Jump to content

Krympeslange for å sikre spleiset teinetau?

Mastiff

Recommended Posts

Fruen skal spleise noen teinetau for meg, med hjelp fra nettsider og YouTubevideoerog siden det er aller første gang, tenkte jeg at det ville være greit med ekstra sikring. Så jeg har tenkt å bruke krympeslange med lim midt på spleisen som sikring mot at det skal gå opp. Høres det ut som en fornuftig plan? Selv er jeg totalt håpløs med alt av håndarbeid som ikke kan gjøres med kappsag eller pipenøkler...

Edited by Mastiff (see edit history)

Mulig det vil hjelpe noe, men det forutsetter at du bruker en myk gummibasert strømpe, og ikke de harde beregnet på elekriske anlegg da den vil sprekke og falle av. Uansett holder jeg en knapp på tjære- eller voksimpregnert tynn-line som surres rundt spleisen. 

Hm... Det er litt vanskelig å få tak i her, tror jeg. Jeg har iallfall ikke sett det i noen butikker. Men jeg lurer på om den strømpen fra Clas er myk eller ikke. Hvor lang bør en sånn spleis være hvis man skal være helt sikker? Det er mellom OK Marines 8 mm synke- og flytetau.

Sæbø, du svarte mens jeg skrev forrige... Jeg er av typen som bruker teineknuter og så sikrer dem med både strips og en syrefast vaierlås! Paranoid, ja. Men så har jeg aldri mistet noe fordi et tau har løsnet.

Ein riktig spleis kan ikkje gå opp.

Enig med Sæbø. En riktig spleis er sterkere enn tauet foran og bak spleisen. Et gammelt ordtak angående spleising: "Den som ikke stoler på kun tre innstikk, stoler heller ikke på kjerringa si"  Men det gjelder skikkelig tau og ikke plasttau type biltema.

Edited by navid (see edit history)

TRE INNSTIKK?!?!?!? Herregud... I så fall stoler jeg ikke på meg selv engang! Jeg hadde tenkt at det burde være en halvmeter spleis, for det skal tåle kanskje 60 kilo vekt, med vannmotstand, når jeg trekker teinene.

Maritim har eller har hatt noen krympeslanger som de sier er beregnet for tau, sjekk der.

Det går også å svi kordelsendene forsiktig.

Å takle med hyssing syns jeg blir penest.

En riktig spleis går som nevnt ikke opp igjen. Det gjør heller ikke knoper og stikk som er brukt riktig.

Kan anbefale bøker om knuter og spleis. Der lærer man mye. Fåes feks hos maritim.

Jeg har alt noen Cotech-krympeslanger som skal være med lim, men jeg er litt usikker på om de er beregnet på strøm og blir for stive. Men jeg har noe bøtesnor til garn som jeg kanskje kan bruke til å surre/sy/takle litt. Maritim kan jeg dessverre ikke komme til i dag, og jeg skal ha ut lenka i morgen.

TRE INNSTIKK?!?!?!? Herregud... I så fall stoler jeg ikke på meg selv engang! Jeg hadde tenkt at det burde være en halvmeter spleis, for det skal tåle kanskje 60 kilo vekt, med vannmotstand, når jeg trekker teinene.

1/2 m ++ Da er en over på langspleis hvis en har en blokk som er trang.

3 innstikk på hver side er nesten like sterkere som bruddstyrken på tauet, men sterkere enn en knute på tauet, har ikke opplevd på 70 år at en spleis går opp.. 

Er en veldig skeptisk slå 4 inn-stikk.

Med nylontau kan en smelte endene med en loddebolt som sikring. 

Kort

Lang om litt

Edited by roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg pleier gjerne å ta 5-6 innstikk, bare for at det skal se bra ut. Men det holder sikkert helt greit med mindre. Krympestrømpe er fullstendig bortkastet her.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

3 innstikk på hver kordel. da er spleisen sterkere enn tauet.

lærte på tråling , som beskrevet over her; 

"Den som ikke stoler på kun tre innstikk, stoler heller ikke på kjerringa si"

:)

Roger-jo, det er akkurat langspleis jeg må ha for å få det greit gjennom teinehaleren. Men ved hjelp av youtube håper jeg at det skal gå greit!

index, jeg tror jeg hører på dere og dropper den, da. Kanskje jeg ber henne beslå spleisen med tynn snor, jeg har en som brukes til å lappe havteiner hvis det blir revet hull i dem.

Heimegut, igjen stoler jeg ikke på meg selv engang hvis tre innstikk skulle holde! Men uansett er jo det kortspleis.

Takk for hjelpen og alle tipsene! Da har fruen spleiset, og jeg syns det ble riktig så bra til å være de to første spleisene i hennes liv (bortsett fra den for 26 år siden, da hun ble spleiset med meg)! Kunstspleising ligger nok litt lenger framme, med mer øvelse, men det kommer nok til våren, når hun skal spleise inn 10 m flytetau nederst på tauet til alle de 12 krabbe- og hummerteinene mine! Og kanskje 40 m på hver av havteinene også. Det er jo mange hakk mer matnyttig (iallfall så lenge jeg får fangst i teinene...) enn strikking! :giggle: Jeg kan ikke innbille meg at dette skal kunne løsne, og det glir glatt gjennom blokka på teinehaleren! Jeg avsluttet det hele med en loddepistol med flat, 2-3 mm tykk spiss som svidde av de kordelene som stakk ut, presisjonen var som å bruke barberblad i forhold til å brenne med lighter.

bilde

Og jeg har merket av hver 15. meter ved å flette inn en liten svart taustump (som hang på krepseteinene for å holde igjen lokket da jeg kjøpte dem). Så da er det enkelt å vite omtrent hvor jeg skal klipse på teiner.

bilde

Edited by Mastiff (see edit history)

Eg er VELDIG skeptisk til krympestrømpe brukt slik som det her er snakk om. Fordi det trengs ein masse med varme til å krympa strømpen og smelta limet - og so er tauet nesten smelta av i samme farten.

No heiter det seg at tre innstikk er nok på tau av naturfiber, men på kunstfiber bør der nok eit par innstikk til.

Takk for hjelpen og alle tipsene! Da har fruen spleiset, og jeg syns det ble riktig så bra til å være de to første spleisene i hennes liv (bortsett fra den for 26 år siden, da hun ble spleiset med meg)! Kunstspleising ligger nok litt lenger framme,

Bra utført.

Det en mann kan, det gjør en kvinne bedre er det noen som hevder.

Et tips er å rulle spleisen på kne/lår mer trykk, istedenfor som i filmen i hendene. 

Edited by roger-jo (see edit history)

Bra utført.

Det en mann kan, det gjør en kvinne bedre er det noen som hevder.

Et tips er å rulle spleisen på kne/lår mer trykk, istedenfor som i filmen i hendene. 

Neste tips blir då å rulla spleisen på golvet, under treskoa, slik bestefar gjorde

Trådstarter begynner tråden med et logisk dilemma: Siden det er konas første forsøk med spleis, vil det være nyttig med strømpe?

Det spiller ingen rolle for tauet hvem som spleiser det, det viktige er at tauet spleises riktig. En riktig gjort spleis  er allerede sterkere enn tauene den spleiser.

For egen del liker jeg langspleis på teinetau, 

Hei

Med vanligé litt stive tau holder 3-4 innstikk, men hvis du kommer borti polyestersilke er det verre. Den er myk, tynntrådet og svært glatt. Har opplevd at slik spleis på fortøyning har gått opp etter et år med endel bevegelse og uten stramming på tauet. Polyestersilken former seg ikke slik vanlig tau gjør, og for hver bevegelse med slakk og stramming kan spleisen gli bittelitt.

Tauet du har avbildet ser stivere ut og noen få innstikk holder..

God jul!

Mons

, har ikke opplevd på 70 år at en spleis går opp.. 

Nå har ikke jeg 70 års fartstid å vise til :giggle: , men jeg holder med Mons her. Jeg har også opplevd at en spleis har gått opp. Det var noe mykt tau som jeg hadde brukt på øveste del at tauet på ei teine. Når blåsa fikk surret litt rundt i strømmen gikk tvinnet ut av tauet og spleisen gikk opp. Når jeg kom for å trekke teina var  det så vidt at en kordell hang på :sweat:

Så morale bør være å bruke tau som er litt fast slått til slike formål :thumbsup:

Det var noe mykt tau som jeg hadde brukt på øveste del at tauet på ei teine. Når blåsa fikk surret litt rundt i strømmen gikk tvinnet ut av tauet og spleisen gikk opp. Når jeg kom for å trekke teina var  det så vidt at en kordell hang på :sweat:

Så morale bør være å bruke tau som er litt fast slått til slike formål :thumbsup:

Har en propellblåse og så løst tau at det tvinner seg opp bør en sikre spleisen  med en takling og låse den med et par sting.

Spleisen er sterkere kan jeg bekrefte, under en storm i høst så slet den ene tampen på båten og den slet "i tauen" og IKKE i spleisen (som er laget etter hjelp fra youtube)

Du klarer å lage spleisen relativt enkelt etter Youtube men kan være litt "kinky" til du skjønner det men når du har knekt koden en gang så skjønner du det og du husker det til neste gang og etter noen forsøk så ser det profft ut (og funker).

Jeg har gjort slik som trådstarter spør om.

Kjøpte ankertau (blytau) på Biltema, og dette hadde en kause i ene enden for innfesting av ankeret. I den andre enden ønsket jeg en løkke for å kunne feste tauenden nede i taukassen, slik at det ikke hele tauet går over bord. Jeg er ingen stor spleiser, men jeg får til å spleise det som jeg trenger av tau. Problemet med dette tauet er at det består av mange kordeler (vet ikke hva det kalles) og det kan ikke jeg spleise. Jeg lagde da en løkke på enden av tauet ved hjelp av et krymperør på ca.10 cm. lengde, og syntes det ble både pent og praktisk. Denne løkka skal jo ikke belastes, men kun sikre at tauet ikke forsvinner over bord når ankeret slippes ut...