edan Posted December 8, 2016 Share Posted December 8, 2016 Jeg har ferskvannskjørt motoren før vinteren, men en "båtekspert" sa at jeg også burde kjøre frostvæske gjennom den. Er dette nødvendig? (Fylte forøvrig den største murerbaljen jeg har med frostvæskeblanding. Det dekket såvidt vanninntaket. Da jeg startet motoren fikk jeg ikke pilotstråle. Antar at impelleren tørrsugde og ikke klarte å dra væsken inn. Skrudde av etter 20 sek og tømte baljen.) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted December 8, 2016 Share Posted December 8, 2016 (edited) De færreste kjører nok frostvæske igjennom, siden alt vann jo i utgangspunktet skal renne ut igjen uansett når motor står loddrett. Med 82 cm høyde bør denne 200-liters bøtta fra Jula fungere på de fleste utenbordsmotorer om man uansett ønsker denne varianten istedenfor vanlige "øreklokker". Men kapasiteten vann vil vel utelukke noe særlig frostvæskekjøring med denne... https://www.jula.no/catalog/hage/vanning-og-drenering/vanning/vanntonner/vanntonne-795994/ Edited December 8, 2016 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
edan Posted December 9, 2016 Author Share Posted December 9, 2016 Ja, teerex, da mener du at med så mye vann i baljen må det store mengder frostvæske til, og derfor kostbart? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Riddar4 Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 Å investere i varianten med "øreklokker" som er antyda, er vel å foretrekke..og langt mindre kostbar. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 Hva skal hensikten være med å kjøre frostvæske på en påhenger? Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 Må vel være korrosjonsinhibisjon? Ingen annen grunn til å kjøre frostvæske igjennom. Quote Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 Men det er vel ingen stor fare for korrosjon om man kjører gjennom med ferskvann og lar det renne ut? Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 Jeg har ferskvannskjørt motoren før vinteren, men en "båtekspert" sa at jeg også burde kjøre frostvæske gjennom den. Er dette nødvendig? Nei. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 (edited) Ja, teerex, da mener du at med så mye vann i baljen må det store mengder frostvæske til, og derfor kostbart? Ja men hvis man tar vare på frostvæsken kan det jo ha sin misjon sånn sett. Men litt upraktisk å ha håndtere så stor mengde/tyngde for folk flest. Tror neppe det vil ha noen stor betydning for levetiden på motoren uansett, så jeg lar være. Mulig det isteden kan være hensiktsmessig på motorer med mye avleiringer i kjølesystemet å kjøre gjennom med systemrens. Men da må man jo først avdekke at dette er et problem. Edited December 9, 2016 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 Men det er vel ingen stor fare for korrosjon om man kjører gjennom med ferskvann og lar det renne ut? Nei... Quote Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
edan Posted December 10, 2016 Author Share Posted December 10, 2016 Da dropper jeg det. Håper bare impelleren ikke tok skade av tørrsugingen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.