glenneren Startet 14.Desember.2016 Del på Facebook Startet 14.Desember.2016 Vurderer å monter chip på to kad 44,er det noen som har erfaringer med dette med tanke på havarier, temperatur osv Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 14.Desember.2016 Del på Facebook Svart 14.Desember.2016 Se denne tråden. https://baatplassen.no/i/topic/76440-kad-44-og-kcr-chip/ Anbefaler deg å søke på forumet her på liknende tema mht å chippe VP D4 og D6 mfl. Du vil da se at ikke så mange anbefaler dette men det er i alle fall mye stoff om selve temaet. https://baatplassen.no/i/topic/81527-chipping-av-vp-d6-310hk/ https://baatplassen.no/i/topic/25925-chiptuning-volvo-d6/ Og mange flere tråder. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Desember.2016 Del på Facebook Svart 15.Desember.2016 (redigert) En vesentlig forskjell mellom KAD44/KAD300 og D4/D6 er jo at førstnevnte ikke har common rail innsprøytning. Vil anbefale å kontakte Norsk Motorkompani som besitter lang erfaring med tuning av marinediesel. Ser at de ikke har KAD44/KAD300 i sin liste over motorer, så kanskje det er av en grunn. Disse motorene har allerede fra fabrikken relativt høyt effektuttak, men ser at noen chipleverandører utlover 40-60 hk ekstra. http://www.norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FVOLVO_PENTA_D3_D4_D6.html Husk også å skille mellom omprogrammering og ekstern powerboks. Sistnevnte har vel et litt frynsete rykte men funker vel i visse tilfeller. Se også her https://www.autopower.no/?nyhet=33 Og her http://www.maringuiden.se/forum/topic/39115-kcr-box/ Redigert 15.Desember.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bitteliten Svart 15.Desember.2016 Del på Facebook Svart 15.Desember.2016 (redigert) 260hk tatt ut av 3,6 liters blokk som starta som 160hk. Legg inn i budsjettet diverse morsomme ting som varmskjæring, drevhavari mm så kan det nok være mulig Er vel så enkelt som at om du vil ha julegave fra lokalt vp verksted så chip i vei. Vil du ha motor som holder så kaster du de tankene overbord Redigert 15.Desember.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Desember.2016 Del på Facebook Svart 15.Desember.2016 (redigert) Økning av effekt/dreiemoment på Volvo Penta KAD/KAMD 44/300 er mulig for de fleste men jeg ville tenkt nøye gjennom hva det handler om før man iverksetter.... fordi.... for hver eneste % man trimmer, så nærmer man seg "grensen", og noen former for "båthold" reduserer motorens tålegrense... det er et uomtvistelig faktum i mitt hode... så min filosofi er at dersom du mener at: (la meg få utfordre/provosere litt her) min motor trenger ikke nye dieselfiltre i år fordi de ser like fine ut på utsiden... ja det er så varmt i mitt motorrom at reimene mine hyler aldri visst er mitt kjølevann blitt brunt og motoren har et tykkt brunt belegg innvendig men jeg snakka med en i havna som sa det var alle andre også... Vanntemperaturmåleren min viser stadig over 95 grader men den detter jo ned igjen når jeg slakker av Impelleren min har så korte vinger at jeg ikke sliter på huset i det hele tatt !! Oljekjøleren min er koblet ut fordi den ligger så kronglete til Det er så lenge siden jeg sjekket tanken min at jeg får ikke opp skruene på mannlokket Luftfilteret mitt er svart og seigt så jeg orker ikke å ta i det Motoren min er laga for å samle slam i bunnpanna... og der skal det forbli... ...så burde du ikke vurdere trimming/tuning/effektøkning/chiptuning/re-programering Min mening er at dersom du øker effekten 10% så bør du gjøre tiltak for at motoren skal få det 10% bedre.. på den måten bevarer du den lille innbakte sikkerhetsmarginen som fabrikanten har kalkulert inn fra starten av. I noen tilfeller vil dette være vrient. Det er mer vrient og oppnå jo mer du ønsker å øke effekten. Noen grunnleggende forhold som har betydning for motorens ytelse: (det er i prinsippet lista over men med motsatt fortegn) Gi motoren så kall luft som mulig (kald luft inneholder flere oksygenmolekyler enn varm luft) bruk gjerne isolert slange fra uteluft og inn til luftinntak. Sørg for at motoren er ren i kjølevannssystemet, inkludert kjølere (møkk og lort isolerer og hindrer dermed motoren i å kvitte seg med varmen. Monter dieselkjøler om din motor ikke allerede har det Sørg for best mulig flow i kjølevannssystemet (jeg har sett slangestusser med skarpe kanter og dermed elendig flow, trim alle skarpe kanter i systemet ) Luftfilteret må byttes når det har fått nok. Avhengig av hvor du bruker båten kan det vurderes å kjøre uten... dersom effekt er viktigere enn levetid Tiltakene over kan gi deg 15 hk i en KAD300 dersom motorroms temperaturen din var 55grader... og jeg vil si at man forbedrer motorens driftsvilkår omtrent 12-15% All effekt-økning øker belastning på motoren fordi mekaninsk så er det en større belastning for motoren å produsere 300hk enn 200hk. Noen former for simpel "box" trimming er i prinsippet bare å manipulere ladetrykksensor for å tillate høyere ladetrykk. Høyere ladetrykk betyr varmere luft inn i motoren... (sunn trimming bør baseres på å senke temperaturen på inn-luft; min påstand) Så, glenneren, jeg vet ikke hvor mye effekt du ønsker deg men min 140A dynamo trekker ca 7hk, og med en trykknapp på førerplass så kan denne kobles ut og du vinner 7hk når du skal i plan... pluss de 15hk nevnt over =22hk er det nok ?? Håper at jeg har provosert deg på en positiv måte til å tenke igjennom +/- ved effekt-økning... vet ikke om du liker å skru men det er mye du kan gjøre selv om du vil og kan... Chip - er ikke alt her i livet, jeg ville heller fått en hjerne re-programmert tilpasset vår diesel om du skal tanke handelsdiesel. Rapsolje er trimmingsdrivstoff og et alternativ om du har mulighet til å lagre på tank... det finnes mange muligheter. Vanninnsprøytning er en av mulighetene -noen som gadd å lese helt ned hit ? Redigert 15.Desember.2016 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 16.Desember.2016 Del på Facebook Svart 16.Desember.2016 (redigert) Alle motorene i denne serien fra TAMD40, TAMD41 og opp til både KAD300 og KAD 44 har kun mekanisk dieselpumpe så her går det ikke med chipping..... Det er kun et par modeller KAD300-EDC og KAD44-EDC som har elektrisk styrt dieselpumpe. Ellers så ville jeg lyttet til "Dieselfan" sine gode argumenter.... Redigert 16.Desember.2016 av BjornLie (see edit history) Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
glenneren Svart 16.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2016 Takker for alle svar, tenker jeg lar den være original :-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Desember.2016 Del på Facebook Svart 16.Desember.2016 (redigert) Alle motorene i denne serien fra TAMD40, TAMD41 og opp til både KAD300 og KAD 44 har kun mekanisk dieselpumpe så her går det ikke med chipping..... Det er kun et par modeller KAD300-EDC og KAD44-EDC som har elektrisk styrt dieselpumpe. Ellers så ville jeg lyttet til "Dieselfan" sine gode argumenter.... Ja det er jo KAD44/300 vi diskuterer her, og begge kan chippes/omprogrammeres. Du får ikke KAD44/300 uten EDC. "KAD 44 er en såkalt EDC-motor. Det står for Electronic Diesel Control. Den har bl.a. et elektronisk styrt innsprøytningssystem av nesten samme typen som finnes på moderne utenbordsmotorer. Drivstoffmengden reguleres av en liten datamaskin som via givere får beskjed om turtall, arbeidstemperatur, lufttrykk og en rekke andre opplysninger. Også kompressoren er styrt av EDC og sluttresultatet blir lavere forbruk, renere avgasser, bra fart og akselerasjon. En annen stor fordel med EDC-systemet er at man får elektriske spaker." Redigert 16.Desember.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dieselfan Svart 18.Desember.2016 Del på Facebook Svart 18.Desember.2016 Ja det er jo KAD44/300 vi diskuterer her, og begge kan chippes/omprogrammeres. Du får ikke KAD44/300 uten EDC. "KAD 44 er en såkalt EDC-motor. Det står for Electronic Diesel Control. Den har bl.a. et elektronisk styrt innsprøytningssystem av nesten samme typen som finnes på moderne utenbordsmotorer. Drivstoffmengden reguleres av en liten datamaskin som via givere får beskjed om turtall, arbeidstemperatur, lufttrykk og en rekke andre opplysninger. Også kompressoren er styrt av EDC og sluttresultatet blir lavere forbruk, renere avgasser, bra fart og akselerasjon. En annen stor fordel med EDC-systemet er at man får elektriske spaker." Noen som vet hvor mange givere det er på disse motorene ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.