MegaTrondy Svart 31.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 kan du ikke bare ta deg en tur rundt i båtene i havna å finne det du trenger? Det er godt sjømannskap har jeg lært på denne tråden. Hvis det ikke er noe bra å finne kan du bare låne noen tau som er i bruk. Siden det er nyttårs aften i dag er det innafor å ta en titt i barskapet på de båtene du går ombord i. Det var en god idé =) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 Synes du har vært mer enn tålmodig nok. Det kan ha vært en svært god grunn til at den andre båten trengte tampene. Gi han en sjans til å ordne opp (teip en lapp på båten). Hvis han gir fan, så ber du han drite og dra...kanskje han lærer noe. Sitér dette innlegget Link to post
storken28 Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 Jeg har vært daglig leser av båtforum de siste 10 år. Til vanlig er det et interessant og nyttig lesestoff, men ikke denne gangen.Det overasker meg at moderator tillater denne tråden å fortsette med inntil 101 innlegg pr idag. Samme navn,samme råd(både gode og tvilsomme) går igjen. Det er klart at det ikke er bra å ta en annens fortøynings utstyr, men i en nødsituasjon er alt tilatt,noe det høres ut til ikke å være tilfellet her. Etter min mening har begge to feil .Den ene "låner uten å ta kontakt.Den andre,"trådstarter" gjør ingenting for å kontakte synderen og rydde opp i situasjonen,det høres ut som han ønsker å få sympati fra leserne og heller sette "låneren" i gapestokken. Nå er det nyttårsaften og der er mye verre ting som skjer i verden enn dette.Dette emnet fortjener ikke 101 innlegg.Bruk av gapestokken er slutt for mang foldige år siden. Godt Nytt År og forhåpentligvis fred i båthavna. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 Synes denne tråden bare blir merkligere og merkligere, og jo mer logiske og gode noen råd eller tilbakemeldinger er jo rarere blir andre påstander og svar fra andre og TS. Men jeg stusser litt på noen ting TS har reagert på at noen har lånt tau (noe som er forstålig), disse tauene er etter hva jeg forstår ut i fra TS sine svar her inne egentlig ment for hans Motorbåt/store båt, og ikke til hans 14 fots jolle siden de tauene ble skadet og kuttet opp da hans gamle båtplass ble ødelagt. Disse tauene som da var ment for hans store båt / motorbåt, ble lånt for å sikre en 12-13 fots båt, og nå er tauene ødelagt. Da ville jeg også tro at disse tauene ville ryke og eller bli skadet med å bruke de på hans 14 fots jolle, og at tauene i utgangspunktet ville vært modne for utskifting uansett hvis disse var ment for en større og mye tyngre båt. Så min konklusjon er at JA det er ikke normalt å bare ta seg til rette med å låne andres tau slik, men til alles hell så slet ingen båt seg, selv om tauene ble ødelagt denne gangen, og dette ga da samtidig trådstarter en indikasjon på at han faktisk ikke burde bruke disse tauene senere på en båt uansett da de ikke tålte en 12-13 fots båt og begge trådstarter sine båter er større enn dette. Så kan vi også tenke på hvilke skader den 12-13 foteren ville ha forårsaket på TS sin båt eller andre sin hvis denne hadde slitt seg helt, så alt i alt ville jeg faktisk bare vært lykkelig og ikke laget noe stort nummer av at noen lånte dårlige tau ment for større båt Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
MegaTrondy Svart 31.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 Jeg aka t.s. er forholdsvis ny med båt i marina, så jeg har ikke vært borti denne problemstillingen før. Dette er andre sesongen jeg er medlem i en båtforening og dette er den andre båt foreningen jeg er medlem i. Jeg måtte flytte hit på grunn av ny båt og behov for større plass. I den første foreningen jeg lå i var folk veldig hyggelig og man hadde respekt for andre sine eiendeler. Det var ikke noe problem å hjelpe eller låne så lenge man spurte. I den "nye foreningen" har ikke styret kontroll på hvem som eier hvilke båt, de har ikke kontroll på om folk er medlem eller ikke, og anlegget som er ganske nytt har store mangler. Når naboene på toppen ikke har respekt for deg eller dine eiendeler blir jeg litt rådløs. Jeg har vel kommet fram til at jeg ikke vil bruke denne foreningen igjen til våren. Jeg jobber for å finne meg en ny båtplass i nærheten. Det hadde ikke trengt å bli så mange innlegg, men jeg følte meg angrepet fordi en del her inne mente jeg burde ha empati med han som hadde tatt tauene mine, og jeg burde sitte meg inn i hva som kunne være hans situasjon. Jeg mener jeg langt på jeg har forsøkt å gjøre det, men når han ikke viser noe som helst god grunn til at han trengte tauene mine og ikke kan levere de tilbake igjen ser jeg ikke mye nød hos han. Styret vet ikke hvem som eier båten eller plassen, og båteier har ikke tatt kontakt med meg etter jeg lå igjen beskjed på båten hans. Eneste måten jeg kunne få igjen tauene mine på var å ta de tilbake igjen. Han har "lånt" tauene mine siden 1 juledag og uværet kom inn på ettermiddagen 2 juledag, så det har ikke vært akutt krise for hans del. Båten hans var også sikret med 4 tau fra før pluss en kjetting. Selv måtte jeg bruke noen langt dårligere tau til å sikre min egen båt siden jeg ikke hadde samvittighet til å utsette hans båt for ekstra risiko da han nok regnet med at båten hans lå godt fortøyd før stormen. Jeg hadde som sagt et veldig stort dilemma. Stormen kom inn om noen timer og jeg hadde ikke de tauene jeg regnet med at jeg hadde tilgjengelig. Skulle jeg ta tilbake tauene mine og håpe at den andre båten ikke sliter seg med sine tynne tau, eller skal jeg satse på at båten min ligger trygt med de gamle tauene jeg hadde for hånden og la han låne de (selv om han ikke hadde spurt) til stormen var over. Jeg valgte det siste for å være grei, men han leverte som sagt ikke tauene tilbake, og når jeg var nede og tok de tilbake i dag nesten en uke etter er et tau borte og flere av de er skadet, pluss en rykkdemper er ødelagt. Flaks gjorde også at båten min ikke ble skadet i stormen da minst et av de gamle tauene jeg måtte bruke nesten hadde røket. Denne tråden er ikke for å sette noen i gapestokk. Da kunne jeg ha tatt bilde av båten hans, skrevet hvilke plass det gjelder osv. Dette er en anonym tråd som tar opp et problem. Siden flere folk her mener oppførselen til båteier er helt ok, og folk er villig til å argumentere for og imot, er det nok en problemstilling som er greit diskutere slik at alle kan reflektere over hva som er riktig å gjøre i en slik situasjon. Selv mener jeg at det er helt galt å ta tauene til noen med mindre det er helt krise. Han må ha tatt tauene mine 1 1/2 døgn før uværet kom inn, og vi ble varslet en uke i forveien at vi måtte sikre båtene våre før 2 juledag. Han kan ikke skylde på dårlig tid til å sikre båten sin. Selv var jeg å sikret båten min første gang den 22 desember, men måtte flytte den et par dager siden utriggeren løsnet. Straks utriggeren var på plass så han sitt snitt til å ta tauene mine, uten tanke på båten min som hadde lagt der hele tiden sannsynligvis ville komme tilbake. Det blir nesten det samme som om jeg skulle tatt tauene hans før det er varslet uvær når han er ute å fisker. Da ligger jo tauene hans ledig på kaien. Når han sikret båten sin var det helt stille, og han kunne ikke vite om jeg var på tur med båten min eller ikke. Selv om utriggeren var havarert noen dager før kan han ikke anta at båten som lå der ikke kommer tilbake.Det er forskjell å ta et ledig tau fra bryggen når det blåser friskt og noe galt holder på å skje og ta det når det er helt stille fordi man ikke har planlagt godt nok og ikke skaffet seg sitt eget utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 31.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 (redigert) Synes denne tråden bare blir merkligere og merkligere, og jo mer logiske og gode noen råd eller tilbakemeldinger er jo rarere blir andre påstander og svar fra andre og TS. Men jeg stusser litt på noen ting TS har reagert på at noen har lånt tau (noe som er forstålig), disse tauene er etter hva jeg forstår ut i fra TS sine svar her inne egentlig ment for hans Motorbåt/store båt, og ikke til hans 14 fots jolle siden de tauene ble skadet og kuttet opp da hans gamle båtplass ble ødelagt. Disse tauene som da var ment for hans store båt / motorbåt, ble lånt for å sikre en 12-13 fots båt, og nå er tauene ødelagt. Da ville jeg også tro at disse tauene ville ryke og eller bli skadet med å bruke de på hans 14 fots jolle, og at tauene i utgangspunktet ville vært modne for utskifting uansett hvis disse var ment for en større og mye tyngre båt. Så min konklusjon er at JA det er ikke normalt å bare ta seg til rette med å låne andres tau slik, men til alles hell så slet ingen båt seg, selv om tauene ble ødelagt denne gangen, og dette ga da samtidig trådstarter en indikasjon på at han faktisk ikke burde bruke disse tauene senere på en båt uansett da de ikke tålte en 12-13 fots båt og begge trådstarter sine båter er større enn dette. Så kan vi også tenke på hvilke skader den 12-13 foteren ville ha forårsaket på TS sin båt eller andre sin hvis denne hadde slitt seg helt, så alt i alt ville jeg faktisk bare vært lykkelig og ikke laget noe stort nummer av at noen lånte dårlige tau ment for større båt Jeg brukte naturligvis egne tau til jollen og lot de tykke tauene til motorbåten ligge tilgjengelig på bryggen slik at jeg kan bruke de til å sikre båten min i uvær. Når utriggeren havarerte var det de tynne tauene til jollen som ble kuttet - ikke tauene til den store båten. De hang på utriggeren og havnet under vann. Når jeg flyttet båten min i påvente av at utriggeren skulle fikses brukte jeg stumpene som var igjen og noen ekstra tau som lå i den lille båten til å midlertidig fortøye den siden de tykke tauene mine var opptatt. Tauene var ikke dårlig. De har lagt over en skarp utrigger i metall og blitt filt fram og tilbake slik at det er blitt dype spor i tauet. Vanligvis fester man tauene i en pullert eller ring. Det har jeg også gjort, men her har han trukket de over utriggeren slik at de ikke henger fritt. Du kan jo prøve å stå i en uke og dra et tau fram og tilbake over en skarp metall kant og se om det kommer dype merker i tauet eller ikke. Redigert 31.Desember.2016 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 " I den "nye foreningen" har ikke styret kontroll på hvem som eier hvilke båt, de har ikke kontroll på om folk er medlem eller ikke, og anlegget som er ganske nytt har store mangler. Dette er vel forhåpentlig mer ditt syn på saken, enn fakta ? Hvordan mener du at de kan drive en forening uten å kunne vite hvem som er medlemmer og hvilke båter som ligger der, de sender vel regning på båtplassene til noen, og jeg regner med at de har mer kontroll enn hva som blir påstått her. Slik jeg har lest og forstått dine innlegg så har vel du to plasser her og hvordan kan du velge å legge til 2 båter på en forening sin plass hvis du ikke har bedre tiltro til denne foreningen, det hadde i hvertfall ikke jeg turt, for da vet man jo aldri om styret har valgt å flytte båten min eller i værste tilfelle fjernet den siden de ikke "visste" om jeg var medlem eller min båt tilhørte denne bryggen Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
GlennIversen Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 Jeg brukte naturligvis egne tau til jollen og lot de tykke tauene til motorbåten ligge tilgjengelig på bryggen slik at jeg kan bruke de til å sikre båten min i uvær. Når utriggeren havarerte var det de tynne tauene til jollen som ble kuttet - ikke tauene til den store båten. De hang på utriggeren og havnet under vann. Når jeg flyttet båten min i påvente av at utriggeren skulle fikses brukte jeg stumpene som var igjen og noen ekstra tau som lå i den lille båten til å midlertidig fortøye den siden de tykke tauene mine var opptatt. Tauene var ikke dårlig. De har lagt over en skarp utrigger i metall og blitt filt fram og tilbake slik at det er blitt dype spor i tauet. Vanligvis fester man tauene i en pullert eller ring. Det har jeg også gjort, men her har han trukket de over utriggeren slik at de ikke henger fritt. Du kan jo prøve å stå i en uke og dra et tau fram og tilbake over en skarp metall kant og se om det kommer dype merker i tauet eller ikke. Ok Da har jeg tydelig ikke klart å henge med i svingene på hvilke tau og til hvilke båt osv, for her har jo det blitt veldig mye frem og tilbake med både det ene og andre, og vi prøver jo etter beste mulig måte å tyde det som kommer frem etter hvert av dine opplysninger Så jeg beklager denne missforståelsen min. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
MegaTrondy Svart 31.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 Dette er vel forhåpentlig mer ditt syn på saken, enn fakta ? Hvordan mener du at de kan drive en forening uten å kunne vite hvem som er medlemmer og hvilke båter som ligger der, de sender vel regning på båtplassene til noen, og jeg regner med at de har mer kontroll enn hva som blir påstått her. Slik jeg har lest og forstått dine innlegg så har vel du to plasser her og hvordan kan du velge å legge til 2 båter på en forening sin plass hvis du ikke har bedre tiltro til denne foreningen, det hadde i hvertfall ikke jeg turt, for da vet man jo aldri om styret har valgt å flytte båten min eller i værste tilfelle fjernet den siden de ikke "visste" om jeg var medlem eller min båt tilhørte denne bryggen Dessverre ikke. Det lå nylig en stjålet båt fortøyd på en ledig plass i flere md. Det var en av de andre båteierne som tilfeldig fant det ut. Er også en del av de som sitter i styret som aldri er aldri tilgjengelig, og nesten aldri er der for å se til anlegget. Ringer du de ringer de ikke opp igjen. Seneste for et par uker siden fikk jeg kjeft for å parkere bilen min på plassen av en i styret. Måtte forklare han at jeg var medlem der. Det hadde ikke han fått med seg. En annen fyr var medlem i en hel sesong uten å få regning eller kontrakt. Fint for han siden han måtte flytte utenbys... Det er naturligvis en del de har kontroll på, men det er også alt for mange de ikke har kontroll på. Jeg har måtte mase på å få regning og kontrakt selv. Skal ikke være slik at man må mase for å få gjøre opp for seg. Stort sett er det vi båteiere som tar ansvar, ikke de i styret. De er alt for opptatt med egne aktiviteter og jobb. Burde ha vært valgt nytt.... Ok Da har jeg tydelig ikke klart å henge med i svingene på hvilke tau og til hvilke båt osv, for her har jo det blitt veldig mye frem og tilbake med både det ene og andre, og vi prøver jo etter beste mulig måte å tyde det som kommer frem etter hvert av dine opplysninger Så jeg beklager denne missforståelsen min. Det går bra. Fint at jeg har oppklart det. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 Stort sett er det vi båteiere som tar ansvar, ikke de i styret. De er alt for opptatt med egne aktiviteter og jobb. Burde ha vært valgt nytt.... Etter hva jeg kan lese av dine innlegg så er dette en båtforening og da snakker vi vel om et styre valgt av foreningens medlemmer, det avholdes regelmessige valg (?), det finnes vedtekter osv så det er mye her som skurrer. "Forening En forening er en selveiende sammenslutning som skal fremme ett eller flere bestemte formål av humanitær, sosial eller lignende art. Foreninger kan være både åpne og lukket for allmennheten. Foreningen må ha minst to medlemmer som forener seg om et bestemt formål. Medlemmene kan ikke ha eierandeler i foreningen, og de kan heller ikke under noen omstendighet få utbetalt overskudd fra foreningen. Det er derimot ikke noe i veien for at medlemmer kan være ansatt i en forening og motta lønn, eller de kan fakturere foreningen for arbeid som de gjør i foreningen. Medlemmene deltar i beslutninger som treffes gjennom foreningens øverste organ, som er årsmøtet. Der skal alle medlemmene ha møterett og stemmerett. På dette møtet skal blant annet årsregnskapet legges frem og godkjennes. Det er vanlig at foreninger har et styre og velger styremedlemmer på årsmøtet. En forening har ikke plikt til å registrere seg hos Brønnøysundregistrene, men normalt er det praktisk fordi foreningen får tildelt et organisasjonsnummer. Hvis foreningen driver næringsvirksomhet, skal den registreres i Foretaksregisteret. Medlemskapet må gi opphav til rettigheter og plikter internt." Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
KAT Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 Update!!!! Nå har jeg vært å tatt tauene tilbake. Han har ikke tatt kontakt med meg heller. En liten lignelse:"Det var en gang to snøskuterførere som kom kjørende langt ute på vidda. De var på kryssende kurs og det gikk som det måtte gå. De kolliderte og begge skuterne ble skadet. Han som hadde den andre skuteren på sin venstre side ropte ut" Det var din feil, du hadde jo vikeplikt for meg" Da svarte den andre " Det visste jeg men jeg valgte ikke å benytte meg av den" Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 31.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 Nok en gang må jeg som har mistet tauene mine forsvare meg. Det er jeg som har gjort noe galt skjønner jeg.... Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 Synes denne tråden har tatt helt av :( Trådstarter ber om råd hvordan forholde seg til et praktisk problem - og hele tråden utvikler seg til det helt ugjenkjennelige. Etter mitt skjønn har du utvist et uforholdsmessig tolmod, du har strekt det lenger enn de fleste hadde giddet/kan forvente- og fortsatt ingen reaksjon fra den som har låntatt tauene - leeeeenge etter stormfare er over: Nytt år - nye muligheter: Tiden er inne for å ta tauene tilbake - og drit i alle kommentarar i denne tråden. Ha et flott godt nyttår alle båtfolk - og skal man ha ETT nyttårsønske må det fra min side være å ikke ødelegge/utvikle slike tråder som dette Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Joltus Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 Klarer virkelig ikke se hva trådstarter har gjort galt. At folk angriper han fordi han spør om det er greit å ta ting som er andres uten å spørre eller noen ting, og i tillegg ødelegge tingene er helt ufattelig? Gapestokk? Det er sa umulig å identifisere noen som helst her i tråden. Rull inn paranoiaen folk. Ts har vært utrolig tolmodig med han som tok tauene. Foreningen hadde eg ikke giddet klage på. Foreningen er drevet på frivillig basis og det er ikke gitt at alle kan stille opp og svare tvert på alle spørsmål i en slik situasjon. Han som tok tauene er tullingen her, ingen andre. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 Men da krever jeg plass som mannskap på en seilas til våren. For den båten du har er grådig flott. Om jeg må ta med eget dasspapir og en boks ekstra med lapskaus så er det helt ok ;-) Hyggelig at du liker båten min men mistenker at du forveksler meg med en annen? Båten jeg har i Norge for tiden er nok mer en sportsdrikk og energibar-type enn dasspapir og lapskaus.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 Hyggelig at du liker båten min men mistenker at du forveksler meg med en annen? Båten jeg har i Norge for tiden er nok mer en sportsdrikk og energibar-type enn dasspapir og lapskaus.... Var vel du som pimpa opp den lille og kjappe seileren. Kan ta med ei lita gassfalske og brenner så kan jeg lunke på lapskausen etter turen ;-) Men ja, jeg ser poenget. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 Var vel du som pimpa opp den lille og kjappe seileren. Kan ta med ei lita gassfalske og brenner så kan jeg lunke på lapskausen etter turen ;-) Men ja, jeg ser poenget. :-) Denne Joda. Pimper fortsatt. Skal du bli med må du love å ikke ta med lapskaus på boks. Men nå er vel vi et stykke OT Til TS: naboen tyvlånte tauene dine og har ødelagt dem. Du må finne ut hvem det er og be ham om å erstatte tauene + demperene, han kan jo beholde de han har ødelagt. Det er mulig det finnes en god forklaring for hvorfor han har tatt tauene, men han bør jo gjøre opp for seg etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.