Jump to content

VP D4-260 Hvor mye skal dynamo lade?


Rinker280EC

Recommended Posts

Hei.

 

Alle 3 batteriene er ny i 2016(1 start,2 forbruk) og jeg har opplevd at det skal ikke mange timene til i uthavn før kjøleskapet ikke klarer å holde maten skikkelig kald.

 

I følge displayet så detter nivået ned til 11,8-11,6.

 

Båten starter uten noen problemer og når den sviver på tomgang/kjører så viser displayet 13,7-13,9v

 

Er dette normalt eller for lavt?

 

Målte alle 3 batteriene isted og med motor i gang så viser multimeteret 13,9v på samtlige.

Link to post
Share on other sites

Den var jo fin å ta med seg :)

 

Nå har jeg aldri sett noe over 13,9v ila hele sesongen. Derfor undrer jeg om min dynamo ikke leverer det den skal.

 

Jeg minnes at 13.7-13,8 er det som stort sett vises uansett bruk. Tabellen sier at den bør være over 14 hvis batteriene har fått god lading(?)

Link to post
Share on other sites

Hvis batteriene begynner å bli fulle (80%), er det ideelt med 14.4volt ved 20grader (under lading), 13,8v er for dårlig. Jeg ville målt direkte på batteriene med multimeter, for å sjekke instrumentet du leser av. Ofte er det dårlig regulator på org. dynamo, feks. en ekstern regulator kan rette opp dette. Dynamoen din trenger ikke være dårlig.

Feks https://www.maritim.no/java-sea-laderegulator-tc-to#

 

Toppladet batterier har hvilespenning på 12,7v

Edited by Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mål på batteriene når du starter etter å ha tappet ned forbruksbanken. Voltmeteret til VP har vært notorisk upålitelig på de jeg har hatt av D-serien. Har du et tangamperemeter kan du måle ladestrømmen samtidig. Du kan også sjekke hvor den gule senseledningen fra dynamo er tilkoplet. Hvis den står på startbatteriet/hovedbryter start kan du flytte den til forbruksbryter (på polen som er motsatt av batterisida, slik at den har kontakt med dynamo om du skulle finne på å starte med forbruk avslått). Regulator vil da se en lavere spenning og gi på mer.

Edited by Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har vel et eller annet som skiller startbatteri fra forbruksbatteri. Er det skillerele, skillediode, manuell bryter osv ? Hvis det er en enkel skillediode er det en kjent sak at den gir spenningstap, og det er helt avgjørende at den gule senseledningen da monteres riktig for å kompensere for tapet slik Fantino påpeker.

Så finn ut hva du har som batteriskille før du mistenker dynamoen.

Link to post
Share on other sites

Hmmm..

 

Jeg har manuell bryter som er Off/Forbruk/Start+Forbruk

 

Jeg mistenker også som det nevnes at VP instrumentet viser feil, men som sagt så stemte jo iallefall VP instrumentet med multimeteret i dag når motoren gikk.

 

Jeg har ved tidligere anledning ladet batteriene (med den innebyggede laderen som står i båten) men har ikke da sjekket VP instrumentet mot multimeteret.

 

Jeg får ta en ny runde og sjekke den gule kablene samt sjekke hva faktisk batterispenning er på batteriene før start neste gang jeg stikker hodet nedi motorrommet :)

 

Som sag så merker jeg det mest på kjøleskapet som starter og stopper kontinuerlig etter 6-8 timer i uthavn. Det er innstilt slik at det akkurat holder innholdet kaldt nok.

 

Min siste observasjon er at selv om kjøleskapet ikke klarer å gjøre jobben og VP instrumentet viser 11.6-11.8 så kan jeg fint starte motor med strømbryter kun på "Forbruk"

 

I utgangspunktet trodde jeg at forbruk+start måtte være slått på for å kunne starte i det hele tatt ?

Link to post
Share on other sites

Rinker 280EC : Jeg får ta en ny runde og sjekke den gule kablene samt sjekke hva faktisk batterispenning er på batteriene før start neste gang jeg stikker hodet nedi motorrommet :)

 

Hvis du bare har en slik batterivalgbryter spiller det ikke så stor rolle hvor den gule senseledningen er tilkoblet. Ikke sikkert du har den i det hele tatt. Når motoren ble levert fra fabrikk er denne ledningen normalt bare en kort stubbe som kommer ut fra dynamoens bakdeksel og er koblet til på dynamoens B+ kontakt som også er ladekabelen. Så det er båtbygger eller montøren som må forlenge den gule ledningen frem til batteri, men så lenge du bare har batterivalgbryter er spenningsfallet normalt så lite at det slett ikke sikkert dette er nødvendig. Det finner du ut om du måler spenning på dynamoens B+ kontakt mens motoren går. Det skal ikke være nevneverdig forskjell på spenning på batteripolene og B+ kontakten.

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet trodde jeg at forbruk+start måtte være slått på for å kunne starte i det hele tatt

 

Dette bør være nødløsningen, normalt forbruker man i fra forbruksbanken når man ligger i uthavn og lar startbatteriet/batteriene være.

Etter endt opphold vrir du til start og starter på dette, som da skal være beredt til denne jobben.

 

Som sag så merker jeg det mest på kjøleskapet som starter og stopper kontinuerlig etter 6-8 timer i uthavn. Det er innstilt slik at det akkurat holder innholdet kaldt nok.

Starter og stopper er vel ganske normalt når det er termostatstyrt. Du skriver 3 nye batterier, antar da 2 til forbruk, hvor store er disse? Hva slags type kjøleskap har du, hvor mye strøm trekker dette og hva slags andre "forbrukstyver" har du om bord? Merkelig å være tom etter så få timer, noe som skurrer.. 

 

.

Link to post
Share on other sites

Dette bør være nødløsningen, normalt forbruker man i fra forbruksbanken når man ligger i uthavn og lar startbatteriet/batteriene være.

Etter endt opphold vrir du til start og starter på dette, som da skal være beredt til denne jobben.

Mulig jeg forklarte det litt dårlig. I uthavn så slår jeg selvsagt rett over på kun Forbruk, og tilbake på forbruk-+ start ved oppstart.

 

Starter og stopper er vel ganske normalt når det er termostatstyrt. Du skriver 3 nye batterier, antar da 2 til forbruk, hvor store er disse? Hva slags type kjøleskap har du, hvor mye strøm trekker dette og hva slags andre "forbrukstyver" har du om bord? Merkelig å være tom etter så få timer, noe som skurrer..

.

 

Det er som du sier 2 til forbruk og 1 til start. De er på 100 ampere hver mener jeg(?) Ang kjøleskapet så hører man enkelt at kompressoren/kjøleaggregatet starter og stopper like etter og slik holder det på. Starter jeg motoren så fungerer det utmerket. Jeg merker ikke noe på belysning, tv,stereo,vannpumpe eller noe annet. Alt det fungerer som det skal. Siden også motoren starter lett selv når bryter kun står i Forbruk(dette bare for å teste) så finner jeg dette litt rart. En starter trenger da vitterlig mer kraft enn et kjøleskap :)? Ang kjøleskap så er det det som stod i denne når den var ny i 2007 (husker ikke merket)

Jeg har tilsvarende kjøleskap på dekk som har vært slått av for det meste, for å begrense forbruket. Det også oppfører seg helt likt som det nede..

Link to post
Share on other sites

Hei

Hadde en d4-260 fra 2007 tidligere. Etter jeg foretok oppdatering av software på denne ble ladespenning 14,4volt etterpå. Sjekk om det foreligger oppdateringer til motor

Link to post
Share on other sites

Som sagt er målingen ved dynamoens B+ kontakt viktig. Da får du svar på om dynamoen leverer for lite. Selv om du har batterivalgbryter kan det være skillediode i tillegg uten at du vet det. Så har du for eksempel 13,8 på batteripolene og 14,3 på dynamo er det all grunn til å se nærmere på det. Er spenningen lik så er det vel forslaget til nor star 290.. som gjelder.

  Ang kjøleskapet så hører man enkelt at kompressoren/kjøleaggregatet starter og stopper like etter og slik holder det på.

 

Det tipper jeg har sin årsak i at mange kjøleskap stopper når spenningen blir for lav. De er laget slik for at ikke batteri skal tømmes helt og dermed sikre strøm nok til start av motor. Husk at kjøleskapet også kan være konstruert for båter/biler som bare har ett batteri og da er det veldig dumt med et skap som er i stand til å kjøre batteri helt til bunns. Når kjøleskapet stopper bygger batteriene seg opp høyere spenning igjen, og skapet starter på nytt, og dermed denne stadige av og på karusellen. Så det er neppe termostaten som er årsaken hvis det hele tiden slår seg av og på.

 

Jeg pleier og sette termostaten på max kjøling når jeg går for motor og skrur den ned når jeg ligger stille. Dermed går det lenger tid før skapet starter og du sparer litt mer på batteriene.

Link to post
Share on other sites

...

Jeg har ved tidligere anledning ladet batteriene (med den innebyggede laderen som står i båten) men har ikke da sjekket VP instrumentet mot multimeteret.

...

I tillegg til alt annet som er foreslått, så bør du kanskje forsikre deg om at landstrømsladeren din fungerer som den skal.  Hvis ikke så skal du kjøre mye motor for å holde forbruksbatteriene godt ladet gjennom sesongen, selv om du får opp ladespenningen. Kanskje kan du ha tappet batteriene sakte ned fra tur til tur, og dermed lagt deg til i uthavn med allerede halvtomme batterier.  Avhengig av ladeforholdene så kan det lett ta et par timer motorkjøring å løfte batteriene fra 50% fullt til 80% fullt (altså bare for å tilføre 30% av den totale batterikapasiteten).  Og gjør du det gjennom hele sesongen knapt uten å topplade, så blir ikke batteriene særlig gamle. 

 

God idé å sjekke hvilespenning før start neste gang, selv om det ikke gir deg en garantert tilstand.

 

Du må også muligens litt over tomgang for å få skikkelig ladespenning.  Øk turtallet noen hunder omdr. og sjekk at spenningen har sluttet å stige, så vet du at dynamoen gir det den mener er korrekt spenning. Ladespenning måles best med toppladede batterier.  Ladestrøm måles best ved godt utladede batterier.

 

Avhengig av sensekabelens montering, kan kablene påvirke ladespenningen over batteripolene merkbart, avhengig av kabeldim., kabelstrekk og ladestrøm.  På min båt utgjør spenningsfall over bare kablene, ca. 1V ved 100A ladestrøm, fra dynamo til batteriene.  Da er det greit at sensekabelen er koblet så nær batteriene som mulig.

 

Litt avhengig av batteribank og ladeforhold, så vil du i mange tilfeller lett kunne se 13,9V mens du kjører, uten at batteriene har fått tilført særlig mye strøm.  Så å se på spenningsmåleren underveis gir deg egentlig ikke særlig mye brukbar info om ladingen, så lenge du ikke kjenner batteriene dine godt. 

Link to post
Share on other sites

Lengde og kvadrat på kabel fra batteri til kjøleskap er også en faktor som kan være med på å gjøre at kjøleskapet får startproblemer ved delvis utladet batteri. Det kan være greit å sjekke spenningen både på batteripolene og fremme ved kjøleskapet med et multimeter for å finne ut hva spenningene er når kjøleskapet slutter å starte.

Link to post
Share on other sites

StorStas :  På min båt utgjør spenningsfall over bare kablene, ca. 1V ved 100A ladestrøm, fra dynamo til batteriene.  Da er det greit at sensekabelen er koblet så nær batteriene som mulig.

 

Nja, jo, men jeg vet ikke om trådstarter i det hele tatt har ekstern sensekabel. Og 100 amper er veldig mye ladestrøm som man vel bare opplever når batteriene er godt nedtappet og varer vel bare ei kort stund etter oppstart. Når motor har gått noen minutter så synker ladestrømmen fort og spenningen stiger. Som du påpeker er måling av ladespenning best ved fulladede batteri og det er da jeg mener det ikke skal være særlig forskjell på spenning mellom dynamo og batteri.

Ville bare påpeke dette så ikke trådstarter tror at ladestrøm på 100 amper og spenningsfall på 1 volt er normal vedvarende tilstand, men bare noe som forekommer ei kort stund. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hadde en d4-260 fra 2007 tidligere. Etter jeg foretok oppdatering av software på denne ble ladespenning 14,4volt etterpå. Sjekk om det foreligger oppdateringer til motor

Denne dynamoen reguleres av en intern "dum" regulator, og ladespenning og -strøm påvirkes ikke av motorens elektronikk.

 

Om voltmeteret i instrumentpanelet viser riktigere nivå etter SW-oppdateringen må dette skyldes at oppdateringen retter opp feilvisningen i voltmeteret som disse motorene er så kjent for. Ikke at ladespenningen målt på batteripolene øker.

 

Jeg har vent meg til å legge til en halv volt når jeg kiker på voltmeteret. Om det finnes en SW-oppdatering som fikser dette er dette kanskje verdt å prøve.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Med en D4/6 motor fra VP er det senseledning på dynamo (115A Mitsubishi mener jeg det er). Noen båtbyggere gidder ikke annet en å la den gå til B+, andre kopler den på dynamosida av hovedbryter som anbefalt av VP.

 

Ang måling med fulle batterier så har vel det lite for seg, da 13.9V er en plausibel ladespenning når batteriene er mette? Det lureste er nok å sjekke både ved tomme og fulle batterier, og finne ut 'misvisning' på voltmeter. Så kan en følge med på ladeforløpet når en starter med tomme batterier og går en stund. Men med slik båt er vel typisk gangtid kort, slik at landstrøm eller annen ladekilde er nødvendig for å toppe batteriene mellom turene.

Link to post
Share on other sites

Fantino : Ang måling med fulle batterier så har vel det lite for seg, da 13.9V er en plausibel ladespenning når batteriene er mette? 

 

Ehh,, jo, det har noe for seg hvis han vil finne ut om det er en skillediode i anlegget, og det er i grunnen derfor jeg foreslår og måle både på batteripoler og dynamoens B+ kontakt :smiley: . Skulle det være en skillediode så vil det som sagt være rundt 0,5 volt høyere spenning ved dynamo selv om batteriene er fulle, og sikkert enda større forskjell om batteriene er nedtappet. Jeg tviler på at det er skillediode i denne båten, men den kan jo være skjult et sted. Det blir bare litt feil å begynne med feilsøking på selve dynamoen hvis årsaken er en skillediode med feilkoblet sensekabel, eller som andre her har påpekt, feil på voltmeteret. Han har jo multimeter så hvis det viser samme verdier må man nesten tro at verdien er riktig. Han har sikkert ekkolodd eller plotter også som kan vise spenning på skjermen og dermed et tredje voltmeter til å sjekke opp mot de andre to.

Link to post
Share on other sites

Nja, jo, men jeg vet ikke om trådstarter i det hele tatt har ekstern sensekabel. Og 100 amper er veldig mye ladestrøm som man vel bare opplever når batteriene er godt nedtappet og varer vel bare ei kort stund etter oppstart. Når motor har gått noen minutter så synker ladestrømmen fort og spenningen stiger. Som du påpeker er måling av ladespenning best ved fulladede batteri og det er da jeg mener det ikke skal være særlig forskjell på spenning mellom dynamo og batteri.

Ville bare påpeke dette så ikke trådstarter tror at ladestrøm på 100 amper og spenningsfall på 1 volt er normal vedvarende tilstand, men bare noe som forekommer ei kort stund. :smiley:

Bra presisering det, hegra.

 

 

Med en D4/6 motor fra VP er det senseledning på dynamo (115A Mitsubishi mener jeg det er). Noen båtbyggere gidder ikke annet en å la den gå til B+, andre kopler den på dynamosida av hovedbryter som anbefalt av VP.

 

Ang måling med fulle batterier så har vel det lite for seg, da 13.9V er en plausibel ladespenning når batteriene er mette? Det lureste er nok å sjekke både ved tomme og fulle batterier, og finne ut 'misvisning' på voltmeter. Så kan en følge med på ladeforløpet når en starter med tomme batterier og går en stund. Men med slik båt er vel typisk gangtid kort, slik at landstrøm eller annen ladekilde er nødvendig for å toppe batteriene mellom turene.

 

Hvis det viser seg å være den "vanlige" VP 115A Mitsubishi dynamoen som også står på min D2-40 så skal den regulere til 14.2 ±0.15 V, målt ved den gule sensekabelens tilkobling på "batterisiden".

 

Ang. måling med fulle batterier så mener jeg at det er mest fornuftig fordi man ellers vil få en usikkerhet rundt hva man egentlig måler.  Regulatorens "settpunkt" kan man bare se hvis dynamoen har et overskudd av effekt ift. hva som forbrukes.  I alle andre tilfeller vil dynamoen levere effekten sin på en lavere spenning enn regulatorens "settpunkt".

Hvis f.eks. batteriene er skikkelig sultne og tar til seg all effekten som dynamoen leverer ved 13,9V, ja så måler man 13,9V over batteripolene.  Men det forhindrer ikke at regulatoren kan ha et settpunkt på 14,2V.  Og siden TS trolig ikke måler ladestrømmen så er det vanskelig å si om effekten av sultne batterier er til stede under spenningsmåling. Den usikkerheten forsvinner med toppladede batterier.

Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei. Beklager sen tilbakemelding her :)

 

Båten har nå stått på lading i 4 dager med (den interne laderen fra fabrikk) og VP instrumentet viser da 13.9v mens lader fremdeles står på. Slår jeg den av så detter displayet ned til 12.6 ila 5 sek.

 

Ved måling direkte på batteriene så ble det som følger :

 

Forbruk 1 med lader på 14.1

Forbruk 1 med lader av 12,65

Forbruk 2 med lader på 14.1

Forbruk 2 med lader av 12,65

Start med lader på 14.1

Start med lader av 12,65

 

Hmmm

 

Må hovedbryter stå på forbruk+ start for at intern lader skal lade batteriene? Den har jo stått "off" i disse dagene ?

Link to post
Share on other sites

Den lader selv om hovedbryter er off, så da er det avklart.

 

Laderen er av typen Protech 4

 

Disse 2 Varta batteriene på hhv 105ah hver har jo et slikt "tilstandshull" der den er grønn og fin. Samme gjelder Sønnak batteriet på 74ah..

 

Ang den gule senseledningen så ser jeg ikke hvor den ender. Den går ut fra dynamo og rett inn i ledningsnettet som går under motoren et sted :/

Link to post
Share on other sites

Siste oppdatering.

 

Målte batteriene med hovedbryter i "Off" og med lader tilkoblet. Da viste samtlige 14,25

 

Slo av lader og de datt ned til henholdsvis 12.8(74ah) og 12.9 for de 2 på 105ah. Fallet fra 14,25 tok ca 3-4 min før stabilt 12,8-9

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som ladingen din skulle være bra nok.  De verdiene du måler kunne godt vært noe høyere, men de skal være høye nok til at du får fylt batteriene når du lader såpass lenge.  Og nå ser det jo ut som både dynamo og landstrømslader gir omtrent det samme, så jeg vil gjette på at problemet ligger et annet sted.

 

Dine målinger med 12,65V uten lading, var vel spenningen før du begynte å lade?

 

De to forbruksbatteriene dine skulle normalt kunne drive kjøleskapet alene i minst ett, og sannsynligvis to-tre døgn, uten problemer.  Jeg tror du må prøve å finne ut hva strømforbruket ditt faktisk er (med amperemeter), eller gjøre en utladingstest av batteriene (gjøres ikke i minusgrader dog).

 

Og så kunne det vært smart å finne ut om du har et stort spenningsfall fra batteriene til kjøleskapet, for det vil forsterke problemet.  Dvs. mål hva spenningen er ved kjøleskapet når kompressoren går, og sammenlign med hva det da er over batteripolene.  Det bør ikke være mer enn 0,5V forskjell, og gjerne mindre.

 

Du har nevnt 6-8 timers forbruk og 11,6-11,8V batterispenning.  Hvis du ikke har særlig annet forbruk så bruker du neppe mer enn 30-40Ah i løpet av den tiden. Hvis hele systemet var friskt, så kunne disse tallene stemt overens med at strømmen ble hentet kun fra startbatteriet.  Dvs. om det var en "luriumkobling" ute og gikk her.  En vill idé selvsagt, men enkelt å sjekke. Bare å koble av startbatteriet så skal kjøleskapet allikevel starte opp hvis det er riktig koblet.

 

Har du hatt båten lenge, og har dette fungert bra tidligere?  Eller var det dette problemet som førte til at batteriene ble byttet i fjor?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...