Jump to content

Erfaringer Med Chipping av kad 44


glenneren

Recommended Posts

Se denne tråden.

 

https://baatplassen.no/i/topic/76440-kad-44-og-kcr-chip/

 

Anbefaler deg å søke på forumet her på liknende tema mht å chippe VP D4 og D6 mfl.

 

Du vil da se at ikke så mange anbefaler dette men det er i alle fall mye stoff om selve temaet.

 

https://baatplassen.no/i/topic/81527-chipping-av-vp-d6-310hk/

 

https://baatplassen.no/i/topic/25925-chiptuning-volvo-d6/

 

Og mange flere tråder.

Link to post
Share on other sites

En vesentlig forskjell mellom KAD44/KAD300 og D4/D6 er jo at førstnevnte ikke har common rail innsprøytning.

Vil anbefale å kontakte Norsk Motorkompani som besitter lang erfaring med tuning av marinediesel.

Ser at de ikke har KAD44/KAD300 i sin liste over motorer, så kanskje det er av en grunn.

Disse motorene har allerede fra fabrikken relativt høyt effektuttak, men ser at noen chipleverandører utlover 40-60 hk ekstra.

 

http://www.norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FVOLVO_PENTA_D3_D4_D6.html

 

Husk også å skille mellom omprogrammering og ekstern powerboks. Sistnevnte har vel et litt frynsete rykte men funker vel i visse tilfeller.

 

Se også her https://www.autopower.no/?nyhet=33

 

Og her http://www.maringuiden.se/forum/topic/39115-kcr-box/

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

260hk tatt ut av 3,6 liters blokk som starta som 160hk.

 

Legg inn i budsjettet diverse morsomme ting som varmskjæring, drevhavari mm så kan det nok være mulig

 

Er vel så enkelt som at om du vil ha julegave fra lokalt vp verksted så chip i vei. Vil du ha motor som holder så kaster du de tankene overbord :smiley:

Edited by Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Økning av effekt/dreiemoment på Volvo Penta KAD/KAMD 44/300 er mulig for de fleste men jeg ville tenkt nøye gjennom hva det handler om før man iverksetter.... fordi....  for hver eneste % man trimmer, så nærmer man seg "grensen", og noen former for "båthold" reduserer motorens tålegrense... det er et uomtvistelig faktum i mitt hode... så min filosofi er at dersom du mener at:  (la meg få utfordre/provosere litt her)

  • min motor trenger ikke nye dieselfiltre i år fordi de ser like fine ut på utsiden...
  • ja det er så varmt i mitt motorrom at reimene mine hyler aldri
  • visst er mitt kjølevann blitt brunt og motoren har et tykkt brunt belegg innvendig men jeg snakka med en i havna som sa det var alle andre også...
  • Vanntemperaturmåleren min viser stadig over 95 grader men den detter jo ned igjen når jeg slakker av
  • Impelleren min har så korte vinger at jeg ikke sliter på huset i det hele tatt !!
  • Oljekjøleren min er koblet ut fordi den ligger så kronglete til
  • Det er så lenge siden jeg sjekket tanken min at jeg får ikke opp skruene på mannlokket
  • Luftfilteret mitt er svart og seigt så jeg orker ikke å ta i det
  • Motoren min er laga for å samle slam i bunnpanna... og der skal det forbli...

...så burde du ikke vurdere trimming/tuning/effektøkning/chiptuning/re-programering  :crazy:

 

Min mening er at dersom du øker effekten 10% så bør du gjøre tiltak for at motoren skal få det 10% bedre..  på den måten bevarer du den lille innbakte sikkerhetsmarginen som fabrikanten har kalkulert inn fra starten av. I noen tilfeller vil dette være vrient. Det er mer vrient og oppnå jo mer du ønsker å øke effekten.

 

Noen grunnleggende forhold som har betydning for motorens ytelse:  (det er i prinsippet lista over men med motsatt fortegn)

 

  • Gi motoren så kall luft som mulig (kald luft inneholder flere oksygenmolekyler enn varm luft) bruk gjerne isolert slange fra uteluft og inn til luftinntak.
  • Sørg for at motoren er ren i kjølevannssystemet, inkludert kjølere (møkk og lort isolerer og hindrer dermed motoren i å kvitte seg med varmen.
  • Monter dieselkjøler om din motor ikke allerede har det
  • Sørg for best mulig flow i kjølevannssystemet (jeg har sett slangestusser med skarpe kanter og dermed elendig flow, trim alle skarpe kanter i systemet )
  • Luftfilteret må byttes når det har fått nok. Avhengig av hvor du bruker båten kan det vurderes å kjøre uten... dersom effekt er viktigere enn levetid

Tiltakene over kan gi deg 15 hk i en KAD300 dersom motorroms temperaturen din var 55grader... og jeg vil si at man forbedrer motorens driftsvilkår omtrent 12-15%

 

All effekt-økning øker belastning på motoren fordi mekaninsk så er det en større belastning for motoren å produsere 300hk enn 200hk.

Noen former for simpel "box" trimming er i prinsippet bare å manipulere ladetrykksensor for å tillate høyere ladetrykk.

Høyere ladetrykk betyr varmere luft inn i motoren...  :crazy:  (sunn trimming bør baseres på å senke temperaturen på inn-luft; min påstand)

 

Så, glenneren, jeg vet ikke hvor mye effekt du ønsker deg men min 140A dynamo trekker ca 7hk, og med en trykknapp på førerplass så kan denne kobles ut og du vinner 7hk når du skal i plan... pluss de 15hk nevnt over =22hk  er det nok ??

 

Håper at jeg har provosert deg på en positiv måte til å tenke igjennom +/- ved effekt-økning...  vet ikke om du liker å skru men det er mye du kan gjøre selv om du vil og kan...

 

Chip - er ikke alt her i livet, jeg ville heller fått en hjerne re-programmert tilpasset vår diesel om du skal tanke handelsdiesel. Rapsolje er trimmingsdrivstoff og et alternativ om du har mulighet til å lagre på tank...  det finnes mange muligheter. Vanninnsprøytning er en av mulighetene  :lipseal:

 

-noen som gadd å lese helt ned hit ?

Edited by dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle motorene i denne serien fra TAMD40, TAMD41 og opp til både KAD300 og KAD 44 har kun mekanisk dieselpumpe så her går det ikke med chipping.....

Det er kun et par modeller KAD300-EDC og KAD44-EDC som har elektrisk styrt dieselpumpe.

 

Ellers så ville jeg lyttet til "Dieselfan" sine gode argumenter....

Edited by BjornLie (see edit history)

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Alle motorene i denne serien fra TAMD40, TAMD41 og opp til både KAD300 og KAD 44 har kun mekanisk dieselpumpe så her går det ikke med chipping.....

Det er kun et par modeller KAD300-EDC og KAD44-EDC som har elektrisk styrt dieselpumpe.

 

Ellers så ville jeg lyttet til "Dieselfan" sine gode argumenter....

 

Ja det er jo KAD44/300 vi diskuterer her, og begge kan chippes/omprogrammeres.

Du får ikke KAD44/300 uten EDC.

 

"KAD 44 er en såkalt EDC-motor. Det står for Electronic Diesel Control. Den har bl.a. et elektronisk styrt innsprøytningssystem av nesten samme typen som finnes på moderne utenbordsmotorer.

Drivstoffmengden reguleres av en liten datamaskin som via givere får beskjed om turtall, arbeidstemperatur, lufttrykk og en rekke andre opplysninger.

Også kompressoren er styrt av EDC og sluttresultatet blir lavere forbruk, renere avgasser, bra fart og akselerasjon. En annen stor fordel med EDC-systemet er at man får elektriske spaker."

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja det er jo KAD44/300 vi diskuterer her, og begge kan chippes/omprogrammeres.

Du får ikke KAD44/300 uten EDC.

 

"KAD 44 er en såkalt EDC-motor. Det står for Electronic Diesel Control. Den har bl.a. et elektronisk styrt innsprøytningssystem av nesten samme typen som finnes på moderne utenbordsmotorer.

Drivstoffmengden reguleres av en liten datamaskin som via givere får beskjed om turtall, arbeidstemperatur, lufttrykk og en rekke andre opplysninger.

Også kompressoren er styrt av EDC og sluttresultatet blir lavere forbruk, renere avgasser, bra fart og akselerasjon. En annen stor fordel med EDC-systemet er at man får elektriske spaker."

 

Noen som vet hvor mange givere det er på disse motorene ?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...