Fjordland Posted December 27, 2016 Share Posted December 27, 2016 Lurer på dette i ny og ne. Tenker ikkje hummersessongen og kontroll av f.eks fluktåpninger. Men ellers i året. Eg har f.eks lov og ha 20 fiskeredskaper i vannet (slik eg forstår det) Men kordan kan dette kontrolleres? Eg har jo som oftest 3 lenker i vannet, 14 krepseteiner og 2 havteiner. Om de virkelig trekker dette opp for å telle teiner, er det jo ikkje bare og kaste overbord igjen. Eg har jo satt denne lenken akuratt slik eg vil ha den. Har igrunn vondt for å tro de gjør dette. Betyr det at det er fritt frem? At privatfolk kan ha mer teiner enn lovligt? Telles antall teiner pr person under hummerfiske viss det ikkje står i lenke? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Posted December 27, 2016 Share Posted December 27, 2016 Antallet bruk er vel lettest å kontrollere når du kommer til kai? Har aldri hørt om noen som blir tatt for antall, men har og inntrykk av at folk flest respekterer det sånn noenlunde faktisk. Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Posted December 27, 2016 Author Share Posted December 27, 2016 (edited) Har og inntrykk av de fleste respekterer dette. Lurte bare på hvordan det er tenkt at dette skal kontrolleres. Bruket mitt er i vannet store deler av året, og det er ikkje sikkert alt tas på land samtidig. Det har eg ikkje plass til i båten, må ha 2 turer for å få alt ut og inn. Så i realiteten ville eg sannsy nligvis aldri blitt tatt om eg hadde 1 eller flere for mange teiner Edited December 27, 2016 by Fjordland (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Grønnskollingen Posted December 27, 2016 Share Posted December 27, 2016 Er det sånn at alt er lov så lenge man ikke blir tatt? Kan du forestille deg noen grunner til hvorfor det er satt ned begrensninger for antall fiskeredskap? Om du kan finne en begrunnelse; synes du så det er særlige grunner til at denne reguleringen er fornuftig for alle andre enn deg selv? Og hva hadde konsekvensen vært om kontrakten mellom storsamfunnet og den enkelte var basert på overvåkning og kontroll i alle ledd? Er det slik at selvregulering av adferd til det beste for felleskapet er "ut"? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Posted December 27, 2016 Author Share Posted December 27, 2016 Eg har overhode ingen planer om å bryte disse reglene! Eg har bare fått dette spm i hodet mitt fra tid til annen. Synes det burde føres strengt tilsyn på slikt, og da spesielt under hummerfiske, som eg kan tenke meg det syndes mye i. Eg spør rett ogslett av nyskjerrighet Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Grønnskollingen Posted December 27, 2016 Share Posted December 27, 2016 Ok, da er vi på linje :) Jeg tror mye avhenger av "den gode vilje" blant folk flest. Når man leser noen av trådene her på Baatplassen kan man få inntrykk av at det ikke står så bra til med den.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Posted December 27, 2016 Author Share Posted December 27, 2016 "Folk flest" skjønner nok, og respektere slikt. Men hadde vert moro og vite om hvordan det faktisk ble praktisert/er meningen det skal praktiseres. Har kun sett i nyhetene når det kontrolleres hummerfiske. Yrkesfiskere er muligens et system på.... men er etterhvert mange hobbyfiskere som har en del utstyr Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Posted December 27, 2016 Share Posted December 27, 2016 Antall teiner lar seg ikke kontrollere uten uendelige resurser. Man er avhengig av at folk respekterer regelverket. Enkelt og greit. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Grønnskollingen Posted December 27, 2016 Share Posted December 27, 2016 Allmenningens tragedie Jeg tror det handler mye om relasjoner og tilknytning. Når folk mister tilknytning og omsorg for havområdene de benytter vil terskelen for å ta seg til rette senkes. Forvaltning viker plass for konsumering Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Posted December 27, 2016 Share Posted December 27, 2016 Jeg fikk kjøpt meg noen billige brukte hjemmelagde teiner da antallet hummerteiner pr person ble redusert til 10 for noen år siden, så jeg tror nok det respekteres jevnt over. Og de fleste ser vel omtrendt hva naboen putler med, så helt uovervåket er det vel heller få som føler seg... Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Tilia Posted December 28, 2016 Share Posted December 28, 2016 det hender kystvakten ihvertfall ligger eit stykke i fra deg og teller teiner gjennom kikkerten... det har skjedd med meg.... eg hadde ikkje for mangen ute da... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøfare Posted December 28, 2016 Share Posted December 28, 2016 Kystvakta holder et øye åpent, som det blir nevnt. Tror stikkordet er stikkprøver og tilfeldige kontroller. Alt uten navn blir jo tatt. Sikkert ikke alle som tør å sette navnet sitt på flere teiner enn lovlig heller. Og så er det jo mange som skjønner at reglene til syvende og sist er til det beste for alle. http://www.rbnett.no/nyheter/article9919982.ece Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Posted August 26, 2017 Share Posted August 26, 2017 Oppsynet er ute denne helgen og plukker ulovlige fiskeredskaper. https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/kkM8A/Storaksjon-mot-fiskeutstyr Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Posted August 28, 2017 Share Posted August 28, 2017 "Flere anmeldelser etter ulovlig hummerfiske" : https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/xnM1V/Flere-anmeldelser-etter-ulovlig-hummerfiske-i-vest Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted August 28, 2017 Share Posted August 28, 2017 Det var da voldsomt! Er det helt lovløse tilstander der borte i vest? Utrolig kjedelig for dem som prøver å være seriøse, for ikke å snakke om bestanden. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Posted August 28, 2017 Share Posted August 28, 2017 Det er kjempebra at de passer på! Forstår absolutt spørsmålet ditt. Svaret er vel at det kan de normalt sett ikke kontrollere. Men vi bor i et land der de fleste innordner seg regler som har en god begrunnelse. Feks at det er begrensninger på antall teiner per privatperson, og at det er begrensninger på hvor grunt vi kan sette teinene, fordi vi vil ta vare på artene og mengden. De fleste av oss forstår at det handler om å ta vare på havet til neste generasjoner. Dermed får reglene konsekvenser, selv om de ikke kan håndheves så enkelt. Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted August 29, 2017 Share Posted August 29, 2017 Komodo skrev for 11 timer siden: Det var da voldsomt! Er det helt lovløse tilstander der borte i vest? Det er det til tider ja. Så da er det bra at noen kontrollerer iblant og gir folk en smekk over fingrene. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts