Jump to content

Hvordan få opp utsug-lokket til septikken (rustfritt, sitter fast)

Whiskey

Recommended Posts

Hvis håndtaket bøyer seg ville jeg avskrevet lokket. Da kan du sikkert få ut håndtaket med litt vold og få nedi et kraftig flattjern i sporet? Så lager du deg så lang latmannsarm du trenger. Alternativt så kan du vel løsne hele 'kragen' som er festet i dekk og skifte hele greia uten å åpne lokket?

Har vært ute for det samme. Jeg tok først å sprajet med rustløser, i håp om at noe ville trenge ned i gjengene. Klagfen røk etter jeg prøvde med tang og momentstang, så løsningen ble å sette tangen i hullet til klaffen og bruke momentstang, da løsnet den smått om sent.

Penetrerende olje må være bedre enn vanlige rustløsere på spray, ettersom man ikke må bruke penetrerende olje på steder med pakninger, f.eks på motoren etc, da det kan bli utett. Da kan det hende de siger forbi oringen på lokket ditt også..

lokket ditt er vel ødelagt uansett mtp bøyd håndtak. Har du prøvd å sjokke den ved å gå den noen kakk med hammeren? -det er jo et triks når skruer/ bolter sitter fast.

Hos meg er selve lokket av plastikk, men sitter dønn likevell.

Prøvd å sette en 'meisel' i sporet , ytterst, og banke det løs, men plastikken deformerte seg, så jeg lot det være.

Løsningen for meg ble å slutte å seile til Sverige  :saint:

Edited by Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Har du prøvd å bruke en grov skiftnøkkel på håndtaket, hvor du legger skiftnøkkelen helt ned til selve lokket? Da vil du gi mindre rom for at håndtaket bøyer seg, ihvertfall. Men det kan jo hende noe knekker.

Her bruker du en avtrekker/ avdrager og drar opp hele sulamitten! Glem rustløser og annet skvip!

Kommentar fra moderator: 13.12.2016 kl 19
Grunnet trolling har Eksperten ikke anledning til å poste flere innlegg på baatplassen.