Jump to content

Er det "hokus pokus" å sveisa boltar fast til stål?


Ask

Recommended Posts

Ang borring og 50-60 kg med konstant trykk og belastning så er det en umulig oppgave på denne jobben. Etter egen erfaring så er den en tung jobb å holde drillen vannrett og borre inn fra "sjøsiden" av profilen, og opprettholde så høyt konstant trykk. 

 

siden det skal bores i en stålprofil så måtte vel en magnetboremaskin gjort susen? 

 

.. og i tillegg til Tec7'en , mener å ha sett strips type XL brukt til lignende innfestinger...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Magnetboremaskin ja... det hadde vært en gudegave da jeg lå i jolla og spente alle muskler i kroppen for å få trykk på maskina...

 

Er det det noen klaring på innsiden av profilen mot dekket på brygga?

Tenkte da på at du kan lage en opp ned U av plank.

Fest fenderplanken på utsiden og en plank eller klosser på innsiden med skrutvinner, og la de gå i flukt med overkant av profilen. Legg en plank oppå profilen, og skru ned gjennom overliggende plank og plank på innsiden og utsiden.

Men det betinger jo at du kommer til..

Link to post

Med 50 like hull på kjøreplanen ville jeg laget en enkel "holder" for drillen. Skru etpar planker oppå brygga og utover kanten. Utfor kanten ville jeg laget et lite nedtrinn - kasse under de to plankene som stikker ut - som drillen kan ligge i.

2,5 cm utenfor drillen og noen cm over (med boret mot stålet) ville jeg satt en kloss på tvers. Når du skal bore bruker du en 2 cm tykk planke til å bende boremaskinen mot stålet og starter maskinen.

Hvis du skal bruke gjennomgangsbolter og mutter må du ha bor som er lang nok til å rekke igjennom begge sidene og ha en ekstra motholdskloss som er 10 cm lenger inn.

 

Antakelig en fordel å feste planken med tvinger og bore igjennom planken før du setter på "holderen" og borer igjennom stålet. Lettere å treffe da.

Hvis du rigger deg greit til bør hele borejobben med rigging kunne gjøres på en formiddag hvis plankene er ferdig kappet og på plass.

Jobber en del med lignende og ser stadig at litt ekstra arbeid med rigg og utstyr i forkant får man igjen mangedobbelt underveis.

 

Fortsatt svært viktig at boret aldri roterer uten skikkelig press.

Mons

Link to post

Jeg leser at enkelte mener 316L er en enklere elektrode å sveise med. Må si meg uenig i det. Spesielt ikke når det er snakk om en vertikal sveis.

Det kan jeg være enig i :yesnod:

 

 

Og Komodo sier du ikke trenger å slipe bort galvaniseringen med en 316 elektrode. Det er jeg og uenig i.

Har gjort det mange ganger med godt resultat. Sveiser man med svart tråd koker det bare opp og blir porer. Det er uansett snakk om "garasje-mekk", ville jo selvsagt aldri fått en WPQ på det :giggle:

 

 

 Men mener fortsatt Fiks sin løsning er en god måte.

:yesnod:

 

Og som nevnt over, magnetbormaskin er et selvsagt valg til en slik jobb :thumbsup:

 

Her er et eksempel på en billigvariant

http://www.anvema.no/Shop/Product/Magnetbormaskin-(med-vanlig-bormaskin-chucks)/050090002

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

er helt enig i at magnet borremaskin er et godt valg,MEN..det krever litt gods i underlaget til magneten for å ha godt hold. fort gjort å bli ivrig og mate på litt,høgger hullsag/borren litt da så kan det fort si plopp.... det er det viktig at sikrings stroppen er kort nok til at ikke hele sullamitten havner i sjøen. drillmat holderen trenger ikke magnetisk gods/tykkelse/underlag for å holde i mot hard mating/lugging. 

Det var foresten en imponerende billig mag maskin du hadde sporet opp Komodo :thumbsup:

Link to post

Valg av elektroder er eigentleg litt underordna, til og med elektrode for svart stål eller vanleg "svart" mig-tråd vil gje tilfredstillande resultat for denne oppgåva, bolten vil blanda inn litt av sin legering i sveisen og med litt zink spray så vil det halda lenger en treverket.

 

?????    1 april ?

Link to post

????? 1 april ?

Nei overhodet ikkje. Smeltebadet blander sammen de to forskjellige grunnmatriala og tilsettet. Egenskapen på det ferdige resultatet påvirkast av både kva matrialar som vert sveist saman og kva tilsats ein velger. Sveising er ikkje som smeltelim som berre hadde lagt seg utanpå.

Eg har laga fleire midlertidige konstruksjonar av syrefast og svart som er sveist saman med vanleg karosseritråd, og sjølv etter 10 og 15 år utandørs lagring er det berre lett overflaterust på sveisen.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Du skriver "Valg av elektroder er eigentleg litt underordna" og i denne sammenhengen kan jeg ikke se noe fornuft i din anbefaling.

Håper vi er enige om at her er den vesentlige delen av jobben å få fenderplankene til å sitte fast i brygga best mulig innenfor rimelighetens grenser. Siden å sveise rundt hodet (som du jo også disputerer) på en syrefast bolt med syrefast pinne gir den overlegent enkleste/beste korrosjonstekniske løsningen hvor man er dekket på en ypperlig måte helt ut til HAZ. Og resten må man dekke med Zink.

 

Kan for egen del ikke se en eneste grunn til å velge svart tilsats som du anbefaler.

 

Dette er en betydelig jobb for Ask og jeg regner med at han er glad for hvert eneste ekstra leveår... A4 bolt og 316L tilsats overlever brygga.

 

For egen del ville jeg valgt å borre/gjenge hull i brygga om det var til meg selv.

(du er utrolig heldig Ask som har ordnet deg en sånn brygge  :thumbsup: )

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Du skriver "Valg av elektroder er eigentleg litt underordna" og i denne sammenhengen kan jeg ikke se noe fornuft i din anbefaling.

Håper vi er enige om at her er den vesentlige delen av jobben å få fenderplankene til å sitte fast i brygga best mulig innenfor rimelighetens grenser. Siden å sveise rundt hodet (som du jo også disputerer) på en syrefast bolt med syrefast pinne gir den overlegent enkleste/beste korrosjonstekniske løsningen hvor man er dekket på en ypperlig måte helt ut til HAZ. Og resten må man dekke med Zink.

 

Kan for egen del ikke se en eneste grunn til å velge svart tilsats som du anbefaler.

 

Dette er en betydelig jobb for Ask og jeg regner med at han er glad for hvert eneste ekstra leveår... A4 bolt og 316L tilsats overlever brygga.

 

For egen del ville jeg valgt å borre/gjenge hull i brygga om det var til meg selv.

(du er utrolig heldig Ask som har ordnet deg en sånn brygge  :thumbsup: )

 

Hei

 

Det er kjekt å ha flytebrygga ja. Det skal seiast at eg har brygga saman med naustnaboen. Dette ved eit naust eg overtok etter far min. Strandlinja er berre seks meter, og kommunen meinte at me måtte ha brygga i lag.

Me tok godt i når me søkte, og søkte om 24 meter lang brygga. Dette fordi han som eigde nabotomta på det tidspunktet meinte at det var bra å ha noko å gå på, då kommunen alltid kutta ned litt. Det gjorde dei ikkje, og me fekk lov til å legga ut 24 m med brygga.

 

Brygga er "overkill" i høve til kor skjerma farvatnet er, men det er lite vedlikehald på den, og eg fekk dei relativt rimeleg.

 

Eg har eit naust til, med flytebrygga i same vågen. Det ligg meir vêrutsatt til. Fyrstnemnte brygga blir nok mest brukt som eit "hurrycane hole".

 

Per no ligg brygga ferdig fortøyd, men me manglar gangveg. Det er må òg lagast eit par foringar til hengslene mellom bryggene. Dette har høgare prioritet enn fenderplankane.

 

Eg går neppe i gong med å bora 50 hol i ramma, og hadde den lokale sveisaren kunna/villa sveist hadde me gått for det.

 

Kanskje kan me skru eit tretoms bord på eine kortsida av 2*8-planken, slik at planken kan kvila mot oppsida av ramma.Godt med tec-7 og rustfrie isolerte slangeklemmer kan nok halda fenderplankane på plass?

Var dette forståeleg, og har de tru på den metoden?

 

Igjen takk for alle svar.

 

Ask

Link to post

Eg tenkte også på boltepistol... men eg er usikker på om det vil halda vanntett inn i lengden. Eg har ingen erfaring med boltepistol bortsett frå at det ligg ein i hylla som eg kjøpte for å bolte litt i garasjen.

 

Når eg bagatelliserte valg av tilsats så var det ikkje generelt meint, men at på denne jobben vil resultatet få tilfrestillande levetid sidan ufaglærte ofte ville fått betre vertikal sveis med enklare elektroder en 316. Dersom sveiseren kan sine saker så brukar han ikkje svart tilsats, men heller ikkje 316 tilsats trudde eg, mykje kan ha endra seg sidan eg var sveiser, men då brukte me 309 for å sveisa saman svart og syrefast. Ikkje alltid svar er heilt utfyllande...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Ask - likte du ikke Troopers forslag om å bruke boltpistol ?, har ikke erfaring med det selv men synes det høres grasat lurt ut...

 

(kommer til å drømme om din 24 meter til natta... godt vi er gode til å glede oss på andres vegne her inne... om du ville ane hvor mye )

 

Sæbø - takk for utfyllende detaljer, trodde en kort stund vi sprika mer enn det som var fakta. Fikk det ikke til å stemme tatt i betrakting alle dine fornuftige innlegg :-) Godt med oppklaring

Link to post

Dersom sveiseren kan sine saker så brukar han ikkje svart tilsats, men heller ikkje 316 tilsats trudde eg, mykje kan ha endra seg sidan eg var sveiser, men då brukte me 309 for å sveisa saman svart og syrefast.

Enig i det. Også enig i at man ideelt sett skal slipe stålet helt rent for galvanisering, maling, glødeskall og korrosjon før man sveiser.

 

Men det er i den ideelle verden. I praksis (når det er private gjøremål!) må man ofte se hva man får til. Når man ser hvor mye elendige "kuruker" av sveiser som blir lagt av hobbyfolk hvor det åpenbart ikke er binding mellom avsett og grunnmateriale blir valg av elektrode litt sekundært. Det var vel litt det jeg ville fram til med valg av tråd. Rustfri tråd flyter lett og pent, men som det ble nevnt over her så er det ikke bare bare på vertikalt. Det finnes jo tråder som er greiere til det også, men det er jo ikke noe mannen i gata har i verktøykassa.

 

Det jeg nevnte med å sveise rett i galvaniseringen med rustfri tråd er for å slippe å slipe rent et stort område rundt sveisen som man jo etterpå også må grunne med epoxyprimer og male i flere strøk for å hindre rust i ettertid.

 

Forslaget med å bore er godt, men å gjenge rett i HUPèn synes jeg ikke er så godt. Da ville jeg heller gått for forslaget om mutter og skive på baksiden. Den eneste ulempen med å bore i HUPèn er at man bryter galvaniseringen uten å ha mulighet for å rustbeskytte der. Det vil derfor ganske sikkert spre seg med rust fra dette hullet etterhvert. en annen utfordring er om man har lange nok bor til å bore gjennom hele bjelken.

 

Eg går neppe i gong med å bora 50 hol i ramma, og hadde den lokale sveisaren kunna/villa sveist hadde me gått for det.

Hvis du har boret litt med magnetbormaskin så skjønner du at det ikke står på å bore 50 hull.

 

Forslaget med boltpistol og tec7 er også veldig godt :thumbsup:  Med riktig boltpistol kan man skyte gjennom flensen på en H-bjelke! Hvis du vil ha en enda "råere" fugemasse finnes det en som heter Bostik Maxibond Extreme. Til orientering: Simpson = Bostik. Det trenger ikke være tørt heller når du limer, kun fettfritt. Fugemasse i tillegg til spiker er nok lurt slik at bjelken ikke ligger og "jobber" mot spikerene slik at de løsner etterhvert. Dette er nok den desidert raskeste metoden.

Link to post

Kva meiner andre med sveisekunnskap her om at med ein ca vindstille dag og sveise med mig 316 tråd ?

Eg har ikkje tenkt på det før no at det også er eit alternativ. Det må vel væra det besteNår de

Det ville vært en god metode. Selv om man bruker en vanlig svart tråd og har på zink-spray etter vil det holde i mange år.

Link to post

Kanskje det er nemnt og eg ikkje har fått det med meg. Men likevel: Er det berre ein planke for feste av fendrar, skal det ikkje halda veldig mykje. Er det derimot feste for store utliggarar er kreftene noko heilt anna. Dette bør ein og ha i mente. Men dette er det nok tenkt på.

Link to post

Antar katamaranen til Ask skal ligge longside og at fenderplanken på brygga skal gjøre det hele penere og å beskytte fenderene fra stålet i bryggeprofilen/ramma.

 

Jeg har troen på å legge planken innti,l feste med skrutvinner og så legge en planke oppå profilen som skrues fast i fenderplanken. Største typen strips burde holde istede for noe i stål. Da safer du mtp uheldig sammenstøt mellom båt og brygge.

Du har ikke et bilde å legge ut så vi ser for oss profilen og brygga?

 

Bryggene vi satte sammen er også tidligere oppdrettsbrygger, fra Eidsnes brygge. Telefonnummeret på plaketten starta på 071, så da er den fra før ca 1991.. mtp omlegging av retningsnummer.

Solide saker og metallrist som dekke. La terrassebord oppå siden dekket/ rista var forferdelig å både se på og å gå på. La på 8 ekstra isoporklosser for stabiliteten siden flytepontongene var runde..

 

Om du legger på terrassebord, og lar de stikke ut nødvendige cm på landsiden, så kan jo fenderplanken skrues i dem...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Utfordringen her er ikke hvordan innfestingen skal lages men hvordan få en fornuftig arbeidsplattform hvis jobben må gjøres med flytebryggene på sjøen.

Både hvis jobben skal gjøres med boring og gjenging eller med sveising vil jeg anta at det er mest effektivt å jobbe fra et nivå som er lavere en arbeidsområdet.

Da jeg rigget opp vår flytebrygge som er satt sammen av 2 stk 12x1 m oppdrettsbrygger fikk jeg slippsatt bryggene og hadde en grei arbeidshøyde for sveising og monteringsarbeide.

 

Dersom jeg skulle gjort en slik jobb med bryggene på vannet ville jeg prøvd å få tak i en flåte eller båt som var vesentlig lavere enn bryggen som jeg skulle arbeide på. Jeg ville brukt lastestropper til fortøyning slik at flåten/båten lå helt i ro når jeg skulle arbeide da dette er viktig både ved boring og sveising.

 

Fordelen med å bore og gjenge er at fenderplanken kan gjøres ferdig på forhånd og en trenger ikke noe tilpassing av boltehull i etterkant. En ulempe med å bore når planken er festet til stålprofilen er at det ikke er mulig å bruke magnetfot på treverket. Utfordringen ved å bore fra flåte er nok å få en god arbeidstilling slik at en får nok  kraft på boremaskinen. Det er også viktig å ha skikkelig verktøy til en slik jobb, både boremaskin, borer og gjengetapper. Jeg bruker vanligvis en 1000 W Metabo boremaskin til boring i stål.

 

Jeg antar at jobben totalt sett kan gjøres raskest med boring og gjenging basert på at hull i planke ikke trenger tilpassing i etterkant. Jeg ville først laget recess for skruehode og skive med et 35 mm flatbor og festet planken i riktig posisjon med tvinger til stålprofilen. Deretter ville jeg boret et 11 mm hull i planken med et metallbor  slik at det blir et sentrumsmerke i stålet når boren går gjennom treverket. Hull i stålprofilen kan så bores, gjenges med M10 gjengetapp og skrue og skive monteres. Dersom det er grei tilkomst tar det for øvrig 4-5 minutter å forbore, bore og gjøre ferdig et M10 gjengehull i 8 mm stålplate uten at boremaskinen står i stativ. 

Link to post

Ask - likte du ikke Troopers forslag om å bruke boltpistol ?, har ikke erfaring med det selv men synes det høres grasat lurt ut...

 

(kommer til å drømme om din 24 meter til natta... godt vi er gode til å glede oss på andres vegne her inne... om du ville ane hvor mye )

 

Hei

 

Det er kjekt at folk gler seg på andre sine vegne.

 

Eg veit ikkje kor tjukt stålet i firkantrøyra er, men eg innbiller meg at det kan vera 4- 6 millimeter.

Finst det spikerpistolar som klarar slikt?

Per no er det ikkje aktuelt å festa uteliggarar på fenderplankane, men ein veit jo aldri.

Eg trur me går for ei løysing der me slepp å sveisa.

Eit alternativ er sjølvsagt òg å lima, og stripsa, fast fendrar av type Parmaplast.

 

Ask

Link to post

Dette er jo en fin julegave til en selv :) Kanskje også for å få på plass et annet type feste og ikke skyte fast planken direkte. Evt. for å holde midlertidig.

 

Varighet i marint miljø er mer usikkert, men finnes vel kvaliteter for det også.

 

https://m.youtube.com/watch?v=R0MbMtVBGRM

 

https://m.youtube.com/watch?v=_2EYQKTUt2U

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post

Ang. Skyte fast med boltepistol,snakka med en kjenning av meg som driver med slikt ,han sa at jo tykkere stjålet er jo bedre det er riller spor i toppen på spikere son vrir.,skrur seg inn i stålet ,dette vet de der di leier ut slikt utstyr ,men han mente det letteste i ditt tilfelle var å bruke 6 mm "selvborende" skruer må jo selvfølgelig bore først,men skruene "gjenger" seg sjøl i hullet ,alt dette kan jo gjøres med planken på plass (tvinger )

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...