Jump to content

Krepseteiner - hvor langt tau fra bunntauet ut til teinene?

Mastiff

Recommended Posts

Takk! Og jeg er helt sikker. 25,6 med fruens symålebånd (som er veldig riktig). Fruen hjalp meg med å måle, og vi er begge villige til å sverge på en stabel med bibler (ikke det at Bibelen betyr så mye for meg, kanskje jeg burde sverge på en stabel av Tom Egelands bøker om Bjørn Beltø, eller på en stabel av J.R.R. Tolkien-bøker?) at den var rundt 25,6 cm, og altså nærmere 26 enn 25 cm. Hvis jeg får noe så stort igjen, skal jeg fotografere den med målebåndet på ryggen. Bare kloa var nok til en drøy brødskive, og halen holdt til tre, uten at det var for tynt spredd ut!

Men vet du noe om hvorfor halen var som den var? Altså bløtere enn resten av skallet?

Mulig den var igang med et skallbytte prosjekt?

Største min er 24cm og ca 400g. godt voksen kar det også.

Ble sterkt amputert nå i jula, da det sannsynligvis har gått en større båt\ferje over den ene lenka mi. så nå har eg kun 6 av 20 teiner igjen :sad:  :sad:

Lurer på om eg skal kjøpe et par bøyemarkører når eg er på beina igjen? korte røde blink som aktiveres når det blir mørkt....

Da må jeg nok anse den jeg fikk som nybegynneflaks, ja!  :fireworks3:Selv om det var tre stykker i fangsten som var nesten like store.

Men au da, det høres ikke bra ut. Hadde du flaggbøyer i begge endene? Og har du prøvd å sokne etter dem? En krepselenke bør vel være lettere å finne igjen enn en havteine,som jeg ikke fant. Eller mener du at den store båten faktisk tok med seg lenka til et annet sted, og ikke bare kappet opptauene? Bøyemarkør høres jo lurt ut hvis den skal stå nær der det går uforsiktige, større båter.

Den forrige som ble tatt av båt, fant eg igjen med en tilfeldighet langt unna der den skulle være. på et merksnodig vis hadde begge endene som var kappa, blitt til en stor vase, så eg klarte og får opp restene av utstyret som var på. Mangla ein del.

Pga URD som var her i jula, ble ferjetrafikken rutet om. Og selvfølgelig rett gjennom jaktmarkene mine.

Og den lenka som eg mista lå på et sted (nytt sted) som det viser seg at det går noen større båter fra strandalandet....

Tipper de styrer una slikt OM de ser dem, men i mørket er det nyttelaust, så lurer litt på slike markører. kosta bare en hundrelapp og to.

Har aldri tatt teinene iland pga såkaldte ekstremvær som meldes, og føler eg har funnet oppskriften på å få lenka til å sitte selv med lav vekt. Litt avhengig av vekt pga teinehaleren min.... max 90 kg.

Så har liten tro på de har drevet avgårde pga vær.

Fjordland, mine teiner flyttet seg heller ikke i Urd, og den sto ganske kraftig på der de ligger. Men jeg har jo femkiloslodd i hver ende på lenka, med flaggbøye og bøye med 7 kg oppdrift i hver ende. I tillegg utgjør jo de seks teinene en del kilo motstand når de har lagt seg godt til rette. Havteinene sto også på samme sted. De har en liten flaggbøye hver, pluss en sjukilos bøye. Men når et femkilos lodd synker litt ned i gjørme, skal det en del til å flytte på det. Jeg har også en haler med 90 kilo, så jeg kunne ikke hatt noe tyngre på den. Den har faktisk stoppet et par ganger og tatt en pause på 20 sekunder før bimetallbryteren har satt den i gang igje, jeg vil tippe det er når en av teinene sitter ekstra godt i gjørma.

Høres ut som en northlift lh200 du har? min og stopper viss det blir for tungt... spesielt viss det er bølger og mye bevegelse i båten, og litt mye teiner på lina...

Har flaggbøyer liggende, kansje eg burde vert flinkere og bruke de?

TB22: mine lenker står på 100-130 meter

Nei, jeg sparte noen tusenlapper og kjøpte denne. Det er sikkert en grunn til at Northliften er dyrere, men den har funket veldig greit for meg fram til nå. Det er vel en "pirat-Northlift", den heter jo MH200, selv om den ikke ser så lik ut. Men jeg har byttet ut kasteblokka, jeg hadde litt problemer med at tauet glapp ut i mye bølger når jeg trakk uten belastning (altså før teina har lettet fra bunnen), så jeg har satt på en kasteblokk med fjærbelastet sperrehake.

Og ja, flaggbøyer er nok lurt. Jeg har de lengre tauene mine festet med en løkke i enden, så jeg kan bruke en syrefast D-sjakkel til å flytte dem rundt mellom lenker, havteiner og hva jeg ellers måtte finne på etter hvert. Det funker ypperlig!

Det kan godt være, jeg er ikke sikker på hvem som har laget den. Det er et firma i Kristiansand som importerer dem. Og jeg ser jo at de har veldig like detaljer. Også det som irriterer meg mest med den, foten. Jeg vil ikke ha haleren stående på når jeg kjører ut til teinene eller tilbake, slagene i 35 knop ser ganske skumle ut når den står montert på rekka, uten støtte i bunnen av båten. Det gjelder særlig når det er mye bølger. Og under akkurat de forholdene syns jeg det er vanskelig å få satt den på foten. Jeg syns det burde vært en deltaformet fot, altså litt smalere oppe enn nede, sånn at når den var tredd helt nedpå, satt den akkurat riktitg for å få inn det U-staget som låser den.

Jeg kjøpte den billigste og enkleste haleren fra samme nettbutikken forrige gang (45 kg), og jeg brukte den i to sesonger. Den funket helt greit, men den ble for svak da jeg kjøpte den store havteina (den jeg mistet), den stoppet omtrent hvert halve minutt. Og den hadde nok vært helt sjanseløs mot en krepselenke.

Det kan jeg tro at den får! Jeg har dessverre ikke noe å feste den i, den står helt åpent til. Hadde jeg hatt en bøyle der, ville det jo hjulpet. Kanskje jeg skal finne på noe som også kan brukes til å lede tauet ned i dunken? Jeg må styre det for hånd hvis det er litt vind, da går det lett utenfor.

Gratulerer med flott fangst Mastiff, det var noen flotte krepser du fikk :thumbsup:  Jeg følger litt med på disse krepsetrådene også, har nemlig lyst til å prøve meg litt mer på dette etterhvert.

Fjordland: Kjedelig med alle teinene som forsvant :thumbsdown:  En av gubbene nede i havna forteller at de stadig mister en eller begge blåsene på lenkene sine her ute. Det er også mye båttrafikk her ute hvor vi fisker, både hummer og kreps. Der de fisker kreps er den nok lit mer utsatt for store båter siden de står på dypt vann og ikke oppe i skjæra. Ettersom jeg forstår finner de som regel tilbake lenkene selv om blåsene er borte. Har også hørt at de har funnet hele lenker med mosede teiner som tydelig har vært oppe i propellen på en stor båt og fått juling.

Det kan være at det funker, ja. Det er absolutt verdt et forsøk. Kanskje til og med en spennestropp som er rask å hekte på og av igjen. Hvis jeg vipper over armen og setter den i lås på baksiden, kan jeg ha én stropp til bøylen rundt ruta, og en annen til vannskibøylen bak. Takk for ideen!

Aha! Fruen er "the crazy swan lady" (en variant av "crazy cat lady") og mater dem med Mandalsloff som blir til overs etter skalldyrmåltider. De kommer svømmende for fullt når hun plystrer! Men i det siste har hun savnet dem litt, de har holdt seg mest inne i kilen, rett vest for Skjernøysund, og ikke så mye på selve fjorden. Kanskje de ble skremt av Urd? Vi har iallfall ikke sett dem inne på selve Nordfjorden siden før jul. Interessant at du så dem der, det må ha vært mens vi var ute. Hvilken del av Nordfjorden var de?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...