samme utvalg :nonod: .

 

Men kona skal ha seg robotstøvsuger.

Håper på å kunne frigjøre pengene på gavekortet i den retningen og da kan jeg jo handle hvor jeg vil etterpå.

 

Da tror jeg jeg går for en Tekota 600. Ser den er på tilbud hos komplett fritid for rett under 2500,-

https://komplettfritid.no/product/shimano-tekota-600-lc

 

Alternativet der kan kanskje være Fullt sett (Stang snelle og line) for 3300,- men da er det en TLD 20 snelle.

https://komplettfritid.no/nettbutikk/fiskeutstyr/fiskesett/shimano-combo-havfiske-2

 

Tror jeg foretrekker Tekotaen, den har høyest gear ratio (4,2 mot 3,6).

 

Er det evt andre butikker/nettbutikker jeg bør kikke på før jeg handler ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Har hatt et par Penn-sneller i over 20 år, og de funker bra enda, så dårlige er de neppe!

Intr. streng dette, for jeg er også ute etter egnet snelle til skikkelig dypvannsfiske (150+ meter).

Som strengstarteren er jeg også lei av å sveive opp 2-300 meter ofte for å bytte agn ...

Noen som har tips om denne?

http://www.pennfishing.com/penn-reels-conventional-reels-penn-fathom/penn-fathom-lever-drag-2-speed/1347896.html#q=2speed&start=1

Her er mere info om Penn

http://www.pennfishing.com/penn-reels-baitcast-reels-round-penn-900/penn-international-baitcast/1285649.html#prefn1=ONE_BRGEW&prefn2=ZZRSIZE&prefv1=18.00&prefv2=975&start=1

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hmm. 

Fortsatt i tvil.

 

De jeg kan bruke gavekortet hos har ikke Shimano, kun Penn (og andre). Er Penn egentlig OK nok, eller ikke ?

 

Klarer sannsynligvis å frigi pengene fra gavekortet for å kunne handle hos feks Skittfiske.no, og da handler jeg nok Shimano

Men skal jeg da velge (gear ratio bakerst) :

  • TLD 3,6:1
  • Tekota 4,2:1
  • Torium 6,2:1

Akkurat nå heller jeg mot Torium med 6,2:1 utveksling og til 1899,-

Tekota er ikke i sortimentet til Skitt fiske lenger, men hos Komplett fritid koster den 2463,-

 

Både pris og utveksling peker i retning Torium akurat nå, men Tekota er jo mest anbefalt tidligere i tråden her..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaller Tekota over Torium:

Meterteller, flere arter får man ofte i vannlaget, da er det veldig greit å vite hvor dypt fisken tok. (Ja, man kan bruke farget sene for å få samme funksjon)
Snørrefører, den passer på at sena blir krysslagt og det senker muligheten for at stor fisk får sena skjærer ned i underliggende lag og påfølgende brudd når fisken gjør et utras.
Utveksling, ja, det er flott med høy utveksling på snella, men skulle du få en virkelig stor fisk, så blir det tungt. Og enkle arter f.eks hyse (kolje) er det en kjempefordel å ikke trekke inn så fort da den er så løs i kjeften at det øker sjansene for å minste fisken. 
Kvalitet: Jeg tror ikke Tekota er mye bedre enn Torium

 

Synes det er bra at det står at den passer bra etter fisker som kveite og tunfisk, når stort sett alt av utstyr man bruker til disse har lav utveksling for i det hele tatt å kunne fiske dem. 

Men for all del, vi er alle forskjellige, og det jeg legger vekt på er ikke nødvendigivs det alle andre legger vekt på. 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Stang :

Har vært borte på den andre butikken hvor jeg kan bruke gavekortet, og de kunne muligens bestille ett Tekota sett til meg. Får beskjed i dag.

 

Problemet der er at stanga som i såffall ser ut for å være 'bundla' er en Beast master på hele 7,6"

Jeg fisker mest fra seilbåt, så lange stenger er litt upraktisk pga stag etc.

Også i Gummibåten er lang stang litt upraktisk, men det blir vel sjelden havfiske fra den..

 

Eneste er at med lang stang kan jeg kanskje sitte godt i Cockpit og pilke ut over rekka. 

 

Usikker på om det blir for lang stang eller ei  :confused:

Men ser feks at havfiske stang hos skittfiske.no på 20-30lbs og samtidig max 6,5" faktisk ser ut til å mangle.

I hvertfall fra Shimano som leverandør.

Hvilken stang ville du valgt for båtfiske hos skittfiske.no ?

 

Snelle :

Ang. teller så har jeg ikke lagt merke til at Tekota har det. Men andre har anbefalt å ikke ha slikt integrert, pga nok en dings som kan feile.

Men ser jo fordelen når det virker hvis du ikke fisker på bunn ja (men det er som oftest på bunn jeg ender med å fiske da  :lipseal: )

Samme med snørefører, ut i fra kiss prinsippet kan det være en fordel uten, en mindre ting som kan feile.

Men klart, den er jo oppfunnet av en grunn..

 

Fortsatt litt i tvil faktisk, hvis kvaliteten er den samme på begge sneller.

Velger altså mellom ekstra høy utveksling eller teller+ snørefører.

Hmmm...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...