Guest Avmønstret# Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 Har brukt vanntette Sonytelefoner de siste årene og syns forsåvidt de har fungert godt, med ett unntak. De har fungert dårlig med vanndråper på skjermen, og kalde fingre har heller ikke vært en god kombo. I tillegg syns jeg det er veldig greit med et godt kamera på mobilen og et internminne som ikke går fullt (utelukker de billigste telefonene som ofte har alt for lite internminne, særlig med tanke på apper for navigasjon osv). Og selvsagt må telefonen være vanntett, i det minste dråpetett + ut av boksen. Ikke så mange krav, men kombinasjonen av krav har gjort at det har blitt dyre telefoner. ------------ Sist jeg byttet telefon så kjøpte jeg Motorla G4 plus: http://www.tek.no/artikler/test-motorola-moto-g4-plus/349381 Var i utgangspunktet ganske skeptisk pga lav pris. For å få en vanntett Sony trenger en ikke å betale veldig mye, men skal en også ha med godt kamera og bra med internminne så har tusenlappene flydd. Så er det mulig å få en vanntett telefon med skjerm som virker med dråper på og kalde fingre, pluss godt kamera og godt internminne for 2500,-? Yepp, det er det nå. Har hatt den en god stund og kan ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd, særlig med tanke på prisen. Den gir ikke den umiddelbare "dyr telefon" følelesen i hånda som faktisk dyre telefoner gjør, men den fungerer knall. Med Androide 6 så er også internminne og sd-kort felles så tidligere problemer med fullt internminne er sagablott. Skjermfunksjonen under dårlige forhold med våt skjerm og kalde fingre er helt topp. Kameraet tar faktisk veldig gode bilder, også under mer krevende forhold. Dualsim er kanskje sært.. men en kan da ekstremt enkelt (på denne telefonen) sjonglere med to ulike simkort. Være seg om man er i utlandet og har egen sim for det, har egen sim for datatrafikk, eller feks kombinerer jobb/privattelefon, som jeg gjør. Kreves ingen omstart eller noe tull i bruk. Man velger hvilken sim som skal brukes til data og man velger sim første gang man slår et nytt telefonnummer så husker telefonen valget. Enkelt og funksjonelt. Og har man ikke bruk for dualsim så bruker man det ikke :-) ---------------- Sonytelefonene jeg har hatt brukte jeg også under (salt) vann. Til å ta bilder "på gøy", eller inspisere groen i baugproppellen osv. Det har jeg ikke planer om å gjøre med Motorolaen, konstruksjonen med et baklokk med en pakning virker ikke like betryggende ifht vanntetthet, vet heller ikke om den er IP klassifisert like høyt som Sonytelefonene var før. ----------------- Så det var kanskje mitt julegavetips? :-) Noen andre gode kandidater til "båttelefon"? Personlig mener jeg vann/dråpe/spruttett er et absolutt krav. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Christel III Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 Forholdsvis stiv pris, men en god telefon til utendørs bruk http://www.catphones.com/en-gb/phones/s60-smartphone En kollega av meg har hatt en slik etpar måneder nå, og er storfornøyd. Skjermen fungerer selv om man er våt og kald på fingrene. Hadde det ikke vært for at jeg er blitt avhengig av IOS, og ikke klarer å omstille meg til android, så hadde jeg kjøpt en i julegave til meg selv:-) Quote MvhSimon Link to post Share on other sites More sharing options...
Langedahl Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 iPhone 7 er jo vanntett. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 Ja, jaggu på tide :-). Litt stiv pris, men kanskje ikke ifht andre toppmodeller. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 (edited) iPhone 7 er jo vanntett.Og kan i tillegg sikres med Lifeproof-deksel eller lignende. Har et slikt deksel på min iPhone 5s og har ved flere anledninger tatt bilder under vann. Bakdelen med iPhone (generelt) er at man betaler mye for morroa, tilnærmet ikkefungerende skjerm ved våte og kalde fingre og null muligheter for økt lagringsplass. Sånn sett så og si ubrukelig halve året i typisk vestlandsvær For min del ble iPhone (med vanntett deksel) likevel valget da jeg hadde iPad med Navionics og iSailor på fra før (+mange andre apper jeg ikke hadde lyst å betale for på nytt). Edited December 12, 2016 by Hakkannen (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
blia Posted December 13, 2016 Share Posted December 13, 2016 Samsung Xcover 271. Ikke det kuleste av det kule. Men et batteri som varer en måned, og fungerer fremdeles etter utallige fall. Men er vel vanskelig å få tak i etterhvert. Tror jeg kjøper en til mens de fremdeles er å oppdrive. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Posted December 13, 2016 Share Posted December 13, 2016 Hadde xcover 271 som jobbtelefon. Koster 6-800,- mindre enn Motorolaen. Og da syns jeg valget er enkelt, med mindre en trenger en telefon som også er støtsikker. Xcoveren var forsåvidt helt grei, men utmerket seg ikke på noen spesielle måter, utover batterilevetiden da, den er veldig god. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 Jeg er så glad i min Xperia Z3 Compact at jeg nå har bestilt meg ny front og bakdeksel til den. Dette fordi lokkene rundt ramma har mistet gummipakningen, og at selve glasset i forkant har begynt å løsne fra ramma. Denne telefonen har ligget 3-4 minutter i rød frostvæske og hatt utallige jolleturer i søkkvåt lomme. Ikke sikker på hvor gammel den er, men vil tro 4 år nå, men jeg ønsker å gi den et liv til før den byttes ut. Det koster jo 6-7000,- for tilsvarende ny modell. Hvordan delene byttes, kan jeg se video av fra denne siden: https://www.ifixit.com/ Her er det video av reparasjoner av det meste :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 Min Samsung galaxy s5 er vanntett og har overlevd flere drukninger i saltvann. Har kun blitt skylt i ferskvann etterpå Vet ikke om den er å få kjøpt enda. Quote Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Seasu Posted December 15, 2016 Share Posted December 15, 2016 Bruker Sony pad og telefon. Telefon Sony M5. Bedre enn Iphone, Samsung x serien og HTC som jeg har hatt. Som båt telefon/ski telefon ville jeg gått for Sony igjen. Som arbeidstelefon kanskje huawei. Iphone er ubrukelig og upålitlig i varme og kulde(skrur seg av) eller går i overheatet modus, samt svært dårlig batterikapasitet ved mye bruk. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lysekil Posted December 15, 2016 Share Posted December 15, 2016 http://www.ebay.com/itm/Blackview-BV5000-IP67-5-Waterproof-Smartphone-4G-Rugged-Outdoor-Drfy-13MP-/291626100969?var=&hash=item43e64528e9:m:mBxTDYf0gbDmcSUDAroz4Iw Jeg har brukt denne blackview 5000 nå i 8-9 mnd. Billig både fra Tyskland og Kina, Litt stor kanskje, men 5Ah batteri som holder flere dager, og den tåler mye stryk, både vann og fall. Det finnes ekstra deksel til skjermen som kan skiftes. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Posted December 15, 2016 Share Posted December 15, 2016 Min erfaring er at vanntette mobiler synker like fort og dypt som de som ikke er det. Jeg er lykkelig eier av tre vanntette og en ikke vanntett telefon på henholdsvis 10, 14, 35 og ukjent meter under vann. Den perfekte båtmobil er så billig at du har råd til en maken som reserve. Jeg vil med andre ord heller ha 2x Huawai Honor7 enn 1 galaxy S7 eller en sånn fruktsak. RSL (Kan noen vennligst finne opp flytevest for vanntette telefoner! gjerne som et klistemerke (plaster) på bakdeksel som blåser seg opp om det kommer i kontakt med vann) Quote NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Ove T Posted December 15, 2016 Share Posted December 15, 2016 Hej 10 kr kan väl ett sådant skal vara värt https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/fodral-skal-skydd/skydd-for-mobiltelefon/fodral/universal/vattentatt-mobilhus-p58001 Hälsningar Ove Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Posted December 15, 2016 Share Posted December 15, 2016 Helt sikkert, men det kommer ikke på tale å putte smarttelefonen med tuchskjerm osv inn i en billig plastkonteiner. Da er en brødpose mindre hemmende og med litt luft i, vil faanskapet flyte også... MEN.. det blir nok heller ikke akutelt. Jeg kommer nok til å fortsette som før og kommer til å fortsette å miste mobiler, men nå som jeg har konvertert tilbake til motorbåt, vil nok antallet mobiler som sklir over bord bli mindre enn i seilbåten. RSL Quote NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Posted December 15, 2016 Share Posted December 15, 2016 Kjøpte en slik Lifeproof lifejacket til iPhonen min, veldeig greit når jeg freser rundt i jolla. Ja, den ser teit ut og den gjør at mobilen må presses litt hardere for å komme seg ned i baklomma Men skulle et hopp i ei bølge eller noe føre til at ting fyker ut av jolla flyter mobilen godt. Redningsvesten ble kjøpt inn rett etter jeg mista telefonen uti der en plass det er seks meter dypt. Heldigvis har jeg en (mer enn meg) svømmedyktig kamerat som fikk dykket ned og plukket den opp før vannet trengte gjennom dekselet Kjøpte da nytt deksel, i tilfelle det gamle var skadet i membranene til høyttalerne, og en slik redningsvest. Under seiling tar jeg ikke telefonen ut av cocpit, derfor holder det lenge med kun det vanntette dekselet under seiling, da blir det litt knotete med den svære vesten på mobilen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts