Jump to content

Erfaring vask og impregnering av kalesje.

Bjoove

Recommended Posts

Lurer hvilke erfaringer andre har angående vask og impregnering av kalesje?

Har lest forskjellige løsninger.

Hvordan vaske kalesjen mest skånsomt, temperatur og kjemikalier?

Enkelte impregnerer innsiden, andre utsiden.

Takker for innspill og erfaringer.

Edited by Bjoove (see edit history)

Spylte kalesjen på garagegulvet. Kostet over med myk kost.

Satte kalesjen på båten og impregnerte med Seilmakerens kalesje impregnering på utsiden.

Det ble tett.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Legger alltid ut kalesjen på et slett gulv på en plast eller presenning og vasker den, Lar den tørke og de ganger jeg mener jeg må impregnere den legger på samme tørre underlag og påfører impregnering med rulle. Har aldri forstått hvorfor jeg skal balansere og søle impregnering på båten for å få dette gjennomført.

Bruker de noe vaskemiddel eventuelt kjemikalier når dere vasker kalesjen?

Legger den i badekaret i Bio Tex. Fungerer veldig bra, og er skånsomt.

Vaskes kalesjen med sterkere kjemikalier kan disse angripe bomull i tråden, slik at kalesjen blir utett i sømmene.

I tillegg til å bli utett vil sømmen miste styrke, og kalesjen må "sys om". Med nye huller og tråd...

Har hørt at de kun skal impregneres på innsiden,grunnet fare for at de kan "råtne" om de blir imprignert på utsiden...Er det ikke slik at de er impregnert på innsiden fra fabrikk?

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

• 2 weeks later...

Vask med grønnsåpe. Heng den opp i evt garasjen og la den tørke. Jeg har laget meg impregnering selv, og den fungerer bedre en mye av den dyre dritten du kjøper på båtbutikker.

Bland sammen 1/2 liter white sprit og en 1/2 liter lampeparafin. Rist godt og spray på blandingen på utsiden av kalesje. Gjør dette 2-3 ganger. Lukter sterkt til det er tørt, deretter merker du ingenting. Og jeg lover deg at du blir ikke skuffet av resultatet. Lykke til.

Vask med grønnsåpe. Heng den opp i evt garasjen og la den tørke. Jeg har laget meg impregnering selv, og den fungerer bedre en mye av den dyre dritten du kjøper på båtbutikker.

Bland sammen 1/2 liter white sprit og en 1/2 liter lampeparafin. Rist godt og spray på blandingen på utsiden av kalesje. Gjør dette 2-3 ganger. Lukter sterkt til det er tørt, deretter merker du ingenting. Og jeg lover deg at du blir ikke skuffet av resultatet. Lykke til.

Hvor lenge holder den hjemmelagede mixen da? :)

Jeg bruker den 2 ganger ila sesongen. Båten min står på land under presenning fra nov- mars. Gjorde dette nå etter jeg tok den opp, så sprayer jeg på ny runde ila juni/juli, men da med kalesjen på båten. Kommer jo litt an på nedbørsmengde ila sommer og da.

Whitesprit og parafin? Er vel og nesten det samme.  Om dette held sesongen ut, er det nesten for godt til å være sant. Då har i alle høve eg blitt lurt. Er det andre som har synspunkter på dette?

Edited by Fjordgubbe (see edit history)