Jump to content

Urd - ta av presenning når man ligger på land?

magnuje

Recommended Posts

Vanligvis har jeg min 32 fots seilbåt i boblehavn i lune indre oslofjord, men pga skade ligger den nå på land i slevik utenfor Fredrikstad - heldigvis med masten nede. Er ikke vant til å ha båten på land i vinterstormene, men ser for meg at det blir mye punktbelastning på skroget om man har for mye vindfang.

Heldigvis ligger jeg med nesen mot vinden og i le av noen andre båter. Vurderer uansett om jeg skal stikke ned og ta av presenningen for å minske vindfang. Skal visst blåse rundt 20 ms der inne også i følge dmi.

Dere som har erfaring med landligge under vinterstormene - lar dere bare presenning ligge på eller ville dere tatt den av for sikkerhets skyld? Stativet har jeg festet med lastestropper så det tror jeg sitter greit.

Da jeg kom til opplagsplassen var den allerede oversvømt av Glomma så jeg kom meg ikke bort til båten. Men fikk tatt en visuell inspeksjon fra en haug et stykke unna og alt så bra ut. Vinden hadde en mer nordlig komponent enn meldt og det blåste allerede mer NV enn VSV. Mulig dette er et lokalt fenomen der båten ligger (Slevik)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...