Jump to content

Frostvæske på 4-takter? (Suzuki DF 115)


edan

Recommended Posts

Jeg har ferskvannskjørt motoren før vinteren, men en "båtekspert" sa at jeg også burde kjøre frostvæske gjennom den. Er dette nødvendig? 

 

(Fylte forøvrig den største murerbaljen jeg har med frostvæskeblanding. Det dekket såvidt vanninntaket. Da jeg startet motoren fikk jeg ikke pilotstråle. Antar at impelleren tørrsugde og ikke klarte å dra væsken inn. Skrudde av etter 20 sek og tømte baljen.)

Link to post
Share on other sites

De færreste kjører nok frostvæske igjennom, siden alt vann jo i utgangspunktet skal renne ut igjen uansett når motor står loddrett.

 

Med 82 cm høyde bør denne 200-liters bøtta fra Jula fungere på de fleste utenbordsmotorer om man uansett ønsker denne varianten istedenfor vanlige "øreklokker".

Men kapasiteten vann vil vel utelukke noe særlig frostvæskekjøring med denne...

 

https://www.jula.no/catalog/hage/vanning-og-drenering/vanning/vanntonner/vanntonne-795994/

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Må vel være korrosjonsinhibisjon? Ingen annen grunn til å kjøre frostvæske igjennom.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Jeg har ferskvannskjørt motoren før vinteren, men en "båtekspert" sa at jeg også burde kjøre frostvæske gjennom den. Er dette nødvendig? 

 

 

 

Nei.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, teerex, da mener du at med så mye vann i baljen må det store mengder frostvæske til, og derfor kostbart?

 

Ja men hvis man tar vare på frostvæsken kan det jo ha sin misjon sånn sett. Men litt upraktisk å ha håndtere så stor mengde/tyngde for folk flest.

Tror neppe det vil ha noen stor betydning for levetiden på motoren uansett, så jeg lar være.

 

Mulig det isteden kan være hensiktsmessig på motorer med mye avleiringer i kjølesystemet å kjøre gjennom med systemrens.

Men da må man jo først avdekke at dette er et problem.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men det er vel ingen stor fare for korrosjon om man kjører gjennom med ferskvann og lar det renne ut?

Nei...

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...