Jump to content

Sikring av båt på henger.


blia

Recommended Posts

Tja. Er vel litt sikring i det kanskje. Blir jo mindre bevegelse når man strammer vinsjen mot klossen, men er jo stroppene som hovedsakelig sikrer båten.

 

Men når min båt er dratt helt fram er kulevekta ca 55-65 kg, og det er ideelt.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bra skrevet om sikring av båt på henger:

http://www.team-predator.no/2015/06/sikker-transport-av-bat-pa-henger.html

 

Min egen sikres på omtrent samme måte. En stropp over akterspeilet for å hindre båten i å hoppe på rullene, en i nesa rett ned, og en lang og ekstra solid som går fra midt på hengeren og gjennom fortøyningsfestene foran. Sistnevnte er av praktiske årsaker to ganger godsets vekt, rett og slett fordi jeg ikke fant enklere stropper som var lange nok. Så kan man sikkert diskutere vitsen med den all den tid båthengerens tårn tar av for krefter fremover, men da slipper jeg i hvertfall å måtte diskutere hvis jeg blir stoppet. Jeg har i mine 15 år med båt bak bilen blitt stoppet tre ganger, en gang på grensa mens båten var så ny at tollerne lurte på om jeg drev med "privatimport", en gang der de veide ekvipasjen (gikk med et nødskrik) og en gang i rutinekontroll hvor Onkel Politi var mer opptatt av å snakke om fiskeutstyret på båten enn lover og regler.

 

Ellers støtter jeg enkeltes oppfatning om at avtagbare hengerfester er noe dritt.

Link to post
Share on other sites

Da kjører vi likt. Men har du den helt inntil gummi klossen på vinsj tårnet? Hvis ja, oppnår man egentlig noe mer

enn nøyaktig plassering av båten på hengeren?

 

Jeg gjør det på samme måten, men lurer fortsatt på hvorfor man IKKE skal ha båten tett inntil gummiklossen på vinsjtårnet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå sies det ikke noe om hastighet på bilen,  men det er vel en grunn til at det er maks 80 km/t når man har henger etter bilen.  Ser stadig biler godt over 100 med tunge hengere på slep, litt uoppmerksomhet og det kan være fort gjort å få sleng på henger som man ikke klarer å hente inn. Da skal last være utrolig godt stoppet fast.

Men skal være forsiktig med å dra konkusjoner i dette tilfelle.

Link to post
Share on other sites

Ta en kikk på de som virkelig trailer mye, dvs sportsfiskere. Du ser ikke mange der som ikke har båten inntill klossen. Svarte merker er enkelt å løse, enten ved å ha en kloss i lys farge eller ved å legge noe i mellom. Til jekkene på stroppene bruker jeg neoprenfuttural som egentlig er for fiskesneller, holder det værste veisaltet unna og hindrer merker.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har trailet mye båt og har prøvd ut forskjellige løsninger. Min erfaring har lært meg at første bud er en egnet henger som mer enn stor nok og plenty med kraftige stropper type 4-5 tonns, ikke noe å spare på.

Hvorfor hengerfeste på den aktuelle bilen har løsnet håper jeg etterforskningen kan si noe om.

Link to post
Share on other sites

...har du den helt inntil gummi klossen på vinsj tårnet? Hvis ja, oppnår man egentlig noe mer

enn nøyaktig plassering av båten på hengeren?

 

Det kan vel ikke være tvil om at tårnet stabiliserer sideveis og fungerer som stempling.

Begge deler vil således forbedre stabilitet og redusere wobbling.... :pray:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

På min gir hengerfeste utslag på ryggesensor. Kjører derfor uten feste hvis ikke henger er i bruk.

Har sånn som ligger løst baki og på klikkes inni lås på plass.

 

Har avtagbart på octaviaen, og ryggesensorer, men får ikke noen utslag selv om kroken står på hele tiden. Vil tro det er mulig å gjøre noe med, altså få vekk piping selv om kroken er på. 

 

Ikke vet jeg men de få gangene jeg har hatt av/på avtagbart hengerfeste så er det jo en drittjobb. Det er møkkete, låsen er full av dritt og vanskelig å åpne osv... Ikke noe jeg vil bruke tid på. En automatisk variant må jo være greit. Men har da lært såpass mye etterhvert at en standard krok/hengerfeste sjeldent får noen feil. Alle varianter vil feile over tid med mindre man har et nazi vedlikeholdsregime, på ett hengerfeste.... kjenner det lugger fælt i meg da altså :-)

---------

 

Ender vel med mangellapp på Eu kontroll fordi den avtakbare kroken ruster fast og ikke lar seg ta av. Da er idiotsirkelen perfekt og fullkommen ;-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekk av avtagbart hengerfeste er faktisk med på service-sjekken på Skodan min;) jeg viste ikke hvor det lå engang da;)

 

Hørte engang noe om at det ikke var lov å kjøre med avtagbar krok montert uten at den var i bruk, da det utgjorde en risiko ved påkjørsel eller noe. Vet ikke om det er riktig da ...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ellers støtter jeg enkeltes oppfatning om at avtagbare hengerfester er noe dritt.

Nja. Vet ikke det. Ved et sammenstøt vil bilens deformasjonsoner ta noe av smellen uten hengerfeste. Med hengerfeste montert vil en større del av kreftene gå utenom deformasjonsonene.

 

På min gir hengerfeste utslag på ryggesensor. Kjører derfor uten feste hvis ikke henger er i bruk.

 

Høres ut som uoriginalt hengerfeste. Det følger en elektronikkboks med et originalt feste. Den gir beskjed til bilen hvis festet er montert, og parkeringsassistent blir omprogrammert. På min bil endres avstandsvarslene med 30 cm. Boksen gir også beskjed til bilen hvis henger er på. Da kobles parkeringsassistent bort.

Link to post
Share on other sites

Ang og ha båt helt inntil sort gummi i front på henger. 

 

Ja det har mye og si, man stopper mye av svigninge i hengeren da båten blir med og stive opp hengeren. 

 

Har hatt en henger som holdt på og knekke da tidligere eier ikke hadde gjort dette. (stor sprekk på begge sider av hengeren).

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...