Jump to content

Kjøpe havfiske snelle (og stang). Ønsker kjøpsråd.


Erik

Recommended Posts

Da er det bestilt, det ble denne pakken her med Tekota snelle og Beastmaster stang :

 

http://www.elbe.no/fisk/produkter/fiskesett/combo_sjo_og_hav/22033/no

 

 

Satser på mange kjekke opplevelser med denne dette mellom hendene. Kun uker til Ferdatorsken kommer nå  :fishing:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var utstyret i hende, blir fisketur til helga  :yesnod:.

 

Lina må jeg snelle på selv. Er det noen triks i ludo der ? Har hørt både om spesial knuter og elektrikker tape for å ungå at det sklir.

 

Det er en liten tapp/knapp på kjernen i snella, som vil kunne fungere som 'anker'.

Det er 0.24 fiber line.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Mono er vanlig god gammeldags sen ?

Hvordan skjøter mann dette da ? God gammeldags blodknute, eller vil den slippe/skli?

 

Har allerede dratt på de 250 metrene multi som fulgte med, og telleren mente det var nesten 500m, så tror nok snella burde vært fyllt opp ja, for å øke diameteren så den teller rettere.

 

Hvor tykk monosen bør jeg ha til 0.24 multifiber scene så det blir sterkt nok men uten problemer å skjøte dem?

 

Hvor lang bør den være, for å få nok, men ikke for mye?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Kapasiteten på snella er oppgitt til 275m 20lbs. Hva betyr det i praksis ?

 

Det er spolet på 250m 024 Multifiber nå, og den er ikke halvfull etter mitt syn. Så 100-150 m 0.35 vanlig sen blir kanskje passende å spole på i bunn (må jo av med alt multifiberen først da  :sad: )

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Skepsisen var stor da jeg pakket ut utstyret hjemme i stua.

7,5 fot er langt, jeg så med en gang at den blir plundrete å hanskes med ombord i en liten seilbåt.

Fant og frem min gamle billig snelle, og så at den var utveksling 4,2:1, samme som Tekotaen.

At dette skulle kunne være noe særlig mer effektivt å sveive enn før så jeg derfor ikke for meg.

 

Så det var med litt bange anelser jeg la ut i tåkeheimen på Lørdag.

 

Men alle min skepsis ble gjort til skamme. Stanga er bare nydelig i bruk, både med og uten fisk på, og snella var en drøm i bruk, og telleren ville jeg heller ikke vært uten.

Storfisken uteble både Lørdag og Søndag, men noen småtorsker på rundt kiloene ble det saktens, men jeg er skikkelig inspirert til å komme meg utpå igjen og jakte litt større bytter.

Den følelsen jeg fikk med bunn på dette utstyret har og inspirert meg for å prøve meg på agnfiske fremover. Har allerede begynt å montere meg en bom.

 

Så får det heller være at det er vanskelig å finne både stu plass og plass i Cockpit til stanga når den ikke er i bruk.

 

Så tusen takk til alle som har bidratt for valget av utstyr for meg.

:thumbsup:

 

PS : Ferdatorsken så jeg ikke noe til, men det begynner å bli endel båt utpå som kikker etter den, så vi får håpe det ikke er så lenge til vi får kjenning med den nå :pray:  

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Godt at utstyret falt i smak. 

Kjøp en rull med 0,45-0,60 mono og spol på innerst. Bruk uniknuta til å skjøte. 
Visst betjeningen er noelunde ok i en av butikkene borte hos dere, så spoler de av sena for deg over på en rull, så spoler de på mono og så tilbake med multilina. 

Og så kan du ta en tur innom biltema og kjøpe en slik en:

http://www.biltema.no/no/Fritid/Fiske/Oppbevaring/Stangholder-2000036435/

 

Som du monterer på et fornuftig sted på båten, så slipper du å hanskes med å ta stanga inn og ut av cockpit\cabin hele tiden. 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Ja, har tenkt på en stangholder, bak på rekka, da er den ute av veien , men lett tilgjengelig, når jeg er ombord.

Passer vel rett på vanlig rekke rør den der ?

Kan man dorge og etter en slik ? Bør vel sikre litt i tillegg kanskje, binde fast eller noe ?

 

Har allerede spolt på 240m 0.35 mono innerst, og det er fremdeles grei plass på snella, så tenker jeg bytter det ut med 0.45-0.50 (de hadde ikke det i butikken jeg handlet i før helga).

 

Uniknuta var ny for meg, den ser veldig kurant ut ja  :yesnod:

 

Ja, veldig fornøyd, verker i kroppen etter å komme seg utpå igjen, sitter og ser utover fjorden fra kontorvinduet der det ligger noen utpå og koser seg.

Men foreløpig er dagene for korte, kun dagslyst i helgene  :nonod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

De har den på Skitt fiske for 400,-

 

Var veldig nære å bestille , men det fremkom ikke om den kunne festes på rekka , så jeg tok ikke sjansen, la akkurat inn en stor bestilling på allslags atraktorer og kroker og bommer og søkker etc for å lage agn oppheng på skittfiske.no . Telte på knappen på akkurat denne, men tenkte at det var tryggere på Biltema der jeg kunne studere patenten før handel.

 

Vet du om de passer på rekka disse ?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Dette er Bil tema varianten ? Du hadde så mange stenger på skuta at jeg er ikke sikker på om jeg fikk med meg alle holderne, men det jeg lurer på er den Rapala varianten som kan brukes ved dorging altså denne :

bilde

 

Ser for øvrig at du har opptill flere sneller av samme type som jeg endte opp med, så får vel anta at du også er fornøyd  :thumbsup:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...