Rinker280EC Svart 8.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2017 (redigert) Dine målinger med 12,65V uten lading, var vel spenningen før du begynte å lade? Dette var etter 4 dager med lading fra intern lader... de burde vel ha tatt til seg mer strøm ila den tiden? De to forbruksbatteriene dine skulle normalt kunne drive kjøleskapet alene i minst ett, og sannsynligvis to-tre døgn, uten problemer. Jeg tror du må prøve å finne ut hva strømforbruket ditt faktisk er (med amperemeter), eller gjøre en utladingstest av batteriene (gjøres ikke i minusgrader dog). Hvilken innvirkning har temp på måling av batterier? Testene er gjort i +5 grader i Og så kunne det vært smart å finne ut om du har et stort spenningsfall fra batteriene til kjøleskapet, for det vil forsterke problemet. Dvs. mål hva spenningen er ved kjøleskapet når kompressoren går, og sammenlign med hva det da er over batteripolene. Det bør ikke være mer enn 0,5V forskjell, og gjerne mindre. Du har nevnt 6-8 timers forbruk og 11,6-11,8V batterispenning. Hvis du ikke har særlig annet forbruk så bruker du neppe mer enn 30-40Ah i løpet av den tiden. Hvis hele systemet var friskt, så kunne disse tallene stemt overens med at strømmen ble hentet kun fra startbatteriet. Dvs. om det var en "luriumkobling" ute og gikk her. En vill idé selvsagt, men enkelt å sjekke. Bare å koble av startbatteriet så skal kjøleskapet allikevel starte opp hvis det er riktig koblet. Ja, får ta en titt på dette. Jeg regner med at det ene batteriet på 105ah er start? Slik de står plassert i motorrommet så står 74+105 sammen og det siste 105 inne i annen kasse. Eller er det mest nærliggende å tro at 74ah er start? Har du hatt båten lenge, og har dette fungert bra tidligere? Eller var det dette problemet som førte til at batteriene ble byttet i fjor?Jeg kjøpte båten i mai 2016 med nye batterier. Båten er en 2007 mod og har bare 1 tidligere eier som byttet batteribank for første gang nå før salg Det var ifølge han samme total ah nå som før. Jeg har vel merket det fra vi begynte å bruke den i uthavner noen uker senere. Båten kan fint ligge i 8 uker uten lading/bruk og starter som en klokke hver gang.. Takker så langt for all hjelp og innspill :) Redigert 8.Januar.2017 av Rinker280EC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rinker280EC Svart 8.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2017 Fant denne infoen on denPro Tech 4 laderen som sitter i båten.. Det kan kanskje forklare hvorfor ikke forbruksbanken blir ladet mer opp? Men igjen så skulle vel startbatteriet som mest sannsynlig er det på 74ah vist til mer enn 12.65v etter en "full" oppladning (?) Basically, the Pro Tech 4 charger does not look at each battery independently. Therefore, when one battery reaches full charge (almost always one of the starting batteries) the charger stops delivering charge to ALL of the batteries. If you have a larger house battery (typically a deep cell) that has been drained through normal use it will not get fully charged. The newer charger models sense each battery independently to assure that each is fully charged. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
StorStas Svart 8.Januar.2017 Del på Facebook Svart 8.Januar.2017 Hmm, det siste du skriver kan jo være en mulig årsak. Startbatteriet vil jo så godt som alltid være toppladet, så hvis det blir referansen for laderen så kan jeg forstå at den ikke nødvendigvis klarer å fylle forbruksbatteriene. Har du en manual til den laderen? Kan du i tilfelle se om det går an å justere noen av ladeparametrene? Du kan koble bort startbatteriet og prøve en runde til med lading og se hva du måler da. Men da må du finne ut hvilket batteri som er til start :) Temperaturen har ikke særlig mye å si for disse målingene. Temperaturen har riktignok noe å si for kapasiteten på batteriene, men det er ikke den du måler her. Utover det så er det litt vanskelig å si helt sikkert hva du har målt. I post #24 får du jo høyere målinger enn i #22, og det kan være fordi du satte i gang en ny runde med lading (da starter laderen på nytt, med en ny ladesekvens), og på den måten har du kanskje fylt batteriene litt til. Hvis du måler ennå høyere verdier på neste forsøk, så kan det gi en indikasjon på at du har funnet problemet, selv om du ikke får fasiten før til sommeren . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
StorStas Svart 8.Januar.2017 Del på Facebook Svart 8.Januar.2017 ... Må hovedbryter stå på forbruk+ start for at intern lader skal lade batteriene? Den har jo stått "off" i disse dagene ... en liten ting til: Du skrev at bryteren sto i "off" mens du ladet, men gjorde den fremdeles det da du skrudde av laderen? Hvis du hadde skrudd på forbruk(+evt. start) når du kom til båten, og dermed satt på noe forbruk før den avlesningen, så er det helt normalt at spenningen synker raskt når du kobler fra laderen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rinker280EC Svart 19.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Hei hei. Nå har båten stått uten lading i 12 dager. Er utom en tur nå og slo på hovedbryter til Forbruk+Start samt åpnet motorlukem(elektrisk og trekker sikkert en del strøm) Målte da samtlige batterier til 12.25V Er det innafor? Mtp at de ikke holdt mer enn 12,65v etter 4 dager med lading sist. Eller er batteriene mine skrot ? Dette er en dag for varmljøring av motor i disse vintertider, og måling på samtlige batterier med motor på 1000rpm ble 13,94V. VP displayet sier 13,8V Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
StorStas Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Hei. Det er ikke mulig å konkludere mht. batterispenningen så lenge det er et parallelt forbruk som du ikke kjenner omfanget av. Det er for eksempel bare å skru på en lyspære eller to til, så vil du nok se at spenningen synker ennå mer. Men hvis du ikke hadde noe parallelt forbruk, etter å ha åpnet motorluken, så syns jeg at 12.25V er for lavt. Som sagt forutsatt at det ikke er andre ting som trekker strøm mens du måler. Skal du være helt sikker på hva batteriene dine gir, så må du både være sikker på at de er toppladet først, og deretter gjøre en utladingstest. Og kanskje blir det enklest å ta batteriene med hjem, hvis man har anledning til det. Om du allikevel tenker å bytte de, så kan det jo være verdt å ta en siste sjekk på vei til fyllinga. Lad de helt opp og koble til en lyspære du kjenner effekten på. Og se hvor lenge den lyser før spenningen er nede i 10.5V. Da kan du regne ut ca. hvor mange Ah batteriet gir. Fins mange tråder om dette her inne forresten :) Husk at det kan være flere ting som evt. har tatt knekken på batteriene, og det kan jo være at problemet derfor bare kommer tilbake utpå sesongen neste år. Ett års levetid på batterier er jo altfor lite. Det kan være en strømtyv du ikke har oppdaget, at du bruker mer strøm en du tror, eller at ladesystemet ditt ikke er bra nok. Snaut 14V ladespenning fra dynamoen er lavt, så du kan jo forske litt på om du har et spenningsfall og evt. hvor. Det fins også ganske enkle muligheter for å forbedre ladingen uten å måtte "operere" dynamoen, for eksempel en sånn dynamo-til-batteri lader:http://sterling-power.com/collections/alternator-to-battery-chargers/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a. Men når det kommer til stykket så vil du neppe klare å holde forbruksbanken din godt ladet fra bare dynamolading gjennom hele sesongen uansett. Ligger du ofte på landstrøm gjennom sesongen? Hvis du ikke gjør det, så er det en god sjanse for at det er manglende lading gjennom hele sesongen som er problemet. Da ville jeg satt en god landstrømslader øverst på ønskelisten, og sørget for å få toppladet batteriene etter hver tur. Alternativt hvis du ikke har god tilgang på strøm, vurdere et solcellepanel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rinker280EC Svart 5.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2020 Løsningen her ble enkel (for 2 år siden) Erstatte original lader med en fra C-tek som vedlikeholder batteribanken mens den ligger i havn Fjerne 7+ meter med verdens tynneste leding til begge kjøleskap, og ersatte med ca 3m vesentlig tykkere (lå store kveiler uten behov bak hvert kjøleskap) Lader fremdeles 13,7-13,9 fra Dynamo, men etter 24 timer i uthavn med 2 kjøleskap og alt forbruk som går med la et døgn, så gjenstår ca 12,2-12,3 volt på batteriene. Så relativt fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 5.Mai.2020 Del på Facebook Svart 5.Mai.2020 (redigert) 12,2-12,3 er vel i grunnen tomt batteri? Redigert 5.Mai.2020 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 5.Mai.2020 Del på Facebook Svart 5.Mai.2020 1 hour ago, Eureka said: 12,2-12,3 er vel i grunnen tomt batteri? Under forbruk vil det si 70-80% rest kapasitet (avhengig av forrbuk), så i grunn langt fra tomt batteri. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rinker280EC Svart 5.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2020 Nå er dette målt mens alt fremdeles er koblet på og trekker strøm. Har testet ved å slå av strøm, la batteriene få hente seg inn i ca 30 min, og da varierer det fra 12,4-12,5 Med 2 kjøleskap, radio, tv/dvd,lys og en vannpumpe som går kontinuerlig(kids drikker mye vann og går på do hele tiden) i 24 timer, så mener jeg det ikke er så gale. Mulig noen kan ta det fullstendige regnestykket basert på 200ah forbruksbatterier og komme med fasit :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 5.Mai.2020 Del på Facebook Svart 5.Mai.2020 Sorry, leste for fort 👍 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.