Jump to content

Seildress -noen gode anbefalinger??


junkern

Recommended Posts

Er det noen som kan anbefale en bra seildress for seilas både innaskjærs og utaskjærs

 

Ser at man kan få seildresser fra rundt 3000 kr og oppover til det uendelige, men hva er å anbefale. :eek:

 

Jeg er glad i å seile, og bruker båten ekstremt mye, men er samtidig prisbevisst, så selv om jeg bruker båten mye betyr ikke det at jeg kommer til å bruke en formue på seildress. Har sett litt på hjemmesiden til seatronic, og der er det dresser fra mellom 3500 og 4500 som tilsynelatende virker veldig overbevisende :rolleyes: . Har forøvrig lånt MUSTO-dress til 7-8000 kroner tidligere, og er alt annet enn imponert over den dressen. :diving:

 

God sommer :sailing::sailing::flag:

Link to post
Share on other sites

Som jeg har sagt før så puster ikke de billige og følgelig blir man våt og deretter kald om man jobber.

Flyteelementene i flytedress gjør i tillegg til å unnlate å slippe fuktigheten ut det vanskeligere å bevege seg samtidig som den er nytteløs til å holde hodet over vannet på samme måte som en god vest.

Flytedress benyttes ofte som falsk sikkerhet er mitt inntrykk da man da ofte lar være å bruke vest.

Kjøper du inshore eller offshore sett fra de "anerkjente" merkene får du stort sett bra klær.

Offshore har kraftigere krage og flere finesser som fleece lommer osv.

Gore-tex tåler generelt sett mer vanntrykk enn seildresser uten.

våre priser ifm. rester som skal ut:

breathable seilsett (musto, Henri Loyd, Prorainer kr. 3000)

offshore gore-tex Musto/Henri Loyd kr. 6500.

Atle tlf. 97739560 (selv har jeg 2 forskjellige seildresser med meg på seilturen jeg nå skal ut på i 12 dager en gore-tex for ufyselig vær og en vanlig for lettere vær)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en seiljakke og seilbukse av merket CRAFT i Strømstad. Mener å huske at jeg betalte rundt 3-4000,- for begge deler. Jeg er knallfornøyd. I pøsregnet hjem fra Færdern sto jeg ute hele tiden og ble ikke våt i det hele tatt.

<{POST_SNAPBACK}>

Enl försäljaren der i Strömstad så gjordes dessa Craft på samma fabrik i Kina som även syr Henri Lloyd !

 

her er en ännu billigare typ som det görs mkt reklam för på Blocket.se vad tror ni om den?

 

Bilde

1495 :- för både jacka o byxa

http://www.blocket.se/view/4920818.htm?cal...&l=0&c=1&city=0

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tja, dette er vel et slikt spørsmål du risikerer å få fem svar på med fire seilbåteiere i rommet.

Selv har jeg litt forskjellig.

Jeg har lett Helly-Hansen regntøy som vanligvis blir brukt.

På kalde dager bruker jeg sånt Gore-Tex villmarkstøy fra Norrøna. Meget bra for å holde seg tørr og varm.

Skulle det røyne på, har jeg Mustang Offshore arbeidsdresser. Men de er nesten for varme.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Benytter selv flytedress av typen 1000kroner, men kommer til å skaffe noe annet da den fungerer som en ovn idet man begynner å jobbe litt. Hadde en runde i helgen der det ble en del riving og sliting i seilene med det resultat at jeg stod der klissvåt i svette etter et par times jobbing. Den fungerer imidlertid utmerket når man sitter i cockpit mens regnværet piskes imot.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei, jeg ska på en overfart med en større skjøyte om et par dager. Jeg kommer nokk til å arbeide ganske mye på dekk, og lurte da på om jeg burde investere i disse seildressene til 1000 kr.(fåes bla. på Europris). Ville dere anbefalt meg å kjøpe denne dressen, eller skal jeg vare ha vanlig rengbukse på og en god jakke? Håper jeg ikke formulerte meg for dårlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Henri Lloyd dress, stivere mens fruen har den nye pustende fra Henri LLoyd. 2 forskjellige

bruksområder, hennes er mye mer fleksibel, mens min virker mye mer robust.

 

Ellers sjekk West Coast i Strømstad, har soft shell jakke derifra, virker veldig bra.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

De fleste er vel fornøyd med det en har så da så - men tenker en nøkternt på bruksområde, f.eks hovedsakelig bruk til kystnært seilas i sommerhalvåret så har f.eks Seatronic i Moss et utmerket lett seilsett som heter XM tror jeg. Kona har hatt det i to år og er fornøyd. Jeg har et Mustosett som er tungt og svett, egentlig for svært til bruk på Østlandet/Sørlandet, Skagerak om sommeren. Det er riktig å ikke la seg imponere av de dyreste settene, noen er faktisk ikke alltid like bra som prisen tilsier.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv bruker jeg litt av hvert..

 

Til all slags bruk har jeg en Bergans-sak, bestående av bukse og jakke (Dermizax eller hva det nå heter), relativt kurant i skog og fjell, samtidig som det tåler en tur på sjøen.

 

I tillegg har jeg en seildress fra Musto, en Inshorevariant, bestående av bukse (med bukseseler), og ei jakke med vanntett glidelås, gode lommer, hette, og ikke minst dobbel sperre i armene (greit å ha når du jobber med armene oppover!)

 

Musto-klærne betalte jeg ca 1300,- for buksa, og 2000,- for jakka.. Og foreløpig er jeg veldig fornøyd..

 

Selv har jeg valgt relativt tynne jakker og bukser, det varmeisolerende har man under, og som regel i form av ull, ull, ull, og fleece.

Link to post
Share on other sites

Obs - Gore-tex - jeg er blitt fortalt at når de er blitt nedsalta er de verken gor eller tex, men lekker som en sil. Noen som har erfaring med det?

Tja, som med alt annet må det litt vedlikehold til. Vi vasker og impregnerer seildressene hver vinter, og da er det ikke noe problem. Vi har hatt dressene ca 10år nå. Men jeg tviler vel på om de hadde vært like gode uten vask i 10 år....
Link to post
Share on other sites

Husk at Gore-tex ikke er et klesmerke, men en patentert membran som puster og er forholdsvis vanntett. Gore-tex brukes av en rekke klesprodusenter, mens andre f.eks Helly Hansen har sitt eget patent kalt Helitec.

 

Fordelen med gore- tex eller også triple-point er at det er vanntett og pustende. Dette er derimot en sannhet med modifikasjoner. Gore- tex er ikke vanntett, men det holder deg tørr, og skal du ha noe som er 100 % pustende bør du gå naken.

 

Hva slags klær man skal kjøpe blir en avveining mellom ulike egenskaper. Jo tettere/mere vanntett et plagg er jo mindre puster det og jo våtere blir du fra innsiden, sånn er det bare.

 

Den perfekte bekledning finnes ikke. Å holde seg tørr, samtidig som man er i bevegelse under ruskevær er umulig. Enten presser svetten seg på innenfra, eller regnet gjør det utenfra. Resultatet er det samme. Du blir våt. Idealet er derfor å bytte klær etter hvert som været og bevegelsen skifter.

 

Ha en god og tørr og solrik sommer!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Den perfekte bekledning finnes ikke. Å holde seg tørr, samtidig som man er i bevegelse under ruskevær er umulig. Enten presser svetten seg på innenfra, eller regnet gjør det utenfra. Resultatet er det samme. Du blir våt. Idealet er derfor å bytte klær etter hvert som været og bevegelsen skifter.

Så sant som det er sagt. Av egen erfaring holder 'pustende' tøy deg varm og (stadig mindre) tørr i ca 4 timer i ruskevær. Deretter er du klissvåt. Har alltid med to skift (det kommer av at jeg ikke har mer enn to sett seiltøy...) på lengre distanser. Utrolig deilig å vite at man har tørre varme klær nedenunder. Men så er det å velge tidspunkt å skifte på da....Skift for tidlig, og du risikerer å være blaut mesteparten av turen. Skift 'for sent' så går uværet over, og så føler man at man ikke fikk fullt utbytte av andre skift.. :crazy: Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Problemet med å dskutere seilklær er vel at de fleste bare har erfaring med det de selv har. Dermed er det vanskelig å vurdere hvor godt det er sammenlignet med andre typer. Men når flere innlegg hevder at "pustende" seilklær ikke fungerer må jeg innrømme at jeg har akkurat motsatt erfaring..

 

Jeg begynte min seilkarriere dengang alle brukte orange jollebukse og jakke fra HH. Disse var helt tette for vann fra utsiden, men gjorde deg like fuktig av svette fra innsiden. Da jeg i tillegg er av typen som blir svett av å skrive brev var det et stort skritt fremover når jeg for ca 15 år siden kjøpte ny dress fra HH i den tids materialer. Fortsatt ikke pustende, men mye mer behagelig å bevege seg i og langt mindre fuktig ved aktivitet.

For 5 år siden gikk jeg til innkjøp av nytt seiltøy: Musto HPX Offshore. Det var kostbart, men jeg har ikke angret et sekund. Det er i "pustende" Gore-Tex stoff og på tross av andres dårlige erfaringer puster min dress så mye at jeg aldri har blitt plaget med fuktighet fra svette og jeg holder meg tørr selv etter mange dager i sjøsprøyt og regn..

Jeg har på tross av mange sjømils bruk aldri impregnert eller vasket dressen, bare skylt den i ferskvann. Den begynner nå å bli slitt i stoffet på de mest utsatte stedene og rødfargen begynner å falme, men fortsatt er den like tett.

Kanskje det er forskjeller på "pustende" materialer?

Link to post
Share on other sites

Hej

 

har exakt samme erfaring som Athene.....

 

Jolleseglade på 60-70 talet i regnstell som vi kallade det HH orange eller gul

 

mitten på 70 fikk jag en Henri-LLoyd overall helt tett, som det var på den tiden,

men det fine 'i kråksången' var att den overallen fungerade år efter år,

tror jag hade den i 20 år,ligger hjemme o skräper nu men fortsatt tett

 

så när det var dags o kjöpe nytt sjöställ häromåret gick jag o lurade på om jag

skulle investere i ett nytt Henry LLoyd offshore-stell till 15000 kr,

tycker det er några sviniga penger ( 1/2 Maxi 68 ! nesten :wink: )

 

så jag bestemde mig för

Musto HPX Offshore som jag nu haft i tre säsonger og er veldi nöjd med ...det er bare o hoppas

att det håller lika länge som HL !

 

nu seglar jag mycket .......

 

semesterseglar man enbart i juli o ngn enstaka gånger vår o höst så duger betydligt

billigare grejjer.........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...