MegaTrondy Startet 25.Desember.2016 Del på Facebook Startet 25.Desember.2016 (redigert) For noen dager siden ble båtplassen min ødelagt i uvær. Det har jeg skrevet om i annen tråd. Nå er plassen min akkurat reparert igjen og jeg var nede for å se på båten og knyte på litt ekstra tau. På grunn av uværet flytter jeg ikke båten fra den midlertidige plassen den ligger på nå til min plass - før uværet er over. Båten ligger 4-5 båser lengre inne enn vanlig. Så til min store overraskelse at naboen på plassen ved siden av min faste plass har tyvlånt 3-4 av tauene mine. Jeg kan ikke bare ta de tilbake nå som det er meldt uvær, men jeg vil jo ha igjen tauene. Problemet er at jeg ikke vet hvem som eier båten eller om den hører til der da den har kommet nå i vinter. Naboen har mange ulike tau på båten sin, så det virker som han har for vane å snylte. Hva ville dere ha gjort? Ventet til uværet er over og ta de tilbake igjen? Flaks at jeg hadde et par ekstra tau i båten min slik at jeg kunne feste den litte bedre. Hvis ikke hadde jeg hatt et problem... Redigert 25.Desember.2016 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 25.Desember.2016 Del på Facebook Svart 25.Desember.2016 Øøøh ja. Er da dine tau. Naboen min hadde brukt ett av mine. Tok det selvfølgelig tilbake og ga beskjed om at det var mitt. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 25.Desember.2016 Del på Facebook Svart 25.Desember.2016 (redigert) "Finn deg noen 'taugrester' og sikre båten hans med, og ta igjen dine egne", tenker jeg. Om det er rett tenkt i en kritisk situ, er en annen sak... Stormen er vel ikke kommet for fullt enda, eller? (Bor heldigvis nord for stormsentret denne gangen :-) Redigert 25.Desember.2016 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Arnstein Svart 25.Desember.2016 Del på Facebook Svart 25.Desember.2016 Ikke god kutyme å stjele naboens tau enn om de ikke er i bruk. Rett og slett uhøflig om det ikke er i en nødssituasjon. Dersom du ikke har bruk for tauene nå i uværet, hadde jeg ventet til det har gitt seg. Når du flytter tilbake er det selvsagt intuitivt at du vil benytte tauene dine igjen, og med god samvittighet. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Arkimado Svart 25.Desember.2016 Del på Facebook Svart 25.Desember.2016 Hadde det vert meg, hadde jeg hentet tilbake taua mine. Det er i utgangspunktet ikke ditt problem hvordan han løser sitt problem. Skal han ha båt, mener jeg han må være såpass oppegående at han skaffer seg tauverk til og sikre båten sin. Værste båtfolket som finnes er folk som tror det er ok og ta andres ting. Toppen av frekkhet spør du meg. Konklusjon min er som sagt. Hent tilbake taua dine nå. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Desember.2016 Del på Facebook Svart 25.Desember.2016 Tyveri. Rapporter til havnesjef om du med sikkerhet kan si at det er dine tau. Ta bilder. Burde blitt kaster bort fra havna. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 25.Desember.2016 Del på Facebook Svart 25.Desember.2016 For å legge godviljen til: denne båteieren har sikkert vært nedom for å sjekke båten før det meldte ekstemværet. Så har han sett at nabobåsen er tom, men at fremdeles tauene ligger ute. Så har han valgt å låne tauene for noen dager. Han har kanskje tenkt at hvis eieren av nabobåten ikke har giddi å ta inn tau for vinteren, så må det være greit å låne. Men nå legger jeg altså godviljen til. Uansett må det da gå an å finne ut hvem som eier plassen via en havnesjef eller lignende? Så får du i alle fall gitt beskjed om at du tar tauene tilbake Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Desember.2016 Del på Facebook Svart 25.Desember.2016 (redigert) Naboen har mange ulike tau på båten sin, så det virker som han har for vane å snylte. Hva ville dere ha gjort? ...det er er vel i grenseland til å være injurierende... om jeg har forstått deg rett ligger du tross alt på plass du ikke har betalt for ? kilde: https://baatplassen.no/i/topic/131202-askeladden-14-fot-skadet-av-løsnet-utligger-er-havna-ansvarlig/ #12 Redigert 25.Desember.2016 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 25.Desember.2016 Del på Facebook Svart 25.Desember.2016 Vi får alle før eller siden igjen for å bruke fornuft og behandle andre som vi selv ville blitt behandlet, etter å ha lest begge trådene synes jeg dette er på grensen til flisspikkeri. Kan min ubrukte taustump redde din båt så værsegod!! God jul og lykke til. Hmmm...hva tenker de andre i havnen om meg...jeg har også ulike tautyper på fortøyningene, burde vel kjøpe nye for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Desember.2016 Del på Facebook Svart 25.Desember.2016 Kan min ubrukte taustump redde din båt så værsegod!! God jul og lykke til. Hmmm...hva tenker de andre i havnen om meg...jeg har også ulike tautyper på fortøyningene, burde vel kjøpe nye for sikkerhets skyld. Balder - du er kort sagt et forbilde.... Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 25.Desember.2016 Del på Facebook Svart 25.Desember.2016 Fint det, men hva skal man da gjøre hvis statusen din skifter fra ubrukt til trenger den selv? Eg liker ikke å tukle med andres fortøyninger og vedkommende kan jo ha lagt opp fortøyningen slik at fjerner eg mine tau så ligger båten dårlig. Skal eg vurdere det? Nabobåten hos meg hadde endret på tauet på pollerten. Dette var nok nødvendig for å få plass til begge. Men i samme slengen forlenget han min tamp med nesten 20 cm slik at det ble for slakt. Hvem kan eg da skylde på når min båt blir skadet? Eg kan jo ha vært på jobb i 14 dager før det blir oppdaget. Syns ikke det er rett å benytte seg på den måten uten å spørre. Man vet aldri når vedkommende skal trenge tauet. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 25.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Desember.2016 Jeg syns jeg er grei som ikke lager noe bråk fordi han har tyvlånt tauene mine. Det er flere dager siden de gikk ut å ba oss sikre båtene bedre, og da var også butikkene åpent slik at han kunne ha handlet ekstra tau. I stedet har han lånt flere tau av meg og en annen nabo uten å spørre. Derfor han har ulike tau. Det har ikke vært så dårlig vær at det har vært fare for båten hans heller. Blåste litt den dagen utriggeren løsnet, men vindretningen har vært gunstig senere. Han må ha vært der i dag og tatt tauene. Var en kjapp tur i går kveld og da var alt på plass. Uansett var det stille i formidddag når jeg var der. Nå i kveld har det begynt å ta seg opp. Flaks for han som tok tauene mine at jeg kunne få lov til å ligge noen dager på en annen sin plass, og kunne bruke noen av tauene der. Ja, har spurt eieren av plassen... Hvis jeg måtte han flyttet tilbake til plassen min hadde jeg vært nødt til å ta tauene tilbake. Rart at han tok sjansen på å låne de når det har lagt båt der hele tiden. For alt han vet kunne jeg ha vært ute å fisket. På onsdag må jeg flytte båten min, og da bør de ligge på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Desember.2016 Del på Facebook Svart 25.Desember.2016 Støtter Balder her altså. Mine ubrukte må gjerne noen bruke i nøden. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 25.Desember.2016 Del på Facebook Svart 25.Desember.2016 Har på følelsen at havna kommer til å ha en snakkis neste år: "Husker dere han derre fyren som lånte plass og klarte å kreve erstatning og beskylde folk for tyveri og snylting innenfor én uke?" Slutter meg til de som velger å beholde gangsynet framfor å gjøre seg selv til en kjiping. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Desember.2016 Del på Facebook Svart 25.Desember.2016 Jeg syns jeg er grei som ikke lager noe bråk ??? Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 26.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2016 (redigert) Jeg har ikke lagret noe bråk. Jeg spørr her inn hva som er normal kotyme så jeg ikke gjør noe dumt. Jeg må jo få spørre hva som er normalt å gjøre i en felles båthavn. Fra før er jeg vant til å ha helt egen båtplass på landet. Der er det ikke felles brygge anlegg. Alt mitt er mitt ansvar. Jeg har ikke krevd erstatning for skade på båten min (annen tråd) og jeg har ikke laget bråk fordi noen har tatt tauene mine. Syns jeg må få lov til å lufte tankene mine på et forum. Må likevel si at jeg er overrasket over hvor mye man må finne seg i som båteier i felles brygge anlegg. Først får båten min skader som følge av dårlig montert utrigger. Det hjalp ikke at jeg så etter båten min som var mitt ansvar når ikke anlegget holdt mål. Jeg hjalp til og med til med å redde utriggeren som skadet båten min så den ikke ble skadet. Ikke minst gjorde jeg så naboen sin båt ikke fikk skader. Som takk stikker naboen av med tauene mine. God jul liksom. Håper dere skjønner hvorfor jeg er frustrert. Jeg vil ikke bli uvenner med foreningen eller naboene mine. Derfor spør jeg om råd og lurer på hva man bør finne seg i. Nå lar jeg for ekempel naboen bruke mine dyre tau med rykkdempere mens jeg selv bruker noen tynnere tau uten demping og håper det holder. Jeg har ikke planer om å kreve penger fra foreningen for skader på båten etter uhellet med utriggeren, men jeg har lyst å ta opp problemet da det er noe som har skjedd flere ganger i følge andre. Det er jo ikke ok at det samme skjer gang på gang også er det bare båteiere som taper på det. Det er greit at man har anvaret for sin egen båt, men utleier har også ansvar for å holde anlegget vedlike. Redigert 26.Desember.2016 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Desember.2016 Del på Facebook Svart 26.Desember.2016 For å legge godviljen til: denne båteieren har sikkert vært nedom for å sjekke båten før det meldte ekstemværet. Så har han sett at nabobåsen er tom, men at fremdeles tauene ligger ute. Så har han valgt å låne tauene for noen dager. Han har kanskje tenkt at hvis eieren av nabobåten ikke har giddi å ta inn tau for vinteren, så må det være greit å låne. Men nå legger jeg altså godviljen til. Vi får alle før eller siden igjen for å bruke fornuft og behandle andre som vi selv ville blitt behandlet, etter å ha lest begge trådene synes jeg dette er på grensen til flisspikkeri. Kan min ubrukte taustump redde din båt så værsegod!! Stemmer i med disse to talerene Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Marwin Svart 26.Desember.2016 Del på Facebook Svart 26.Desember.2016 "Vis meg dine fortøyninger og jeg skal si deg hvem/hva du er..." (Gammelt jungelord...) OG oppslag i båthavna. ⛵⚓ Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
NilsPils Svart 26.Desember.2016 Del på Facebook Svart 26.Desember.2016 (redigert) Hadde det vert meg, hadde jeg hentet tilbake taua mine. Det er i utgangspunktet ikke ditt problem hvordan han løser sitt problem. Skal han ha båt, mener jeg han må være såpass oppegående at han skaffer seg tauverk til og sikre båten sin. Værste båtfolket som finnes er folk som tror det er ok og ta andres ting. Toppen av frekkhet spør du meg. Konklusjon min er som sagt. Hent tilbake taua dine nå. Det er sånn det blir ufred i verden. Dersom det er båten i nabobåsen regner jeg med at Mega Trondy og han er på talefot og kjenner hverandre allerede. Eller . . . .? Og du mener vel ikke at han skal ta tilbake tauene bare sånn og ikke bry seg om båten . . . .? Tyveri. Rapporter til havnesjef om du med sikkerhet kan si at det er dine tau. Ta bilder. Burde blitt kaster bort fra havna. Hvorfor overreagere sånn, spesielt før du vet hva som var årsaken . . .? Vi får alle før eller siden igjen for å bruke fornuft og behandle andre som vi selv ville blitt behandlet, etter å ha lest begge trådene synes jeg dette er på grensen til flisspikkeri. Kan min ubrukte taustump redde din båt så værsegod!! God jul og lykke til. Hmmm...hva tenker de andre i havnen om meg...jeg har også ulike tautyper på fortøyningene, burde vel kjøpe nye for sikkerhets skyld. Støtter den! Jeg har også forskjellige typer tau ombord, så jeg er sikkert også en snylter og tyv . . . For noen vintre siden ble jeg tilkalt av havneeier midt på natten (bor 120 km unna) for å sikre båten da det blåste sterk storm i kastene, utriggere brakk og båter ble skadet. Vi bukte da alt tau som var tilgjengelig for å sikre utriggere og egne og andres båter. Ledig tau i båsene var da selvfølgelig gull verdt. Og det gir bare en god følelse å hjelpe andre når sånt skjer, og ingen klagde på grunn av lånte tau. Selvfølgelig kunne jeg sikret min egen båt, dratt hjem igjen og tenkt til helvete med de andre som ikke tar vare på båten sin. "Sånne typer skulle ikke hatt båt . . . " Og fortsatt God Jul . . .! Redigert 26.Desember.2016 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Krimart Svart 26.Desember.2016 Del på Facebook Svart 26.Desember.2016 Hm... det er ikke god kotyme å ta tauene fra naboen, men det er noen opplysninger som mangler her: var dette tau du hadde kjøpt selv og som var fast fortøyningstau i båsen, f.eks. med øyespleis, kause og sjakkel? Eller lå de og slang så det kunne se ut som gjenglemte tau? Nå ordnet det jo seg, og du kan jo spørre om å få dem tilbake senere. Men på den annen side er jo tau forbruksvare, særlig de som som er brukt til fortøyning i storm, så bruk heller anledningen til å kjøpe nye? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 26.Desember.2016 Del på Facebook Svart 26.Desember.2016 (redigert) Men spørsmålet mitt til de av dere som sier dette er helt uproblematisk: Hva gjør eg når eg kommer og trenger tauene mine, nabobåten har lånt de fordi se melder storm, og eg ønsker å fortøye for storm selv. Skal eg bare ta tauene? Jeg har da ikke nok tau i min båt hvertfall til dobbel fortøyning til to båter, mulig eliten her inne har det da, så det er irrelevant nå. Men eg liker ikke å ta tauene til en båt, kan jo ødelegge fortøyningen til denne båten. Eg er ingen ekspert på dette og vil finne det fryktelig ubehagelig å "ha ansvar for en annens fortøyning"... Skal eg da kontakte foreningen, få tak i navnet til vedkommende og spørre? Syns han har hatt frekkhetens nådegave og denne såkalte nøden høres da kun ut som latskap. Redigert 26.Desember.2016 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 26.Desember.2016 Del på Facebook Svart 26.Desember.2016 Hadde nok fått navn og nummer til båteier og gitt beskjed om at fortøyningene han hadde lånt skal brukes på egen båt og at han må fortøye med eget utstyr. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
dieselfan Svart 26.Desember.2016 Del på Facebook Svart 26.Desember.2016 Nå har jeg lest tråden en gang til og jeg kan ikke se at noen her støtter noen som tar andres tauverk. Min mening er at vi har fortsatt kun den den ene parts forklaring i denne saken. Dersom MegaTrondys båt lå godt fortøyd med noen løse tau oppi og naboen lånte et par tau av det som han oppfattet som overskudd for å ri av uværet, da opplever jeg dette som en "kuling i et vannglass" og at kanskje MegaTrondy og Joltus med fordel kan oppsøke god gammel bestefar med mange år på sjøen som kan lære bort litt om elementær holdning. På sjøen hjelper alle hverandre. På sjøen hilser alle på hverandre. På sjøen antar man ikke at andre handler i verste mening. MegaTrondy - du sier at du må jo få spørre; utfordringen er nok at som du ser av dine svar så er jeg ikke alene om å oppleve at du også beskylder folk på meget tynt grunnlag... basert på det du deler av opplysninger. Skal eg bare ta tauene? Jeg har da ikke nok tau i min båt hvertfall til dobbel fortøyning til to båter, mulig eliten her inne har det da, så det er irrelevant nå. Men eg liker ikke å ta tauene til en båt, kan jo ødelegge fortøyningen til denne båten. Syns han har hatt frekkhetens nådegave og denne såkalte nøden høres da kun ut som latskap. Joltus - å snakke om "eliten" her inne synes jeg er et blindspor. Har selv aldri opplevd å bli behandlet annerledes fordi om jeg er nybegynner på mange områder. Brukere som har vært her siden tidenes morgen blir korrigert på samme måte som meg og alle andre... Ref siste setning i sitat; Vi har en side av saken, ikke begge. Vurder å ta en prat med bestefar eller en annen sjøulk med livserfaring... Kjenner ingen som synes det er riktig å ta det som tilhører andre. Men i en båtforening hvor § 1 kanskje baserer seg på "denne båtforeninga skal drivers til alles beste" Da blir det kanskje litt surt å hilse på båteieren i nabobåten, geleidet av havnesjefen for å diskutere passende erstatning for urettmessig bruk av dine ledige tau gjennom årets storm.... Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 26.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2016 (redigert) Det er helt nye tau av god kvalitet med helt nye rykkdempere montert. Kjøpt for mine egne penger. Alle skal holde seg med tau der selv. Har også brukt mye tid på å spleise osv for at det skal bli bra. Han ligger rett ved siden av båsen min og vet at det har lagt båt der hele tiden. Har ikke sett fyren/damen, men har sett at båten har vært mye på fisketur når jeg har lagt der. Han kan ikke bare anta at tauene er ledig uten å spørre. Båten min ligger bare noen båser lengre borte nå pga. utriggeren ble ødelagt. Den er svært lett å kjenne igjen da det ikke er noen andre båter som er lik der og den har knæsj farge. Han kunne også sett at den ikke var fortøyd skikkelig med ekstra tau slik den lå der. Det var ikke noen nød situasjon når han tok de. Det var greit vær og lite vind. Hadde det skjedd i uvær og det lå noen ledige tau skulle jeg ikke sagt noe. Selv har han bare brukt noen "hyssing" til å fortøye skjærgårdsjeepen sin. Nå når det var meldt uvær tok han bare tau fra meg og en annen nabo til å sikre båten sin i stedet for å kjøpe seg skikkelig tau selv. Han har ikke spurt noen. Vi fikk beskjed flere dager i forveien om å sikre og da var butikken åpen.Jeg ikke kjip som forventer at folk spørr om å låne ting så lenge det ikke er nød. Selv deler jeg gjerne så lenge noen spørr meg. Sist det var uvær ofret jeg 3 nye tau til å fortøye en båt som ikke var fortøyd skikkelig og reddet den. Jeg fikk ikke noe igjen for det annet enn følelsen av å ha gjort noe bra for andre. Båteieren kjøpt for øvrig ikke nye tau selv. Han bruker de gamle slitte tauene sine sammen med mine. Han bare brukte mine som om jeg hadde vært snill å gitt de til han. Jeg tenkte selv at han kunne få ha de, men hadde noen ofret sine tau for min båt hadde jeg fint rullet de sammen og levert de tilbake med en takk. Tenkte også sannsynligvis vil andre gjøre det samme for meg hvis noe hadde skjedd. Så langt virker det som folk bare tenker på seg selv. Redigert 26.Desember.2016 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 26.Desember.2016 Del på Facebook Svart 26.Desember.2016 (redigert) Glem det. Er nok holdningene som er problemet ja. Når andre tar det de trenger uten å gi beskjed. Men eliten hadde ingenting med spesifikke brukere på baatplassen.no å gjør. Det var snakk om båtfolket her inne som har dobbelt til seg selv og alle andre. Eg har ikke nok tau til fortøyning for storm til to båter.... Må få kalle denne gjengen for eliten. Du snakker jo hele tiden om bestefaren... Eg eliten. Redigert 26.Desember.2016 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.