Mastiff Posted December 13, 2016 Share Posted December 13, 2016 Akkar til agn bør koste rundt 20 kroner kiloen, eller så. Det billigste jeg har funnet til nå, er over 60 kroner kiloen i Kristiansand. Vet noen om et sted der de selger akkar til agn? Jeg har hørt at det skal være det beste agnet for torsk i fisketeiner/havteiner. Sei fungerte iallfall dårlig. Masse krabber, men ikke noe torsk eller annen fisk så langt, og det på steder der jeg har fått godt med fisk før, da jeg hadde makrell som agn. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
aileenll Posted December 13, 2016 Share Posted December 13, 2016 Til fiske etter torsk med teine/ ruse er det best uten agn! Agnet tiltrekker seg bare krabber! Se forøvrig link: nhttp://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/27895-torskeruser/ Du finner og mye nyttig her : http://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske Quote Aileen ll Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 Trøsten er at ingen andre får torsk heller. Det er nok ikke agnet det er noe galt med. Vi har mest tro på ei knust krabbe som agn, i kombinasjon med fryst makrell. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jarege Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 Jeg har fått flere fine torsk i krabbeteinene uten for Langenes, fikk også to fine lange på ca 70-80 cm den ene i krepseteine. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 Aldri helt hvorfor vi her i landet bruker akkar til agn mens resten av verden benytter den som mat. Veldig god mat etter mitt syn! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Posted December 14, 2016 Author Share Posted December 14, 2016 eileenII, det er teiner som er min greie. Siden jeg bare trenger torsk et par ganger i året, er det litt dyrt å kjøpe en ruse for det. Lano2, jeg fikk torsk utenfor Ferøy tidligere i høst, men da hadde jeg makrell som agn, ja. Jeg sjekket på fiskemottaket, men måtte kjøpe en blokk på 20 kilo hvis jeg skulle ha noe agnmakrell, og det har jeg dessverre ikke fryseplass til for tiden. Men i natt har jeg fisket med knuste krabber, så det blir interessant å se om det har hjulpet. Nå er jeg øst for Skjernøy, omtrent på høye med innløpet til Oddfjorden. Men har jeg ikke fått noe nå, må jeg nok lenger ut igjen. Jarege, flott fangst! Jeg har også fått torsk i krabbe- og hummerteiner tidligere, men aldri lange. Og ikke i krepseteine. Går langen virkelig på gjørmebunn? Jeg trodde den foretrakk sandbunn, i motsetning til krepsene. Mouche, jeg må innrømme at jeg aldri har smakt det. Men jeg liker iallfall calamari! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 Mouche, jeg må innrømme at jeg aldri har smakt det. Men jeg liker iallfall calamari! Ja, kjært barn har mange navn! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Jarege Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 Ble litt overrasket når jeg trakk teinen med både lange og kreps i. Er nok ikke så vanlig å få de på gjørme bunn. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Posted December 14, 2016 Author Share Posted December 14, 2016 Mouche, calamari er vel ikke akkurat akkar, det er vel en middelhavsvariant? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 (edited) Calamari? USA eksporterer tonnevis med griserektum i året til asia. http://www.slate.com/articles/life/food/2013/01/calamari_made_of_pig_rectum_the_this_american_life_rumor_isn_t_true_but.html Bon apetit! Edited December 14, 2016 by Avmønstret# (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Posted December 14, 2016 Author Share Posted December 14, 2016 He-he! Jeg spiser ganske mye av gris, iblant ser handlekurven min ut som "bygg din egen gris"-byggesettet. Men akkurat svinerasshøl... Uansett, jeg tror man må vite ganske lite om sjømatens konsistens for ikke å merke forskjellen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 Mouche, calamari er vel ikke akkurat akkar, det er vel en middelhavsvariant? Fakta om akkar; Latinsk navn: Todarodes sagittatus (Lamarck, 1798) Norsk navn: Akkar Engelsk navn: European flying squid Utbredelse: Østlig Atlanterhav fra om lag 40°W og fra 13°S og nordover til arktiske havområder, inkludert Middelhavet. Den er karakterisert som en atlantisk temperert art, og finnes både langs kysten og i åpne vannmasser, fra overflaten og ned til om lag 4000 m dyp. Størrelse: 20-60 cm (kappelengde) hos voksne individer. Største individ fanget i Norge var 59 cm og veide 5,3 kg. Levealder: I overkant av 1 år. Gyting: Kjønnsmoden ved ca. 20 cm kappelengde. Gyter hele året. http://www.imr.no/temasider/blekksprut/akkar/nb-no Jeg tolker det dithen at det er det samme. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Posted December 14, 2016 Author Share Posted December 14, 2016 Det er godt mulig, jeg vet ikke så mye om bløtdyr. Og for øvrig, ingen torsk i dag heller, med knust krabbe. Så nå er teinene flyttet igjen, så får vi se. Det var litt krabber, og så fikk jeg en fyr med tenna på tørk som var ganske gretten for å bli fanget! (Det er en forholdsvis stor murerpøs, ingen tilitersbøtte!) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 innløpet til Oddfjorden. Oij... beveger du deg over i vårt området !!! Vi har 3 havteiner der, men ikke de store fangstene så langt..... Nå går det mest i toggegarn, for å beholde torsken levende nå til jul. Mye krabber, så trøtt i armen etter all klubbinga ! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 He-he! Jeg spiser ganske mye av gris, iblant ser handlekurven min ut som "bygg din egen gris"-byggesettet. Men akkurat svinerasshøl... Uansett, jeg tror man må vite ganske lite om sjømatens konsistens for ikke å merke forskjellen. De blindtestet. Du vil ikke vite resultatet skjønner jeg ;-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 Det er godt mulig, jeg vet ikke så mye om bløtdyr. Og for øvrig, ingen torsk i dag heller, med knust krabbe. Så nå er teinene flyttet igjen, så får vi se. Det var litt krabber, og så fikk jeg en fyr med tenna på tørk som var ganske gretten for å bli fanget! (Det er en forholdsvis stor murerpøs, ingen tilitersbøtte!) Heisann, den der var fin! Steinbit er jo nydelig fisk, en av favorittene når jeg dykker etter mat Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts