Jump to content

Anbefaling av påfylling slange til diesel


MrEbbesen

Recommended Posts

Har montert ny tank og trenger en slange på ca 2m.

Hva er billigst

Hva er å anbefale

Hva må jeg ikke kjøpe

 

Har sett på nettet og finner stort sett bare eksos slanger... er ikke d litt over kill..

Har en liten plast sjark 22 fot. Sigerfjord

Link to post
Share on other sites

Det var bare et eksempel, Oiltex finnes fra 3/4 til 2 " som normalt er nok.

Side 124.

1" høres lite ut. Finnes det dekksgjennomføring til det ?

Det vanlige er å bruke 1,5" eller 2" eksosslange.

Det var bare et eksempel, Oiltex finnes fra 3/4 til 2 " som normalt er nok.

Side 124.

Eksossslange en mye dyrere og ikke så bra.

Edited by roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte også på tess, spesialslange fra Tess, tror den var jordet eller hadde mantel av kobber. Brukte vannkoker og salo for å få på stussene og extra kraftige slangeklemmer(dobble umbrakobolter) i syrefast fra Tess.

Link to post
Share on other sites

Det må du nesten forklare nærmere.

Har hvert med å byttet ut noen Eksosslanger  på dieselfyllinger som den innvendigekordeelen i slangen  var svellet så mye at det nesten ikke var gjennomstrømning,  min erfaring.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

I følge Maritim kan eksosslangene deres også brukes til diesel og bensinpåfylling: https://www.maritim.no/eksosslange-2-godkjent#.WFz6XE0zVhg

 

Produktinformasjonen er imidlertid litt typisk for båtustyrsbutikker osv. Slangen blir oppgitt å være "Godkjent", men ikke hva den er godkjent for, og heller ikke hva den er godkjent i henhold til! :thumbsdown:  Det er heller ikke oppgitt hva slags materiale den er laget av :thumbsdown:  :thumbsdown:

 

Hvis man søker opp eksosslange på hjemmesiden til Tess får man opp denne: http://pdfengine2.webon.net/pdf_dev/pdf/3202864_merged.pdf

 

Her kommer det fram at den er laget av SBR gummi, men det ligger ikke noe datablad eller nærmere beskrivelse av hva denne kvaliteten tåler av eksponering. Her er det imidlertid spesifisert at den er for eksos og for autobruk. Altså ingen informasjon om at den kan brukes til påfylling av drivstoff.

 

SBR gummi er forøvrig en styren-butyl basert gummi. For de som er spesielt interessert kan man se litt på egenskapene i denne eminente oversikten

bilde

 

 

Som man ser her er SBR helt elendig egnet til olje og bensin! Men nå opplyste jo ikke Maritim hva slangen deres var av da...

Link to post
Share on other sites

Ser at flere butikker selger SBR eksosslanger  med " Kan også brukes som påfyllingsslange for bensin og diesel. "

Det hender vell at det blir stående Diesel helt opp i slangen og da.

 

Men i oljeslanger  er det stort sett innvendig  oljebestandig PVC/nitrilgummi.

Og som sagt før SLANGEKLEMME TYPE "TESS/HPJ" nr. 325126-? Den er godkjent med en der det normalt skal være to.

 

Moralen  må bli kjøp slange  etter hva som skal transporteres i den, kan bli billigst det lange løp.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Fikk tilbud fra Tess i dag på to typer slanger.

Tessoil (450kr per m) og marine fuel A1 (750kr per m)

Så kvaliteten står til prisen tenker jeg. Men holdbarheten er sikker den samme. Byttes etter xantall år.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Tessoil

 Ikke Snakeoil altså :giggle:

 

 

Men holdbarheten er sikker den samme.

Hvis du kjøper en slange for påfylling av diesel fra Tess blir det helt sikkert bra uansett. Men hvis du skal være litt kritisk må du vite hvilken kvalitet de to slangene har. Mest sannsynlig er det to ulike gummikvaliteter. Noen gummiegenskaper kan du se i oversikten jeg la inn over. De fleste kvalitetene avviker en god del!

Link to post
Share on other sites

  • 1 year later...

Gammel tråd men tenkte verdt å oppdatere. Båten vår er bygget slik at det blir en bøy på påfyllingsslangen. Her står det diesel ihvertfall om vinteren når tankene  er fulle. Det er seilbåt så mulig «bøyen» ikke inneholder diesel i sommersesongen.

 

Orginale påfyllingsslangen fra 1996 holdt tett i ca 15 år. Da begynte å dryppe noen dråper i døgnet gjennom godset av slangen. Byttet slange våren 2015 til eksosslange (fra Maritim) slik beskrevet over.

 

I vinter begynte denne relativt nye slangen å lekke - det drypper gjennom godset av slangen. Og ikke et par dråper men et par liter i døgnet ( dette er mulig da påfyllingsstussen på tanken ikke entrer topp av tank men øverst på siden av tanken)

 

Så rådet må være å bruke de ekstra kronene på slange som er beregnet til formålet. Tess here I come!

Link to post
Share on other sites

Ta kontakt med Maritim å klag. Krev erstatning for tort å svie.

De reklamerer med at deres eksosslange er egnet som påfyllingsslange diesel.

Det er jo også ett sikkerhetsaspekt ute å går her.

Kan du legge ut ett bilde av slangen som viser påstemplingen, til skrekk og advarsel ?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...