Jump to content

Sikring av båt på henger.


blia

Recommended Posts

http://drm24.no/nyheter/bat-falt-av-henger-pa-e18-16121057

 

Triste greier. Men hvordan sikrer dere båt når den skal transporteres på båtenhenger? Har registrert at mange drar båten helt inn i støttekloss fremme, og kun sikrer med jekkestropp vertikalt bak.

 

Bruker selv to stropper bra baug til midt på henger, med noen cm avstand til støtte klossen fremme, og to jekke stropper skrått fra akter og noe fremover på hengeren. Teorien er at stroppene skal fange evt bevegelses energi, og ikke stoppe klossen / vinsj tårnet på hengeren.

 

Synspunktet?

Link to post
Share on other sites

Vi veit jo ikke om det bare er sikringa som er hovedårsaken til havariet. Vektfordeling og fendring kan også være medvirkende. Men viss du skal ut på motorveien, kreves det ekstra sikring av last. Nødvendig både med både kryss-stropping og på tvers over  slik trådstiller anbefaler. 

Link to post
Share on other sites

Ut i fra bilder i første innlegg ser det da vitterlig ut til at hengerfestet fortsatt er på tilhengeren. Hvis det har løsnet fra bilen føler jeg det blir litt feil å anmelde fører for dårlig sikring av last, eller hva? Hvis hengeren tar av sted på egen hånd skal det ganske enorm sikring til for å holde last og henger sammen.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder hvordan man skal sikre en båt på henger, så skal den minimum sikres med hele vekten fremover, og halve vekten sideveis. 

For min egen del sikrer jeg med en stropp a 1000 kg på hver side fra baugen og bakover (båtførerboken har fortalt meg at det heter spring ;)) til en festekrok på hengeren. 

Bak har jeg en stropp på 2000 kg som sikrer sideveis. 

 

Båten veier ca 1300 kg, så da er jeg godt innenfor. 
 

Men utifra stroppene man ser på bildet, så ser det jo neste ut som om det er slik det er gjort her? 

 

Mye værre om hengerfestet har løsnet fra bilen, det burde være noe annet som ryker på en ny bil. 

Det oppstår ganske mye energi når en henger begynner å voble, så det kan tenkes at det svakeste leddet her faktisk var hengerfestet, for det ser ut som om det er noe igjen på draget ja.

 

samme sak i drammen og tønsberg

 

http://www.tb.no/e18/sande/politi/mistet-henger-med-bat-pa-e18/s/5-26-70082

~Cral

Link to post
Share on other sites

Husker en episode fra Narvik for en del år tilbake. Politiet skulle levere noe søppel på avfallsanlegget; og vel, de mistet altså hengeren på Rombaksveien uten at de merket dette selv. Ble varslet av en bil som kjørte bak. Heldigvis ingen personskader eller andre materielle skader foruten en vraket henger full av søppel da. Om jeg husker riktig så utløste dette ingen anmeldelser eller forelegg for dårlig sikring av last/henger...

Link to post
Share on other sites

Førerkortbeslag er kanskje begrunnet i at hengerfestet er avtagbart og sjåføren har ikke kontrollert at dette er skikkelig i lås. De kan være vanskelige noen av dem. Men, jeg synes det ser ut som om det er litt ekstra ting rundt festet, på bildet i første linken... Kan det være at det er et hengerfeste som er hengslet inn under bilen og betjenes elektrisk? Hadde et slikt feste røket, ville førerkortbeslag vært vanskelig å forsvare. Uansett, surt for han stakkaren som har fått båten smurt utover veien...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har til gode å forstå poenget med avtagbare/innfellbare hengerfester. Kun plunder og heft. Jeg setter det på og lar det stå, ferdig. 

----

 

Om en på død og liv skulle ha hengerfeste på en pen luksus/sportsbil eller noe, så ja. Men hvorfor det er et problem på en Audi, BMW, Mercedes, Wolksvagen, Porshe Cayenne (er jo en bil godt egnet til formålet, å dra tungt) osv skjønner jeg ikke. 

 

Den dagen jeg skal ha en Ferarri, Lambo, Aston Martin eller noe med hengerfeste, da må det være avtabart/innfellbart :-)

Link to post
Share on other sites

Har til gode å forstå poenget med avtagbare/innfellbare hengerfester. Kun plunder og heft. Jeg setter det på og lar det stå, ferdig. 

----

 

Om en på død og liv skulle ha hengerfeste på en pen luksus/sportsbil eller noe, så ja. Men hvorfor det er et problem på en Audi, BMW, Mercedes, Wolksvagen, Porshe Cayenne (er jo en bil godt egnet til formålet, å dra tungt) osv skjønner jeg ikke. 

 

Den dagen jeg skal ha en Ferarri, Lambo, Aston Martin eller noe med hengerfeste, da må det være avtabart/innfellbart :-)

På min gir hengerfeste utslag på ryggesensor. Kjører derfor uten feste hvis ikke henger er i bruk.

Har sånn som ligger løst baki og på klikkes inni lås på plass.

Link to post
Share on other sites

Politiet står relativt fritt til å inndra førerkortet ditt i "inntil 3 uker" uten særlig mye mer enn at de tror du kanskje har brutt en eller annen regel og de skal sjekke litt nærmere (innen tre uker er gått).

Og da kan du nekte å gi det fra deg. Dermed må saken etterforskes kjappere for å begrunne og rettferdiggjøre beslaget...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...