H-P J Posted December 8, 2016 Share Posted December 8, 2016 Hei. Har en 1 år gammel ( 2015 modell) Evinrude 115 e-tec HO, som de siste ukene i sommer begynte og lekke olje ned i motorbrønnen. Dette skjer når motoren er tiltet opp. Ikke veldig mye lekkasje, men nok til at det er skikkelig grisete etter en ukes tid. Forhandleren sier at dette må påregnes, og motoren må hvile i 2 minutter etter kjøring for at oljen skal renne ned før den tiltes. I mitt hode høres dette rart ut. Noen som har erfaringer med dette? Hilsen en som er ny på Båtforumet :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Posted December 8, 2016 Share Posted December 8, 2016 (edited) Det høres merkelig ut. Hva slags olje er det, x100? Ta av dekslet og se hvor lekkasjen kommer fra. Har ikke opplevd dette med 75 hk. Hvor skal oljen renne tilbake fra? Edited December 8, 2016 by Kaskazi (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Posted December 8, 2016 Share Posted December 8, 2016 Hei Eg har òg opplevd dette med min 40 hestar E-tech, men ikkje lykkast i å sjå kor olja kjem ifrå. Eg har trudd det var frå den hydrauliske styringa. Eg har òg slutta å fylla oljetanken heilt opp. Ask Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
H-P J Posted December 13, 2016 Author Share Posted December 13, 2016 Hei, forhandler mener at motoren må "hvile seg" et par minutter før den tiltes opp, slik at oljen renner ned/tilbake. Kan dette være riktig? ( jeg har aldri gjort det før med andre motorer) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted December 13, 2016 Share Posted December 13, 2016 (edited) Velkommen inn på det beste båtforumet. Mine 75/90 E-tec -15/-16 er tvertimot knusktørre men de er basert på en annen blokk en din 115 HO. Forhandler/verkstedet som jeg bruker har mye erfaring med disse motorene og jeg skal høre med de neste gang jeg er i kontakt, er aldri anbefalt å la motoren hvile... før tilting.. Håper du deler når du finner ut av dette Edited December 13, 2016 by dieselfan (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Posted December 13, 2016 Share Posted December 13, 2016 Hadde tilsvarende lekkasje på 08 mod 175 hk. Fant heller ikke ut hvor det kom fra. Men synes å huske at det var mindre søl om jeg ikke tiltet opp med en gang etter stopp... Quote Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 Dette skjer i hverfall ikke på min e-tec 40. Nå kjenner jeg ikke til hvordan det oljesystemet er konstruert, men jeg har vondt for å tro at det skal være slik. Olja sprøytes jo inn i sylinderen avhengig av turtall og belastning, det er jo ikke snakk om at olja renner inn fra et trykkløst reservoar. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Smiley Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 Jeg har en -06 135DI, som vel er forgjengeren til e-tec, og på mange måter lik. Min er også "alltid" litt olje-fuktig i motorbrønnen. Jeg har forsøkt å finne lekkasjen uten hell. Det må være svært små mengder det er snakk om for jeg har ikke noe forbruk å snakke om (bruker x100). Det irriterende er oljeringene i vannet, spesielt i gjestehavner, men mengdene er ikke store nok til at jeg ser spor på skroget. Skal forsøke neste sesong å la tiltingen være det siste jeg gjør før jeg forlater båten. Quote AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 Jeg har ikke lagt merke til det på min 2016-modell 115HO iallefall. Forklaringen fra forhandleren din høres litt sånn "dette gidder vi ikke å ta oss tid til å undersøke" ut. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 Dersom man skulle komme til å søle litt ved påfylling av olje. Vil ikke det over tid kunne utvikle seg omtrent som trådstarter beskriver ? Søler litt, tørker av det man ser, men det legger seg litt i kriker & kroker og når man tilter helt opp så kommer det frem mer som igjen drypper ned i brønnen innimellom ? (På mine båter er vi etterhvert mange brukere og jeg vet jo knapt hva som skjer når jeg ikke er der (3 barn med ditto svigersønner/døtre) så litt søling er det neppe noen som vil fortelle meg om ) Kan forklaringa være så enkel ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 Den motoren har separat oljetank. På Nordkapp-båter sitter iallefall denne under benken bakerst. Eventuell søling havner dermed ikke i motorbrønnen. Vet ikke hva slags båt trådstarter har, men de fleste båter har vel en tilsvarende løsning for denne motoren? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted December 15, 2016 Share Posted December 15, 2016 (edited) Bra observert jotto, jeg hadde mine 75/90hk i tankene når jeg tasta og burde vist at trådstarter's motor er basert på en annen blokk og har separat oljetank. Mitt senario er dermed ikke relevant for 115HO og større. http://www.operatorsguides.brp.com/OperatorsGuidesAttachments/OwnersManuals_EJ/attach/2012/216075%20EN.pdf (som vist på side 15 og 17 i manualen) Edited December 15, 2016 by dieselfan (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Posted December 15, 2016 Share Posted December 15, 2016 Bra observert jotto, jeg hadde mine 75/90hk i tankene når jeg tasta og burde vist at trådstarter's motor er basert på en annen blokk og har separat oljetank. Mitt senario er dermed ikke relevant for 115HO og større. http://www.operatorsguides.brp.com/OperatorsGuidesAttachments/OwnersManuals_EJ/attach/2012/216075%20EN.pdf (som vist på side 15 og 17 i manualen) Da lærte jeg også noe nytt - jeg trodde at alle E-Tecer hadde separat oljetank ;-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted December 15, 2016 Share Posted December 15, 2016 ...er det ikke det som gjør det så grasat ille bra å være her inne da om man vil kan man lære mektig mye Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted December 15, 2016 Share Posted December 15, 2016 :flag_bp: Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.