Jump to content

Tyvlåning av tau - storm?

MegaTrondy

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Dette handler vel mye om å ta seg til rette. Og i nøden så spiser fanden fluer... Mao slikt  bør kun i skje i nøden, men da mener jeg det på en måte er akseptabelt, forutsatt at man gjør alt annet for å unngå det, og alt man kan for å avslutte det snarest og "gjøre godt igjen". 

Så er det på mange måter gitt at folk reagerer ulikt på det. Jeg ville ikke tatt for gitt at det ble godt likt, uansett forklaring. Men samtidig antar jeg at de fleste som klarer å strekke seg litt rent sånn praktisk og menneskelig vil forstå at slike situasjoner kan/vil oppstå og så gjør man det beste utav det. 

---

Jeg skal kanskje ikke si at jeg skiller på mennesker basert på hvordan de reagerer på at "andre" gjør sånt. Men jo, jeg gjør nok det. Kan hende jeg har lav prioritet på "eiendomsrett" og hva som er "privat" enn mange andre. Men helt ærlig, om noen har konkret og direkte nytte av noe som er mitt uten at jeg blir direkte nødlidende eller kommer i klemma på noen måte... så ja.. bryr meg lite. Lån gjerne båsen min når jeg ikke bruker den, flytt båten min i gjestehavna når jeg ikke er der om det frigjør en plass, gå gjerne ombord og juster en fender eller fortøyning om det hindrer båten min i gjøre skade, eller bli skadet. 

Har tro på at andre enn meg selv kan gjøre gode vurderinger, også om det er mine ting det gjelder. 

Fikk forresten telefon fra bilverkstedet om at bilen var i orden og flotte greier. Flinke folk som jobber der, som jeg stoler på. Tror folk kan stoles på også uten at en betaler for det. 

Er helt enig med deg Pinkvin, men i dette tilfellet er det snakk om å benytte seg av andre sine tau over flere dager uten at det er nød. Det skal ikke være nødvendig å selv havne i knipe fordi noen andre låner tauene dine uten å spørre. Jeg måtte nøye meg med noen tynne gamle reserve tau uten rykk dempere fordi han hadde tatt mine beste tau med solide rykk dempere. Jeg hadde kjøpt de til akkurat et slikt uvær.

Han tok tauene 1 til 2 døgn før det var meldt storm. Når han tok de var det stille og fint. Jeg kunne enten ha vært slem og tatt tilbake tauene mine, men det gjorde jeg ikke. Han har ennå ikke levert tilbake tauene mine, og det mangler også et tau med en rykkdemper nå. Tviler på at jeg ser noe til det tauet. Båten hans var fra før fortøyd med 4 tau. Han har lånt 4 av mine tau og et av naboen. Så den var fortøyd med 9 tau pluss en kjetting.

Hadde det vært uvær og en båt hadde holdt på å slite seg hadde det vært noe annet - hvis det lå et tau eller to til overs på kaien. Da skulle jeg ikke ha sagt noe. Hadde delt med glede, men når folk tar andre sine tau før det er meldt uvær og man har hatt nesten en uke på seg til å sikre båten - da blir jeg irritert. Når det i tillegg blir ødelgt et tau jeg har brukt penger og energi på...

Redigert av MegaTrondy (see edit history)

Uten direkte kontakt med "motpart" så er det vanskelig å komme til en løsning. Dette er innlegg 56 i tråden, og du er i grunnen ikke noe nærmere en løsning.

Tidligere erfaringer fra tilsvarende situasjoner er at det som regel er en person som har handlet i god tro uvitende om at vedkommende har påført andre problemer.

Anbefaler deg å få kontakt med den andre båteieren uten å bruke styret, formann eller havnesjef som mellomledd. Må kunne gå an å få vite navn og tlf.nr. til vedkommende uten å opplyse om årsak i til dette.

Direkte kontakt og en tilnærming i en hyggelig tone løser som regel misforståelser på god måte.

Husk på at du skal ha denne personen som nabo i båthavnen også etter at saken er oppklart!  :smiley:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Har hengt en lapp med pose på tauet nå siden jeg ikke vet hvem som eier båten. Bedt han ringe meg også god jul til slutt. Håper egentlig han leverer tilbake 4 tau av seg selv også får jeg prate med han når han ringer eller jeg treffer på han. Jeg er omtrent daglig der nede. Spent på hva han sier/gjør med tauet som er borte.

Jeg skal by the way flytte så fort jeg får ny plass. Det er veldig dårlig miljø i foreningen. Sier du hei ser enkelte stygt på deg. Det er bare en håndfull folk som er hyggelig og hjelpsom. Styret har heller ikke kontroll på hvem som er medlem og ikke. Roter med fakturaer osv. Folk kommer med båter og legger deg til uten at noen sier noe og vet om de er medlem eller ikke. Selv har jeg blitt slettet som medlem med en feil. Ikke minst har anlegge store svakheter. Skal ikke mye til før utriggere løsner. Over 10 m/s løsner de.

Redigert av MegaTrondy (see edit history)

Mye styr over noe man ikke vet årsaken til. Hva om det er så enkelt at de som reparerte utriggeren trodde tauene tilhørte nabobåten og ville sikre den ved å fortøye skikkelig, eller andre hjelpsomme har vært på ferde?.

Ingen grunn til å anta at det verste har skjedd sånn uten videre?

Kanskje fyren er bortreist og andre som ikke har vært helt sikre på hvem som er hvem sitt tauverk har gjort sitt aller beste?

-ja, det er jo en plausibel innfallsvinkel.

Tror det er lurt om TS får tak i mobilnummeret til båteier og sender en melding ala

" hei, fortøyningstauene mine er benytter til å sikre båten din, uvisst av hvem. Min egen båt har lagt på en annen plass noen dager pga feil på utrigger, men er nå tilbake på sin vanlige plass og jeg har behov for mine fortøyninger. Dette til orientering."

Gis folk en sjanse til retrett uten å tape ansikt, så er det lettere å møtes på brygga senere. Du har plaget deg selv lenge nok i jula.

Redigert av Eureka (see edit history)

Gir han mulighet til å ordne opp. Lagt igjen julehilsen og bedt han kontakte meg. Spent på forklaringen. Syns uansett det ikke er greit å ta andre sine tau med mindre det er helt krise - noe det ikke var. Var mer stress for meg som måtte lete etter tau jeg kunne bruke på min egen båt. Jeg hadde mistet en del tau på grunn av utriggeren ble ødelagt og båten måtte klippes løs. Er begrenset hvor mye tau man kan ha i en 14" båt liksom. Det mangle også et av tauene mine etter det ble lånt.

Joda skjønte at båten nok er hele 14 fot, men har lenge trodd det var snakk om en "noe" større båt og ikke en jolle. Størrelsen på båten, og dermed problemet, er relevant i mine øyne selv om det muligens ikke er noe poeng for deg. Ellers er vel ordet "uklandreverdig" ikke å finne i noen vanlig norsk ordbok?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

"There are six BILLION people in the world
More or less
and it makes me feel quite small"

(sitat K.Melua)

Ja, jeg har lånt tau, har lånt bits, har lånt mye rart. I nød og reint tilfeldig. Og lånt ut. Og tapt. Mengder av tau, bits, bøyer, fendere, sjakler og anna rart. Jeg trur det går litt sånn opp i opp - i det store kretsløpet. Sjølsagt vil det alltid forekomme ubalanse hit og dit, på høyre og venstre vektarm.

Det jeg stusser over er alt dette pratet bak tredjemanns rygg. Kanskje er han hjemme hos sin syke mor, hos sin gravide kone, hos en ensom venn. Eller så er han ikke helt i water. Uansett er det en uting å ta det opp i så stort format, på et nettsted der det står skrevet ned, permanent, til alles forlystelse, skadefryd, nei! En fjorten fots plastbåt i en marina kan da umulig trenge så utrulig mye kvalitetstauverk?

Vanligvis lar jeg meg underholde av slike tråder, men denne tråden ble for dryg!

Jula er vel en agurktid, som før nevnt i denne tråd, men agurknyhetene bør fortrinnsvis ikke ramme tredjepart!

Hva med bananer?

"Yes we have no bananas
We have no bananas today
We have string beans and onions
Cabbages and scallions
And all kinds of fruit, and say

We have an old fashioned tomato
A Long Island potato
But yes we have no bananas
We have no bananas today"

(sitat Frank Silver og Irving Cohn)

Redigert av Erik AN (see edit history)
Guest Balder..

Hehe, ett skolebok eksempel på storm i ett vannglass.

Mente jeg så ett sted att denne kriminelle tyven var "kjent" for å drive med slikt, en som er "kjent" for å drive med slikt burde vel ikke være vanskelig å finne...eller?

Enig med han som mener att man bør la folk få mulighet til å ordne opp uten å måtte tape ansikt, vi er alle bare vanlig folk....som selv en vakker dag kan trenge en hjelpende, da kan det være greit å behandle andre på en skikkelig måte.

Jeg spør her inne for å få gode råd. Slik jeg forstår det så er det er det ikke så farlig å ha med seg nok tau, er alltid noen å låne av. Skal slutte å ha ekstra tau i båten. Kanskje jeg bare kan låne et av dere? ;) Tauene mine er dimensjonert for stor båt da plassen hører til motorbåten min. Den er på land og jeg bruker derfor fortøyningene dens til jollen. Selv måtte jeg bruke noen tynne gamle slitte tau for å fortøye min båt mens naboen sin 12 - 13 fots skjærgårdsjeep var fortøyd like godt som 40 foteren som lå ved siden av. Hadde flaks med min båt. To av de gamle tauene mine hadde neste røket i stormen. Hadde jeg hatt de andre tauene så hadde ikke det skjedd, men kunne ikke ta de av før storm liksom. Risikere at den slet seg.

Uansett hvor bagatellmessig noen her mener dette problemet er så skjønner eg frustrasjonen til trådstarter. Å bare låne andre sitt utstyr uten å spør kan sette andre i en dårlig situasjon. Hva om det skulle inn en båt og fortøye i de lånte fortøyningene? Risikere at egen båt er dårlig fortøyd eller ta egne fortøyninger tilbake og se på at nabobåten kan få problemer? Er noen besserwissere her som går igjen i mange tråder ser eg...

BOAT = Bail Out Another Thousand

Uansett hvor bagatellmessig noen her mener dette problemet er så skjønner eg frustrasjonen til trådstarter. Å bare låne andre sitt utstyr uten å spør kan sette andre i en dårlig situasjon. Hva om det skulle inn en båt og fortøye i de lånte fortøyningene? Risikere at egen båt er dårlig fortøyd eller ta egne fortøyninger tilbake og se på at nabobåten kan få problemer? Er noen besserwissere her som går igjen i mange tråder ser eg...

Takk :)

Som jeg har påpekt hjelper jeg gjerne, men når det ikke er krise syns jeg folk bør holde seg med eget utstyr. Kan i det miste spørre eller gi beskjed. Båsen min var tom når han var der og tok tuene mine. Det har lagt båt der hele tiden, og utriggeren var akkurat bitt reparert. Derfor båten ikke lå der akkurat da. For alt han vet kunne jeg ha vært på fisketur og kommet hjem igjen. Nå er båten min på plassen sin igjen og jeg har måtte kjøpt meg noen nye reserve tau siden noen ble skadet i stormen. Skulle gjerne hatt tilbake mine vanlige tau...

Vi snakker om den båtplassen du har lånt, i påvente at båt foreninger får tingene sine i orden og sender deg kontrakt? 

Og rådet du har fått, er jo enkelt: Få tak i nummeret til vedkommende, og ring ham og fortell ham (på en hyggelig og diplomatisk måte) at du trenger tauene dine tilbake.

Det er min plass selv om jeg ikke har signert for den ennå. Har muntlig og skriftlig avtale,bla. på epost.

Få tak i nummeret til vedkommende, og ring ham og fortell ham (på en hyggelig og diplomatisk måte) at du trenger tauene dine tilbake. 

Mener du virkelig at det er trådstarters oppgave?

"Låneren" har tatt seg til rette, uten å undersøke om eieren trengte tauene selv. Hva om han var i havnen for å hente tauene til f.eks. for å sikre trampolinen hjemme i hagen? Det er vel ingen som har mere tau enn de trenger selv?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...