Cral Svart 29.Desember.2016 Del på Facebook Svart 29.Desember.2016 Mener du virkelig at det er trådstarters oppgave? "Låneren" har tatt seg til rette, uten å undersøke om eieren trengte tauene selv. Hva om han var i havnen for å hente tauene til f.eks. for å sikre trampolinen hjemme i hagen? Det er vel ingen som har mere tau enn de trenger selv? Tenkt scenario: Skikkelig stresset etter en siste stor orde inn på verkstedet rett før jul, kjærring og unger er i bilen, klar til å reise til svigermor i sogn på juleferie. Kjærringa spør, har du husket å sjekket båten før stormen? Du tar en tur nedom havna, det er mørkt og det regner smådjevler, og ser at båten på nabo plassen er borte, og at bryggeanlegget på den plassen har havarert. Du titter inni bilen, og oppdager til din store skrekk at kassen med tauverk er tatt ut for å få plass til hele juleoppakkingen. Du går ned til båten og leter gjennom den etter tau, men kommer på at reservetauet ble lånt vekk til naboen til kjærringen til sjefens onkel når båten hans ble stjålet og funnet igjen i høst. Du ser at på restene av den havarerte brygge er det noen tau. Kjærringa roper fra bilen at dere kom komme dere avgårde... Du regner med at siden bryggen ved siden av er havarert så skal ikke den taes i bruk igjen med det første, og håper det går bra at du låner tauene mens du må en uke på besøk til svigermor. Så ja Zitt, vi har kun ts side av historen, og ettersom han ikke er kommet inn i systemet i havna så er det vanskeligere å få tak i ham enn det er å få tak i tautyven, og da greier jeg å legge litt godvilje til, og tro at denne kunne vært løst på en helt annen måte enn å bruke båtplassen. Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
MegaTrondy Svart 29.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2016 (redigert) Fin teori - uten om at bryggen ikke var havarert når tauene ble tatt. Den ble fikset kvelden før. Når jeg var nede om formiddagen dagen etter var tauene mine opptatt. Det står også min kontakt info på bryggen. Hadde det ikke det vært så sent og mørkt om kvelden når jeg var nede dagen før hadde jeg sikret båten min da. Redigert 29.Desember.2016 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 29.Desember.2016 Del på Facebook Svart 29.Desember.2016 Mener du virkelig at det er trådstarters oppgave? "Låneren" har tatt seg til rette, uten å undersøke om eieren trengte tauene selv. Tenk litt som i sjøveisreglene. Når du skjønner at motparten ikke overholder sine plikter i følge reglene så går plikten til å sørge for at det ikke blir sammenstøt mellom skip over på deg. Selv om du må gi avkall på din "rettigheter" i følge reglene. Samme i denne situasjonen. Når den som har lånt tauverket ikke har tatt kontakt eller ser ut til å ville ta kontakt, så er det opp til M T å handle for å opprette kontakt. Hvis ikke kommer det til å fortsette med taushet og uavklart misnøye. Er ikke forbudt å handle når motparten ikke handler. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
MegaTrondy Svart 29.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2016 Tenk litt som i sjøveisreglene. Når du skjønner at motparten ikke overholder sine plikter i følge reglene så går plikten til å sørge for at det ikke blir sammenstøt mellom skip over på deg. Selv om du må gi avkall på din "rettigheter" i følge reglene. Samme i denne situasjonen. Når den som har lånt tauverket ikke har tatt kontakt eller ser ut til å ville ta kontakt, så er det opp til M T å handle for å opprette kontakt. Hvis ikke kommer det til å fortsette med taushet og uavklart misnøye. Er ikke forbudt å handle når motparten ikke handler. Styret har ikke oversikt over hvem sin båt det er. Har spurt... Har ellers lagt en lapp på båten slik at han kan kontakte meg. Vet ikke hva mer jeg kan gjøre... Han har ikke lagt tilbake tauene ennå. Kan ikke si at jeg har gjort noe galt selv. Jeg har ikke laget noe bråk, og jeg har latt han få bruke tauene mine slik at ikke hans båt blir skadet hvis jeg fjerner de uten at han vet det, og han i god tro tror at båten hans er fortøyd skikkelig. Føler at folk blir mer irritert på meg som tar opp hva jeg bør gjøre enn de blir på han som har lånt tauene mine slik at jeg ikke fikk fortøyd båten min så godt som jeg ønsket før stormen. Som sagt mange ganger er det greit å låne tau i en krise situasjon, men det er ikke greit å ta tauene til noen når man har hatt god tid på å skaffe seg tau selv. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 29.Desember.2016 Del på Facebook Svart 29.Desember.2016 (redigert) Jeg hadde tatt tauene mine tilbake - så hadde det heller fått gå med den andre båten som det går. Ikke mitt problem om noen andre ikke klarer å ordne med sine egne tau. Helt uvesentlig om denne personen har en eller annen unnskyldning i retning av "mor er syk", "har ikke råd", "butikken er stengt". Hvordan det da går med den andre sin båt er ikke mitt problem. Så lenge tauene bare er tatt - uten at noen har spurt meg ville jeg tatt tauene tilbake. Dersom vedkommende hadde spurt - da er saken en helt annen. Jeg syns trådstarter har oppført seg i overkant hyggelig ift hva jeg tror de aller fleste ville gjort. Redigert 29.Desember.2016 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Eureka Svart 29.Desember.2016 Del på Facebook Svart 29.Desember.2016 Havnestyret må jo vite hvem som disponerer plassen med den båten ? Om ikke, så høres det jo ut som båsen også er tyvlånt? Og om det er tilfellet, så kan de jo sette en wire og lås på den og lapp om at havnestyret har nøkkelen som utleveres når gjesteplass avgift er betalt... Sitér dette innlegget Link to post
Arkimado Svart 29.Desember.2016 Del på Facebook Svart 29.Desember.2016 Helt enig med Napoli her. Er vel ikke så mye mere og dille frem og tilbake om dette her. Hent taua dine og avslutt problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Desember.2016 Del på Facebook Svart 29.Desember.2016 At havnen ikke vet hvem som disponerer de enkelte plassene i denne havnen håper jeg er en påstand som beror på en misforståelse? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Komodo Svart 29.Desember.2016 Del på Facebook Svart 29.Desember.2016 Helt enig med Napoli her. Er vel ikke så mye mere og dille frem og tilbake om dette her. Hent taua dine og avslutt problemet. Er faktisk litt enig i det. Hadde jeg følt at den andre båten da lå uforsvarlig hadde jeg spandert noe gammelt tauverk (som jeg uansett har nok av) til å sikre den slik at den ikke får skader heller. Så kan jo eieren selv optimalisere fortøyningen neste gang han ser etter båten. Folk som har båten liggende ute på denne tiden av året bør jo uansett se etter båten jevnlig Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jens_P Svart 29.Desember.2016 Del på Facebook Svart 29.Desember.2016 Styret har ikke oversikt over hvem sin båt det er. Har spurt... Har ellers lagt en lapp på båten slik at han kan kontakte meg. Vet ikke hva mer jeg kan gjøre... Han har ikke lagt tilbake tauene ennå. Det var et svar til Zitt. Ser det du sier og at du har gjort det du kan. Vet ikke hva jeg hadde gjort selv. Du havner i en klemme. Det juridiske er interessant, moralsk er et dilemma. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Streiff Svart 29.Desember.2016 Del på Facebook Svart 29.Desember.2016 Är inte stormen förbi?Hade han inte brukt dina tampar i tillägg till sin egna (dubbelt = 9 st som du skrev)? Då kan du ju ta tillbaks dina tampar och han kommer fortfarande ligga förtöjd med "normal" förtöjning. Är det inte gott nog kan du ju använda dina två numera skadade reserv-tampar och säkra upp grannen om du nu vill vara mer än nödvändigt generös. Denna tråd verkar vara full av besserwissrar och folk med ganska flexibelt samvete som i vart fall jag inte skulle vilja ha som brygg-granne om ja vill sova tryggt om natten med vetskapen att min egendom inte försvinner... Förstår TS frustration helt och hållet och är imponerad över det tålamod han uppvisat! Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 29.Desember.2016 Del på Facebook Svart 29.Desember.2016 Det finnes en Ove Sundberg(Solsidan) over alt! Sitér dette innlegget Link to post
Streiff Svart 29.Desember.2016 Del på Facebook Svart 29.Desember.2016 Om du inte känner en Ove Sundberg, så är du Ove Sundberg... Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 29.Desember.2016 Del på Facebook Svart 29.Desember.2016 Det blir her stillt spørsmål ved/kritisert at havnestyre/sjef ikke vet hvem som disponerer plassene. Jo det vet de! Problemet er bare at nye båter dukker opp til stadighet, uten forvarsel eller info, og DA har man en utfordring. Jeg er selv havnesjef så dette vet jeg mye om! Senest nå i sommer fikk vi en 26 fot seilbåt, og det var ikke lett å finne eieren. Når det gjelder hvor seriøs denne tråden er så kan det saktens diskuteres, personlig trodde jeg lenge at den var startet/følgt opp i barnehagen men nå står jo forklaringen rett ovenfor: Ove Sundberg !!!! Siden jeg har sansen for Solsidan er mitt håp at tråden fortsetter, litt moro må man unne seg. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 30.Desember.2016 Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 (redigert) Med så mange snille båteiere skjønner jeg at til neste år blir det billig båthold.Skulle jeg mangle noe er det bare å finne det i andre båter i havnen.Hvor setter man grensen for det som er greit å raske med seg?Kartplotteren, radaren etc er kanskje utenfor det som er greit hvis det er fastmontert?Små ting som dregg,fendere.flagg,verktøy.tauverk,drivstoff,doruller,grillkul og pils regner jeg heretter med er greit å "låne"Mat i kjøleskapet som går ut på dato i løpet av sommeren er også innenfor men man bør kanskje ikke forsyne seg mere i barskapet enn det man skal drikke på den turen.Man kan jo heller låne litt mere før neste tur.Skulle noen bli sure så utøver de dårlig sjømannskap og fortjener derfor bare å være sure og grinete.Det er jo bare de selv dette går utover og eventuelt barna til grinebittrene men de er jo delevis skyld i det selv som har teite foreldere.Da slipper man jo å ha dårlig samvittighet for å låne litt her og der Redigert 30.Desember.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Desember.2016 Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 Hmmm jeg trenger redningsflåte i tilfelle båten min synker neste sommer. Nabobåten har redningsflåte, og jeg har ikke sett at den har vært i bruk enda. Så da kan jo jeg låne den.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Desember.2016 Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 Å akseptere at andre gjør andre valg betyr ikke at man gjør samme valgene selv. Å påstå det er å sette folk i bås utem grunn. Liker godt at folk har orden i sysakene, men også at de er fleksible som kan gå for en praktisk løsning fremfor å tørrjokke på prinsipper til det lukter svidd. I valget mellom de to, heller en verden med litt rot og surr enn en med ordnung full av suppenazier. ,,... Så tolker noen sjarmtroll det dithen at de kan gjøre som de vil fordi verden er full av godtoende fjott. Vel.. kan bli tungt å møte seg selv i døra da. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 30.Desember.2016 Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 Ja, jeg trenger nye tau neste sensong, sender en IM til et par stykker her og ber de sende meg tau. Må være nye nylontau 20mm med rykkdemper montert. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 30.Desember.2016 Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 Nå er det mange her som må gå og snakke med han bestefaren eg fikk beskjed om å snakke med.... For noen holdninger. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 30.Desember.2016 Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 Går det an å lage en tråd med til nå 94 poster av denne fillesaken? Er du beit for tauverk fordi du virkelig trenger det så lån gjerne. Bare hyggelig å hjelpe. Du finner rikelig med taukveiler ombord på Tilde. Men fint om du husker å legge det tilbake. Er du av den distre` typen vil jeg sikkert bare knyte det opp og legge det tilbake selv når jeg ser behovet er opphørt. Hverdagen er travel nok og det er tilgivelig å glemme en hastverksknyttet taustump nede i havna. Skulle du imidlertid glemme et par tamper kan jeg love at du ikke blir "snakkis" på Båtplassen av den grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Desember.2016 Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 Ja, jeg trenger nye tau neste sensong, sender en IM til et par stykker her og ber de sende meg tau. Må være nye nylontau 20mm med rykkdemper montert. Om du ligger etter hyssinger og teientau på brygga jeg ligger så skal jeg klare å rote frem noe bedre hvis du ikke evner det selv. Men nytt med rykkdemper blir det ikke. Men da krever jeg plass som mannskap på en seilas til våren. For den båten du har er grådig flott. Om jeg må ta med eget dasspapir og en boks ekstra med lapskaus så er det helt ok ;-) Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 30.Desember.2016 Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 Denne tråden tar jo helt av Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
MegaTrondy Svart 31.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2016 (redigert) Update!!!!Nå har jeg vært å tatt tauene tilbake. Han har ikke tatt kontakt med meg heller. Jeg så at flere av tauene mine har fått skader etter tyvlåningen. Han har strukket tauene fra min side over utriggeren som er mellom oss slik at den skarpe metall kanten har gnagd mot tauet, og flere steder er det dype spor i tauet. Den ene strekk avlasteren er også blitt ødelagt, og et tau mangler. Det er jo som noen av dere sier god sjømannskap å la andre låne sine tau før man selv har fått storm sikret sin egen båt, så dette må jeg vel bare finne meg i. Må nok bare kjøpe en ny rull med tau, et par nye strekk avlastere og begynne på nytt med spleising og tilpassing av tau - fordi han ikke kunne skaffe sitt eget utstyr. Skulle være helt unødvendig. Jeg gjorde dette for noen mnd. siden, så har ikke så lyst å gjøre dette igjen. Men jeg får gjøre det av glede siden hans båt var trygg og god, og siden jeg ikke bør legge meg ut med naboene bør jeg bare akseptere at han trengte tauene mine. Kanskje jeg skal kjøre flere tau til neste sesong slik at flere kan låne tau av meg. *ironi* Redigert 31.Desember.2016 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Desember.2016 Del på Facebook Svart 31.Desember.2016 På ingen måte! Få havnesjef til å kontakte båteier og forlange erstatning. Det er det minste man kan forvente! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pipe Svart 31.Desember.2016 Del på Facebook Svart 31.Desember.2016 (redigert) kan du ikke bare ta deg en tur rundt i båtene i havna å finne det du trenger?Det er godt sjømannskap har jeg lært på denne tråden.Hvis det ikke er noe bra å finne kan du bare låne noen tau som er i bruk.Siden det er nyttårs aften i dag er det innafor å ta en titt i barskapet på de båtene du går ombord i. Redigert 31.Desember.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.