Jump to content

Skifte til led lys, finner ikke strøm

Eddiken

Recommended Posts

Du har ikke klart å kortslutte slik at en sikring gikk da du skulle bytte lampe? Lyser den gamle glødelampen dersom du kobler den tilbake?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvor kraftig pære står i den gamle lampa da?  Kan være at du får et for stort spenningsfall frem til den lampa når den står på, så det LED lyset ikke vil tenne. 

Kan du skru ut den gamle pæra så prøv det, og koble det sånn som du gjorde i utgangspunktet.  Da får du i hvert fall ikke belastningen fra den gamle pæra med tilhørende mulig spenningsfall. 

Edit: Jeg mener, hvis du hadde den gamle lampa på når du prøvde den nye da.

Redigert av StorStas (see edit history)

Nå er du utsatt for en del mobbing :-)

En 48 W LED er mye lys,  er det en lyskaster du monterer? Med 12 V og 48 W så har du en lysstyrke på ca. 3800 lumen. Nok til å blende halve Lebesby. Du må holde styr på pluss og minus, altså korrekt polaritet inn på lampen. Hvis det ikke er strøm i ledningene, ta en prøvelampe og mål bakover til nærmeste koblingspunkt. Kan være at du har et kabelbrudd. Det kan være at du har en defekt lysbryter. Gammel strøm og alt det der er bare dårlig humor fra søringan.

Hvordan ser sokkelen på glødelampen din ut? Det er ikke alltid at den ene ledningen er i bunn av pæren og den andre på siden. Noen typer har tilkoblingene på to punkter i bunn av pæren. At du sier at LED'n er på 48W regner jeg med er skrivefeil.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvis jeg oppfatter riktig fra innlegg #9:
- den gamle lampa er fortsatt tilkoblet og lyser
- den nye LED lampa kobles til parallelt, den lyser ikke, samtidig som den gamle lyser.

Da har vi noen muligheter:
- LED lampa er ikke beregnet for 12 V DC. Innlegg #12 sier at dette ikke er tilfelle.
- LED lampa kobles til med feil polaritet.
- LED lampa eller en tilførselsledning er defekt.
- Det er korrosjon eller liknende på et tilkoblingspunkt slik at det ikke blir elektrisk kontakt.
- Eller som Lars H er inne på, et av punktene hvor LED lampa kobles til har ikke forbindelse til strømkilde.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...