Jump to content

Bygge om yanmar LH165DTE til LH222STE?

Arvor 20 Fish

Recommended Posts

Jeg tror ikke det er så helt enkelt å bygge om  disse to motortypene som du antyder, selv om det er samme blokk. Jeg tror  222 hk har litt lavere kompresjon. , stempelkjølingen er også litt annerledes  enn på 165 hk.. Med andre ord ikke så helt enkelt. Jeg tror også det noe bedre oljekjøling på 222 hk.

Redigert av Ballard (see edit history)

Solide motorar som eg og vurderte for 5 - 6 år sidan, men fekk opplyst dei var på veg ut fordi dei ikkje overheldt utslippskrava. (Etterkomaren som eg vart tilbudt til lægre pris, var mykje lettare, i aluminium, og hadde godt høgre turtal. Var av den grunn ikkje aktuell.)

Hvor har du det fra at de var på veg ut?

De selges jo fortsatt: http://www.yanmardeler.no/produkt/yanmar-marine-motorer/4-sylindret-motor/yanmar-4lha-dtp-kmh50a

Det må jo være en vellykket konstruksjon siden den har vært i salg så lenge. 

Hvor har du det fra at de var på veg ut?

De selges jo fortsatt: http://www.yanmardeler.no/produkt/yanmar-marine-motorer/4-sylindret-motor/yanmar-4lha-dtp-kmh50a

Det må jo være en vellykket konstruksjon siden den har vært i salg så lenge. 

Ser eg og det, du har sjølvsagt rett. God motor med lite dill. No kan det vere eg rotar litt med betegnelsen. Her er mykje bokstavar. Poenget mitt var ikkje å snakke ned den motoren, på ingen som helst måte.

Eg fekk opplyst frå importøren den var erstatta av ein annan. Det skjønte eg lite av og ba om forklaring. Problemet var vist den ikkje overheldt dei internasjonale utslippskrava.(Og so hadde eg lese mykje om problem med soting bak på fleire båtar, det låg i bakhovudet.) Den skulle  erstattast av  ein BY- motor som eg ikkje heilt hugsar betegnelsen på. Den  fall ikkje i min smak, og eg bestemte meg heller for ein Steyr MO 196. I etterkant fekk eg opplyst Yanmotoren kunne leverast likevel, men då på spesialbestilling. Syntest den gong og no det var merkeleg. (Då er vel problemet løyst då uten for mykje elektronikk.)

A'en i LHA betyr at den er "assembled in Amerika". Antar at blokka er lik på LH og LHA og at Japan forsyner Yanmar USA med blant annet blokk og topp. Det er et japansk produkt som er satt sammen et annet sted i verden. Akkurat slik de gjør det med svært mange "japanske" biler. 

Viknes (og sikker andre også) selger denne motoren i nye båter. Trolig fordi den er driftsikker og fungerer etter hensikten. Og den må jo holde utslippskravene. Hadde jo ikke fått omsatt den om ikke. Om alt er i orden så ryker den ikke. Jeg ser antydning til et syltynt sotbelegg på hekken nå etter 200 timer kjøring siden forrige vask.

Min erfaring med motoren er at den virker robust og at det er tatt ut passelig med hestekrefter av den. Mulig at 222HK er i overkant mye å ta ut. Det største minuset med denne motoren må være at den høres ut som en steinknuser. Hard gange og en del vibrasjoner. En del 6-syl maler som en katt i forhold.

Det siste der er et poeng. Den går veldig jevnt og pent. Har aldri hatt et feilslag på vår. Aldri fusket, aldri et eneste host, og aldri behøvd å kinne starteren for å dra i gang, og den har nå gått ca 1100 timer. Men den knatrer litt, så jeg kunne godt ha tenkt meg en sekser med litt lugnere gange, og gjerne lavere turtall på maks uttak.

Yanmar sin lh serie solid bygget, og et ypperlig kjølesystem  både på vann og olje siden.  4lh-te 105 hk,  4lh-hte 135hk,  4lh.dte 165hk,  4lh-ste 222 hk.  Yamar LH serie er vel blant de beste motorer på markedet, også i dag. Synd de ikke lages lenger !  Og herlig fri for elektonikk !

Det er vel også en 4LHA 184Hk i den rekka der?

Også meget fornøyd med min 4LHA-STP 222Hk. Lydbilde er heller ikke sjenerende for en som

er var for lyd. Moderat isolert maskinrom.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...