Jump to content

Skifte til led lys, finner ikke strøm

Eddiken

Recommended Posts

Skal skifte til led lys, jeg har allerede et lys som fungerer der det nye skal stå, men når jeg måler finner jeg ikke strøm, ei heller når jeg presser ledningene mot lampa. Eller må jeg kutte ledningen for å få lys i det nye?

Det gamle lyset kan da ikke lyse uten strøm? Kan det være at du har feil polaritet? Bytt om ledningene og prøv igjen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du har ikke klart å kortslutte slik at en sikring gikk da du skulle bytte lampe? Lyser den gamle glødelampen dersom du kobler den tilbake?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har ikke koblet den ifra, skrudde den opp og holdte ledningen fra led lampa mot koblingene i den lampa som står fra før. Er det sånn at jeg må kutte ledningene for å få lys i den nye? Har koblet opp masse lys på både bil traktor og båt, men jeg skjønner ikke det her.

Har opplevd med billig elektronikk, også billige led-pærer, at elektronikken ikke er tilstrekkelig sikret mot feil polaritet. Kobles pluss og minus feil første gang, er det bare å kjøpe nytt.

Hvor kraftig pære står i den gamle lampa da?  Kan være at du får et for stort spenningsfall frem til den lampa når den står på, så det LED lyset ikke vil tenne. 

Kan du skru ut den gamle pæra så prøv det, og koble det sånn som du gjorde i utgangspunktet.  Da får du i hvert fall ikke belastningen fra den gamle pæra med tilhørende mulig spenningsfall. 

Edit: Jeg mener, hvis du hadde den gamle lampa på når du prøvde den nye da.

Edited by StorStas (see edit history)

Nå er du utsatt for en del mobbing :-)

En 48 W LED er mye lys,  er det en lyskaster du monterer? Med 12 V og 48 W så har du en lysstyrke på ca. 3800 lumen. Nok til å blende halve Lebesby. Du må holde styr på pluss og minus, altså korrekt polaritet inn på lampen. Hvis det ikke er strøm i ledningene, ta en prøvelampe og mål bakover til nærmeste koblingspunkt. Kan være at du har et kabelbrudd. Det kan være at du har en defekt lysbryter. Gammel strøm og alt det der er bare dårlig humor fra søringan.

Hvordan ser sokkelen på glødelampen din ut? Det er ikke alltid at den ene ledningen er i bunn av pæren og den andre på siden. Noen typer har tilkoblingene på to punkter i bunn av pæren. At du sier at LED'n er på 48W regner jeg med er skrivefeil.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvis jeg oppfatter riktig fra innlegg #9:
- den gamle lampa er fortsatt tilkoblet og lyser
- den nye LED lampa kobles til parallelt, den lyser ikke, samtidig som den gamle lyser.

Da har vi noen muligheter:
- LED lampa er ikke beregnet for 12 V DC. Innlegg #12 sier at dette ikke er tilfelle.
- LED lampa kobles til med feil polaritet.
- LED lampa eller en tilførselsledning er defekt.
- Det er korrosjon eller liknende på et tilkoblingspunkt slik at det ikke blir elektrisk kontakt.
- Eller som Lars H er inne på, et av punktene hvor LED lampa kobles til har ikke forbindelse til strømkilde.

Kjenner eg er litt glad vi snakker tolv volt her. For da er det stort sett "bare" brann som er konsekvensen av at folk med svært lite kunnskap roter i elektriske anlegg.....

Du må ta bilder siden de forteller virkeligheter og ikke historier om strøm man ikke finner osv....

Har målt med voltmeter men finner fortsatt ikke strøm, her er det en del latskap ute å går. Skrudde bare opp glødelampa for å se om jeg fikk strøm til led lyset. Dette er forresten på traktor. Mobb i vei, eg bryr meg ikje ;)

Traktorstrøm  er  tydeligvis like lunefull som Båtstrøm. :lol:

Skal du bytte ut den gamle lampen til en Ledlampe?

Den virker på et batteri.

Da er det mangel på minus, er minus i karoseriet?. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.