Jump to content

Færdern 2017


Framtia

Recommended Posts

Vi seilte Norrating CR m Spin, T4. Tidligere har det vært tracking med RaceQ, men i år var det alt for dårlig formidling av hva man skulle bruke. Seilmagasinet hadde et spedt forsøk på å lansere en ny app for deling av posisjon, men aner ikke om noen brukte denne.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 3 minutes ago:

(...) Eneste bra reportasjen var fra overall vinneren i seilmagasinet. Resten manglet substans. Det er mange klassevinnere med gode historier som kan fortelle mye.

 

Jeg er kanskje litt partisk ettersom jeg er i samme forening som vedkommende, men Daniel Ingebretsen vant sin 5. sammenhengene seier i sin klasse. Han har deltatt 13 år (tror jeg det er) på rad som kaptein på egen skute, og han er fremdeles ikke eldre enn 26 år. Det står det respekt av! Jeg tipset seil-redaksjonene om han for noen år siden, men det ble ikke fulgt opp da...

 

Framtia skrev 1 minute ago:

Seilmagasinet hadde et spedt forsøk på å lansere en ny app for deling av posisjon, men aner ikke om noen brukte denne.

 

Hvorfor i all verden skal de legge tid og ressurser inn i å lage noe som finnes fra før? De burde heller pålagt alle å bruke f.eks. RaceQ, så hadde arrangør og tilskuere fått gode muligheter til å følge regattaen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 1 time siden:

 

Jeg er kanskje litt partisk ettersom jeg er i samme forening som vedkommende, men Daniel Ingebretsen vant sin 5. sammenhengene seier i sin klasse. Han har deltatt 13 år (tror jeg det er) på rad som kaptein på egen skute, og han er fremdeles ikke eldre enn 26 år. Det står det respekt av! Jeg tipset seil-redaksjonene om han for noen år siden, men det ble ikke fulgt opp da...

Det er veldig store nivåforskjeller i ulike klasser. Og det er mange klasser. Skal en vinne Færdern 5 år på rad bør en velge en enkel klasse. Kjenner igjen personer jeg har seilt både mot og med som vinnere av mange klasser. Avgjort dyktige seilere, men i de tøffere klassene er de en av mange. Alle med ambisjoner bør gå for de tøffeste klassene. Der ser en også at det ikke er mulig å vinne 5 år på rad.

Men som reportasjemateriell er navnet veldig relevant. Det er denne typen båter en skal holde ett øye med, de velger stort sett riktig hele veien.

Link to post
Share on other sites

For en seilas! Som første-gangs deltager på ordinær Tur-klasse ble dette en spesiell opplevelse. Først null vind og alle båtene samlet på 200m før Dyna Fyr. Tok min beste beslutning da, tørnet vest  mot Gressholmen og slapp det verste kaoset. Deretter samme greia i Drøbaksundet med et regnvær av dimensjoner. Så kom vinden og vi lå på babord hals helt ned til Hollenderboen som ble rundingspunkt heldigvis. På Hollenderboen blåste det 13-15ms så det ble skikkelig action og morro! Endte på 9nde plass i Tur 4 med 20 deltagere og veldig fornøyd.

 

Tønsberg....tja. Kaoset rundt broåpningen skulle jeg gjerne vært foruten når en er kald og sliten. Fikk flott plass til slutt og lå veldig fint til. Cashless systemet er elendig etter min mening.

 

Syntes Horten var greit egentlig og kanskje en retur dit er det beste....

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 37 minutes ago:

Det er veldig store nivåforskjeller i ulike klasser. Og det er mange klasser. Skal en vinne Færdern 5 år på rad bør en velge en enkel klasse. Kjenner igjen personer jeg har seilt både mot og med som vinnere av mange klasser. Avgjort dyktige seilere, men i de tøffere klassene er de en av mange. Alle med ambisjoner bør gå for de tøffeste klassene. Der ser en også at det ikke er mulig å vinne 5 år på rad.

Men som reportasjemateriell er navnet veldig relevant. Det er denne typen båter en skal holde ett øye med, de velger stort sett riktig hele veien.

 

Hvilken klasse man velger avhenger jo også av økonomi, fordi økonomien ofte avgjør båtvalget. Daniel har pallplasser fra andre klasser fra før de siste 5 årene, og seiler også andre regattaer på rent handicap (ikke "kunstige" klasseinndelinger) og hevder seg også der. Han har nok ikke valgt båten han har basert på at den skal kunne hevde seg i "enkle" klasser.

 

Da er det verre med meg. Selv sto jeg på pallen i "Fersk i Færder'n"-klassen etter å ha seilt regatta aktivt i mange år, men det var fordi jeg siste uke før Færdern mistet hele mannskapet mitt med unntak av to som ikke hadde seilt før, og hvorav den ene hadde ribbensbrudd. Da valgte jeg det trygge fremfor det vågale, men pisket dem fram til en andreplass uansett. :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 1 time siden:

 

Hvilken klasse man velger avhenger jo også av økonomi, fordi økonomien ofte avgjør båtvalget.

Økonomi betyr mye i enkelte klasser. Det ville ikke falt meg inn å seile regatta med båten vi har nå uten først å bruke minst 500 000 kr på seil (pluss masse andre oppdateringer). Blitt litt bortskjemt. Med normal økonomi er det mye bedre å finne en leken båt som en kan oppgradere for en fornuftig penge. Båten han har valgt gir definitivt mye seilglede, og driftskostnadene behøver ikke å være så store.

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 17 timer siden:

Økonomi betyr mye i enkelte klasser. Det ville ikke falt meg inn å seile regatta med båten vi har nå uten først å bruke minst 500 000 kr på seil (pluss masse andre oppdateringer). Blitt litt bortskjemt. Med normal økonomi er det mye bedre å finne en leken båt som en kan oppgradere for en fornuftig penge. Båten han har valgt gir definitivt mye seilglede, og driftskostnadene behøver ikke å være så store.

 

Og nå er båten til salgs: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81276436

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...