Jump to content

oljelekkasje på Evinrude 115 e-tec HO


H-P J

Recommended Posts

Hei.

Har en 1 år gammel ( 2015 modell) Evinrude 115 e-tec HO, som de siste ukene i sommer begynte og lekke olje ned i motorbrønnen. Dette skjer når motoren er tiltet opp. Ikke veldig mye lekkasje, men nok til at det er skikkelig grisete etter en ukes tid. Forhandleren sier at dette må påregnes, og motoren må hvile i 2 minutter etter kjøring for at oljen skal renne ned før den tiltes. I mitt hode høres dette rart ut.

Noen som har erfaringer med dette?

 

Hilsen en som er ny på Båtforumet :)

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har òg opplevd dette med min 40 hestar E-tech, men ikkje lykkast i å sjå kor olja kjem ifrå.

Eg har trudd det var frå den hydrauliske styringa.

Eg har òg slutta å fylla oljetanken heilt opp.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hei, forhandler mener at motoren må "hvile seg" et par minutter før den tiltes opp, slik at oljen renner ned/tilbake. Kan dette være riktig? ( jeg har aldri gjort det før med andre motorer)

Link to post
Share on other sites

Velkommen inn på det beste båtforumet.

Mine 75/90 E-tec -15/-16 er tvertimot knusktørre men de er basert på en annen blokk en din 115 HO.

Forhandler/verkstedet som jeg bruker har mye erfaring med disse motorene og jeg skal høre med de neste gang jeg er i kontakt, er aldri anbefalt å la motoren hvile... før tilting..

 

Håper du deler når du finner ut av dette  :thumbsup:

Edited by dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde tilsvarende lekkasje på 08 mod 175 hk. Fant heller ikke ut hvor det kom fra. Men synes å huske at det var mindre søl om jeg ikke tiltet opp med en gang etter stopp...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Dette skjer i hverfall ikke på min e-tec 40. Nå kjenner jeg ikke til hvordan det oljesystemet er konstruert, men jeg har vondt for å tro at det skal være slik. Olja sprøytes jo inn i sylinderen avhengig av turtall og belastning, det er jo ikke snakk om at olja renner inn fra et trykkløst reservoar. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en -06 135DI, som vel er forgjengeren til e-tec, og på mange måter lik. Min er også "alltid" litt olje-fuktig i motorbrønnen. Jeg har forsøkt å finne lekkasjen uten hell. Det må være svært små mengder det er snakk om for jeg har ikke noe forbruk å snakke om (bruker x100). Det irriterende er oljeringene i vannet, spesielt i gjestehavner, men mengdene er ikke store nok til at jeg ser spor på skroget.  Skal forsøke neste sesong å la tiltingen være det siste jeg gjør før jeg forlater båten.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Dersom man skulle komme til å søle litt ved påfylling av olje. Vil ikke det over tid kunne utvikle seg omtrent som trådstarter beskriver ?

Søler litt, tørker av det man ser, men det legger seg litt i kriker & kroker og når man tilter helt opp så kommer det frem mer som igjen drypper ned i brønnen innimellom ?

(På mine båter er vi etterhvert mange brukere og jeg vet jo knapt hva som skjer når jeg ikke er der (3 barn med ditto svigersønner/døtre) så litt søling er det neppe noen som vil fortelle meg om )

 

Kan forklaringa være så enkel ?

Link to post
Share on other sites

Den motoren har separat oljetank. På Nordkapp-båter sitter iallefall denne under benken bakerst. Eventuell søling havner dermed ikke i motorbrønnen.

 

Vet ikke hva slags båt trådstarter har, men de fleste båter har vel en tilsvarende løsning for denne motoren?

Link to post
Share on other sites

Bra observert jotto, jeg hadde mine 75/90hk i tankene når jeg tasta og burde vist at trådstarter's motor er basert på en annen blokk og har separat oljetank. Mitt senario er dermed ikke relevant for 115HO og større. 

 

http://www.operatorsguides.brp.com/OperatorsGuidesAttachments/OwnersManuals_EJ/attach/2012/216075%20EN.pdf

 

(som vist på side 15 og 17 i manualen)

Edited by dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra observert jotto, jeg hadde mine 75/90hk i tankene når jeg tasta og burde vist at trådstarter's motor er basert på en annen blokk og har separat oljetank. Mitt senario er dermed ikke relevant for 115HO og større. 

 

http://www.operatorsguides.brp.com/OperatorsGuidesAttachments/OwnersManuals_EJ/attach/2012/216075%20EN.pdf

 

(som vist på side 15 og 17 i manualen)

 

Da lærte jeg også noe nytt - jeg trodde at alle E-Tecer hadde separat oljetank ;-)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...