Jump to content

Har noen en idé til å unngå surr med altfor lange teinetau?

Mastiff

Recommended Posts

På den ene havteina har jeg et tau på 200 m, og det er litt plagsomt når jeg setter den på 70-80 meter. Men samtidig vil jeg ikke korte det ned, for jeg skal bruke den på dypere vann etter hvert. Og det er både uhåndterlig og plagsomt å skulle kveile opp så mye tau og henge det under teina, i tillegg til at jeg har brent meg på det før og antakeligvis mistet en teine på grunn av strøm som trekker på kveilen. Så langt er det nærmeste jeg har kommet å senke teina til bunns, klipse tauet fast like under dobben med lineklips, trekke ut resten av tauet og så hekte på et 500 grams lodd med lineklips omtrent på midten av det gjenværende. Fra 70 meter og nedover betyr det at jeg slipper at tauet legger seg på bunnen og hekter seg opp i noe, for loddet blir hengende et stykke over bunnen. Samtidig slipper jeg da at tauet strekker seg langt utover. Men det er litt fiklete å trekke ut tauet til jeg finner midten, for det kan lett surre seg når jeg må trekke samtidig fra bunnen og toppen av kveilen i bøtta. Det nærmeste jeg da kan tenke meg er et lodd som glir på en sjakkel, sånn at jeg bare kan trekke rett ut fra toppen av kveilen, fordi loddet til slutt blir hengende nede på midten uansett. Men har noen en bedre patent å dele med meg?

Eg har en del forksjellige taulengder til havteinene min liggende. koster jo nesten ingenting med 6\8mm taukveiler.

I ditt tilfelle ville eg nok bare tatt med et par lodd på klips, senka teina, og satt båten i gir og kjørt ut tau mens eg klipser på et lodd med jevne mellomrom....

Det er bare det at jeg ofte bestemmer meg først når jeg er ute hvor jeg skal sette teina. Klipse på lodd høres egentlig ikke dumt ut, jeg antar at noen lodd ikke vil senke en B-30-blåse (8 kg oppdrift). Jeg er vel bare litt paranoid etter at jeg mistet ei teine. :giggle:

Edited by Mastiff (see edit history)

8 kg er jo en del smålodd det:-)

Eg har alltid et par lodd på teinene mine.... et noen meter bak anker, og et midt på tauet som avlaster. står gjennom full storm her på vestlandet.

Jo da, det blir vel 16, hvis jeg ikke regner feil når jeg deler 8 kg på 500 gram. :giggle: Jeg har til nå brukt et av småloddene et par meter under blåsa for å sørge for at strømmen ikke kan føre noe av tauet opp. Men det blir jo ikke så lett å kjøre bortover og klipse på lodd når jeg klipser tauet ned til teina like under i blåsa. Det betyr jo at det må komme ut tau fra bunnen og toppen av bøtta samtidig. Lurer på om det med et glidende lodd eller to kanskje er det mest effektive for meg?

200m line er mye å handskes med når du egentlig ikke trenger mer enn 70 - 80m...... Hva med å dele tauet i lengder 80, 70 og 50 meter, og spleise inn et øye på den ene siden av hver tay, og en sjakkel / karabin i den andre enden. Da kan du velge den lengden som passer best, eventuelt kombinere dem etter behov? Vet ikke hva slags garn/teinehaler du har, men på den jeg hadde ville ikke en sjakkel ført til noe problemer.

Big Horn, det vil være et stort problem på denne. Jeg får ikke forbi noe som er veldig mye tykkere enn en enkelknute på 8 mm-tauet. Og som sagt så er planen ganske snart å fiske på dypere vann, 150-180 m. Så derfor hadde jeg ikke lyst til å kappe tauet.

Hvis du skal fiske på 80 m bør du vel ha 120 m tau. Kapp tauet på 120 m og lag en løkke. Når du trenger hele lengden skjøter du inn resten med en skrukarabin, den er sikker. Når du trekker teina og kommer til skjøten tar du bare tauet ut av haleren og drar forbi skjøten. Det er jo bare snakk om ei teine.

Et annet alternativ er å henge ei trinse i blåsa og et lodd i tampen av tauet. Tauet vil da holde seg stramt over teina, men flexe i forhold til strøm og vind. Vi har brukt det noen ganger på blåser hvor vi har markert dykkesteder for en helg.

Eg tenkte ikkje å klipse teine tauet til blåsa.

Legge tauet ut i en enkel streng med lodd for å holde nede. Da vil blåsa ligge ca 100meter vekk i fra der teina er.

Da er det bare og få ombord blåsa, tauet gjennom teine haler og fjerne lodd etterhvert som de kommer..... holder vel med 3 lodd og la tauet gå i Berg og dal-bane under vann....

Komodo, det går an å skjøte, og jeg har tenkt på det. Jeg håpet bare at det fantes et lurt triks for å unngå det. Den med trinsa er ikke så dum, men da må jeg være på et sted som er minimum 100 meter for at ikke loddet skal gå i bunnen. Men kanskje det hadde vært verd å prøve på alle hummerteinene mine. Det er jo sjelden jeg fisker så grunt etter hummer at .35 meter tau delt på to vil gå nedi.

Fjordland, i så fall vil jo tauet nettopp legge seg på bunnen, og det var det jeg ville unngå, siden det lett kan feste seg i steiner eller annet der nede. Eller er det noe jeg misforstår der? Tenkte du på flytetau?

Edit: Du la inn en mens jeg svarte. Det ser vel ut som flytetau, ja. Jeg bruker bare synketau (unntatt når jeg på tirsdag skal sette sammen ei lenke krepseteiner med lineklips).

Synketau skulle vært påbudt, Hvis strøm/vind går på tvers av båters kurs så er det stor sjanse for å få tau i propellen med disse flytetaua.

Bruker bare flytetau. Men kun med daumann ca 50 under blåsa.

Kun synketau på krabbe/hummer da eg ikkje bruker daumann på grunt vann og tunge teiner.

Edited by Fjordland (see edit history)

Bruker bare flytetau. Men kun med daumann ca 50 under blåsa.

Kun synketau på krabbe/hummer da eg ikkje bruker daumann på grunt vann og tunge teiner.

Er en del trafikk i mine teine områder og, men som sagt lodd på tauet slik ingenting flyter opp

Hva med søkke/lodd av typen man bruker på fiskesnører ? De type runde med halvmåne åpning så man kan klemme de over lina ?

Får vel kanskje ikke så store søkker ?

Et par av de og selv teinehaler'n vil klare og dra de igjenom ?

Blylodd som kan klemmes over tauet ?

Sink anoder for proppel aksel kan brukes som lodd ?

Det blir nok for stort, alt sammen. Som sagt er det bare en knute på 8 mm tau som går gjennom (og da bare så vidt, den hopper litt når det skjer), og jeg vil ikke kjøre noe hardt gjennom teinehaleren, jeg tror ikke reimskiva vil ha godt av det.

Ja, det er litt mer størrelse på utstyret der om bord! Teinehaleren min blir ganske liten i forhold... Det ser ut som om de bruker karabinkroker der, jeg må nok satse på lineklips for å få greiene gjennom haleren. Men jeg bruker sjakler (jeg skrev først karabinkroker, men mente sjakler) for å feste hovedtauet og teina til loddet. Når jeg skal lage meg en krepselenker til uka har jeg tenkt å feste tauet mellom teinene og flytetauet på bunnen (for der vil jeg bruke flytetau mellom loddene og til teinene) med lineklips. Det burde holde greit, og da er det enkelt å trekke det opp. Kanskje 15-20 meter mellom teinene er passelig? Det blir bare en liten lenke på 5 teiner.

Forresten, hva slags krepseteiner vil du anbefale, Lano2? De med sovekammer, eller de enkleste, uten? Og hvis sovekammer, er det da de firkantede, oransje eller de svarte av vestlandstypen med buet topp som er best for mandalskreps? Ikke vær redd, jeg skal ikke gå deg i næringen! :giggle: Bare fiske litt til eget helgebruk.