Jump to content

Hvordan holdes det oppsyn på teinefiske?

Fjordland

Recommended Posts

Lurer på dette i ny og ne.

Tenker ikkje hummersessongen og kontroll av f.eks fluktåpninger. Men ellers i året. Eg har f.eks lov og ha 20 fiskeredskaper i vannet (slik eg forstår det)

Men kordan kan dette kontrolleres? Eg har jo som oftest 3 lenker i vannet, 14 krepseteiner og 2 havteiner. Om de virkelig trekker dette opp for å telle teiner, er det jo ikkje bare og kaste overbord igjen. Eg har jo satt denne lenken akuratt slik eg vil ha den. Har igrunn vondt for å tro de gjør dette.

Betyr det at det er fritt frem? At privatfolk kan ha mer teiner enn lovligt?

Telles antall teiner pr person under hummerfiske viss det ikkje står i lenke?

Har og inntrykk av de fleste respekterer dette.

Lurte bare på hvordan det er tenkt at dette skal kontrolleres.

Bruket mitt er i vannet store deler av året, og det er ikkje sikkert alt tas på land samtidig. Det har eg ikkje plass til i båten, må ha 2 turer for å få alt ut og inn. Så i realiteten ville eg sannsy nligvis aldri blitt tatt om eg hadde 1 eller flere for mange teiner

Redigert av Fjordland (see edit history)

Er det sånn at alt er lov så lenge man ikke blir tatt?

Kan du forestille deg noen grunner til hvorfor det er satt ned begrensninger for antall fiskeredskap?

Om du kan finne en begrunnelse; synes du så det er særlige grunner til at denne reguleringen er fornuftig for alle andre enn deg selv?

Og hva hadde konsekvensen vært om kontrakten mellom storsamfunnet og den enkelte var basert på overvåkning og kontroll i alle ledd?

Er det slik at selvregulering av adferd til det beste for felleskapet er "ut"?

Eg har overhode ingen planer om å bryte disse reglene!

Eg har bare fått dette spm i hodet mitt fra tid til annen.

Synes det burde føres strengt tilsyn på slikt, og da spesielt under hummerfiske, som eg kan tenke meg det syndes mye i.

Eg spør rett ogslett av nyskjerrighet

"Folk flest" skjønner nok, og respektere slikt. Men hadde vert moro og vite om hvordan det faktisk ble praktisert/er meningen det skal praktiseres.

Har kun sett i nyhetene når det kontrolleres hummerfiske.

Yrkesfiskere er muligens et system på.... men er etterhvert mange hobbyfiskere som har en del utstyr

• 7 måneder senere...

Det er kjempebra at de passer på!

Forstår absolutt spørsmålet ditt. Svaret er vel at det kan de normalt sett ikke kontrollere. Men vi bor i et land der de fleste innordner seg regler som har en god begrunnelse. Feks at det er begrensninger på antall teiner per privatperson, og at det er begrensninger på hvor grunt vi kan sette teinene, fordi vi vil ta vare på artene og mengden. De fleste av oss forstår at det handler om å ta vare på havet til neste generasjoner. Dermed får reglene konsekvenser, selv om de ikke kan håndheves så enkelt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Komodo skrev for 11 timer siden:

Det var da voldsomt! Er det helt lovløse tilstander der borte i vest?

Det er det til tider ja. Så da er det bra at noen kontrollerer iblant og gir folk en smekk over fingrene.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...