Jump to content

Erfaring vask og impregnering av kalesje.

Bjoove

Recommended Posts

Bruker de noe vaskemiddel eventuelt kjemikalier når dere vasker kalesjen?

Legger den i badekaret i Bio Tex. Fungerer veldig bra, og er skånsomt.

Vaskes kalesjen med sterkere kjemikalier kan disse angripe bomull i tråden, slik at kalesjen blir utett i sømmene.

I tillegg til å bli utett vil sømmen miste styrke, og kalesjen må "sys om". Med nye huller og tråd...

• 2 uker senere...

Vask med grønnsåpe. Heng den opp i evt garasjen og la den tørke. Jeg har laget meg impregnering selv, og den fungerer bedre en mye av den dyre dritten du kjøper på båtbutikker.

Bland sammen 1/2 liter white sprit og en 1/2 liter lampeparafin. Rist godt og spray på blandingen på utsiden av kalesje. Gjør dette 2-3 ganger. Lukter sterkt til det er tørt, deretter merker du ingenting. Og jeg lover deg at du blir ikke skuffet av resultatet. Lykke til.

Vask med grønnsåpe. Heng den opp i evt garasjen og la den tørke. Jeg har laget meg impregnering selv, og den fungerer bedre en mye av den dyre dritten du kjøper på båtbutikker.

Bland sammen 1/2 liter white sprit og en 1/2 liter lampeparafin. Rist godt og spray på blandingen på utsiden av kalesje. Gjør dette 2-3 ganger. Lukter sterkt til det er tørt, deretter merker du ingenting. Og jeg lover deg at du blir ikke skuffet av resultatet. Lykke til.

Hvor lenge holder den hjemmelagede mixen da? :)

Whitesprit og parafin? Er vel og nesten det samme.  Om dette held sesongen ut, er det nesten for godt til å være sant. Då har i alle høve eg blitt lurt. Er det andre som har synspunkter på dette?

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...